MS Windows
briani 27239
TDC´s hastighedstester, problemer
Fra : frank

Dato : 29-11-07 12:10

Hej.

Jeg har ADSL med hastighed 4096/256 Kbs. Jeg kan ikke finde ud af om jeg
har problemer med forbindelsen, eller med min PCér, eller det jeg oplever er
normalt.

Når jeg tester hastigheden for jeg stærkt svingende resultater, f.eks.
1876/113, 1719/74, 1311/80. Ikke nok med de lave tal, under målingerne
svinger viseren kraftigt op og ned, og den røde prik som viser forløbet
flytter sig i ryk og ikke glidende.

Dog, der har været 3 dage fra 25. til 28. nov. hvor måleresultaterne så ud
som jeg forventer: 3530/219 kbs. Over disse tre dage har jeg prøvet at teste
mange gange og alle med nøjagtig samme resultat. Målingen foregår ikke i
ryk, men jævnt glidende og resultaterne har i den periode kun været
plus/minus 1 eller 2 kbs. (altså mellem 3528/3532 kbs!)

Men nu idag er den gal igen. Samme dårlige resultater og stærkt svingende
viser. Er der andre som oplever det samme, og hvad kan der være galt ?? -
eller er der ikke noget galt, altså normalt ??

Venlig hilsen, Frank

Fra : Ole C

Dato : 29-11-07 12:30

frank skrev blandt andet:

> [...]
> målingerne svinger viseren kraftigt op og ned, og den røde prik som
> viser forløbet flytter sig i ryk og ikke glidende.

(klip)

Der bør ikke være så store udsving - og jeg har også ind imellem haft
TDC under mistanke.
Men nu fortæller du ikke om du er på nettet via en kablet eller via en
trådløs forbindelse.
Hvis det sidstnævnte er tilfældet, kan problemet sagtens ligge der.

--
vh
Ole C

Fra : frank

Dato : 29-11-07 12:57

"Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> trådløs forbindelse.
> Hvis det sidstnævnte er tilfældet, kan problemet sagtens ligge der.

Hej Ole. Jeg er på nettet direkte med ledning til TDCs modem (ikke noget
med trådløs forbindelse).

Så den fejlkilde er ikke eksisterende.

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Ole C

Dato : 29-11-07 13:04

frank skrev blandt andet:

> Hej Ole. Jeg er på nettet direkte med ledning til TDCs modem (ikke
> noget med trådløs forbindelse).
>
> Så den fejlkilde er ikke eksisterende.

OK.
Så må du have fat i TDC. Men bered dig på at det muligvis er en
langsommelig affære.....

--
vh
Ole C

Fra : Holst

Dato : 29-11-07 13:12

frank wrote:

> Men nu idag er den gal igen. Samme dårlige resultater og stærkt svingende
> viser. Er der andre som oplever det samme, og hvad kan der være galt ?? -
> eller er der ikke noget galt, altså normalt ??

Jeg har også nogle gange, jeg har brugt TDCs hastighedstest, oplevet
sådanne hastigheder, der væsentlig falder under det forventede.

Jeg har overvejet lidt, om der måske kan være et problem med deres
hastighedstestserver, for selvom den rapporterer halvdelen downstream af
det forventede, så bemærker jeg ikke rigtig nogle ændringer i den
almindelige brug af browseren.

Når jeg så nogle dage (uger) senere tjekker igen, så ser alt fint ud.

Fra : Rado

Dato : 29-11-07 20:54

On Thu, 29 Nov 2007 13:11:41 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk>
wrote:

> [...]
>hastighedstestserver, for selvom den rapporterer halvdelen downstream af
>det forventede, så bemærker jeg ikke rigtig nogle ændringer i den

Jeg oplevede det samme på min forrige PC (Windows 2000) - den viste
altid omtrent det halve af den faktiske hastighed. Det samme gjort
IT-borgers test.

Med maskinen her, der kører XP, viser den altid den rigtige hastighed,
den kan dog svinge lidt, afhængig af tidspunktet på dagen og
belastningen af nettet generelt, men som regel ikke mere end -10%.

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Max

Dato : 29-11-07 13:38

Hej frank

> Jeg har ADSL med hastighed 4096/256 Kbs. Jeg kan ikke finde ud af om

Jeg har samme problem med en tilsvarende forbindelse, kontaktede TDC
om det, de kikkede på det og har sat prisen ned til en 2048 forbindelse
indtil de får ført nyt kobber frem og kan garantere 4096.

--
Mvh Max

Fra : frank

Dato : 29-11-07 13:48

Tak for jeres svar. Der hører lidt mere til min "historie".

Jeg købte PCen (den første) for en måned siden. Det er en ACER Aspire
M3100 - den havde mange fejl da den kom igang. Kunne ikke downloade
sikkerheds updates, ikke installere Windows Messenger, m.m., og havde samme
fejl med hastighedstesten hos TDC. Jeg fik PCen ombyttet til et andet
eksemplar magentil.

Den blev startet 25. nov og kørte tilsyneladende fint, fint. også hvad angår
TDC. Men, men, så igår 28. nov fik jeg igen det samme brok med TDC
forbindelsen. Når jeg siger hastighedsmålingen svinger så kan det være
sådan: At nålen straks svinger op over 3500 kbs for straks efter at falde
til f.eks. 1000 og så arbejde sig lidt op igen. Nogle gange starter den
ganske lavt f.eks. 400 kbs og arbejder sig så op til højst 1600-1700 kbs.

Er det "normalt" - eller kunne det være en fejl på computeren ?

v.h. Frank

Fra : Holst

Dato : 29-11-07 14:01

frank wrote:

> [...]
> ganske lavt f.eks. 400 kbs og arbejder sig så op til højst 1600-1700 kbs.
>
> Er det "normalt" - eller kunne det være en fejl på computeren ?

Det oplever jeg også, så jeg vil kalde det normalt.

Fra : frank

Dato : 29-11-07 14:11

At nålen straks svinger op over 3500 kbs for straks efter at falde

> Det oplever jeg også, så jeg vil kalde det normalt.

Så er det blot underligt at jeg ved 20 - 30 målinger fra 25. til 28. nov fik
resultaterne 3530 kbs og 220 kbs - uden slinger. Nålen stillede sig straks
op på 3530 og blev stående der under hele målingen. De 220 kbs summerede op
glidende og til samme resultat hvergang. Det er det som undrer mig nu.

Skal da også lige sige at jeg blev opmærksom på (problemet ?) fordi jeg
kunne mærke at pcén var langsommere til at hente ned fra nettet.

Det jeg pillede ved hvor fejlen efterfølgende opstod var "Windows Media
Player" hvor den hentede opgradering til ver. 11.

Venlig hilsen, Frank

Fra : Per

Dato : 29-11-07 14:46

frank wrote:
> [...]
>
> Det jeg pillede ved hvor fejlen efterfølgende opstod var "Windows
> Media Player" hvor den hentede opgradering til ver. 11.

Hej Frank !

Der er ihvertfald ikk noget i vejen med speedtesteren - måske det er noget
hos dig selv - hvis overhovedet nogen fejl.

Jeg downloader med fuld skrald 30 mb/s eller mere og uploader med omkring 10
mb/s - og den kan sagtens vise så høje hastigheder.
Den går helt i bund ved download

mvh. Per

Fra : frank

Dato : 29-11-07 15:01

> [...]
>
> Jeg downloader med fuld skrald 30 mb/s eller mere og uploader med omkring
> 10 mb/s - og den kan sagtens vise så høje hastigheder.

Tak Per. Ja, det der nager mig er, at det måske er her problemet ligger!

I de tre dage hastigheden blev målt (og fungerede) korrekt, lagde jeg mærke
til, at på selve PCéren er der to "lysdiode signaturer". En for Harddisken
og tilsyneladende en for Bussen (symbolet er 3 små firkanter, en over og to
under en vandret streg). Harddisksymbolet blinkede ganske kort ca. hvert
10. sekund - ingen blink/aktivitet fra Bussen.

Nu hvor der måske er en fejl, kommer der blink fra Bussymbolet konstant med
ca. 2 sekunders mellemrum! Det er den forskel jeg kan se - men ved ikke
hvad det betyder eller indebærer.

Det er en enorm hastighed du har Per.

Venlig hilsen, Frank

Fra : ai

Dato : 29-11-07 13:42

speedtest mig her og der....
der er mange ukendte faktorer, som man ikke ved noget om.
prøv denne, den er meget realistisk..
www.speedtest.net

//ani

Fra : Jens G

Dato : 29-11-07 16:40

On Thu, 29 Nov 2007 13:42:17 +0100, "ai" <anixyr@webspeed.dk> wrote:

>speedtest mig her og der....
>der er mange ukendte faktorer, som man ikke ved noget om.
>prøv denne, den er meget realistisk..
>www.speedtest.net

Men hvis man er TDC kunde, er en hastighedstest indenfor TDC's net det
der bedst viser om man har den hastighed fra TDC som man betaler for.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Rado

Dato : 29-11-07 21:02

> [...]

>speedtest mig her og der....
>der er mange ukendte faktorer, som man ikke ved noget om.

Her får jeg i skrivende stund 8-10 mbit, på min 18 mbit linje. Hos TDC
får jeg knap 17...

Så realistisk vil jeg ikke ligefrem kalde den.

Fra : kk

Dato : 29-11-07 16:15

"frank" <frankhan@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> viser. Er der andre som oplever det samme, og hvad kan der være galt
> - eller er der ikke noget galt, altså normalt ??

Prøv denneher:
http://www.abeltronica.com/velocimetro/pt/?idioma=uk&newlang=uk

Den er rimelig god.
mvh
kk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-11-07 16:48

> [...]

> 1876/113, 1719/74, 1311/80. Ikke nok med de lave tal, under målingerne
> svinger viseren kraftigt op og ned, og den røde prik som viser forløbet

Skrot den test og brug TP test fra telestyrelsen. Hent evt. også den svenske
TP test, den er endnu bedre.

Begge måler direkte til et dix punkt, så det kan ikke blive bedre end det.

Claus

Fra : frank

Dato : 29-11-07 17:45

> Skrot den test og brug TP test fra telestyrelsen. Hent evt. også den
> svenske TP test, den er endnu bedre.
>
> Begge måler direkte til et dix punkt, så det kan ikke blive bedre end det.
>
> Claus

Hej Claus. Jeg har nok ikke udtrykt mig med tilstrækkelig tydelighed. Mit
spørgsmål går ikke på at få foretaget en meget nøjagtig/pålidelig test af
hastigheden, men finde ud af om jeg har fejl på min nye computer, i.h.t.
hvad jeg skriver ovenfor.

Venlig hilsen, Frank

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-11-07 18:49

> [...]

> Mit spørgsmål går ikke på at få foretaget en meget nøjagtig/pålidelig test
> af hastigheden, men finde ud af om jeg har fejl på min nye computer,

Båndbreddetest kan og skal ikke hjælpe med at finde fejl på computere. De
skal alene oplyse om den båndbredde, der er til rådighed!

TDC testen er så elendig, at den kan ikke bruges til noget som helst.

Er der fejl i din computer, så er det ikke båndbreddemålere, du skal bruge,
men andre testprogrammer/funktioner. Du kan ikke bruge en båndbreddemåler
til at skelne mellem fejl i netkort og -protokoller og så dit kobber.

Hvis måleresultaterne på dix punkterne, f.eks. stockholm svinger, som du
beskriver det, så er det sandsynligvis din ADSL subsidiært dit kobber, der
er ustabil. Anmod TDC om at "traine" ledningen, så har du en rimelig præcis
måling af max båndbredde, dit kobber er i stand til at levere.

Claus

Fra : Rado

Dato : 29-11-07 21:40

Iøvrigt kan man hente et gratis "speedometer" her:

http://codebox.no-ip.net/controller?page=bitmeter2

Fra : co@ch [4130]

Dato : 29-11-07 22:25

> [...]
> viser. Er der andre som oplever det samme, og hvad kan der være galt
> - eller er der ikke noget galt, altså normalt ??

Jeg har oplevet samme problem.
Har haft problemet i over ½ år hvor bredbåndsforbindelsen har været
fejlmeldt hos TDC med jævne mellemrum.
Testen fra Telestyrelsen er den absolut mest korrekte måling, og den viste
at jeg kun fik den halve hastighed iforh. til det jeg betalte for.
TDC's test på hjemmesiden viste til gengæld at jeg havde den korrekte
hastighed.

Fup og fidus

Jeg testede ydermere med TV streams og kunne klart se at jeg havde et
problem.
Jeg vidste til gengæld også at det var TDC der havde problemet og ikke
PC'en.

Det endte med flytning til en ny server på centralen, da området hvor jeg
bor viste sig at være overbelastet.

I dag har jeg fuld hastighed. også i aftentimerne hvor jeg tidligere
oplevede problemet størst.

Klø på med at ringe til fejlservice...til sidst bliver de så trætte af dig
at de sætter en tekniker på din opgave indtil den er løst.

mvh
Bri@n

Fra : Rado

Dato : 29-11-07 23:05

On Thu, 29 Nov 2007 22:25:19 +0100, "co@ch [4130]"
<coach_fjern_@_dette_lite.invalid> wrote:

> [...]
>at jeg kun fik den halve hastighed iforh. til det jeg betalte for.
>TDC's test på hjemmesiden viste til gengæld at jeg havde den korrekte

Jeg har nu aldrig oplevet at TDCs test har vist mere end den reelle
hastighed, kun mindre. Og jeg har iøvrigt aldrig oplevet at have
lavere max hastighed end den lovede.

>Det endte med flytning til en ny server på centralen, da området hvor jeg
>bor viste sig at være overbelastet.

Ja det er nok lige så tit overbelastede centraler som dårlige linjer
der er problemet.

Fra : frank

Dato : 30-11-07 13:58

> [...]
>
> Klø på med at ringe til fejlservice...til sidst bliver de så trætte af dig
> at de sætter en tekniker på din opgave indtil den er løst.

Hej Brian. Har talt med TDC idag og de erkender de har en fejl i området.
Jeg vil blive flyttet over på en anden server på centralen, som de sagde.
Håber så det hjælper.

Venlig hilsen, Frank

Fra : co@ch [4130]

Dato : 01-12-07 00:58

> [...]
> Jeg vil blive flyttet over på en anden server på centralen, som de sagde.

Det lyder da SUPER

Bri@n

Fra : JcLind

Dato : 14-12-07 12:57

> [...]
> 1876/113, 1719/74, 1311/80. Ikke nok med de lave tal, under målingerne
> svinger viseren kraftigt op og ned, og den røde prik som viser forløbet
snip

Pudsigt at ingen af jer nævner dette (klippet fra TDC):

"NB! Den målte hastighed er vejledende, og vil typisk være lavere end den
hastighed du har købt. Det kan der være flere årsager til. Det kan fx
skyldes tilsluttede routere eller at de programmer som din pc kører i
baggrunden bruger internethastighed o.lign.
Der kan også være forskel på den hastighed du har købt, og din garanterede
minimumshastighed."

og

"

Hvorfor maksimal båndbredde?
Maksimal båndbredde er udviklet for at give så mange kunder som muligt
mulighed for at opnå så høje hastigheder som muligt på deres
bredbåndsforbindelse.

Uddybende forklaring
Når hastigheden 1024/512 leveres med maksimal båndbredde, betyder det, at vi
som minimum leverer en hastighed på 1024/128.

Jo længere væk du bor fra en central, som kan levere bredbånd, jo mindre
hastighed kan du opnå. Hvis du f.eks. bestiller bredbånd med hastigheden
1024/512, er det ikke sikkert at din kobberledning helt kan leve op til den
kvalitet, den ønskede hastighed forudsætter.

Hvis kobberledningens kapacitet gør det muligt, leverer vi mest muligt, og
hvis linjen kan klare en hastighed på 1024/512, så leverer vi dette.

Med maksimal båndbredde er du garanteret en minimumshastighed og en mulig
maksimumshastighed."

Du godkender altså at du betaler for en ydelse, men du kun hargaranti for en
sløvere forbindelse. Jeg har netop samme problem som dig. Jeg tror ikk så
meget på kobber-problemet for nogle dage kører det godt, så kobberet kan
sgatens klare det. Det afhænger af hvor mange er på "linien".

I en tabel kan man læse følgende:

"Bestilte hastighed (kbit/s) Minimum levering (kbit/s)

4096/256 2048/128"

Du betaler for 4 Mb, men er kun sikker på 2 mb.

Fra : Jens G

Dato : 14-12-07 15:57

On Fri, 14 Dec 2007 12:57:14 +0100, "JcLind" <svar-her@i.gruppen>
wrote:

> [...]
>baggrunden bruger internethastighed o.lign.
>Der kan også være forskel på den hastighed du har købt, og din garanterede

Hvis man ikke har andet kørende på sin linie mens man tester, og ikke
engang opnår 2Mbit ved en 4Mbit forbindelse, er der noget galt.

Fra : JcLind

Dato : 15-12-07 10:53

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man ikke har andet kørende på sin linie mens man tester, og ikke
> engang opnår 2Mbit ved en 4Mbit forbindelse, er der noget galt.

Når jeg kører med tom linie, tester jeg en download på 2mb. Det er jo
ærgeligt, når jeg betaler for muligheden for 4. Men jeg kan jo ikke klage,
da jeg jo har accepteret at 2 er nok.

MEN: hvor meget skal man forlange i forholdet mellem 4 og 2 mb? Jeg gik ud
fra at over 50% af tiden online var på 4mb. Hvad kan man sige er
acceptabelt?

Byd venligst ind med en idé her.

VH jakob

Fra : Jens G

Dato : 15-12-07 11:01

On Sat, 15 Dec 2007 10:52:31 +0100, "JcLind" <Svar-her@i.gruppen>
wrote:

> [...]
>
>Når jeg kører med tom linie, tester jeg en download på 2mb. Det er jo
>ærgeligt, når jeg betaler for muligheden for 4. Men jeg kan jo ikke klage,

Hvis dit kobber ikke ikke kan bære mere end 2Mb, så er der da ingen
grund til at betale for 4?

>MEN: hvor meget skal man forlange i forholdet mellem 4 og 2 mb? Jeg gik ud
>fra at over 50% af tiden online var på 4mb. Hvad kan man sige er
>acceptabelt?

Hvis man noget af tiden, f.eks. i dagtimerne og om natten, kan få 4Mb
til TDC's hastighedstest, men i primetime kun kan få 2Mb, vil jeg mene
at der er en flaskehals et eller andet sted på vejen. Altså at det
ikke skyldes kobberets kvalitet.

Forbeholdet omkring minimumshastighed må være for at tage højde for
kobberets kvalitet fra centralen til dig, og ikke for overbelastede
servere på TDC's net.