Ubuntu-samba-server og OSX
Fra : macpst

Dato : 26-10-07 08:26

Hej gruppe

Jeg har installeret Ubuntu-server på en i386-maskine og kun
installeret samba blandt de valgbare moduler. Jeg kommer fint frem til
terminal-prompt (tty), men min osx 10.4 kan ikke logge på den under
netværk -> server -> ubuntu.
I dialogboksen kan man skrive »arbejdsgruppe/domæne« eller sådan noget
udover sit brugernavn og password.
Skal jeg løse noget på mac-siden eller på ubuntu-siden? Hvis det er
ubuntu-siden skal jeg nok daffe over i en passende gruppe, men jeg
ville lige sikre mig, at det ikke er mac-siden først...
Mit mål er en samba-server, der auto-mounter som drev når min mac er
på samme netværk som samba'en.
--
Mvh. Poul (track'n'tracer min leopard - nu i arnhem...)

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 26-10-07 09:11

macpst wrote:

> [...]
> installeret samba blandt de valgbare moduler. Jeg kommer fint frem til
> terminal-prompt (tty), men min osx 10.4 kan ikke logge på den under

Hvis du 'bare' har aktiveret fildeling, skal du også tilføje dit
brugernavn med 'sudo smbpasswd -a <brugernavn>'.

> I dialogboksen kan man skrive »arbejdsgruppe/domæne« eller sådan noget
> udover sit brugernavn og password.

Arbejdsgruppe burde være forudfyldt.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-10-07 17:01

> Hvis du 'bare' har aktiveret fildeling, skal du også tilføje dit
> brugernavn med 'sudo smbpasswd -a <brugernavn>'.

Det vil også være en god ide at oprette et eller flere smb shares på
ubuntu boxen.

> Arbejdsgruppe burde være forudfyldt.

Kun hvis begge maskiner snakker med samme wins server eller tilhører
samme arbejdsgrupper. arbejdsgruppe og wins server indstilles på mac
en i Directory Access applikationen.

Sidder i dette tilfælde jvf mine jeadders med 1, hand og realtime
experience.

Fra : macpst

Dato : 27-10-07 12:07

On 26 Okt., 18:00, Morten Reippuert Knudsen <s...@reippuert.dk> wrote:
> [...]

Det er nu gjort, og tak for det Peter - dit svar fik mig til at læse
mere om samba, og jeg prøvede at installere en desktop-ubuntu istedet
for evt. at få lidt gui ind over sambaen. Men inden jeg for alvor
prøvede at gøre mere ved det efter de første opdateringer og leg med
brugerfladen, ombestemte jeg mig og geninstallerede server-versionen
ud fra den prioritering, at jeg egentlig blot skal have et delt drev
og intet andet - og så ville det alt andet lige være bedre at have den
reneste opsætning. Hvis jeg må opgive vil jeg derefter gå desktop-
vejen. Hvis jeg må opgive det også, vil jeg overveje næste skridt.

> Det vil også være en god ide at oprette et eller flere smb shares på
> ubuntu boxen.

Hvorfor?

> Kun hvis begge maskiner snakker med samme wins server eller tilhører
> samme arbejdsgrupper. arbejdsgruppe og wins server indstilles på mac
> en i Directory Access applikationen.

navn MSHOME.
Directory Access er det ikke Biblioteksindstilling? Under SMB/CIFS i
biblioteksindstilling er alt sat til automatisk, og under »Konfigurer«
har jeg nu sat den til MSHOME. WINS-server kan jeg ikke udfylde i den
dialogboks.
Logget ind som admin-brugeren på ubuntu'en oprettede jeg en ny bruger
(1234) og efter admin-password skrev den noget om at oprette brugeren
1234 i biblioteket 1234. Jeg kan logge ind som 1234. Logget ind som
admin-brugeren har jeg skrevet kommandoen: sudo smbpasswd -a 1234
og den spørger til nyt password, hvilket også er 1234. Ingen sikkerhed
her
Men fra mac'en kan jeg ikke gå til den via æble+k og server-navnet
smb://ubuntu, eller via finder og netværk: samme dialogboks kommer op,
men uanset om jeg skriver 1234 eller 1234/1234 og password, så meldes
der fejl. Ved at bruge æble+k og 1234 som navn kommer fejlkode -50,
ved 1234/1234 som navn kommer fejlmelding om enten forkert navn eller
password. Derfor synes 1234/1234 mere rigtig end blot 1234 som navn,
men hvad ved jeg?! Når jeg prøver via finder kan den ikke finde
henvisningen og vil gerne »ordne« den. Jeg ville sgu' osse gerne
»ordne den« - den trænger til en tur over knæet

Skal WINS ikke installeres/startes i config'en for sambaen før den
bruger det? (jeg kender ikke til WINS som du nok kan høre

> Sidder i dette tilfælde jvf mine jeadders med 1, hand og realtime
> experience.

Respekt (men den har du allerede). Mit mål er at få et enkelt samba-
drev, som helst auto-mounter når min mac er på samme netværk som
sambaen, men ihvertfald kan mountes/tilgås ved logon. Og også fra en
windåse.
Og jeg skal nok smutte over i en mere passende gruppe når jeg ved, at
det ikke er på mac'en at problemet ligger - så undskyld at jeg
forurener gruppen her lidt...
--
Mvh. Poul