Nyt Lydkort - IKKE Creative!
Fra : Daniel-San

Dato : 12-07-01 23:29

Davs...

Nu har jeg levet med at mit Live! Value skratter i Win2000 og faktisk ikke
kører specielt fedt - Det er gået over til at lydkortets sys-filer
(emu10k1.sys og kmixer.sys) laver BSOD's hele tiden og rent udsagt kører af
ged, og nu gider jeg ikke mere...
DERFOR bliver dette lydkort nu skrottet for hårdt, og jeg skal ha' mig noget
andet... Var egentlig ret glad for de funktioner kortet havde med 4
højttalere mm. - Så hvis jeg nu skal ha' et andet lydkort af anden
fabrikant, hvad skal det så være, når det helst ikke skal kunne mindre en
Live!'et, og helst være en del mere stabilt? (Max. ca. 500 spir).

Mvh Daniel

Fra : JK

Dato : 13-07-01 08:41

"Daniel-San" <bluwduch@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> fabrikant, hvad skal det så være, når det helst ikke skal kunne mindre en
> Live!'et, og helst være en del mere stabilt? (Max. ca. 500 spir).

du må ha' haft et defekt lydkort, eller kortet har måske delt IRQ med en
anden enhed i din pc (?).

- Køb et Soundblaster igen - det er det eneste rigtige - > ellers ska' du
vel ha' fat i nogle outsidere som f.eks. Yamaha ?

/JK

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-07-01 08:58

"JK" <dempsey@email.dk> skrev i news:9im8pj$1onc$1@news.cybercity.dk:

> du må ha' haft et defekt lydkort, eller kortet har måske delt IRQ
> med en anden enhed i din pc (?).

Nej. De problemer Daniel-San nævner er kendte problemer med Live!
kortene.

> - Køb et Soundblaster igen - det er det eneste rigtige

Sikke en omgang ævl. Creative har bla. noget af den værste
driversupport, der kan tænkes og det bliver meget spændende om der
kommer XP drivere til oktober. Ydermere er deres nuværende drivere
bestemt ikke velfungerende i Windows 2000 og Creative mere eller mindre
benægter problemerne.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Mere miljøkemi: http://www.environmental-chemistry.dk

Fra : JK

Dato : 13-07-01 10:08

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse
> "JK" <dempsey@email.dk> skrev i news:9im8pj$1onc$1@news.cybercity.dk:
> Nej. De problemer Daniel-San nævner er kendte problemer med Live!
> kortene.

weird -> jeg har aldrig haft andet end SB kort. pt. har jeg et SB live
5.1 - som kører perfekt -> selv mit gamle SB AWE32 kort kørte perfekt -
ogdet kørte jeg med i over 3 år - det var først da jeg fik et asus a7v
bundkort (udelukkende PCI) at jeg var nød til at købe ny kort (som så blev
et Live 5.1)

> [...]
> kommer XP drivere til oktober. Ydermere er deres nuværende drivere
> bestemt ikke velfungerende i Windows 2000 og Creative mere eller mindre

jeg er ikke helt uening i dette synspunkt.

/JK

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-07-01 11:48

"JK" <dempsey@email.dk> skrev i news:9imds1$1uro$1@news.cybercity.dk:

> weird -> jeg har aldrig haft andet end SB kort. pt. har jeg et SB
> live 5.1 - som kører perfekt -> selv mit gamle SB AWE32 kort kørte
> perfekt

AWE kortet var ISA ikke?

Problemerne opstår mig bekendt kun med PCI kort.

> - ogdet kørte jeg med i over 3 år - det var først da jeg
> fik et asus a7v bundkort (udelukkende PCI) at jeg var nød til at
> købe ny kort (som så blev et Live 5.1)

Havde du problemer med lydkortet på det bundkort?

> jeg er ikke helt uening i dette synspunkt.

Det var rart

Fra : JK

Dato : 13-07-01 11:51

> "JK" <dempsey@email.dk> skrev i news:9imds1$1uro$1@news.cybercity.dk:
> AWE kortet var ISA ikke?

yes - det var derfor, jeg var nød til at skille mig af, med et ellers
udemærkede AWE kort

> Problemerne opstår mig bekendt kun med PCI kort.

ok

> Havde du problemer med lydkortet på det bundkort?

ingen probs - afprøvet under w98/me/w2k, alt sammen uden problemer af nogen
art - hmmm.....måske var det en ide for Daniel-san, at han erhvervede et
gammelt AWE32 )

/JK

Fra : DWM

Dato : 13-07-01 14:37

"JK" <dempsey@email.dk> skrev i en meddelelse news:9imjtp$2ah1$1@news.cybercity.dk...
> ingen probs - afprøvet under w98/me/w2k, alt sammen uden problemer af nogen
> art - hmmm.....måske var det en ide for Daniel-san, at han erhvervede et
> gammelt AWE32 )

Afhængig af hvad det skal bruges til og om han har
ISA slots på hans bundkot :)
Jeg vil ikke anbefale det sammen med DVD drev da det
ikke understøtter 48khz lyd. Har selv lige skiftet mit AWE64 Gold
ud med et Live! 5.1 pga det.
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

PS: No it´s not a valid emailaddress

Fra : Betina Young Anderse~

Dato : 13-07-01 10:30

In article <Xns90DD654D2E8Bnospamdafniedk@130.226.1.34>,
nospam@dafnie.dk says...
> [...]
> kommer XP drivere til oktober. Ydermere er deres nuværende drivere
> bestemt ikke velfungerende i Windows 2000 og Creative mere eller mindre

Jeg har et ganske billigt Soundblaster AudioPCI, det kører fint under
Win2000 så helt generalisere kan du ikke.

mvh Betina

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-07-01 11:46

Betina Young Andersen <FruGraaspurv@hotmail.com> skrev i

> Jeg har et ganske billigt Soundblaster AudioPCI, det kører fint
> under Win2000 så helt generalisere kan du ikke.

Det er heller ikke alle maskiner og alle bundkort, der er ramt af
problemerne. Men her har jeg både et LivePlayer 1024 og et AudioPCI64
kort begge fra Creative. I win98 er der ingen problemer og her er det
rigtigt gode kort med en ret fed lyd men i Windows 2000 som jeg har
valgt at bruge er der problemer med knas i lyden dette kan specielt
høres, hvis man har aktiveret de animerede menuer (hvis det hedder
sådan i Win DK).

Ovenstående tyder meget på, at problemet hos mig er Creative driveren
og ikke et hardware problem.

Måske hjælper det at slå ACPI fra, men det har jeg nu ikke tænkt mig,
da der er mange fordele ved at benytte ACPI.

Fra : Karsten Vinding

Dato : 13-07-01 14:54

Betina Young Andersen wrote:

> Jeg har et ganske billigt Soundblaster AudioPCI, det kører fint under
> Win2000 så helt generalisere kan du ikke.

Tja og jeg har et PCI 128, der også tilsyneladende virker perfekt. Men
desværre viser det sig at mikrofonindgangen ikke virker under Win2K
(ingen netmeeting m.m.), og kortet pludselig kan finde på at gå i baglås
og nægte at sige en lyd uden genstart af maskinen (der kører upåvirket
videre uden fejlmeddelelser af nogen art). Det sidste sker heldigvis
meget sjældent, har oplevet det vel nok 2 gange på et par måneder.

Kortet kørte udemærket under Win9x med Creative's noget uddaterede
drivere, men der findes ingen officielle Win2K drivere til min version
af kortet (CT4700), og selvom det er lang (+ 1 år) tid siden Creative
lovede de ville komme og rette de par småfejl der er, er der ikke sket
en fis siden. Creative er fuldstændig lydløse omkring det.

Mit næste kort bliver fra en anden fabrikant.

--
Mvh, Karsten.
http://www.vinding.adsl.dk

Vil du hjælpe med at søge efter en kur for kræft? Så kig ind på:
"http://www.ud.com", og tilmeld dig United Devices projektet.

Fra : Daniel-San

Dato : 13-07-01 11:03

> [...]
>
> - Køb et Soundblaster igen - det er det eneste rigtige - > ellers ska' du
> vel ha' fat i nogle outsidere som f.eks. Yamaha ?

Well. For at forklare mig selv lidt, så henviser jeg til en tråd jeg
startede i dk.edb.system.ms-windows (09-07-2001 : emu10k1.sys.....), da jeg
først troede problemet var software relateret. Lydkortet har nemlig fungeret
fint i lang tid. Først under Win2000 kom de skratten problemer, men de var
ret midlertidige. Så en dag kom Blue Screen Of Death med en emu10k1.sys fejl
i en efterhånden aldrende installation af Win2000, og jeg har ikke ændret
noget i hardware-indstillingerne. Troede en ominstallation ville klare det,
men det bliver bare værre og værre, så derfor har jeg besluttet bare at
droppe det her lydkort og finde et andet... Håber dog stadigvæk på en
løsning til det sidste, da det virker som penge ud af vinduet!!!.

Daniel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-07-01 11:51

> Håber dog stadigvæk på en
> løsning til det sidste, da det virker som penge ud af vinduet!

En mulig løsning er at håbe på ordentlige WDM drivere til oktober når
XP udkommer. Hvis Creative ikke har fået styr på de problemer nogle har
med deres lydkort til den tid kunne det godt begynde at se lidt sort ud
for dem.

Det store spørgsmål i denne forbindelse er dog om andre
lydkortproducenter har meget bedre WDM drivere end Creative?

Et kort jeg dog har hørt meget godt om er Turtle Beach Santa Cruz, der
vist desværre ikke sælges herhjemme men de har en dansk distributør.

Fra : DaWizeGuy

Dato : 13-07-01 17:43

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in message
> "Daniel-San" <bluwduch@wanadoo.dk> skrev i
> Et kort jeg dog har hørt meget godt om er Turtle Beach Santa Cruz, der
> vist desværre ikke sælges herhjemme men de har en dansk distributør.

Kortet markedsføres under navnet Videologic SonicFury i Europa. Man kan vist
ikke købe det i Danmarl, men f.eks. i Norge:
http://www.datorbutiken.com/no/. Pris. ca. 800 norske kroner. Hvad angår DVD
er det mindst lige så godt som Soundblaster Live!, men understøtter ikke
ægte EAX 5.1.

---
Mvh
Anders

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-07-01 22:00

> [...]

> XP udkommer. Hvis Creative ikke har fået styr på de problemer nogle har
> med deres lydkort til den tid kunne det godt begynde at se lidt sort ud

Hej,,,

Jeg ved ikke om det er for sent at snakkede videre i denne tråd...

Men jeg kører XP,,,

og der er netop i forgårs kommet nye WDM drivers til Soundblaster live
kortet... De blev opdateret vha. Windows Update...

men knaseriet blev kun værere... men her imorgen prøver jeg at flytter lidt
rundt på mit kort...

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-07-01 22:42

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i

> Jeg ved ikke om det er for sent at snakkede videre i denne tråd...

Bestemt ikke.

> [...]
> live kortet... De blev opdateret vha. Windows Update...
>
> men knaseriet blev kun værere... men her imorgen prøver jeg at

Du må meget gerne melde tilbage med dine resultater. Det vil bestemt
være positivt, hvis MS og Creative får bikset nogen drivere sammen, der
faktisk virker korrekt.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 13-07-01 08:47

"Daniel-San" <bluwduch@wanadoo.dk> wrote in message

> [...]
> fabrikant, hvad skal det så være, når det helst ikke skal kunne mindre en
> Live!'et, og helst være en del mere stabilt? (Max. ca. 500 spir).

Hva' så med et Terratec DMX XFire 1024 ?
http://www.terratec.net/ttdk/

- Lars

Fra : DaWizeGuy

Dato : 13-07-01 09:37

"Lars Jørgensen" <lagojo@hotmail.com> wrote in message
> "Daniel-San" <bluwduch@wanadoo.dk> wrote in message

> af
> noget
>
> Hva' så med et Terratec DMX XFire 1024 ?
> http://www.terratec.net/ttdk/

Terratec er et fedt kort, men desværre er Windows 2000 driverne MEGET
dårlige!! Det er bare nogle skrabede wdm-drivere som virker dårligt med EAX.
Jeg vil i stedet foreslå Hercules Fortissimo II, som har mere funktionelle
drivere.

Mht. Live! Value, så er der generelt mange problemer med dem. De nye
Soundblaster Live! 5.1 har en nyere stepping af EMU10K1 processoren og
skulle være mere stabile. Jeg har selv et som kører upåklageligt på et Asus
A7V133 (med VIA KT133A chipset og VIA 686B Southbridge) under både Windows
98 og 2000.

---
Mvh
Anders

Fra : peet_dk

Dato : 14-07-01 09:15

> Terratec er et fedt kort, men desværre er Windows 2000 driverne MEGET
> dårlige!! Det er bare nogle skrabede wdm-drivere som virker dårligt med
EAX.

hvordan kan man test sin EAX? Jeg haar nemlig Xfire og win2k.. Vidste ikke
der er probs med det kort, link?

Fra : DaWizeGuy

Dato : 14-07-01 09:43

"peet_dk" <peet_dk@nospam.dk> wrote in message
> EAX.
>
> hvordan kan man test sin EAX? Jeg haar nemlig Xfire og win2k.. Vidste ikke
> der er probs med det kort, link?

Prøv at starte et spil der understøtter EAX, f.eks. Quake 3 (med nyeste
patch!), Unreal Tournament med Creatives EAX 2.0 patch, Thief 2 eller Rogue
Spear. Lyt efter om der er rumfornemmelse (reverb), når du bevæger dig
rundt. Jeg havde problemer med klikken i højtalerne i en del spil med
wdm-driverne. Desværre har Creative ikke lavet noget program der kan vise om
EAX virker, så du må prøve dig frem. Hvis du har mulighed for det, så prøv
at sammenligne nogle spil i både Windows 98 og 2000.

---
Mvh
Anders

Fra : peet_dk

Dato : 14-07-01 23:31

>Desværre har Creative ikke lavet noget program der kan vise om
> EAX virker, så du må prøve dig frem. Hvis du har mulighed for det, så prøv
> at sammenligne nogle spil i både Windows 98 og 2000.
Creative? For lige at være sikker.. Du mener vel Terratec..

Fra : Michael Petersen

Dato : 13-07-01 12:01

Hvad med Hercules GameTheater XP med en fed breakout box til alle
tilslutninger. Meget lidt procesor krævende.

mvh

Michael

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 13-07-01 22:48

On Fri, 13 Jul 2001 13:00:49 +0200, "Michael Petersen"
<mcp_dk@ofir.dk> wrote:

>Hvad med Hercules GameTheater XP med en fed breakout box til alle
>tilslutninger. Meget lidt procesor krævende.

Den anbefaling kan jeg også tilslutte mig.
Jeg gik over til sådan et, da mit SB Live! Platinum brændte af, og det
har jeg på ingen måde fortrudt.

P.S. Nogen der vil købe et SB Live! Drive II ?
Det var kun selve lydkortet, der brændte af

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : Claus

Dato : 13-07-01 17:34

> [...]
> fabrikant, hvad skal det så være, når det helst ikke skal kunne mindre en
> Live!'et, og helst være en del mere stabilt? (Max. ca. 500 spir).

Du kunne købe et "turtle beach santa cruz" lydkort det fungere som en drøm
hos mig, lige hvad det koster her hjemme ved jeg ikke..

Mvh..
Claus

Fra : Daniel-San

Dato : 15-07-01 22:43

Tak for alt det input jeg har fået mht. nyt lydkort...

Jeg ryger igennem den helt store test-tur før jeg køber noget, da det virker
som om der ikke er noget endegyldigt bud på noget bedre inden for
prisrammen... Har smidt en kammerats SB Live! i, med en lidt anden chip på,
og tester det godt igennem inden mit eget bliver skrottet - Derefter bliver
det også noget med test i Win98 mm. - Håber på at finde fejlen, da det sgu'
kunne være fedt at slippe for at punge unødige spir ud for et nyt
lydkort....

Daniel-San

Fra : Allan Nielsen

Dato : 16-07-01 19:23

hvad med Terratec DMXfire 1024 ???
bedre end sb live value, havde det selv. Terratec kortet giver kanon lyd i
spil, understøtter 4 højtalere og så er der jo lige digital udgang :)

Fra : Daniel-San

Dato : 16-07-01 19:43

> hvad med Terratec DMXfire 1024 ???
> bedre end sb live value, havde det selv. Terratec kortet giver kanon lyd i
> spil, understøtter 4 højtalere og så er der jo lige digital udgang :)

Det bliver nok noget i den retning hvis det kommer på tale - Min kammerats
Live! kører umiddelbart uden fejl. Mit gamle var en 4670'er - Jeg kan dog
ikke helt huske hvad det jeg kører nu med er. Da jeg satte det i, bad Win2k
om en ny driver, hvor jeg installerede en anden "emu10k1.sys" - Nemmerlig
"emu10k1f.sys" (Vistnok!). Tyder enten på det har været den gamle driver,
eller mit gamle lydkort - Problemet er bare hvordan jeg tvinger mit gamle
kort til at bruge den nye driver - Det må jeg rode lidt med...