"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i en meddelelse
news:jYQ_i.82$3k.20@fe13.usenetserver.com...
> Briter kendte tyske koder, men var alligevel ofte underlegne.
>
>
>
> Især Jyllandsslaget i WW1 er et mysterium for mig
>
> Briter burde have klaret sig meget bedre når de vidste alt om fjenden
> altid
>
>
>
> Tysk sejre trods enigma-tabet - og japanernes relativ små tab i WW2 trods
> USA-kodebrydning er særlig mystiske
>
Enigmamaskinen blev først opfundet i 1918 efter krigen til commercielt brug
af ARthur Scheirbius, en tysk ingenør.
Den blev ikke brugt i WW1
http://en.wikipedia.org/wiki/Enigma_machine
Briterne fik dechiffreringsnøglen allerede i 1939 af en polsk matematiker.
Dönitz satte ultra ud af spillet en periode, fordi han fik mistanke om , at
briterne havde kompromitteret Enigma, ogderfor skiftede koder. Den korte
periode, hvor englænderne ikke havde Ultra's efterretninger, havde tyskerne
succes med Ubådskrigen.
En ting er at vide, fjendens bevægelser, men det er lige så vigtigt at
sikre, at han ikke ved, at du ved, hvad han gør.
For så koder han bare om, og så ved du igen ingenting.
Englænderne var altid meget omhyggelige med at bygge coverhistorier op om
overfald på tyske skibe og ubåde, f.eks ved at sende et rekonoseringsfly ud,
der tilfældigvis kunne spotte dem, lige før angrebet.
Tyskerne er glimrende ingenører. Under WW2 var deres kampvogne langt bedre
end både englændernes og amerikanernes vogne. Især i kraft af deres
forrygende 88 mm, antiluftskytskanon, der i en kampvogn som tigeren blev en
formidabel panserdræber med en effektiv rækkevidde på 1600 meter - Det
dobbelte af en Sherman. Selve kampvognen var dog ikke så pålidelig igen, go
den var langsom, og besværlig at producere. Shermanen havde en fordel,
nemlig den gyroskopisk ophængte kanon, der gjorde, at den kunne skyde under
kørsel. Shermanen blev spyttet ud i lange baner, bedre designet til hurtig
produktion med vanlig amerikansk samlebåndseffektivitet. Russernes T34 var
endnu bedre i den henseende, og havde langt den bedste undervogn - Den
Amerikanske ingenør Christie's hjulophæng. Meget hurtigere end de andre.
Tyskernes fly var ikke overlegne i luften i forhold til englændernes.
Hverken rækkevidde eller hastighed eller stigeevne var bedre eller on par.
Kernen i tysk tidlig krigssucces var deres krigsstrategi.
Mvh
--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk