MS Windows
briani 27239
Drevbogstav
Fra : eigil

Dato : 17-11-07 09:29

Jeg har en ekstern harddisk, der normalt har drevbogstav F.
Hvis jeg så tilslutter en kortlæser eller USB-stick overtager den bogstav F
og "skubber" harddisken til næste bogstav.
Mit spørgsmål er om jeg på nogen måde kan fastlåse et bestemt drevbogstav
til et drev?

Med venlig hilsen
Eigil

Fra : Finn

Dato : 19-11-07 03:00

eigil wrote:
> [...]
> og "skubber" harddisken til næste bogstav.
> Mit spørgsmål er om jeg på nogen måde kan fastlåse et bestemt drevbogstav

En simpel løsning, når problemet er det samme hver gang..

Se nedenstående for lidt inspiration. Flytter F:-> G: drev ved boot.
F: er externt drev og normalt ikke online, så CD/DVD snupper pladsen

Det vigtige er, at du forudsætter 'et eller andet' har snuppet F: og det
'et eller andet' piftes så (O,P,Q..) op til en *fri* plads i slutningen
af drevrækken.

F: er nu ledig så din externe disk får pladsen, hvis Windows ser den,
eller står ledigt indtil du tænder for din eksterne disk... keine hexerei :)

Venlig hilsen
Finn

Lav en fil med indholdet her ('Drevskift.cmd'), læg den i C: rod og
aktiver den, når din PC starter Windows (brug din 'Startup' mappe i
program menu).

- Ret 'TITLE' til din tekst..
- Fjern REM, så ser du hvad ser sker..
--------------------
echo OFF
TITLE Sæt CD/DVD drev = G: & USB 2.0 partion 1 = F:
mountvol F: /L >C:\Temp\driveF.mnt
mountvol G: /L >C:\Temp\driveG.mnt
REM Echo Unmount drev: F:
mountvol F: /D
mountvol G: /D
REM Echo Remount DVDdrev som drev G:
for /f %%I in (C:\Temp\driveF.mnt) do mountvol G: %%I
for /f %%I in (C:\Temp\driveG.mnt) do mountvol F: %%I

Fra : eigil

Dato : 19-11-07 17:09

"Finn" <invalid@er.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> REM Echo Remount DVDdrev som drev G:
> for /f %%I in (C:\Temp\driveF.mnt) do mountvol G: %%I
> for /f %%I in (C:\Temp\driveG.mnt) do mountvol F: %%I

Mange tak for hjælpen

hilsen Eigil

Fra : Finn

Dato : 19-11-07 03:20

eigil wrote:
> Jeg har en ekstern harddisk, der normalt har drevbogstav F....

Glemte den manuelle funktion - hvis vindows er aktiv, når 'et eller
andet' snupper F:, så start blot filen som ethvert andet program - F:
fri igen :)

Venlig hilsen
Finn