Testapparat: Er der lys i pæren?
Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 17-11-07 13:58

I mit hjem har vi en halv snes lommelygter om mindst tre gange så mange
cykellygter, men man skal være heldig at finde en, der dur.

Jeg har en batteritester, som hurtigt kan se, om batterierne er flade, men
mangler en nem løsning til pærer. Nogen, der kender et fiskt lille aggregat,
man kan stoppe pæren i og se, om den virker?

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 17-11-07 14:07

Hej Torben!

Ikke direkte som du kan stoppe pæren i, men med et multimeter som kan måle
blandt andet modstand, kan du nemt se om en pære er sprunget.

Fx. denne:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1416957400&n=297939943&pn=1638842524

Hilsen
Peter

Fra : Finn Erichsen

Dato : 18-11-07 02:48

Hej Torben
>Jeg har en batteritester, som hurtigt
>kan se, om batterierne er flade, men
>mangler en nem løsning til pærer.

Ja da og det er helt rigtigt hvad Peter skriver omend vist lidt
kompliceret for de fleste ikke fagligt uddannet inden for
elektronik.
Hvis du har et gammel ringeapparat og sætter det sammen med et
batteri kan du satte henholdsvis plus og minus til side og bund
af pæren og hvis det ringer ja så duer pæren. Det multimeter
Peter omtaler har også en facilitet vi på engelsk kalder
continuity (kan ikke lige finde det tilsvarende danske ord men
det betyder om der er forbindelse igennem, lyder noget klodset)
og virker på samme måde som et ringeapparat det har symbolet en
pil der peger mod højre og ender op i et +.

Cheers Finn
--
Finn Canberra Australia

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-11-07 06:51

3140 Abildgaard wrote:

> [...]
> mangler en nem løsning til pærer. Nogen, der kender et fiskt lille
> aggregat, man kan stoppe pæren i og se, om den virker?

Jeps, et 1,5V element og 2 stykker ledning.
Selvom pæren er til højere spænding vil den gløde hvis den dur.

Stig Johansen

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-07 19:20

Hvad med en lygte ?

(det kunne jo være en du var sikker på der var OK.)

Mvh. Per.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-11-07 00:36

"3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> skrev
> Nogen, der kender et fiskt lille aggregat,
> man kan stoppe pæren i og se, om den virker?

Det hedder en lygte, almindelig kendt metode.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen