Hjælp!
Fra : Mikael

Dato : 28-11-07 20:45

Hej!
Min kæreste og jeg få nogle små røde knopper som klør helt vanvittigt. Vi
troede måske det var noget vi havde spist, men kunne ikke rigtig få det til
at stemme med noget som helst. Den anden aften havde vi bøg af min søster
det meste af dagen, da hun tog hjem opdagede hun 3-4 knopper. Så det må
altså være noget i huset. Jeg har vasket alle pudebetræk, lagt puderne ude
på terrassen en hel dag hvor det frøs, og så rensede jeg det eneste
gulvtæppe vi har i huset. Men det hjælper altså ikke.
Så mit spørgsmål er: Er der nogen der ved hvem man skal have fat i hvis man
har en mistanke om et utøj i huset?
Vi har snakket om at tage alle dyr, og det er ikke dem der har noget, det
har vi fået tjekket, ud af huset og tømme en hel masse fluespray ud i hele
huset og så lade det stå en dags tid før vi gør mere ved det, er det hel hen
i vejret?

Venlig hilsen
Den kløende Winnie

Fra : Holst

Dato : 28-11-07 21:01

Mikael wrote:

> [...]
> at stemme med noget som helst. Den anden aften havde vi bøg af min søster
> det meste af dagen, da hun tog hjem opdagede hun 3-4 knopper. Så det må

Jeg kommer mest til at tænke på lopper, når jeg hører sådan 3-4 knopper
omtalt. For jeg går ikke ud fra, at det er utallige over hele kroppen.

Aner ikke hvad man gør ved lopper, så her kan jeg ikke være til megen hjælp.

Fra : Mikael

Dato : 28-11-07 22:41

> Jeg kommer mest til at tænke på lopper, når jeg hører sådan 3-4 knopper
> omtalt. For jeg går ikke ud fra, at det er utallige over hele kroppen.

Det er det faktisk i mit og kærestens tilfælde. Det er startet som enkelte
knopper, men har spredt sig så det nu er på det meste af kroppen.
Min søster har dog indtil videre kun nogen enkelte knopper.

Winnie.

Fra : Kate

Dato : 28-11-07 21:41

"Mikael" <dsl128833@vip.cybercity.dk> wrote in

> [...]
> kunne ikke rigtig få det til at stemme med noget som helst. Den
> anden aften havde vi bøg af min søster det meste af dagen, da hun

Det lyder rigtigt meget som lopper som Holst også er inde på. Har i
hund, kat eller andre dyr? Da mine katte havde lopper engang tænkte jeg
ikke på at behandle kaninen, det resulterede i at jeg kunne behandle
hjemmet og kattene igen og igen og lopperne kom bare igen. Efter
måneder var jeg desperat, men da kaninen kom med i behandlingen gik der
ikke længe før loppeplagen var ovre.
Foruden at behandle dyrene sprøjtede jeg hjemmet med Absolut D. Da det
er minimum 10 å siden, ved jeg faktisk ikke om Absolut D findes endnu,
men prøv at rådføre dig med dyrlægen omkring effektiv indsats.

--
Kate

Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/
gerne ældre.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 28-11-07 21:51

Mikael wrote:
> Vi har snakket om at tage alle dyr, og det er ikke dem der har noget,
og hvordan i al verden ved du det??
div. dyr er fyldt med utøj og skidt og kanel...
bekræft venligst min ubehagelige tanke om 3 schæfere i et lille 100 m2
hus... yikes...

> det har vi fået tjekket, ud af huset og tømme en hel masse fluespray
> ud i hele huset og så lade det stå en dags tid før vi gør mere ved
> det, er det hel hen i vejret?

fluespray.. hvad havde du tænkt dig det skulle hjælpe??
måske allergi?? har I overvejet det?

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : johny møller

Dato : 28-11-07 22:11

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hus... yikes...

> fluespray.. hvad havde du tænkt dig det skulle hjælpe??

Hejsa.

vi har haft det samme problem, og det var lopper fra vores katte.

vi gav den en fronline pipette, og købte noget loppespray,som vi gav rund
omkring i huset, hvor kattene er meget, det hat hjulpet, vi har ikke set en
loppe på vores katte, eller andre steder.4

mvh
johny

Fra : Mikael

Dato : 28-11-07 22:29

> [...]
> omkring i huset, hvor kattene er meget, det hat hjulpet, vi har ikke set
> en loppe på vores katte, eller andre steder.4

Jamen vi har fået tjekket både hunde og kat, og det er ikke lopper. Dem kan
man som regl også støde på hvis man har så mange at de hopper på mennesker.
De bliver selvfølgelig behandlet mod lopper. Og det ligner ikke loppe bid.
Det ligner et lille mini myggestik, og loppe bid går jo væk efter et stykke
tid, det har har stået på en halv års tid. Jeg har været ved lægen, og han
har sendt mig til hudlæge, men de har ventetid på 2 mdr. Så jeg har fået en
tid i februar...
Men han vil overhovedet ikke høre på at det måske er fra et insekt. Hverken
den ene eller den anden læge...

Winnie

Fra : Mikael

Dato : 28-11-07 22:38

> [...]
> div. dyr er fyldt med utøj og skidt og kanel...
> bekræft venligst min ubehagelige tanke om 3 schæfere i et lille 100 m2

Vi har 2 hunde og en kat i et alm. parcelhus på landet. Det kan man jo mene
om hvad man vil, smag og behag er jo som bekendt forskellig. Men vores dyr
er bestemt ikke "fyldt med utøj og skidt og kanel".
Og som skrevet har vi fået tjekket dyrene, som iøvrigt er i løbende,
forebyggende loppebehandling. Så sådan ved jeg det.

> fluespray.. hvad havde du tænkt dig det skulle hjælpe??

Ved det ikke. Men fluespray er jo en gift som virker ved indånding. Så vi
havde en formodning om, at hvis de kræ der evt. forefandtes åndede, så kunne
det være at fluespray slog dem ihjel.

> måske allergi?? har I overvejet det?

Ja, vi har overvejet det. Men jeg synes det lyder lidt underligt at vi
pludselig begge udvikler den samme allergi. Og at det så ovenikøbet
tilsyneladende også rammer min søster efter en enkelt aften i huset...

Winnie.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 29-11-07 11:57

Mikael wrote:

> Vi har 2 hunde og en kat i et alm. parcelhus på landet. Det kan man
> jo mene om hvad man vil, smag og behag er jo som bekendt forskellig.
> Men vores dyr er bestemt ikke "fyldt med utøj og skidt og kanel".
ehh.. tror du i hvert fald...
der er da myriader af små organismer der lever som snyltere på både katte og
hunde...
faktum er da at dyrerne fælder/taber døde hudceller osv osv...

> Og som skrevet har vi fået tjekket dyrene, som iøvrigt er i løbende,
> forebyggende loppebehandling. Så sådan ved jeg det.

ja for lopper... men hvad med alt det andet...

> Ved det ikke. Men fluespray er jo en gift som virker ved indånding.
> Så vi havde en formodning om, at hvis de kræ der evt. forefandtes
> åndede, så kunne det være at fluespray slog dem ihjel.

rottegift er også en gift - og det er (sjovt nok) bedst egnet til rotter...

> Ja, vi har overvejet det. Men jeg synes det lyder lidt underligt at vi
> pludselig begge udvikler den samme allergi. Og at det så ovenikøbet
> tilsyneladende også rammer min søster efter en enkelt aften i huset...

ja ok... og hvad med det i har spist? har køkkenhygiejnen (og med 3 dyr)
været god nok?

Fra : Mikael

Dato : 29-11-07 12:06

> ja ok... og hvad med det i har spist? har køkkenhygiejnen (og med 3 dyr)
> været god nok?

Vi havde været til familiejulefrokost til frokost, og der var ingen af os
der var sultne, så vi fik ikke noget at spise herhejmme...

Winnie

Fra : Marianne

Dato : 28-11-07 23:30

> [...]
> puderne ude på terrassen en hel dag hvor det frøs, og så rensede jeg det
> eneste gulvtæppe vi har i huset. Men det hjælper altså ikke.

Mit umiddelbare bud, hvis det ikke er lopper, er fnat. Eller skab, som det
hedder på dyr.

Vi havde 'fornøjelsen' sidste år, og tro mig - det er et helvede.

Hvis man søger på fnat og skab fx på nettet får man kun enkelte former. Fx
ser man, at fnat i regelen sidder mellem fingrene, men det er ingenlunde
tilfældet. Det kan sidde i plamager, der ligesom 'vandrer' hen over dele af
kroppen. De flytter sig 5-10 cm om dagen.

Det ikke bare klør - det klør helt vanvittigt.

Strategi: Kan I få fat i Nix, så smør jer i det. Vi kunne kun få et par
tuber og købte et 'læs' fra England. Har stadig 3-4 tuber tilbage, som I må
få, hvis det er aktuelt.

Få en henvisning til en hudlæge ASAP og bed om en akuttid. De kan give noget
bedøvende.

Dyrene skal selvfølgelig behandles, og her er der flere muligheder fra
Apoteket/dyrlægen.

Om galt skulle være, så få en skadedyrsbekæmper ud for at sprøjte. Det
koster omkring kr. 1000.-

Havde vi haft denne 'plan' ville forløbet have taget ca. 1 md - nu tog det
4.

.... jeg glemmer det aldrig!

mvh
Marianne

Fra : Armand

Dato : 28-11-07 23:42

Marianne skrev:

> [...]
> tilfældet. Det kan sidde i plamager, der ligesom 'vandrer' hen over dele af
> kroppen. De flytter sig 5-10 cm om dagen.

Har også tænkt dén tanke. Havde en motorcykel-kammerat der havde store
kvaler når han kom i en læderdragt. Efter flere forgæves forsøg på at
kurere hans "Læder-allergi", sendte hans læge ham slutteligt til en
hudlæge, som med ét blik stillede diagnosen: Fnat!
Men fnat kræver da vist hud-kontakt for smitte :-/

--
Armand.
(også overfølsom overfor læder: Hver gang jeg vågner med støvler på har

Fra : Mikael

Dato : 29-11-07 07:59

> [...]
>
> --
> Armand.
> (også overfølsom overfor læder: Hver gang jeg vågner med støvler på har

Jeg må prøve at tage til lægen igen... Men det vandre nu ikke, og det er
ikke i plamager, det er enkelte knopper rundt på kroppen. Og hvis man bliver
ved med at klø i dem(!!) så bliver de rigtig store! Så ligner det faktisk et
rigtig grimt myggestik. Men hvis vi har fnat så burde dyrene vel også have
det, og dem har vi jo som sagt fået tjekket for diverse utøj, og der var
ikke noget... Er det ikke også noget som hvis man først får det, så bliver
det indtil man behandler det? Min søsters knopper er væk igen...

Winnie

Fra : Marianne

Dato : 29-11-07 09:06

> [...]
> ikke i plamager, det er enkelte knopper rundt på kroppen. Og hvis man
> bliver ved med at klø i dem(!!) så bliver de rigtig store! Så ligner det

Det lyder ikke som fnat.

>Men hvis vi har fnat så burde dyrene vel også have det, og dem har vi jo
>som sagt fået tjekket for diverse utøj, og der var ikke noget...

Man kan ikke se fnat. Det er mider, der kravler under huden. På et senere
tidspunkt kan man se, at huden skaller af i småflager. Der skal en blodprøve
til at afsløre fnat.

mvh
Marianne

Fra : Mikael

Dato : 29-11-07 11:17

Kan fnat/skab smittes til mennesker fra hunde/kat?

Winnie

Fra : Mikael

Dato : 29-11-07 11:20

"Mikael" <dsl128833@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Kan fnat/skab smittes til mennesker fra hunde/kat?
>
> Winnie

Det fandt jeg så selv ud af...

Skab svarer til fnat hos mennesker, men smitten fra hund eller ræv til
mennesker sker sjældent. Hvis smitte fra hund til menneske alligevel finder
sted, er det i de fleste tilfælde børn, der bliver angrebet, og sygdommen
vil typisk vise sig ved kløe og rødme på hænderne. Sådanne tilfælde kræver
lægebehandling.

Fra : Marianne

Dato : 29-11-07 15:26

> [...]
> finder sted, er det i de fleste tilfælde børn, der bliver angrebet, og
> sygdommen vil typisk vise sig ved kløe og rødme på hænderne. Sådanne

Problemet er bare, at det ikke er rigtigt. Eller rettere: At det ikke er
dækkende. Fnat kan du sagtens få fra hunde og det behøver ikke komme i
nærheden af hænderne.

Alle de informationer, du kan få om fnat, synes at være skrevet af fra den
samme kilde. Som altså ikke er fyldestgørende.

Hvis I har mistanke: Tag til hudlægen! Og få evt taget en blodprøve hos
dyrlægen.

mvh
Marianne

Fra : Mikael

Dato : 29-11-07 11:16

> Man kan ikke se fnat. Det er mider, der kravler under huden. På et senere
> tidspunkt kan man se, at huden skaller af i småflager. Der skal en
> blodprøve til at afsløre fnat.

Det her har stået på i 6 mdr. med lægebesøg frem og tilbage, sidst min
kæreste var afsted fik han at vide at det nok ikke blev så slemt til
sommer... Men vi skaller ikke, heller ikke hundene. Og jeg mente bare at ved
skab falder hårene af dem, og efterlader store bare pletter...

Winnie

Fra : Holst

Dato : 29-11-07 11:23

Mikael wrote:

> [...]
> sommer... Men vi skaller ikke, heller ikke hundene. Og jeg mente bare at ved
> skab falder hårene af dem, og efterlader store bare pletter...

Har I prøvet at være borte fra hjemmet i længere tid, f.eks. en uges
ferie, uden alle kræene på slæb, naturligvis. Gav det en bedring?

Fra : Mikael

Dato : 29-11-07 12:08

> Har I prøvet at være borte fra hjemmet i længere tid, f.eks. en uges
> ferie, uden alle kræene på slæb, naturligvis. Gav det en bedring?

Ja, jeg var en uge på ferie på Cypern i september, men der var ingen
ændring...

Winnie

Fra : Jens K

Dato : 29-11-07 23:22

> [...]
> huset og så lade det stå en dags tid før vi gør mere ved det, er det hel

Hej,
jeg hørte på et tidspunkt at væggelus (som var ret udbredt i gamle dage) var
ved at brede sig igen og at man ind imellem kunne tage det med hjem efter
ophold på hoteller. Kan det være det?
http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/vaeggelus.htm
Mvh Jens