Selvsmækkende låge, hvordan ?
Fra : Fidolinux.dk

Dato : 28-11-07 22:18

Hej

Har en låge i haven, som jeg gerne vil have til at smække selv, så hunden
ikke kan løbe ud, hvis nogen glemmer at lukke den.
Men hvordan gør jeg ?

Jeg mindes engang at have set en form for fjeder man kunne sætte på stolpen
hvor lågen var monteret på, og så den anden del på selve lågen.
Dog erindrer jeg ikke ovenståede løsning som værende direkte smuk :)

Man kunne jo self også montere lågen en smule skæv, men det kommer jo også
til at se dumt ud på den anden side hvor lågen skal lukke til....

Nogle gode ideer ?

--
www.fidolinux.dk
UIN: 44387189

Fra : Armand

Dato : 28-11-07 22:52

Fidolinux.dk skrev:
> [...]
> Man kunne jo self også montere lågen en smule skæv, men det kommer jo
> også til at se dumt ud på den anden side hvor lågen skal lukke til....

Hva' mæ' kirkegårdslåge-løsningen?
Kirkegårdslåger er ofte hængslede så de lukker sig selv på en
soloon-dørs lignende måde, men gimmick'en kan også udnyttes til en
ensidigt åbnende låge med anlæg mod modstående stolpe:
Det drejer sigh ikke om en decideret skæv låge, men at hængslerne er
forsatte således at det nederste sidder en halv håndsbredde bag øverste
hængsels lodlinie.
Fidusen er at lågen "åbner skævt" og tyngden vil tvinge den "ned" i
vandret igen - Hvilket nødvendigvis bliver i lukket-positionen.
Mekanikken kræver dog rimeligt løse hængsler, hvis ikke ligefrem
kugle/skål -hængsler begge steder!

Kan du ikke visualisere mine ord må du rundt forbi byens kirkegårde og
lure

--
Armand.

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 28-11-07 23:10

> Kan du ikke visualisere mine ord må du rundt forbi byens kirkegårde og
> lure

Nu du siger det, kan jeg godt huske disse låger.
De beslag Lars linker til er lige det jeg skal have fat i :P

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-11-07 22:51

Fidolinux.dk skrev:
> [...]
> stolpen hvor lågen var monteret på, og så den anden del på selve lågen.
> Dog erindrer jeg ikke ovenståede løsning som værende direkte smuk :)

Man kan få hængsler der er selvlukkende. De er ikke så grimme igen.

Fra : Lars

Dato : 28-11-07 23:05

Frank E. N. Stein skrev:

> Man kan få hængsler der er selvlukkende. De er ikke så grimme igen.

.....kaldet løftehængsler - f.eks. disse:
http://www.carl-ras.dk/e-handelskatalog/beslag/haengsler/doerhaengsler/loeftehaengsel/loeftehaengsel/

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 28-11-07 23:10

> ....kaldet løftehængsler - f.eks. disse:
> http://www.carl-ras.dk/e-handelskatalog/beslag/haengsler/doerhaengsler/loeftehaengsel/loeftehaengsel/

Se, det er lige sådan noget jeg skal have fat i :)
Kan man finde dem i ethvert byggemarked ?

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 28-11-07 23:16

> ....kaldet løftehængsler - f.eks. disse:
> http://www.carl-ras.dk/e-handelskatalog/beslag/haengsler/doerhaengsler/loeftehaengsel/loeftehaengsel/

Vil et sådan være stærkt nok til at holde en låge på ca 1mtr x 1mtr ?
Havde jo mere tænkt på sådanne her:
http://www.carl-ras.dk/e-handelskatalog/beslag/haengsler/t-haenglser/t-haengsel/

Fra : Andersen [3650]

Dato : 29-11-07 20:10

"Fidolinux.dk" <fidolinux@FJERNMIGfidolinux.dk> skrev i en meddelelse
> Vil et sådan være stærkt nok til at holde en låge på ca 1mtr x 1mtr ?

Det hele kommer jo an på antallet
af hængsler

Fra : Max

Dato : 29-11-07 08:31

Hej Fidolinux

> Har en låge i haven, som jeg gerne vil have til at smække selv, så
> hunden ikke kan løbe ud, hvis nogen glemmer at lukke den.

Lær hunden hvor grænsen for haven er, du bliver træt af
sådan en selvlukkende låge.

--
Mvh Max

Fra : Martin Petersen

Dato : 29-11-07 12:26

> Hej Fidolinux

> Lær hunden hvor grænsen for haven er, du bliver træt af
> sådan en selvlukkende låge.

Enig.. Desuden er balladen komplet, når hunden alligevel render ud, og lågen
lukker efter den. :)

- Martin

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 29-11-07 17:04

> Enig.. Desuden er balladen komplet, når hunden alligevel render ud, og
> lågen
> lukker efter den. :)

Der kommer skam et lukkebeslag på af en art, så den ikke vil kunne åbne af
sig selv, kun fra indersiden hvor jeg befinder mig.

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 29-11-07 17:03

> Lær hunden hvor grænsen for haven er, du bliver træt af
> sådan en selvlukkende låge.

Tjah, den ved skam godt hvortil den må gå. Det er ligeså meget den anden vej
rundt, at jeg ikke er intr. i at andre hunde kommer ind til den (da der er
nogle stykker der ikke forstår at holde deres hunde for dem selv)

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 30-11-07 09:13

"Fidolinux.dk" <fidolinux@FJERNfidolinux.dk> skrev i en meddelelse
> Tjah, den ved skam godt hvortil den må gå.
---------------------
Tsk tsk, hele denne historie får mig til at tænke på at min svigerfars
Dalmatiner drønede gennem hækken og ud på vejen når han vendte ryggen til.

Så bandt han tre lange blomsterpinde i en trekant rundt om halsen på vovsen.
Den vidste ikke hvad det skulle gøre godt for, men det lærte den efter
første forsøg . . . .
Svingsen.

Fra : Armand

Dato : 03-12-07 01:36

Flemming Svendsen skrev:
> [...]
> Den vidste ikke hvad det skulle gøre godt for, men det lærte den efter

Hæ!
Aprospos:
En kammerat der har virket som hunde-instruktør, har altid brugt
vendingen: "man skal bare stå klar med sin størrelse 45 på den anden
side første/snarligste gang hunden entrer forbudte områder (á huller i
hækken; åbne havelåger eller lign."
De fine fruer der ikke kunne klare den slags anskuelser "måtte jo tage
hjem og lide besværet med at holde lille kage-fede Fido inde på
parcellen"
Jeg er hverken hundetræner eller adfærds-psykolog; men jeg kan sagtens
finde sandhed i "princippet": Som også med børn kommer man langt med
konsekvens allerførste gang der "laves ballade"!

Personligt har min lille leg/træning: "det er min" med
hundekiks/godbidder, der lærer kræ'et ikke at spise noget den ikke har
lov til, bragt det med sig at alting nu kan tydeliggøres som forbudt med
ordene "det er min"!
Således har jeg tidligt fået vænnet husets hund fra at skulle udforske
på den anden side af hullet i hækken, ligesom at den har fået udpeget at
den låge-løse udkørsel også har en grænse!
Sjovt nok kan den nu stå på plænen og skabe sig over trafik på fortovet
lige udenfor hækken (og til tider hunde på modsatte fortov), hvorimod
den er fuldstændig ligeglad med alt hvad der sker for næsen af den lige
udenfor den fraværemde havelåge

På modsatte vis har en ung familie i nabokvarteret fået sig en ung
jagthund, som, p.g.a. dens eventyrlyst, efterhånden er blevet buret
totalt inde bag rio-net i hækken - Selv havelågen har måttet have et
rio-felt sømmet på indersiden eftersom den var ved at få skrabet/bidt
sig igennem brædderne
Hvorfor lærer de dog ikke bare den hvad den må :-/

--
Armand.
(umådelig tilfreds med sin tålmodige og kloge hund)

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 03-12-07 08:34

> Armand.
> (umådelig tilfreds med sin tålmodige og kloge hund)

Man siger jo, at en hund er som sin ejer

Fra : Armand

Dato : 03-12-07 16:42

Mads Kristiansen skrev:

> Man siger jo, at en hund er som sin ejer

Muligvis - Men den er i hvertfald langtfra så bred

--
Armand.
(95 kg's smedesvend med 6 kg's dværggravhund)

Fra : Leonard

Dato : 03-12-07 18:45

On Mon, 03 Dec 2007 16:42:24 +0100, Armand wrote:

> Muligvis - Men den er i hvertfald langtfra så bred

Men næsten ligeså høj

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/