Linux og håbløs trådløs netkort
Fra : John

Dato : 09-11-07 19:09

Hej

Jeg har et ret træls problem med trådløs adgang i openSUSE 10.3 og
Kubuntu 7.10 (live-CD).

Ofte er jeg nødt til at genstarte maskinen flere gange før det lykkes at
få forbindelse.

Jeg kan fint se adgangspunktet og signalstyrken er fin (over 80 %), men
ofte går processen i stå ved 28 % og så sker der ikke mere. Andre gange
kan jeg prøve igen og så kommer der hul igennem. Andre gange igen skal
maskinen genstartes flere gange. Problemet er ikke begrænset til et
bestemt adgangspunkt, men problemet kan være der ved flere forskellige
adgangspunkter. Der er ingen problemer via kabel.

Problemet optræder heller ikke i Windows Vista.

Maskinen er en IBM T61 med et Intel PRO/Wireless 3945ABG.

Er der en løsning på problemet, eller er det bare noget jeg må leve med?

Mvh

John

Fra : Jan Birk

Dato : 10-11-07 12:23

> Ofte er jeg nødt til at genstarte maskinen flere gange før det lykkes at
> få forbindelse.

Når der ikke er forbindelse,så åben en terminal og kør (K/Ubunto:)

sudo /etc/init.d/networking restart

Dels slipper du for at restarte maskinen og dels - hvis du er lidt
heldig, vil du få information om hvorfor den ikke får forbindelse.

/Jan

Fra : John

Dato : 11-11-07 16:28

Jan Birk skrev:

> [...]
>
> Dels slipper du for at restarte maskinen og dels - hvis du er lidt
> heldig, vil du få information om hvorfor den ikke får forbindelse.

Hej Jan

Det bragte mig desværre ikke ret meget videre. Det ser dog ud til at
være et generelt problem med det pågældende kort og Linux. Egentlig
utroligt at der ikke er taget højde for det. Det er trods alt et meget
udbredt kort.

Det ser ud til, at der findes en løsning på problemet. Jeg kan dog ikke
lige gennemskue hvordan jeg skal gøre.

Mvh

John

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 11-11-07 16:58

John wrote :

> Egentlig utroligt at der ikke er taget højde for det. Det er trods alt
> et meget udbredt kort.

Har du forsøgt dig med Linux driveren fra Intel.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : John

Dato : 11-11-07 18:11

Thomas Overgaard skrev:

> Har du forsøgt dig med Linux driveren fra Intel.

Hej Thomas

Nja... jeg har godt nok hentet den ned, men jeg stod af da jeg kiggede i
installationsguiden. Det er sgu noget nemmere når det bare en RPM-fil
der kan installeres via YaST i openSUSE :-|

Måske skulle jeg overveje at springe på Ubuntu i stedet for. Det virker
ikke som om der er ret mange openSUSE brugere i Danmark.

Desuden bør jeg måske overveje at kontakte en Linux-brugergruppe for at
få styr på en række af de grundlæggende ting i Linux. Det der med at
skulle modificere tar.gz-filer og andet er ikke lige min stærke side.
Desværre ser den fynske afdeling ikke ud til at være den mest aktive,
men så må jeg jo evt. drage over bæltet til SSLUG, der ser ud til at
være ret aktive.

Mvh

John

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 11-11-07 17:38

John wrote:
> [...]
>
> Maskinen er en IBM T61 med et Intel PRO/Wireless 3945ABG.
>
> Er der en løsning på problemet, eller er det bare noget jeg må leve med?

Har selv følgende linje med lspci:
04:00.0 Network controller: Intel Corporation PRO/Wireless 3945ABG
Network Connection (rev 02)

Kører fejlfrit i ubuntu 7.04 såvel som 7.10.
Og bruger følgende restricted driver i ubuntu: ipw3945

Fra : John

Dato : 11-11-07 18:16

Jesper Staun Hansen skrev:

> [...]
> Network Connection (rev 02)
>
> Kører fejlfrit i ubuntu 7.04 såvel som 7.10.
> Og bruger følgende restricted driver i ubuntu: ipw3945

Hej Jesper,

jeg har også installeret ipw3945-driveren i openSUSE, men det kører ikke
stabilt. Til tider kommer jeg på i første forsøg. Andre gange er det
stort set umuligt at komme på trådløst.

Men jeg tror også jeg kan blive tvunget til at springe på Ubuntu i
stedet for. Det ser ud til at den er langt den mest udbredte distro her
i Danmark og dermed også den det er lettest at få hjælp til.

Mvh

John