Ståltagrender
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-11-07 21:46

Hej

Jeg skal forhåbentlig snart i gang med at sætte tagrender på udhusene.
I dag var jeg i Jem og Fix for at kigge lidt priser. Men er der nogen
her som har lidt erfaring med de ståltagrender som forhandles i Jem og
Fix?

Jeg kunne desværre ikke umiddelbart se hvilket fabrikat det var. Og
heller ikke noget om hvilken garanti der blev ydet på dem.

Jeg har ud over disse, kigget lidt på Plastmo's ståltagrender. De giver
12 års garanti mod gennemtæring på deres tagrender. Men de priser jeg
har fundet på dem har også været en smule højere. Ikke noget voldsomt,
men det var hos Odense Lavpristømmerhandel, og jeg kan umiddelbart godt
se fordelen i at handle lokalt, for jeg kommer med garanti til at mangle
nogle stumper inden jeg er færdig, ligegyldigt hvor omhyggelig jeg er
med udregningerne.

Da jeg heller ikke har set Plastmo's tagrender "live" kan jeg ikke
rigtig sammenligne deres kvalitet med den på Jem og fix's tagrender. Men
umiddelbart er Jem og fix jo ikke kendt for at sælge kram.......

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 14-11-07 21:58

Hej Mads

> Da jeg heller ikke har set Plastmo's tagrender "live" kan jeg ikke
> rigtig sammenligne deres kvalitet med den på Jem og fix's tagrender.

Hvis kvalitet og økonomi betyder meget for dig, så sæt kobber op.

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-11-07 22:57

On Wed, 14 Nov 2007 21:58:21 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hvis kvalitet og økonomi betyder meget for dig, så sæt kobber op.

Kobber på en stald med gamle frønnede eternitplader og en lade med
ståltag? Nejtak

Jeg har ikke ubegrænsede mængder kroner at poste i det, plastik er grimt
syntes jeg, så det bliver stål. Men jeg vil jo helst heller ikke poste
penge i noget stålskrammel - så hellere nøjes med tagrender på kun den
ene side af bygningerne.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 15-11-07 08:35

Hej Mads

> Kobber på en stald med gamle frønnede eternitplader og en lade med
> ståltag? Nejtak

Hvis man regner holdbarhed op mod prisen, så er det ellers
nok den billigste løsning ;)

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-11-07 13:57

On Thu, 15 Nov 2007 08:35:06 +0100, "Max"

>Hvis man regner holdbarhed op mod prisen, så er det ellers
>nok den billigste løsning ;)

Ja, sikkert.
Havde det været på stuehuset kunne jeg godt have overvejet kobber.

Men hvad med Zink - holder det ikke noget nær lige så godt som kobber?
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 15-11-07 14:05

Hej Mads

> Men hvad med Zink - holder det ikke noget nær lige så godt som kobber?

Nej, jeg læste at man kan regne med samme holdbarhed på plast og
zink, ca. 30 år, men man kan regne med 300 år på en kobberrende.

--
Mvh Max

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 15-11-07 17:39

On Thu, 15 Nov 2007 14:05:25 +0100, "Max"
<max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Mads

>Nej, jeg læste at man kan regne med samme holdbarhed på plast og
>zink, ca. 30 år, men man kan regne med 300 år på en kobberrende.

Kan den så repareres, eller skal den udskiftes (
mvh Ebbe

Fra : Max

Dato : 15-11-07 22:35

Hej Ebbe

> Kan den så repareres, eller skal den udskiftes (

Se de behøver man så overhovedet ikke spekulere på :)

--
Mvh Max

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 14-11-07 22:51

> Da jeg heller ikke har set Plastmo's tagrender "live" kan jeg ikke
> rigtig sammenligne deres kvalitet med den på Jem og fix's tagrender. Men
> umiddelbart er Jem og fix jo ikke kendt for at sælge kram.......

Jeg har sat Plastmo stålrender op på den ene halvdel af huset, og for mig at
se, så virker de mere som "kram" i forhold til de der Rainline, eller hvad
de nu hedder, i Jem&Fix.
Når man skal renovere en gammel tagrende, så er Plastmo's rendejernskapsler
en genial opfindelse, så man kan genbruge de bestående rendejern - men det
er lige så dyrt som at købe nye rendejern.
Jeg satte min tagrende op for 2 år siden, og de ser stadigvæk ud som nye.
Jeg vælger også Plastmo næste gang jeg skal i gang med den anden side af
huset.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-11-07 23:23

On Wed, 14 Nov 2007 22:51:03 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

>Jeg har sat Plastmo stålrender op på den ene halvdel af huset, og for mig at
>se, så virker de mere som "kram" i forhold til de der Rainline, eller hvad
>de nu hedder, i Jem&Fix.

Når jeg ser billederne på www.olt.dk af Plastmo's, så ser de også mere
solide ud end Jem og Fix's. Men billeder er taknemmelige.
Jeg har lige regnet lidt på det, beslagene hos olt.dk er 1 kr billigere
pr. stk sammenlignet med Jem og fix, mens tagrenderne er 13 kr dyrere
pr. meter. Det er bestemt ikke voldsomt, men jeg skla bruge godt 80
meter tagrende .......
Plastmo's kan fåes i 6 meters længder, Jem og Fix kun op til 4.

Det må blive Plastmo's. Så må jeg nøjes med siderne ind mod gården i
første omgang, jeg skla jo også have sternbrædder.

>Når man skal renovere en gammel tagrende, så er Plastmo's rendejernskapsler
>en genial opfindelse, så man kan genbruge de bestående rendejern - men det
>er lige så dyrt som at købe nye rendejern.

Der har aldrig været tagrende på min stald eller lade. Det irriterer
mig, mest fordi murene bliver så beskidte når regnen vælter ned på
jorden.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-11-07 22:24

Mads Lie Jensen wrote:

> mens tagrenderne er 13
> kr dyrere pr. meter. Det er bestemt ikke voldsomt, men jeg skla bruge
> godt 80 meter tagrende .......

Til gengæld får du (sagde du selv) 12 års garanti fra Plastmo. Det får du
sgu'tte hos Jem og Fix.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Per H

Dato : 14-11-07 23:25

On Wed, 14 Nov 2007 21:45:48 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> skrev:

> [...]

>rigtig sammenligne deres kvalitet med den på Jem og fix's tagrender. Men
>umiddelbart er Jem og fix jo ikke kendt for at sælge kram.......

Plastmo stålrender er lækre, de bliver jo limet sammen med cpec lim,
eller cilikone. Det ligner rigtig stål/zink, i forhold til f.eks
lindab, som iøvrigt samles på klem sammen systemet,.
Jeg ville helt klart vælge Plastmo.

Vh Per
skype

Fra : Jørgen E.

Dato : 16-11-07 00:14

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller cilikone. Det ligner rigtig stål/zink, i forhold til f.eks
> lindab, som iøvrigt samles på klem sammen systemet,.

Netop det at de bliver limet sammen gør dem "ulækre" ud fra min
erfaring. I øvrigt tror jeg også at vælger man zink-renden frem for
en stålrende er der en del prisforskel.
Husk Plastmos rende kun har været et par år på markedet, så
erfaringerne er små, men det er muligt det kan holde en del år.
I øvrigt kan man fra Rheinzink købe ægte zink-render til samling
på samme måde som Plastmos og de har et meget omfattende
program. http://dk.rheinzink.de/index.aspx

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-11-07 00:09

> [...]
> I dag var jeg i Jem og Fix for at kigge lidt priser. Men er der nogen
> her som har lidt erfaring med de ståltagrender som forhandles i Jem og

Husk at ståltagrender ikke skal være i nærheden af terrassen, for de
"klikker" i varmen og modsat når temperaturen falder. Nogle hører det ikke
eller er ligeglade.

Mvh Maria

Fra : Anders Majland

Dato : 15-11-07 11:07

> [...]
> I dag var jeg i Jem og Fix for at kigge lidt priser. Men er der nogen
> her som har lidt erfaring med de ståltagrender som forhandles i Jem og

Det er dem vi har sat på udhuset for snart 5år siden. De fungerer stadig
fint.

Eneste anke er at de samlinger man bukker rundt om har en lidt lavere kant
end selv tagrenden. Så hvis der af den ene eller anden grund kommer til at
stå vand (halvstoppet afløb) så vil vandet først begynde at løber over der.

Vores udhus var så skævt at vi på de fleste sider "bare" satte tagrenderne
op så de flugtede med muren og så lavede nedløbet i den laveste ende ...

Se http://majland.org/blog/?p=10

--
/Anders Majland
http://majland.org/blog/ << Planen er her at fortæller lidt om det vi har