RegExp
Fra : Rune Jensen

Dato : 29-10-07 16:01

Er det muligt i ASP at strippe en tekst med Regular Expressions? Hvis f.eks.
jeg har en HTML-kode, hvor der på et tidspunkt optræder <h1>Overskrift</h1>,
kan man så strippe alt udenom <h1> og </h1> væk? Selve taggne kan vel tages
væk med en replace, formoder jeg.

Nogen, som har en udførlig vejledning i RegExp?

Jeg bruger VBscript, men har læst, det bør være muligt her også.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-10-07 16:16

Rune Jensen skrev:

> Er det muligt i ASP at strippe en tekst med Regular
> Expressions?

Ja.

> Hvis f.eks. jeg har en HTML-kode, hvor der på et
> tidspunkt optræder <h1>Overskrift</h1>, kan man så strippe alt
> udenom <h1> og </h1>

En simpel udgave:

   dim rgx

   Set rgx = New RegExp
   rgx.pattern =    ".*<h1>([^<]+).*"
   rgx.ignorecase = true
   rgx.replace(inddata, "$1")

- den tager ikke højde for evt. flere h1-elementer, h1-elementer
med class eller h1-elementer med indlejrede html-elementer (men alt
kan fikses hvis man nørkler lidt med det

> Nogen, som har en udførlig vejledning i RegExp?

Gem følgende i dine bogmærker - det er guld værd:

   <http://www.regular-expressions.info/>

> Jeg bruger VBscript, men har læst, det bør være muligt her
> også.

Det er også korrekt. Regulære udtryk findes i mange forskellige
sprog.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Rune Jensen

Dato : 31-10-07 09:55

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev...

[kodesnip]
> - den tager ikke højde for evt. flere h1-elementer, h1-elementer
> med class eller h1-elementer med indlejrede html-elementer (men alt
> kan fikses hvis man nørkler lidt med det

Jeg kommer så i tanke om, at den faktisk slet ikke _må_ gå videre end første
element af <h1> og </h1>. Så din løsning ser ganske fin ud, og den vil jeg
afprøve og forsøge at forstå.

> Gem følgende i dine bogmærker - det er guld værd:
>
> <http://www.regular-expressions.info/>

Nu har jeg så kigget det igennem, men det kræver et nærmere og grundigere
studie. Der er virkelig mange muligheder, forstår ikke, hvorfor det ikke er
beskrevet noget sted på dansk Selv på engelsk er der ikke meget om det
(W3schools har intet), jeg fandt en henvisning til det på aspfaq, men ikke
forklaringen. Måske fordi det også er meget komplekst og svært at forklare?

Nå, men takker mange gange, Jens. Linket er selvfølgelig tilføjet

MVH
Rune Jensen