/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Efterårsadvaslen
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 07-11-07 11:19

Hej

Jeg vil lige lave en lille advarsel til dem der trækker deres cykler ud i
vejret nu. Det er en tradition at jeg skriver lidt om at man skal passe på
sig selv og sin cykel. Jeg håber at denne mail kan forhindre bare et enkelt
styrt.

1. Det er snart skide koldt og dækkene en meget længe om af varme op, og max
temperaturen i dækkene er meget lavere end en god varm sommeraften. Derfor
er der meget mindre greb i dækkene end man forventer. Kør forsigtigt i
svingene fra nu af. Prøv at mærk på dækket efter en tur, hvor varmt det er.
Det skal være mere en lunkent før der rigtigt bider. Der ligger også en
masse døde blade og lignende på vejen fra efterårsblæsten.

2. Bilisterne forventer kun knallerter for tiden. De kører som om man ikke
er der og trækker ud foran dig på en måde jeg ALDRIG har oplevet i bil. Det
er værst nu. Pas på jer selv, de sovende morgenbilister er rene dødsfælder.
Forvent alle tror du kører 30Km/t.

3. Der kommer snart salt på vejene. Smør jeres fine cykler ind i noget
korrosionsbeskyttende og vask cyklen ofte, gerne efter hver tur. Smag evt.
på kåbeglasset og se om det smager af salt og bliv overrasket!

4. Kør med karburatorsprit i tanken nu hvor temperaturen er under 10 grader.
½L til 20L benzin. Det får cyklen til at gå bedre og opløser evt. vand i
tanken. Vand i tanken har mange (alle?) uden at vide det. Det kommer ved
kondensvand fra temperatursvingningerne mellem nat og dag. Man mærker det
ikke før man en dag skifter over til reservetanken og pludselig kører
dårligt.

5. Husk at checke dæktrykket temperaturen er faldet meget på det sidste og
derfor passer dæktrykket ikke mere. Hvis man checker dæktryk en eftermiddag
ved 15 grader, så passer det ikke 2 uger senere en morgen med 5 grader.
Check ofte, især når udendørstemperaturen svinger meget. Rigtigt dæktryk
giver bedre køreegenskaber og mindre dækslid.

6. Smør kæden ofte. Saltpåvirkningen går først ud over kæden! Den er følsom
og dyr at udskifte. Når kæderullerne er blanke er kæden alt for tør. På en
sommeraften giver det bare lidt forøget kædeslid, men i øjeblikket kan
lortet ruste sammen på mindre end en uge.

7. Tape køleren halvt ind i gaffa tape. Hvis motoren har for lav
arbejdstemperatur giver det forøget motorslid og dårligere benzinøkonomi. På
en vandkølet model så brug blæseren som indikator for hvor varm den er. Tape
køleren så meget til at den selv i vinterkulden hurtigt starter ved
bykørsel. Så er der tape nok på køleren. Det plejer at være fra 50% på en
CBR 600 F2 og 80% på en RF600!. Lad være med at placere tape foran
blæseren.Dem med luftkølede modeller med en lille oliekøler, kan med held
blænde oliekøleren af. Kontroller ved at røre bundkarret efter en tur hvor
varm olien er. Den skal være minimum 80 grader, altså slet ikke til at røre
ved. Monter evt. en olietemperatur måler og få vished over hvornår motoren
er fuldt belastbar.

Lige engang til for Prins Knud: "Kør forsigtigt. Dækkene er kolde!!!"

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



 
 
news.cybersity.dk (07-11-2007)
Kommentar
Fra : news.cybersity.dk


Dato : 07-11-07 12:57

Hej Jens
Fin lille "reminder" du har skrevet - vi ved det jo egentligt godt, men
derfor hjælper det alligevel at tænke sig extra godt om i denne tid.
Mvh John

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:47319129$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Jeg vil lige lave en lille advarsel til dem der trækker deres cykler ud i
> vejret nu. Det er en tradition at jeg skriver lidt om at man skal passe på
> sig selv og sin cykel. Jeg håber at denne mail kan forhindre bare et
> enkelt styrt.
>
> 1. Det er snart skide koldt og dækkene en meget længe om af varme op, og
> max temperaturen i dækkene er meget lavere end en god varm sommeraften.
> Derfor er der meget mindre greb i dækkene end man forventer. Kør
> forsigtigt i svingene fra nu af. Prøv at mærk på dækket efter en tur, hvor
> varmt det er. Det skal være mere en lunkent før der rigtigt bider. Der
> ligger også en masse døde blade og lignende på vejen fra efterårsblæsten.
>
> 2. Bilisterne forventer kun knallerter for tiden. De kører som om man ikke
> er der og trækker ud foran dig på en måde jeg ALDRIG har oplevet i bil.
> Det er værst nu. Pas på jer selv, de sovende morgenbilister er rene
> dødsfælder. Forvent alle tror du kører 30Km/t.
>
> 3. Der kommer snart salt på vejene. Smør jeres fine cykler ind i noget
> korrosionsbeskyttende og vask cyklen ofte, gerne efter hver tur. Smag evt.
> på kåbeglasset og se om det smager af salt og bliv overrasket!
>
> 4. Kør med karburatorsprit i tanken nu hvor temperaturen er under 10
> grader. ½L til 20L benzin. Det får cyklen til at gå bedre og opløser evt.
> vand i tanken. Vand i tanken har mange (alle?) uden at vide det. Det
> kommer ved kondensvand fra temperatursvingningerne mellem nat og dag. Man
> mærker det ikke før man en dag skifter over til reservetanken og pludselig
> kører dårligt.
>
> 5. Husk at checke dæktrykket temperaturen er faldet meget på det sidste og
> derfor passer dæktrykket ikke mere. Hvis man checker dæktryk en
> eftermiddag ved 15 grader, så passer det ikke 2 uger senere en morgen med
> 5 grader. Check ofte, især når udendørstemperaturen svinger meget. Rigtigt
> dæktryk giver bedre køreegenskaber og mindre dækslid.
>
> 6. Smør kæden ofte. Saltpåvirkningen går først ud over kæden! Den er
> følsom og dyr at udskifte. Når kæderullerne er blanke er kæden alt for
> tør. På en sommeraften giver det bare lidt forøget kædeslid, men i
> øjeblikket kan lortet ruste sammen på mindre end en uge.
>
> 7. Tape køleren halvt ind i gaffa tape. Hvis motoren har for lav
> arbejdstemperatur giver det forøget motorslid og dårligere benzinøkonomi.
> På en vandkølet model så brug blæseren som indikator for hvor varm den er.
> Tape køleren så meget til at den selv i vinterkulden hurtigt starter ved
> bykørsel. Så er der tape nok på køleren. Det plejer at være fra 50% på en
> CBR 600 F2 og 80% på en RF600!. Lad være med at placere tape foran
> blæseren.Dem med luftkølede modeller med en lille oliekøler, kan med held
> blænde oliekøleren af. Kontroller ved at røre bundkarret efter en tur hvor
> varm olien er. Den skal være minimum 80 grader, altså slet ikke til at
> røre ved. Monter evt. en olietemperatur måler og få vished over hvornår
> motoren er fuldt belastbar.
>
> Lige engang til for Prins Knud: "Kør forsigtigt. Dækkene er kolde!!!"
>
> --
> Jens Jacob Bager Jensen
> CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
> Polyteknisk MC og Ténéré.dk
>



tp (09-11-2007)
Kommentar
Fra : tp


Dato : 09-11-07 07:44

>> 3. Der kommer snart salt på vejene. Smør jeres fine cykler ind i noget
>> korrosionsbeskyttende og vask cyklen ofte, gerne efter hver tur. Smag
>> evt. på kåbeglasset og se om det smager af salt og bliv overrasket!

såsom? wd40? det flyver vel bare af med det samme?


Anders (09-11-2007)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 09-11-07 13:00


"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:473401b1$0$15877$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>> 3. Der kommer snart salt på vejene. Smør jeres fine cykler ind i noget
>>> korrosionsbeskyttende og vask cyklen ofte, gerne efter hver tur. Smag
>>> evt. på kåbeglasset og se om det smager af salt og bliv overrasket!
>
> såsom? wd40? det flyver vel bare af med det samme?

Tectyl



Finn og Angela (07-11-2007)
Kommentar
Fra : Finn og Angela


Dato : 07-11-07 16:10


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:47319129$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...

> 7. Tape køleren halvt ind i gaffa tape. Hvis motoren har for lav
> arbejdstemperatur giver det forøget motorslid og dårligere benzinøkonomi.
> På en vandkølet model så brug blæseren som indikator for hvor varm den er.
> Tape køleren så meget til at den selv i vinterkulden hurtigt starter ved
> bykørsel. Så er der tape nok på køleren. Det plejer at være fra 50% på en
> CBR 600 F2 og 80% på en RF600!. Lad være med at placere tape foran
> blæseren.Dem med luftkølede modeller med en lille oliekøler, kan med held
> blænde oliekøleren af. Kontroller ved at røre bundkarret efter en tur hvor
> varm olien er. Den skal være minimum 80 grader, altså slet ikke til at
> røre ved. Monter evt. en olietemperatur måler og få vished over hvornår
> motoren er fuldt belastbar.

Tak for rådene. Mht. ovenstående: På min XJ900 (luftkølet med lille
oliekøler) har jeg lagt mærke til, at der i ydersæsonen (<15C) går temmelig
lang tid, før motoren virker gennemvarm (op til en time ved blandet kørsel).
Jeg har ikke olietemp måler på; det er bare en fornemmelse af, at den så
"åbner op" - mere smidig, inviterer til at blive kørt længere ud i gearene
etc.

Har overvejet at afmontere oliekøleren, men hvis jeg kan nøjes med at blænde
den af, vil jeg hellere det. Skal den tapes helt til med gaffa - eller kunne
man forestille sig et stykke blik eller lign., formet, så det dækker
forsiden (og fastgjort forsvarligt selvf.)?


--
Finn og Angela Christensen
Yamaha XJ: 700N Maxim/900F -4BB
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/



Jens Jacob Bager Jen~ (07-11-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 07-11-07 16:15

> Har overvejet at afmontere oliekøleren, men hvis jeg kan nøjes med at
> blænde den af, vil jeg hellere det. Skal den tapes helt til med gaffa -
> eller kunne man forestille sig et stykke blik eller lign., formet, så det
> dækker forsiden (og fastgjort forsvarligt selvf.)?

Hej Finn

Gaffa rundt om køleren er sagen. Nemt, hurtig og effektivt. Du kan også
vælge et stykke blik. Det gad jeg personligt ikke , men noget der stopper
luftgennemstrømingen af oliekøleren vil virke. Jeg har gjort det i mange år.
På min DR 600 tapede jeg oliekøleren til om vinteren. Derfor kunne
olietemperaturen godt have svært ved at oversige 40 grader i få graders
varme og masser af vand fra vejen.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Armand (07-11-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-11-07 16:19

Jens Jacob Bager Jensen skrev:
>>
> På min DR 600 tapede jeg oliekøleren til om vinteren. Derfor kunne
> olietemperaturen godt have svært ved at oversige 40 grader i få graders
> varme og masser af vand fra vejen.
>
ØHHH??

--
Armand.

Jens Jacob Bager Jen~ (07-11-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 07-11-07 16:21

>> På min DR 600 tapede jeg oliekøleren til om vinteren. Derfor kunne
>> olietemperaturen godt have svært ved at oversige 40 grader i få graders
>> varme og masser af vand fra vejen.

Ikke derfor men _Alligevel_ =

Alligevel kunne olietemperaturen godt have svært ved at oversige 40 grader i
få graders varme og masser af vand fra vejen.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Finn og Angela (07-11-2007)
Kommentar
Fra : Finn og Angela


Dato : 07-11-07 21:15


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:4731d69a$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej Finn
>
> Gaffa rundt om køleren er sagen. Nemt, hurtig og effektivt. Du kan også
> vælge et stykke blik. Det gad jeg personligt ikke , men noget der stopper
> luftgennemstrømingen af oliekøleren vil virke. Jeg har gjort det i mange
> år. På min DR 600 tapede jeg oliekøleren til om vinteren. Derfor kunne
> olietemperaturen godt have svært ved at oversige 40 grader i få graders
> varme og masser af vand fra vejen.

Ok - prøver med Gaffa (har set din rettelse


--
Finn og Angela Christensen
Yamaha XJ: 700N Maxim/900F -4BB
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/



Magnus Pedersen (07-11-2007)
Kommentar
Fra : Magnus Pedersen


Dato : 07-11-07 16:30

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>
> 4. Kør med karburatorsprit i tanken nu hvor temperaturen er under 10 grader.
> ½L til 20L benzin. Det får cyklen til at gå bedre og opløser evt. vand i
> tanken. Vand i tanken har mange (alle?) uden at vide det. Det kommer ved
> kondensvand fra temperatursvingningerne mellem nat og dag. Man mærker det
> ikke før man en dag skifter over til reservetanken og pludselig kører
> dårligt.
>
Jeg kom til at tænke på om Statoils 5% bioethanol-benzin ikke har samme
effekt?

/Magnus

Armand (09-11-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-11-07 16:26

Magnus Pedersen skrev:
> Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>>
>> 4. Kør med karburatorsprit i tanken nu hvor temperaturen er under 10
>> grader. ½L til 20L benzin. ..........
>>
> Jeg kom til at tænke på om Statoils 5% bioethanol-benzin ikke har samme
> effekt?
>
Vel tænkt!
Jeg har gravet i det og Statoils Bio95 ér faktisk vintersikret qua
opbygningen.
Derved ér det faktisk et godt tip til motorcyklister - Året rundt!

--
Armand.

SB (07-11-2007)
Kommentar
Fra : SB


Dato : 07-11-07 19:27


> 3. Der kommer snart salt på vejene. Smør jeres fine cykler ind i noget
> korrosionsbeskyttende og vask cyklen ofte, gerne efter hver tur. Smag evt.
> på kåbeglasset og se om det smager af salt og bliv overrasket!

min smagte som død flue...
måske den skulle have været vasket lidt oftere

Søren



Armand (07-11-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-11-07 22:01

SB skrev:
>> 3. Der kommer snart salt på vejene. Smør jeres fine cykler ind i noget
>> korrosionsbeskyttende og vask cyklen ofte, gerne efter hver tur. Smag evt.
>> på kåbeglasset og se om det smager af salt og bliv overrasket!
>
> min smagte som død flue...
> måske den skulle have været vasket lidt oftere
>
LOL

--
Armand.
(der sq nok ville få samme oplevelse)

Thore Jensen (08-11-2007)
Kommentar
Fra : Thore Jensen


Dato : 08-11-07 05:54

SB skrev:
>
> min smagte som død flue...
> måske den skulle have været vasket lidt oftere
>
> Søren
>
>
Det er en klassisk fejl..
Man skal slikke på forskærmen, hvis man vil have et helt præcist
resultat

Thore

SB (08-11-2007)
Kommentar
Fra : SB


Dato : 08-11-07 16:11


"Thore Jensen" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse
news:4732969b$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> SB skrev:
>>
>> min smagte som død flue...
>> måske den skulle have været vasket lidt oftere
>>
>> Søren
> Det er en klassisk fejl..
> Man skal slikke på forskærmen, hvis man vil have et helt præcist resultat
>
>
> Thore


bor ad en vej hvor der også ligger en rideskole, tror ikke jeg har meget
lyst til at slikke på forskærmet.
burde opfinde sådan en pose de kunne spænde om måsen på deres øg, så vejen
ikke var svinet sådan ind

Søren



duff (09-11-2007)
Kommentar
Fra : duff


Dato : 09-11-07 01:56

SB skrev:

>
>
> bor ad en vej hvor der også ligger en rideskole, tror ikke jeg har meget
> lyst til at slikke på forskærmet.
> burde opfinde sådan en pose de kunne spænde om måsen på deres øg, så vejen
> ikke var svinet sådan ind
>

Det er vel bare at montere muleposen omvendt..

"J.C.Kløve" (07-11-2007)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 07-11-07 21:14

Jens Jacob Bager Jensen skrev:
> Hej
>
[zip]


> Lige engang til for Prins Knud: "Kør forsigtigt. Dækkene er kolde!!!"
>

Trofast, som altid

- og så er min sæsson da også endelig slut



--
Dun@nt med den korteste á kilometer sæsson nogensinde :-\
1K, SFau-R, White Gold
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN# 745 - DMC - MCTC

Bent Jensen (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Bent Jensen


Dato : 10-11-07 23:58

Hej
Tak for omsorgen!!
mvh Bent
"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:47319129$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Jeg vil lige lave en lille advarsel til dem der trækker deres cykler ud i
> vejret nu. Det er en tradition at jeg skriver lidt om at man skal passe på
> sig selv og sin cykel. Jeg håber at denne mail kan forhindre bare et
> enkelt styrt.
>
> 1. Det er snart skide koldt og dækkene en meget længe om af varme op, og
> max temperaturen i dækkene er meget lavere end en god varm sommeraften.
> Derfor er der meget mindre greb i dækkene end man forventer. Kør
> forsigtigt i svingene fra nu af. Prøv at mærk på dækket efter en tur, hvor
> varmt det er. Det skal være mere en lunkent før der rigtigt bider. Der
> ligger også en masse døde blade og lignende på vejen fra efterårsblæsten.
>
> 2. Bilisterne forventer kun knallerter for tiden. De kører som om man ikke
> er der og trækker ud foran dig på en måde jeg ALDRIG har oplevet i bil.
> Det er værst nu. Pas på jer selv, de sovende morgenbilister er rene
> dødsfælder. Forvent alle tror du kører 30Km/t.
>
> 3. Der kommer snart salt på vejene. Smør jeres fine cykler ind i noget
> korrosionsbeskyttende og vask cyklen ofte, gerne efter hver tur. Smag evt.
> på kåbeglasset og se om det smager af salt og bliv overrasket!
>
> 4. Kør med karburatorsprit i tanken nu hvor temperaturen er under 10
> grader. ½L til 20L benzin. Det får cyklen til at gå bedre og opløser evt.
> vand i tanken. Vand i tanken har mange (alle?) uden at vide det. Det
> kommer ved kondensvand fra temperatursvingningerne mellem nat og dag. Man
> mærker det ikke før man en dag skifter over til reservetanken og pludselig
> kører dårligt.
>
> 5. Husk at checke dæktrykket temperaturen er faldet meget på det sidste og
> derfor passer dæktrykket ikke mere. Hvis man checker dæktryk en
> eftermiddag ved 15 grader, så passer det ikke 2 uger senere en morgen med
> 5 grader. Check ofte, især når udendørstemperaturen svinger meget. Rigtigt
> dæktryk giver bedre køreegenskaber og mindre dækslid.
>
> 6. Smør kæden ofte. Saltpåvirkningen går først ud over kæden! Den er
> følsom og dyr at udskifte. Når kæderullerne er blanke er kæden alt for
> tør. På en sommeraften giver det bare lidt forøget kædeslid, men i
> øjeblikket kan lortet ruste sammen på mindre end en uge.
>
> 7. Tape køleren halvt ind i gaffa tape. Hvis motoren har for lav
> arbejdstemperatur giver det forøget motorslid og dårligere benzinøkonomi.
> På en vandkølet model så brug blæseren som indikator for hvor varm den er.
> Tape køleren så meget til at den selv i vinterkulden hurtigt starter ved
> bykørsel. Så er der tape nok på køleren. Det plejer at være fra 50% på en
> CBR 600 F2 og 80% på en RF600!. Lad være med at placere tape foran
> blæseren.Dem med luftkølede modeller med en lille oliekøler, kan med held
> blænde oliekøleren af. Kontroller ved at røre bundkarret efter en tur hvor
> varm olien er. Den skal være minimum 80 grader, altså slet ikke til at
> røre ved. Monter evt. en olietemperatur måler og få vished over hvornår
> motoren er fuldt belastbar.
>
> Lige engang til for Prins Knud: "Kør forsigtigt. Dækkene er kolde!!!"
>
> --
> Jens Jacob Bager Jensen
> CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
> Polyteknisk MC og Ténéré.dk
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste