/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Kondens efter fly
Fra : Vidal


Dato : 14-11-07 21:09


Jeg bor vist under en flyvekorridor, ihvertfald
kommer der vel 100(?) højtgående fly om dagen over
området.

De sidste par dage har der ikke, som eller vanligt
været kondensstriber efter flyene, idag dog en
ganske kort, måske 5-10 gange flyets længde.

Er det særlige atmosfæriske forhold, der gør det
muligt eller er der en anden forklaring?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

 
 
Max (14-11-2007)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 14-11-07 21:44

Hej Vidal

> Er det særlige atmosfæriske forhold, der gør det
> muligt eller er der en anden forklaring?

Hvis der ingen vanddamp er i området flyene flyver
i, ja så heller ingen kondens. Meget ofte mangler
kondensstriberne når der er højttryk oppe i korridoren.

--
Mvh Max



kk (14-11-2007)
Kommentar
Fra : kk


Dato : 14-11-07 22:22


"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:473b5e00$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Vidal
>
>> Er det særlige atmosfæriske forhold, der gør det
>> muligt eller er der en anden forklaring?
>
> Hvis der ingen vanddamp er i området flyene flyver
> i, ja så heller ingen kondens. Meget ofte mangler
> kondensstriberne når der er højttryk oppe i korridoren.
>
> --
> Mvh Max
>se evt. her: http://cimss.ssec.wisc.edu/wxwise/class/contrail.html
>mvh
kk



Bo Warming (15-11-2007)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 15-11-07 05:56

"kk" <kru@nospammail.dk> skrev i en meddelelse
news:473b66d0$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> news:473b5e00$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

.. Meget ofte mangler
>> kondensstriberne når der er højttryk oppe i korridoren.

Jeg vil gerne forstå hvad en korridor er
- en luftstang hvor fly må færdes
?
1000 m bred og 1500 m høj og fra hvor gennemsnitsflyve højde starter nær
afganglufthavn og til hvor denne vedtagne flyvehøjde slutter nær ankomst
lufthavn?


Da en dansk flyveleder i 2000 forårsagede sammenstød nær Svejts og siden
blev hævnmyrdet for det og trods retsfrikendelse anses for skyldig af mange
(bl.a. mig)
talte man om koridor som noget snævert hvor to fly ikke kunne passere
hinanden.

At to modsatte fly i samme korridor støder sammen har vel sandsynlighed på %
af % af % så jeg tror at NOGEN havde ønsket og programmeret sammenstøddet


Hvis flytværsnit er en tusindedel af koridortværsnit må sandsynligheden for
sammenstød være nær 1 ppm altså en milliontedel, hvis alle paralelle baner i
koridoren er lige sandsynlige.

(sammenstødssandsynlighed er måske endnu lavere fordi undvigemanøvre kan ske
når de er nær hinandens synsvidde)

Håber der er noget jeg har misforstået for det er en grim mistanke at en
landsmand har været medskyldig i to uskyldige piloter og besætningers
kollision og drab




kk (15-11-2007)
Kommentar
Fra : kk


Dato : 15-11-07 10:19


"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i en meddelelse
news:vjQ_i.46$l34.12@fe02.usenetserver.com...
> "kk" <kru@nospammail.dk> skrev i en meddelelse
> news:473b66d0$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
>> news:473b5e00$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> klip..
> Jeg vil gerne forstå hvad en korridor er
> - en luftstang hvor fly må færdes
> ?
> 1000 m bred og 1500 m høj og fra hvor gennemsnitsflyve højde starter nær
> afganglufthavn og til hvor denne vedtagne flyvehøjde slutter nær ankomst
> lufthavn?
>
>
> Da en dansk flyveleder i 2000 forårsagede sammenstød nær Svejts og siden
> blev hævnmyrdet for det og trods retsfrikendelse anses for skyldig af
> mange (bl.a. mig)
> talte man om koridor som noget snævert hvor to fly ikke kunne passere
> hinanden.
>
> At to modsatte fly i samme korridor støder sammen har vel sandsynlighed på
> % af % af % så jeg tror at NOGEN havde ønsket og programmeret
> sammenstøddet
>
>
> Hvis flytværsnit er en tusindedel af koridortværsnit må sandsynligheden
> for sammenstød være nær 1 ppm altså en milliontedel, hvis alle paralelle
> baner i koridoren er lige sandsynlige.
>
> (sammenstødssandsynlighed er måske endnu lavere fordi undvigemanøvre kan
> ske når de er nær hinandens synsvidde)
>
> Håber der er noget jeg har misforstået for det er en grim mistanke at en
> landsmand har været medskyldig i to uskyldige piloter og besætningers
> kollision og drab

Egentlig tror jeg ikke at der er noget du har misforstået, men der er en
masse, emnet vedrørende, som du ikke har kendskab til, hvilket er ganske
normalt.
Her vil jeg blot fremføre, at du roligt kan tro på rettens afgørelse, og
ikke på en hævntørstig russer, hvor tragisk det end måtte være for
vedkommende.
Dernæst vil jeg nævne, at lufttrafik er overordentlig vel- og
gennemreguleret, nationalt og internationalt. Måske især i Europa.
Selvfølgelig kan der ske uheld og fejl, men slet ikke i et omfang som kan
sammenlignes med vejtrafik.
Nu var det oprindelige indlæg et spørgsmål om kondensstriber fra fly, så jeg
er nu OT, derfor må du komme direkte til mig, hvis du seriøst har brug for
yderligere uddybning af emnet.
mvh
kk
>
>
>



Vidal (15-11-2007)
Kommentar
Fra : Vidal


Dato : 15-11-07 12:28

Max skrev:
> Hej Vidal
>
>> Er det særlige atmosfæriske forhold, der gør det
>> muligt eller er der en anden forklaring?
>
> Hvis der ingen vanddamp er i området flyene flyver
> i, ja så heller ingen kondens. Meget ofte mangler
> kondensstriberne når der er højttryk oppe i korridoren.

Tak for svaret.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

John Larsson (16-11-2007)
Kommentar
Fra : John Larsson


Dato : 16-11-07 17:57

Vidal <vidal@webspeed.dk> writes:
>Max skrev:
>> Hej Vidal
>>
>>> Er det særlige atmosfæriske forhold, der gør det
>>> muligt eller er der en anden forklaring?
>>
>> Hvis der ingen vanddamp er i området flyene flyver
>> i, ja så heller ingen kondens. Meget ofte mangler
>> kondensstriberne når der er højttryk oppe i korridoren.
>
>Tak for svaret.

Det er nu temperaturen der er den altafgørende faktor.
Temperaturgradienterne ligger faktisk lavere lavere ved højtryk, men man
skal jo heller ikke glemme at det skal være muligt at se kondensstriberne
og derfor er det jo nemmere at se dem ved højtryksvejr!

John


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste