Vise tekst med .sh script hvis man giver p~
Fra : Jesper Rønn-Jensen

Dato : 08-11-07 16:06

Stærk relateret til tidligere emne:
http://groups.google.com/group/dk.edb.system.unix/browse_thread/thread/c216ef0904262b87/7892fb2806651b4a#7892fb2806651b4a

Hvordan kan man så vise usage tekst hvis giver parametren --help med?

På forhånd tak for svar! (jeg er lidt på dybt vand her :)

/Jesper

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-11-07 16:59

Jesper Rønn-Jensen skrev:

> Hvordan kan man så vise usage tekst hvis giver parametren
> --help med?

Det simpleste vil nok være

#v+
   if [ "${1}" = "--help" ]; then
    echo "usage: ${0} [params]"
    exit 0
   fi
#v-

eller lidt mere flexibelt

#v+
   case "${1}" in
    -h|--help)
    echo "usage: ${0} [params]"
    exit 0
    ;;
    -c|--copying)
    echo "The choice of a GNU generation: GPL v2+"
    exit 0
    ;;
    *)
    echo "usage: ${0} [params]" >&1
    exit 1
    ;;
   esac
#v-

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 08-11-07 23:02

Jesper Rønn-Jensen wrote:
> [...]
>
> Hvordan kan man så vise usage tekst hvis giver parametren --help med?
>
> På forhånd tak for svar! (jeg er lidt på dybt vand her :)

Argumenter (parametre) til en linux-kommando er tilgængelige i et
array $argv. Første argument i $argv[1], andet i $argv[2], osv.
Argumenterne kan også referes som $1, $2, osv.
$argv[0] (eller $0) er kommandoen selv.

Eksempel:
file script:
#!bin/bash
echo $0, $1

Kald:
sh script -h
resultat:
script, -h

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-11-07 22:46

On Thu, 08 Nov 2007 22:02:01 +0000, Jørgen wrote:

> Argumenter (parametre) til en linux-kommando er tilgængelige i et
> array $argv. Første argument i $argv[1], andet i $argv[2], osv.
> Argumenterne kan også referes som $1, $2, osv.
> $argv[0] (eller $0) er kommandoen selv.

$ cat > hep.sh
#!/bin/sh
echo $argv[1]
$ chmod a+x hep.sh
$ ./hep.sh TEST
[1]
$

?

Mvh.

--
"Achtung, babies!" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-11-07 07:20

Adam Sjøgren skrev:

> $ cat > hep.sh
> #!/bin/sh
> echo $argv[1]
> $ chmod a+x hep.sh
> $ ./hep.sh TEST
> [1]
> $
>
> ?

Det ku' se ud som om $argv er noget csh-noget:

#v+

$ cat <<EOT >hip.sh
#!/bin/csh
foreach arg ($argv)
echo $arg
end
EOT
$ chmod 0755 hip.sh
$ ./hip.sh ælle bælle bolle
ælle
bælle
bolle
$

#v-

Men det er ikke lige noget man forbinder med /bin/sh.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/