/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvilken MC har lavest tomgang?
Fra : Specks6812


Dato : 15-11-07 11:39
 
 
Michael Dahlberg (15-11-2007)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 15-11-07 13:01


"Specks6812" <findit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:473c21de$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Mit forslag:
> http://www.youtube.com/watch?v=cUXiOQHuSu0

Lækker lyd!
Ja, sådan en Guzzi, med et udvendigt svinghjul som en pålægsmaskine går flot
i tomgang, og langsomt. Jeg vil skyde den til at gå 420-450 o/min.
Det er næppe "normal" tomgang, men en "show-indstilling" for at vise hvor
flot det lyder, og hvor langsomt den kan gå jævnt!
Husk det er en én-cylindret firetakter, så der er kun én forbrænding hver
anden omgang.
Da jeg var dreng, cirka midt i forrige århundrede, var de fleste store
en-cylindrede motorcykelmotorer væsentlige længere i slaglængden, og havde
langsom tomgang.
Umiddelbart vil jeg mene, at en Norton ES2 og lignende maskiner(Panther 120,
650 ccm, 106 mm slaglængde 28 HK v 4500 o/m) havde lige så langsom tomgang
som en Moto-Guzzi Falcone, men på grund af den enorme inerti i Guzzi'ens
svinghjul, kunne den indstilles meget lavt, for "the show of it".
I øvrigt vil jeg påstå at BMW's ældre boxermotorer kunne gå lige så
langsomt, det lød blot anderledes, p.g.a. det dobbelte antal cylindre!

venlig hilsen

Michael D



p.jarnbak (15-11-2007)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 15-11-07 14:28

> I øvrigt vil jeg påstå at BMW's ældre boxermotorer kunne gå lige så
> langsomt, det lød blot anderledes, p.g.a. det dobbelte antal cylindre!
>

Jep,nået af det fedeste jeg har hørt var en bmw r50 og så lige min første
mc,en cb500f
hvor jeg kunne skrue ned til omdrejningstælleren stod på 0rpm. Jeg måtte
stoppe motoren for at justere op igen,da den ellers gik i stå
hvis jeg rørte gashåndtag eller tomgangsskrue.
Hej Palle.



Hekto (15-11-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 15-11-07 14:08

On Thu, 15 Nov 2007 10:39:26 +0000, Specks6812 wrote:

> Mit forslag:
> http://www.youtube.com/watch?v=cUXiOQHuSu0

Guzzi's pålægsmaskine er ret svær at slå på lige det punkt!



--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Ducato 900SSie
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto

Uffe R. B. Andersen (15-11-2007)
Kommentar
Fra : Uffe R. B. Andersen


Dato : 15-11-07 17:46

On 15 Nov 2007 13:08:18 GMT, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:

>On Thu, 15 Nov 2007 10:39:26 +0000, Specks6812 wrote:
>
>> Mit forslag:
>> http://www.youtube.com/watch?v=cUXiOQHuSu0
>
>Guzzi's pålægsmaskine er ret svær at slå på lige det punkt!

Jeg vil nok støtte op om Michaels bud med Pantheren! Baseret på egne
oplevelser på Engelsk Træf i Allingåbro, tilbage i forrige årtusinde.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/

JJ (16-11-2007)
Kommentar
Fra : JJ


Dato : 16-11-07 10:39


"Uffe R. B. Andersen" <urb@twe.net> skrev i en meddelelse
news:473c77b8$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> On 15 Nov 2007 13:08:18 GMT, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:
>
>>On Thu, 15 Nov 2007 10:39:26 +0000, Specks6812 wrote:
>>
>>> Mit forslag:
>>> http://www.youtube.com/watch?v=cUXiOQHuSu0
>>
>>Guzzi's pålægsmaskine er ret svær at slå på lige det punkt!
>
> Jeg vil nok støtte op om Michaels bud med Pantheren! Baseret på egne
> oplevelser på Engelsk Træf i Allingåbro, tilbage i forrige årtusinde.
>
> --
> Med venlig hilsen - Sincerely
> Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
> http://www.twe.net/

Hej til alle i tråden.
Jeg har også lidt "egne oplevelser", men jeg kan ikke rigtigt finde
dokumentation for disse:
Min oplevelse stammer fra årene omkring 1960 - En tysk encylindret 5-700
ccm - meget langbenet.
Den gik så langsomt, at man hele tiden troede, at den ville gå i stå. Den
havde teleskopforgaffel, og denne stod og fjedrede for hver takt.
Er der eventuelt nogen her på tråden, der kan identificere denne maskine?
Jeg har siden forgæves ledt efter denne maskine ved div. veteran
arrangementer.

Hilsen
Jørgen



JJ (16-11-2007)
Kommentar
Fra : JJ


Dato : 16-11-07 10:53


"JJ" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse
news:1d2a5$473d6521$55da91db$17210@news.galnet.dk...
>
> "Uffe R. B. Andersen" <urb@twe.net> skrev i en meddelelse
> news:473c77b8$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> On 15 Nov 2007 13:08:18 GMT, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:
>>
>>>On Thu, 15 Nov 2007 10:39:26 +0000, Specks6812 wrote:
>>>
>>>> Mit forslag:
>>>> http://www.youtube.com/watch?v=cUXiOQHuSu0
>>>
>>>Guzzi's pålægsmaskine er ret svær at slå på lige det punkt!
>>
>> Jeg vil nok støtte op om Michaels bud med Pantheren! Baseret på egne
>> oplevelser på Engelsk Træf i Allingåbro, tilbage i forrige årtusinde.
>>
>> --
>> Med venlig hilsen - Sincerely
>> Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
>> http://www.twe.net/
>
> Hej til alle i tråden.
> Jeg har også lidt "egne oplevelser", men jeg kan ikke rigtigt finde
> dokumentation for disse:
> Min oplevelse stammer fra årene omkring 1960 - En tysk encylindret 5-700
> ccm - meget langbenet.
> Den gik så langsomt, at man hele tiden troede, at den ville gå i stå. Den
> havde teleskopforgaffel, og denne stod og fjedrede for hver takt.
> Er der eventuelt nogen her på tråden, der kan identificere denne maskine?
> Jeg har siden forgæves ledt efter denne maskine ved div. veteran
> arrangementer.
>
> Hilsen
> Jørgen
>
Supplerende:

Jeg mener nu at kunne huske mærket som værende: "Horex - Horeks", eller
sådan noget lignende.
Jeg mener også, at den havde en tophastighed på mere end 200km/t.

Hører gerne hvis nogen har erfaring med denne, da den imponerede mig meget
dengang.

Hilsen
Jørgen



Michael Dahlberg (16-11-2007)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 16-11-07 14:06


"JJ" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse
news:a8adb$473d6830$55da91db$20403@news.galnet.dk...
>
> "JJ" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse
> news:1d2a5$473d6521$55da91db$17210@news.galnet.dk...
>>
>> "Uffe R. B. Andersen" <urb@twe.net> skrev i en meddelelse
>> news:473c77b8$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>> On 15 Nov 2007 13:08:18 GMT, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:
>>>
>>>>On Thu, 15 Nov 2007 10:39:26 +0000, Specks6812 wrote:
>>>>
>>>>> Mit forslag:
>>>>> http://www.youtube.com/watch?v=cUXiOQHuSu0
>>>>
>>>>Guzzi's pålægsmaskine er ret svær at slå på lige det punkt!
>>>
>>> Jeg vil nok støtte op om Michaels bud med Pantheren! Baseret på egne
>>> oplevelser på Engelsk Træf i Allingåbro, tilbage i forrige årtusinde.
>>>
>>> --
>>> Med venlig hilsen - Sincerely
>>> Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
>>> http://www.twe.net/
>>
>> Hej til alle i tråden.
>> Jeg har også lidt "egne oplevelser", men jeg kan ikke rigtigt finde
>> dokumentation for disse:
>> Min oplevelse stammer fra årene omkring 1960 - En tysk encylindret 5-700
>> ccm - meget langbenet.
>> Den gik så langsomt, at man hele tiden troede, at den ville gå i stå. Den
>> havde teleskopforgaffel, og denne stod og fjedrede for hver takt.
>> Er der eventuelt nogen her på tråden, der kan identificere denne maskine?
>> Jeg har siden forgæves ledt efter denne maskine ved div. veteran
>> arrangementer.
>>
>> Hilsen
>> Jørgen
>>
> Supplerende:
>
> Jeg mener nu at kunne huske mærket som værende: "Horex - Horeks", eller
> sådan noget lignende.
> Jeg mener også, at den havde en tophastighed på mere end 200km/t.
>
> Hører gerne hvis nogen har erfaring med denne, da den imponerede mig meget
> dengang.
>
.
Det er næppe Horex S64 600 ccm (4 ventilet top), eller S6, ligeledes 600ccm
(2 ventiler), du omtaler, da begge havde gitterforgaffel, og var fra midten
af tredverne. 600 Ccm motoren havde i starten en slaglængde på 117,5 mm, men
fik senere en kortere slaglængde på 103 mm.
http://www.vintagebike.co.uk/Bike%20Directories/Horex%20Bikes/pages/Horex-Columbus-S6-38.htm
Ellers er Horex Regina (4) et bud, selvom den "kun" er på 400 ccm. Dem er
der en del flot restaurerede eksemplarer af.
http://www.motorrad-bild.de/ta_marken/horex/regina.htm

Mit bud er enten S6 eller den endnu ældre T6(Sideventilet), selvom du siger
teleskopforgaffel. Du kunne jo huske forkert, eller nogen har været
kreative, og ændret lidt på tingene.


Jeg håber det bragte dig nærmere

Michael D



Niels Kallehauge (16-11-2007)
Kommentar
Fra : Niels Kallehauge


Dato : 16-11-07 15:03

JJ forklarede den 16-11-2007:
> "JJ" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse
> news:1d2a5$473d6521$55da91db$17210@news.galnet.dk...
>>
>> "Uffe R. B. Andersen" <urb@twe.net> skrev i en meddelelse
>> news:473c77b8$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>> On 15 Nov 2007 13:08:18 GMT, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:
>>>
>>>>On Thu, 15 Nov 2007 10:39:26 +0000, Specks6812 wrote:
>>>>
>>>>> Mit forslag:
>>>>> http://www.youtube.com/watch?v=cUXiOQHuSu0
>>>>
>>>>Guzzi's pålægsmaskine er ret svær at slå på lige det punkt!
>>>
>>> Jeg vil nok støtte op om Michaels bud med Pantheren! Baseret på egne
>>> oplevelser på Engelsk Træf i Allingåbro, tilbage i forrige årtusinde.
>>>
>>> -- Med venlig hilsen - Sincerely
>>> Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
>>> http://www.twe.net/
>>
>> Hej til alle i tråden.
>> Jeg har også lidt "egne oplevelser", men jeg kan ikke rigtigt finde
>> dokumentation for disse:
>> Min oplevelse stammer fra årene omkring 1960 - En tysk encylindret 5-700
>> ccm - meget langbenet.
>> Den gik så langsomt, at man hele tiden troede, at den ville gå i stå. Den
>> havde teleskopforgaffel, og denne stod og fjedrede for hver takt.
>> Er der eventuelt nogen her på tråden, der kan identificere denne maskine?
>> Jeg har siden forgæves ledt efter denne maskine ved div. veteran
>> arrangementer.
>>
>> Hilsen
>> Jørgen
>>
> Supplerende:
>
> Jeg mener nu at kunne huske mærket som værende: "Horex - Horeks", eller sådan
> noget lignende.
> Jeg mener også, at den havde en tophastighed på mere end 200km/t.
>
> Hører gerne hvis nogen har erfaring med denne, da den imponerede mig meget
> dengang.
>
> Hilsen
> Jørgen

Ja nu nævner du jo Horex, ellers havde jeg engang en 500 ccm NSU
Consul, fra engang i 50'erne.
Den var med teleskopgaffel, og kunne stå og fjedre som du nævner.
Man dømte den gået i stå, flere gange i løbet af en bajers tid
Mvh
Niels



Lars Nielsen (17-11-2007)
Kommentar
Fra : Lars Nielsen


Dato : 17-11-07 00:07

Hekto wrote:
> On Thu, 15 Nov 2007 10:39:26 +0000, Specks6812 wrote:
>
>> Mit forslag:
>> http://www.youtube.com/watch?v=cUXiOQHuSu0
>
> Guzzi's pålægsmaskine er ret svær at slå på lige det punkt!

Aaaerh... - I drømmer...

En af mine barndoms nabo'gårde, havde noget 2-hjulet ombygget
krigstids-"whatever" stående, motoren var encylindret 2-takt Diesel, mærket
Holder, med et svinghjul som en storebæltsfærge og gik omkring 40-50 O/M. -
målt med strobe-effekt i min barndom. for omkring 25 år siden.
Samtidig tror jeg vi sjussede omrking 450-500 O/M i maks. omdrejninger...

Et eller andet sted langt gemt væk, har jeg sikkert nogen billeder at
lortet...

Lars / Viborg


--

- Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk



Steen Gruby (17-11-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 17-11-07 00:26

On Sat, 17 Nov 2007 00:07:14 +0100, "Lars Nielsen"
<lars_concordia@hotmail.com> wrote:

Hej Lars.
>
>En af mine barndoms nabo'gårde, havde noget 2-hjulet ombygget
>krigstids-"whatever" stående, motoren var encylindret 2-takt Diesel, mærket
>Holder, med et svinghjul som en storebæltsfærge og gik omkring 40-50 O/M. -
>målt med strobe-effekt i min barndom. for omkring 25 år siden.
>Samtidig tror jeg vi sjussede omrking 450-500 O/M i maks. omdrejninger...
>
Kan det tænkes at mærket var Lohmann og ikke Holder?

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Lars Nielsen (17-11-2007)
Kommentar
Fra : Lars Nielsen


Dato : 17-11-07 13:06

Steen Gruby wrote:
> On Sat, 17 Nov 2007 00:07:14 +0100, "Lars Nielsen"
> <lars_concordia@hotmail.com> wrote:
>
> Hej Lars.
>>
>> En af mine barndoms nabo'gårde, havde noget 2-hjulet ombygget
>> krigstids-"whatever" stående, motoren var encylindret 2-takt Diesel,
>> mærket Holder, med et svinghjul som en storebæltsfærge og gik
>> omkring 40-50 O/M. - målt med strobe-effekt i min barndom. for
>> omkring 25 år siden.
>> Samtidig tror jeg vi sjussede omrking 450-500 O/M i maks.
>> omdrejninger...
>>
> Kan det tænkes at mærket var Lohmann og ikke Holder?

Mærke og mærke... - Selv i min barndom var den jo langt fra ny, men der stod
tydeligt støbt i smedejernsblokken "Holder" ... ( på motoren ).

Om nogen på et tidspunkt havde arbejdet sammen ( Lohmann / Holder ) vides
ikke...

Vist ellers mest et firma der i sin tid lavede meget smalle
"vinmarks-traktorer"...

Lars / Viborg

--

- Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk



Preben Riis Sørensen (17-11-2007)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 17-11-07 13:23


Min MZ er der ingen der nogensinde kommer til at overgå. Den gik så
langsomt, at da jeg 'reddede den på stregen', gik motoren baglæns, og jeg
var pludselig ejer af verdens eneste motorcykel med 4 bakgear.......men hvad
skal man egentlig med det, når lyset skifter til grønt?

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk



Specks6812 (17-11-2007)
Kommentar
Fra : Specks6812


Dato : 17-11-07 14:43

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> said in
news:473edd11$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

>
> Min MZ er der ingen der nogensinde kommer til at overgå. Den gik så
> langsomt, at da jeg 'reddede den på stregen', gik motoren baglæns, og
> jeg var pludselig ejer af verdens eneste motorcykel med 4
> bakgear.......men hvad skal man egentlig med det, når lyset skifter
> til grønt?
>
> --
> M.V.H
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
>
>

LOL

Hekto (18-11-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 18-11-07 00:49

On Sat, 17 Nov 2007 13:05:43 +0100, Lars Nielsen wrote:


> Vist ellers mest et firma der i sin tid lavede meget smalle
> "vinmarks-traktorer"...

Da vi alligevel har foladt motorcyklerne, så er der jo ugså Lanz.

http://www.youtube.com/watch?v=UriV6COWZHs&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=dAFm6NX2kOM&feature=related

Bare fordi den skal op på en lastvogn behøver man jo ikke gasse vildt op:

http://www.youtube.com/watch?v=dAFm6NX2kOM&feature=related

Bemærk det kombinerede starthjul og og rat! (Den hvæsende lyd er
blæselampen der varmer gløderøret op)

http://www.youtube.com/watch?v=pf9v9kf1czY&feature=related





--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Ducato 900SSie
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste