Spartling af væg v. køkkenbord
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-11-07 23:08

Hej!

Jeg er næsten færdig med at indrette mit køkken, og mangler kun (well, stort set
) at få gjort noget ved væggen bag bordpladen. Havde overvejet fliser, men
det er droppet til fordel for en fuldspartlet, (blank) hvidmalet væg. Hertil vil
jeg opsætte "stænkplader" foran vask og kogeplade.

Indtil videre er væggen spartlet jævn med to gange sandspartel og jeg regner med
at finspartle den med letspartel.

Skal man partout opsætte glasfilt inden malingen, eller kan jeg gå direkte til
microdispers og nogle lag blank køkkenmaling? Det er en spartlet massiv
betonvæg, så den slår ihvertfald ikke revner :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Per H

Dato : 14-11-07 23:29

On Wed, 14 Nov 2007 23:08:21 +0100, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> skrev:

> [...]
>microdispers og nogle lag blank køkkenmaling? Det er en spartlet massiv
>betonvæg, så den slår ihvertfald ikke revner :)

Glasfilt ville gøre vægen mere grov, og ligne en pudset flade.

Malingen er sikkert ligeglad med filten,

Husk en vådrumsmaling, der kan tåle gentagne afvaskning.
Vh Per
skype

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-11-07 23:32

Hej!

Per H wrote:
> Glasfilt ville gøre vægen mere grov, og ligne en pudset flade.
>
> Malingen er sikkert ligeglad med filten,

Ok, så jeg bør male direkte på finspartel? Fino, det sparer mig for et par
arbejdsgange.

Skal man iøvrigt bruge mikrodispers? Kunne forestille mig det sugede godt og
grundigt med alt den spartelmasse.

> Husk en vådrumsmaling, der kan tåle gentagne afvaskning.

Der bliver malet med "Køkken og Bad" glans 25.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 15-11-07 17:42

Kim Voss Schrader wrote:

> Skal man iøvrigt bruge mikrodispers? Kunne forestille mig det sugede
> godt og grundigt med alt den spartelmasse.

det ville jeg gøre... der er jo ingen grund til at mætte spartelmassen med
dit dyre maling...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-11-07 00:06

> det er droppet til fordel for en fuldspartlet, (blank) hvidmalet væg.
> Hertil vil jeg opsætte "stænkplader" foran vask og kogeplade.

Det har vi ikke gjort. En glat væg i glans 25 kan sagtens tørres af uden
problemer hvis den er malet 3-4 gange med en god kvalitet maling.

Mvh Maria

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 15-11-07 00:13

Hej!

Maria Frederiksen wrote:

> Det har vi ikke gjort. En glat væg i glans 25 kan sagtens tørres af uden
> problemer hvis den er malet 3-4 gange med en god kvalitet maling.

Ok, men jeg kan bare godt lide designet :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : marlene

Dato : 15-11-07 11:14

ville også springe filten over, gl. 25 er glimrende.
skulle der komme et hak, er det let at pletspartle og pletmale.
maleren

Fra : John V.

Dato : 16-11-07 13:33

> [...]
> til microdispers og nogle lag blank køkkenmaling? Det er en spartlet
> massiv betonvæg, så den slår ihvertfald ikke revner :)

Sagen er at glasfilt ikke er absolut nødvendigt, men anvender du de rigtige
materialer er det faktisk stærkere.
Behandlinger er:
Spartling 2-3 gange, jeg bruger 1. gang grov + 1 gang medium.
Slibning
Grunding med microdispers
Opsætning af glasfilt
1. gang Vævfylder (der er forskel på dem, Nordsjö har den bedste)
Mellemslibning
Evt. pletspartling og fugning
2. gang vævfylder
2 gange færdigmaling i ønsket glans, f.eks. glans 25 (her er der også
forskel på kvaliteten, de fleste fabrikker har flere kvaliteter)

Laver du det på den beskrevne måde bliver det helt klart pænest og stærkest.
Mange vil sige at 1. gang vævfylder er nok, men hvis det skal være stærkt og
man ikke skal kunne se der er filt på, er det min opskrift der skal bruges!

Vil du ikke sætte glasfilt op, er behandlingerne som følger:
1-2 gange spartling
Slibning
Pletspartling + evt. fugning
Grunding med microdispers
2 gange maling i ønsket glans

Når man ikke sætter filt op, vil overfladen nemmere tage imod små hakker.
Men filt er ikke absolut nødvendigt.

Det er meget fornuftigt at sætte stænkplader op, da malingen, også i de
bedste kvaliteter, tager imod stænk fra konfuret.

Du kan også overveje at male med en træværksmaling i glans 70-90, det er
endnu mere modstandsdygtigt end glans 25.

Malermester John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 16-11-07 14:15

John V. wrote:

> Malermester John Vedsegaard
> www.taform.dk

Hej John,

jeg "stjæler" lige Kim's tråd bare lige for at høre dig - som fagmand - hvad
du vil anbefale som "børnevenligt" maling...
altså til maling af puslebord, højstol osv. osv. til den lille ny der er på
vej...

Fra : John V.

Dato : 18-11-07 13:24

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvad du vil anbefale som "børnevenligt" maling...
> altså til maling af puslebord, højstol osv. osv. til den lille ny der er

Nu er jeg ikke sikker på hvad du mener med børnevenlig:
Mener du maling der ikke går i stykker så nemt, er det stærkeste syrehærdene
som det autolmalere ofte bruger.
Er det derimod det mindst giftige, har jeg sværere ved at svære, da det
kræver meget mere indsigt i hvad de forskellige produkter egentlig
indeholder.
Hedder et produkt 0-0 er det helt ugiftigt også ved indtagelse, hedder det
0-1 er slibestøv giftigt, hvorfor man så må antage at børn der f.eks. bidder
i det og indtager skaller også indtager noget som er giftigt. 0-0 findes
ikke i praksis.
OK, det er ekstremt hvad jeg beskriver. Skulle jeg personligt male
børnemøbler i dag ville jeg bruge en maling med så høj glans som muligt, da
det er nemmere at gøre rent og ikke så nemt tager imod skidt. Det samme
ville jeg også anvende på alt træværk.

John

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 21-11-07 00:56

John V. wrote:

> Nu er jeg ikke sikker på hvad du mener med børnevenlig:
> Mener du maling der ikke går i stykker så nemt, er det stærkeste
> syrehærdene som det autolmalere ofte bruger.
ehh... nej det var så ikke lige det jeg mente...

> Er det derimod det mindst giftige, har jeg sværere ved at svære, da
> det kræver meget mere indsigt i hvad de forskellige produkter egentlig
> indeholder.
ja.. det var det jeg tænkte på...
jeg formoder dog der er en vis sammenhæng mellem slidstyrke og giftighed...

> [...]
> hedder det 0-1 er slibestøv giftigt, hvorfor man så må antage at børn
> der f.eks. bidder i det og indtager skaller også indtager noget som
OK... tak for oplysningen... altså er al maling giftig...

> [...]
> muligt, da det er nemmere at gøre rent og ikke så nemt tager imod
> skidt. Det samme ville jeg også anvende på alt træværk.

ok... så langt så godt...
men ville du vælge alkyd eller vandbaseret maling?
Vi har "tid" til at lade det stå og "dampe af" i en måneds tid vil jeg tro -
altså inden det skal tages i brug...

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 17-11-07 17:47

Hej John!

John V. wrote:
> Sagen er at glasfilt ikke er absolut nødvendigt, men anvender du de rigtige
> materialer er det faktisk stærkere.

Tusing tak for din gemmengang, John. Og tak til jer andre som har bidraget i tråden.

Jeg vælger løsning nummer to i din liste, men gemmer dit indlæg til fremtidig brug!

--
Mvh, Kim Voss Schrader