"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse news:bb2aa$47321b67$55dab8ab$13122@news.galnet.dk...
> Kim Frederiksen skrev:
>> Emnet har måske været oppe før. Jeg er først blevet rigtig opmærksom
>> på denne problemstilling for nylig. Hvad siger I andre. Er der nogen
>> der har et kvalificeret bud på om olien virkelig er ved at slippe op?
>> Selvfølgelig slipper den op på et tidspunkt, men er det ikke snarere
>> tilbageholdenhed med at pumpe olie på fra nye felter, der er årsagen
>> til at udbuddet ikke stiger?
>
> Problemmet lige nu er at der ikke er nok der bygger olieraffinaderier da
> de kan tjene mere ved at presse prisen op og skabe mangel dels er det meget dyrt at bygge olieraffinaderier.
Det kan næppe have betydning for rå olie prisen , som er ved at runde 100$ tønden,
og den sidste tids stigning :
http://www.wtrg.com/daily/clfclose.gif
men kun prisen på de raffinerede produkter [1]
I følge IEA så er det en stigende efterspørgsel fra Indien og Kina
samt en nedgang fra kilderne der ligger bag.
Ud over det, så er en kraftig faldende Dollar kurs medvirkende, og det faktum at olie
bliver solgt på et frit marked, hvor investore kan inverstere i oil-futures, og få et godt afkast.
http://borsen.dk/finans/nyhed/119864/
07-11-2007 14:51
"Frem til 2015 kan prisen på olie stige endnu mere, og desuden bør de storslugende
olienationer tage sig sammen og sørge for at finde alternativer til fossile brændstoffer.
Dette er to af konklusionerne i Det Internationale Energiagenturs (IEA) knap 700-siders
lange publikation World Energy Outlook (WEO).
Rapporten blev offentliggjort onsdag samtidig med at prisen på en tønde olie bevægede
sig snært omkring en pris på 100 dollar.
IEA er bekymret for væksten i efterspørgslen, som truer med at skabe problemer med
forsyningerne. Blandt andet skønner IEA, at Kina i 2030 vil have et forbrug af olie,
som er mindst dobbelt så stort som i 2005.
Også i Indien øges efterspørgslen i samme takt som i Kina. Og selv om IEA fremhæver
en udvidelse af olieproduktionen de kommende fem år, så konstaterer agenturet, at det er
meget usikkert, om den højere produktion vil være tilstrækkelig. Blandt andet fordi en række
eksisterende felter løber tør for olie.
"Det kan ikke udelukkes, at problemer på udbudssiden frem til 2015 kan medføre en
pludselig 'eskalering' i prisen på olie," skriver agenturet.
IEA skønner en vækst i den globale efterspørgsel på mindst 50 pct. inden 2030.
Og allerede efter 2010 vil Kina overtage USA's position som verdens mest energiforbrugende nation.
"Udfordringerne i Kina og Indien med at skaffe tilstrækkeligt med energi skal betragtes
som globale udfordringer, udtalte IEA's executive director Nobuo Tanaka onsdag i London
på et pressemøde," ifølge IEA' hjemmeside.
"WEO-2007 demonstrerer mere tydeligt end nogensinde, at såfremt regeringerne i de store
lande ikke ændrer politik, så vil importen af olie og gas, brugen af kul og udslip af drivhusgasser
vokse ustyrligt frem til 2030 - og hurtigere end det vi skønnede i WEO-rapporten for bare et år siden.
Disse tendenser kan udgøre en trussel mod energi-sikkerheden og accelerere klimaændringer," sagde Tanaka.
Han understregede, at den økonomiske fremgang i Indien og Kina er til gavn for de fleste andre lande,
men væksten i efterspørgslen i disse to lande er også alarmerende.
Om udslippet af drivhusgasser bemærker IEA, at Kina i år vil overgå USA som den største 'udslipper',
mens Indien i 2015 vil være den tredjestørste.
"De næste ti år bliver altafgørende for hele verden på grund af den hurtige udbygning af
energi-infrastrukturen. Vi må gøre noget nu for at ændre denne udvikling, således at investeringerne
retter sig mere mod renere, mere effektive og mere sikre energi-teknologier," sagde Tanaka.
[1]
http://tonto.eia.doe.gov/ask/crudeoil_faqs.asp#gallons_per_barrel
A barrel of oil yields these refined products (percent of barrel):
47% gasoline for use in automobiles
23% heating oil and diesel fuel
18% other products, -products derived from petroleum principally for the manufacturing of chemicals, synthetic rubber and plastics
10% jet fuel
4% propane
3% asphalt
Jan Rasmussen