/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Mobildækning/signalforhold i de kommende
Fra : Jonas Kofod


Dato : 13-10-07 10:16

Er der nogen herinde der har viden i retning af hvorledes forholdene for
ovenstående vil være i de "nye" IC4? (Hvis de kommer en dag).
Er der noget særligt interessant i forbindelse med designvalget, når det
kommer til mobilsignal? Har man eksempelvis valgt en løsning i stil med
den (uheldige) på Øresundstogene?

 
 
Rasmus M. Jensen (13-10-2007)
Kommentar
Fra : Rasmus M. Jensen


Dato : 13-10-07 16:21

Jonas Kofod wrote:
> Har man eksempelvis valgt en løsning i
> stil med den (uheldige) på Øresundstogene?

hvordan er den da... os ikke-halvsvenskere ( ) aner jo typisk meget lidt
om den slags... ?!

--
mvh
Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw



Jonas Kofod (13-10-2007)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 13-10-07 20:54

Rasmus M. Jensen skrev:
> Jonas Kofod wrote:
>> Har man eksempelvis valgt en løsning i
>> stil med den (uheldige) på Øresundstogene?
>
> hvordan er den da... os ikke-halvsvenskere ( ) aner jo typisk meget lidt
> om den slags... ?!

Ja, den er så ringere end almindeligt ringe. Men der hvor Øresundstogene
særligt udmærker sig er at de ikke alene utilsigtet har dårligt design
i denne henseende, men at DSB ligefrem bevist har tilvalgt en løsning
der forringer dækningen.
Jeg kan så informere om at jeg sad i et tog omkring Randers da jeg skrev
første indlæg. Og jeg bemærkede da at nogle passagerer blev afbrudt i
deres telefonsnak, ligesom mit eget internet hoppede af og på da vi kom
syd for Århus. Ydermere er en del af kystbanetogene gamle IC3 tog der
som bekendt kører i hele landet. Så jeg kan umuligt tro at det er et
problem ikke-halvsvenskere er foruden.

Herluf Holdt, 3140 (13-10-2007)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 13-10-07 21:44

Jonas Kofod skrev:

> [...] Ydermere er en del af kystbanetogene gamle IC3 tog der
> som bekendt kører i hele landet. Så jeg kan umuligt tro at det
> er et problem ikke-halvsvenskere er foruden.

IC3 diesel-tog på Kystbanen. Hvor har du det sludder fra?

--
Herluf :·)



Jonas Kofod (14-10-2007)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 14-10-07 22:15

Herluf Holdt, 3140 skrev:
> Jonas Kofod skrev:
>
>> [...] Ydermere er en del af kystbanetogene gamle IC3 tog der
>> som bekendt kører i hele landet. Så jeg kan umuligt tro at det
>> er et problem ikke-halvsvenskere er foruden.
>
> IC3 diesel-tog på Kystbanen. Hvor har du det sludder fra?

Gamle IR4 tog så. Pointen var at der er tale om materiel kendt i andre
dele af landet.

Rasmus M. Jensen (14-10-2007)
Kommentar
Fra : Rasmus M. Jensen


Dato : 14-10-07 00:05

Jonas Kofod wrote:
>
> Ja, den er så ringere end almindeligt ringe. Men der hvor
> Øresundstogene særligt udmærker sig er at de ikke alene utilsigtet
> har dårligt design i denne henseende, men at DSB ligefrem bevist har
> tilvalgt en løsning der forringer dækningen.
> Jeg kan så informere om at jeg sad i et tog omkring Randers da jeg
> skrev første indlæg. Og jeg bemærkede da at nogle passagerer blev
> afbrudt i deres telefonsnak, ligesom mit eget internet hoppede af og
> på da vi kom syd for Århus. Ydermere er en del af kystbanetogene
> gamle IC3 tog der som bekendt kører i hele landet. Så jeg kan umuligt
> tro at det er et problem ikke-halvsvenskere er foruden.

hmm... skræmmende... men det lyder som DSB i en nøddeskal...
nu skal du tænke på at et tog ikke er specielt ideelt til trådløs
kommunikation med omverdenen...
det er jo i princippet en stor metalkasse der skærmer for signalet, så det
eneste sted det kan "komme igennem" er ved rudepartierne - men hvis glasset
også har en eller anden form for metal-coating skærmer det jo også...

alt i alt elendigt...

jeg mener at have læst noget om at der i IC4 togene skulle være
internetadgang eller er det en and??


--
mvh
Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw



Max (14-10-2007)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 14-10-07 08:47

Hej Rasmus

> jeg mener at have læst noget om at der i IC4 togene skulle være
> internetadgang eller er det en and??

Nu er det også tog de beskæftiger sig med, ikke rullende telefonboxe,
folk kan jo bare lade telefonen blive i lommen.

--
Mvh Max



Rasmus M. Jensen (14-10-2007)
Kommentar
Fra : Rasmus M. Jensen


Dato : 14-10-07 09:22

Max wrote:
> Hej Rasmus
>
>> jeg mener at have læst noget om at der i IC4 togene skulle være
>> internetadgang eller er det en and??
>
> Nu er det også tog de beskæftiger sig med, ikke rullende telefonboxe,
> folk kan jo bare lade telefonen blive i lommen.

i hvilekupeen ja tak!
andre steder må folk da bruge deres telefon som de vil sålænge der udvises
hensyn og "telefon-pli"...
jeg har intet i mod folk der snakker i mobil i tog, bus osv. sålænge SNR er
et godt stykke over 30 dB...

--
mvh
Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw



Martin Højriis Krist~ (14-10-2007)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 14-10-07 15:38

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:4711c887$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> jeg mener at have læst noget om at der i IC4 togene skulle være
>> internetadgang eller er det en and??
> Nu er det også tog de beskæftiger sig med, ikke rullende telefonboxe,
> folk kan jo bare lade telefonen blive i lommen.

DSB sælger bl.a. deres rejser på at man kan udnytte rejsetiden til at
arbejde..
For mange betyder det altså at der skal være en fungerende
internetforbindelse...

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert
http://www.mestomaarhus.dk/ - Mest om Århus



Jonas Kofod (14-10-2007)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 14-10-07 22:19

Max skrev:
> Hej Rasmus
>
>> jeg mener at have læst noget om at der i IC4 togene skulle være
>> internetadgang eller er det en and??
>
> Nu er det også tog de beskæftiger sig med, ikke rullende telefonboxe,
> folk kan jo bare lade telefonen blive i lommen.

Ja, og det er jo heller ikke tissehuse, så folk kan bare holde sig. Og
det er ikke restauranter så de kan værsgo at lade deres mad blive i
tasken. Og det er jo ikke biblioteker så deres aviser og bøger kan de
lade blive hjemme. Og... det kan godt være at folk vil foretage sig
noget andet end lige netop hvad kerneydelsen lægger op til.

Herluf Holdt, 3140 (14-10-2007)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 14-10-07 16:50

Rasmus M. Jensen skrev:

> hmm... skræmmende... men det lyder som DSB i en
> nøddeskal... nu skal du tænke på at et tog ikke er
> specielt ideelt til trådløs kommunikation med omverdenen...
> det er jo i princippet en stor metalkasse der skærmer
> for signalet, så det eneste sted det kan "komme
> igennem" er ved rudepartierne - men hvis glasset
> også har en eller anden form for metal-coating skærmer
> det jo også...

> alt i alt elendigt...

Jeg kan bekræfte at Øresundstogene (litra ET) fungerer
som "Faraday-bure" hvad angår radiomodtagelse. Selv
bruger jeg aldrig mobiltelefon, men de andre passagerer
plejer nu at knebre lystigt og larmende i deres mobiler.
Jeg kan kun høre radio i min øresnegl, hvis jeg sidder på
ganske bestemte pladser, helst nær et vindue eller ude i
flexrummet nær en af dørene, og helst langt væk fra en
af motorerne.

Når toget kører i "Røret" (mellem Østerport og Hbg.) er
jeg nødt til at slutte mig til den DBAI-radioforbindelse (*),
som findes i toget. Den er bare næsten værdiløs, fordi
radioen bliver slukket helt, hver gang der fx er udkald til
næste station.

P.s.
De elektriske regionaltog (ER4) kører også af og til på
Kystbanen. I dem har jeg aldrig haft problemer med at
lytte til radio via egen radio (udenfor "Røret").

--
Herluf :·)
(*) DBAI = Designed By An Idiot



Jonas Kofod (14-10-2007)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 14-10-07 22:17

Rasmus M. Jensen skrev:
> Jonas Kofod wrote:
>> Ja, den er så ringere end almindeligt ringe. Men der hvor
>> Øresundstogene særligt udmærker sig er at de ikke alene utilsigtet
>> har dårligt design i denne henseende, men at DSB ligefrem bevist har
>> tilvalgt en løsning der forringer dækningen.
>> Jeg kan så informere om at jeg sad i et tog omkring Randers da jeg
>> skrev første indlæg. Og jeg bemærkede da at nogle passagerer blev
>> afbrudt i deres telefonsnak, ligesom mit eget internet hoppede af og
>> på da vi kom syd for Århus. Ydermere er en del af kystbanetogene
>> gamle IC3 tog der som bekendt kører i hele landet. Så jeg kan umuligt
>> tro at det er et problem ikke-halvsvenskere er foruden.
>
> hmm... skræmmende... men det lyder som DSB i en nøddeskal...
> nu skal du tænke på at et tog ikke er specielt ideelt til trådløs
> kommunikation med omverdenen...
> det er jo i princippet en stor metalkasse der skærmer for signalet, så det
> eneste sted det kan "komme igennem" er ved rudepartierne - men hvis glasset
> også har en eller anden form for metal-coating skærmer det jo også...
>
> alt i alt elendigt...

Jo, men det kan altså gøres mere eller mindre elendigt alt efter evne.
Og netop vinduerne er problemet på Øresundstogene. Man har designet
vinduerne netop med det formål at skærme for stråling.

> jeg mener at have læst noget om at der i IC4 togene skulle være
> internetadgang eller er det en and??

Tja, jeg er blandt dem som spø'r.

Bertel Lund Hansen (16-10-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 16-10-07 09:32

Rasmus M. Jensen skrev:

> det er jo i princippet en stor metalkasse der skærmer for signalet, så det
> eneste sted det kan "komme igennem" er ved rudepartierne - men hvis glasset
> også har en eller anden form for metal-coating skærmer det jo også...

Jeg tager somme tider en GPS med i toget, men den skal ligge
*helt* op mod ruden for at kunne få signal, og selv der lykkes
det ikke altid.

Mobiltelefonen har jeg aldrig haft problemer med. Det er sjældent
at jeg snakker, men sms og lidt datatrafik bruger jeg som regel.

> jeg mener at have læst noget om at der i IC4 togene skulle være
> internetadgang eller er det en and?

Det er ikke nævnt på DSB's hjemmeside i listen over faciliteter:


http://www.dsb.dk/cs/Satellite?pagename=DSB/Page/Indholdsside_med_sidemenu_og_introindhold&c=Page&cid=1002716362701&a=MaterielType&aid=1060183302286&p=MaterielType&pid=1060183302286

Jeg fandt en 'nyhed' på hjemmesiden hvor der står at de sigter
mod at have internet på DSB 1' ved årsskiftet 2005-2006. Så det
er nok på trapperne.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Rasmus M. Jensen (16-10-2007)
Kommentar
Fra : Rasmus M. Jensen


Dato : 16-10-07 09:42

Bertel Lund Hansen wrote:
>
> Jeg fandt en 'nyhed' på hjemmesiden hvor der står at de sigter
> mod at have internet på DSB 1' ved årsskiftet 2005-2006. Så det
> er nok på trapperne.

ja i 2019...

--
mvh
Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw



Filip Larsen (13-10-2007)
Kommentar
Fra : Filip Larsen


Dato : 13-10-07 23:04

Jonas Kofod skrev:

> Er der nogen herinde der har viden i retning af hvorledes forholdene for
> ovenstående vil være i de "nye" IC4? (Hvis de kommer en dag).
> Er der noget særligt interessant i forbindelse med designvalget, når det
> kommer til mobilsignal? Har man eksempelvis valgt en løsning i stil med
> den (uheldige) på Øresundstogene?

Jeg tvivler på, at det skulle være selve toget der (alene) er årsag til
dårlig forbindelse. Mig bekendt har flere operatører forholdsvis dårlig
dækning visse steder på kystbanestrækningen, hvilket alene er nok til at
man nemt kan køre ud af dækning af det net man er forbundet til og dette
resulterer så i tabt forbindelse da GSM ikke kan lave hand-over til
anden operatør.


Mvh,
--
Filip Larsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste