/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Maxwell&Lorentz som relativity-pionerer
Fra : Bo Warming


Dato : 04-11-07 11:48

Maxwell&Lorentz som relativity-pionerer

Der er smuk fysik i den matematik, som briten Maxwell og hollænderen Lorenz
lagde frem midt i 1800-tallet, og som Einstein byggede videre på.

Men er der praktisk-gavnlig moderne elektronik eller kernefysik der ikke
ville være opstået uden dem?

Hertz og Marconi fik ære for radio. Andre nåede ad de samme empiriske veje
frem til radar og i det spor fulgte mikrobølgeovn, transistor og laser og
meget andet af stor nytte.

For mig at se har matematik-fysikken efterrationaliseret de praktiske
fremskridt.

Selvfølgelig går inspirationerne ikke lineært som en kongerække, men i et
netværk og gavn er derfor svær at bevise entydigt.

Men Galvani og Volta var forudsætning for Ørsted og Faraday, der var
forudsætning for elmotor og transformer

Lavoisier,Dalton og Avogadro var forudsætning for plastik og tjære kemi

Kan der tilsvarende argumenteres, at de matematiske el-fysikere åbnede en
flaskehals og at uden det var sket, var gavnlig praktik blevet meget
forsinket?



 
 
Knud Soerensen (04-11-2007)
Kommentar
Fra : Knud Soerensen


Dato : 04-11-07 14:48

Bo Warming wrote:
> Maxwell&Lorentz som relativity-pionerer
>
> Der er smuk fysik i den matematik, som briten Maxwell og hollænderen
> Lorenz lagde frem midt i 1800-tallet, og som Einstein byggede videre på.
Her blander du to personer sammen.
Danskeren Lorenz og Hollænderen Lorentz.
Danskeren er ham vi kender fra Lorenz gauge og det var ham der først
brugte retarderet potentialer ca. 1864.

Hollændere Lorentz er ham vi kender fra relativitets teoriens Lorentz
transformationer ca. 1903

>
> Men er der praktisk-gavnlig moderne elektronik eller kernefysik der ikke
> ville være opstået uden dem?
>
> Hertz og Marconi fik ære for radio. Andre nåede ad de samme empiriske
> veje frem til radar og i det spor fulgte mikrobølgeovn, transistor og
> laser og meget andet af stor nytte.
>
> For mig at se har matematik-fysikken efterrationaliseret de praktiske
> fremskridt.
>
> Selvfølgelig går inspirationerne ikke lineært som en kongerække, men i
> et netværk og gavn er derfor svær at bevise entydigt.
>
> Men Galvani og Volta var forudsætning for Ørsted og Faraday, der var
> forudsætning for elmotor og transformer
>
> Lavoisier,Dalton og Avogadro var forudsætning for plastik og tjære kemi
>
> Kan der tilsvarende argumenteres, at de matematiske el-fysikere åbnede
> en flaskehals og at uden det var sket, var gavnlig praktik blevet meget
> forsinket?

Ja, flaskehalsen kaldes uddannelse, det er meget nemmere at undervise
når man har en matematisk model som basis.

Problemet er så at mange undervisere glemmer at fortælle
hvor modellen ikke holder og derved lægger låg på de studerenes kreativitet.

--
Test din kandidat http://xn--krlighedsfolket-xlb.dk/spoergsmaal/

Bo Warming (05-11-2007)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 05-11-07 04:50

"Knud Soerensen" <4tuu4k002@sneakemail.com> skrev i en meddelelse
news:472dc867$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Ja, flaskehalsen kaldes uddannelse, det er meget nemmere at undervise
> når man har en matematisk model som basis.

Du rammer plet. Overdrivelserne af brug af matematik i den fysik som alle
lærer, er ikke skabt af teknologiske behov for produktfornyelse

Undervisning forkæles med opfindelse af PENSUM, hvormed de unge kan
beskæftiges og lære autoritetstro overfor "statens guder".

JO DER FINDES GOD UDDANNELSE FX

"Ved dannelse forstår jeg den udviklede evne til at være
opmærksom"(Meir Aaron Goldschmidt )


Dannelse er ingen Viden, det er en Væren. C. Hostrup



Den, som intet ved og ikke ved, at han intet ved, er en tåbe -
undgå ham. Den, som intet ved, men ved, at han intet ved, er enfoldig -
belær ham. Den, som ved og ikke ved, at han ved, sover - væk ham. Men den,
som ved og ved, at han ved, er klog -følg ham. Arabisk
Ordsprog


At spørge er at undervise. Xenofon



MEN MEGET UNDERVISNING ER OM AT PARKERE DE UNGE USKADELIG OG GØRE DEM
AUTORITETTRO



" Jeg er altid villig til at lære, selv om jeg ikke bryder
mig om at blive undervist. Winston
Churchill



Hypoteser er vuggeviser, som læreren luller sine elever i
søvn med; den tænkende, nøjagtige iagtagere lærer mere og mere at kende sin
begrænsning; han ser, at jo mere vor viden breder sig, des flere problemer
dukker der op. Goethe


The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher
esteem those who think alike than those who think differently. Nietzsche

It is because of teachers that so little is learnt, and that so badly.
Nietzsche



Hvad er den højere uddannelses opgave? At gøre en mand til en maskine.
Hvilke er de anvendte midler? Han lærer at finde sig i at kede sig.Nietzsche



Et eksempel på at uddannelse ofte gør skade er, at danskere og tyskere lærer
i skolen at kameler og dromedarer har 2 hhv 1 pukler

Jeg har arbejdet i og besøgt 9 afrikanske og asiatiske lande der har disse
dyr og i 8 af dem kaldte man de enpuklede for "camels".

Lærere er - som med Maxwell og Lorentz på jagt efter uvirkelighed der ER LET
AT EKSAMINERE I.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste