selvnivellerende spartelmasse/ -beton - la~
Fra : Christian

Dato : 16-11-07 10:34

hej i gruppen.

jeg har et køkken på ca 12 m2 hvor der skal lægges klick-parket-trægulv.
Gulvet er dog ujævnt og varierer med op til 3 cm og det mindste lag der skal
på er ca ½ cm

jeg tænkte på at anvende selvnivellerende spartelmasse / selvnivellerende
beton, men prisen er rimelig pebret og jeg tænkte om man kan lave det
selv??????

har googlet lidt og de foreløbige svar tilsiger at beton/mørtelløsningen
ikke er så god pga. større knæk-frekvens etc....

Hvad siger I - er der nogle der har nogle erfaringer der kan hjælpe mig
udenom den dyre "selvnivellerende" spartelmasse

på forhånd tak!!!!!!!

Christian.

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 16-11-07 10:39

"Christian" <storehytte@gmail._REMOVE_com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad siger I - er der nogle der har nogle erfaringer der kan hjælpe mig
> udenom den dyre "selvnivellerende" spartelmasse

Hvis der ikke er brug for afløb, kan du så ikke bare hælde noget beton ud og
rette det af med et bræt?

Mvh
Mads

Fra : Christian

Dato : 16-11-07 11:36

> Hvis der ikke er brug for afløb, kan du så ikke bare hælde noget
> beton ud og rette det af med et bræt?
>
> Mvh
> Mads

Det var også min oprindelige tanke, men når man læser løst rundt, ser det ud
somom der kunne opstå problemer med vedhæftning (underlag = beton) og knæk
af underlag (måske fordi laget er så tyndt (½-3 cm)....

så jeg var lidt ude efter hvilken blanding man (selv) skal fremstille (og af
hvad) for at slippe udenom det der magisk dyre selvnivelleringsspartel. Hvis
Beton holder lyder det da super....... har I erfaringer med det?

Christian

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 16-11-07 14:19

Christian wrote:

> [...]
> (og af hvad) for at slippe udenom det der magisk dyre
> selvnivelleringsspartel. Hvis Beton holder lyder det da super.......

det er da ligegyldigt om der kommer et par revner hist og her i dit nye
betonlag...
men det vigtigste er at du får det lagt super-lige... og så lader det tørre
laaaang tid inden du lægger dit gulv...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Jeanette & Ivan

Dato : 16-11-07 15:43

Hej

Jeg har også lige lavet nyt gulv i mit køkken, det var dog klinger jeg
skulle lægge, men jeg valgte at bruge det selvnivellerende selv om det er
lidt dyrer, men for pokker hvor bliver det dog lige af det. Jeg gjorde det
at jeg gav gulvet primer først så er der lukket af så det gamle gulv ikke
suger alt væsken ud af spartelmassen, for så vil det ikke løbe ordentligt
ud.

Ivan

Fra : Benny Andersen

Dato : 16-11-07 18:34

On Fri, 16 Nov 2007 11:35:40 +0100, Christian wrote:

> [...]
> hvad) for at slippe udenom det der magisk dyre selvnivelleringsspartel. Hvis
> Beton holder lyder det da super....... har I erfaringer med det?

Det kan godt lade sig gøre at anvende beton. Udover de udmærkede råd fra
TG, så kan det anbefales at 'lime' det fast med lip multiklæber. Anvend en
tandspartel md 8mm-1cm tænder. Betonen (1-3) skal blot være jordfugtig og
bankes sammen (trædes ned) på friskudsmurt lip, og afrettes vha ledere og
stort pudsebæt. De steder hvor der er under 1/2 cm kan ikke laves på den
måde.
Man kunne så (og nu er jeg ude i noget jeg ikke har prøvet) fylde de
resterende huller op med rent cementvælling - jeg ser ingen grund til at
anvende det dyre selvnivilerende. I gamle dage var flisefuger blot rent
cement.

Benny Andersen

Fra : TG

Dato : 16-11-07 06:33

On Nov 16, 11:35 am, "Christian" <storehytte@gmail._REMOVE_com> wrote:

> [...]
> hvad) for at slippe udenom det der magisk dyre selvnivelleringsspartel. Hvis
> Beton holder lyder det da super....... har I erfaringer med det?

Hvad er det eksisterende gulv??

Hvis det er et beton gulv, skal du sørge for at det er renset godt at
for tæpperester/lim/fedt/mm, så det er rent beton gulv. Dernæst skal
du have fjernet alt støv fra gulvet, start med at feje grundigt, og
efterfølgende støvsuges også meget grundigt.

Før du så støber beton ud over skal du sikre dig at det gamle beton
gulv er fugtet, så det ikke trækker vandet for hurtigt ud af det nye
beton, for så får du nemlig en uensartet hærdning. Du kan f.eks.
"male" det over med en våd hvidte-kost..

Så burde det imho give et holdbart underlag for dit klik-gulv.

/TG