Skabelon til husnummer ?
Fra : Stone

Dato : 13-11-07 17:05

Jeg skal have malet vores husnummer på en sten, men hvor finder jeg en
skabelon så det kan bliver rigtig fint ?

hilsen steen

Fra : Hauge

Dato : 13-11-07 17:13

Hej
Stone wrote:
> Jeg skal have malet vores husnummer på en sten, men hvor finder jeg en
> skabelon så det kan bliver rigtig fint ?

Kan du ikke skriver tallet i Word og så printe det på et stykke karton, og
skære det ud med en skarp kniv?
Og så selvfølgelig bruge det som skabelon.

Mvh Hauge

Fra : Stone

Dato : 13-11-07 17:17

On Tue, 13 Nov 2007 17:12:34 +0100, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

> [...]
>skære det ud med en skarp kniv?
>Og så selvfølgelig bruge det som skabelon.

Det lyder da som en fin ide, jeg kan ikke forstå at jeg ikke tænkte på
den ide.

tusinde tak
steen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-11-07 19:54

> Det lyder da som en fin ide, jeg kan ikke forstå at jeg ikke tænkte på
> den ide.

Jeg klippede så skabelonen ud, og brugte den til at tegne efter med en
blyant på stenen. Først da malede jeg - stenen er noget mere ujævn end man
sådan lige tror, og det er nemmere at få pænt, når man maler direkte efter
en streg frem for efter skabelonen.

Mvh Maria

Fra : Erik Andersen

Dato : 13-11-07 21:09

> [...]
> skære det ud med en skarp kniv?
> Og så selvfølgelig bruge det som skabelon.

Hvor kan man iøvrigt købe færdige husnumre. Dem jeg tænker specielt på, er
den type der er støbt med tal der ligger udenpå - typisk hvidt skilt med
rødt tal.
Jeg har det problem at jeg skal bruge nummer 1 A og 1 B. A og B kan ikke fås
i det sortiment af tal som findes i byggemarkeder.

Mvh Erik

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-07 22:39

Erik Andersen wrote:
> [...]
> Jeg har det problem at jeg skal bruge nummer 1 A og 1 B. A og B kan
> ikke fås i det sortiment af tal som findes i byggemarkeder.

Hvad med:

http://www.danskemaljedesign.dk/

Har selv købt der, og de er rigtig flotte.

--
Michael

Brugt pige- og drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/boernetoej
25% rabat på tøjbestillinger over kr. 300.-

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-11-07 17:14

Stone <xxrokboel@xhotmail.com> writes:

> Jeg skal have malet vores husnummer på en sten, men hvor finder jeg en
> skabelon så det kan bliver rigtig fint ?

Kan du ikke finde en flot skrifttype på computeren og skrive tallet ud
i den rigtige størrelse og så ligge det over en plastiklomme og skære
ud?

Det er nok svært at få til at sidde helt tæt, men måske kan du male
med klart lak først og "forsegle" de små huller. Når du så bagefter
maler med den rigtige farve skulle linjerne gerne blive skarpe.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Anders Majland

Dato : 13-11-07 22:09

> Jeg skal have malet vores husnummer på en sten, men hvor finder jeg en
> skabelon så det kan bliver rigtig fint ?

Vi valgte at købe et "almindeligt" husnummer og skrue det på stenen. Det
fremtræder tydeligere end et malet da der er ca 5mm mellemrum fra nummer til
sten. Det kræver selvfølgelig et friskt bor, boremaskine og vand til køling
at få boret huller til at skrue det fast ...

Senere under oprydning fandt vi en gammel stel med husets navn hugget i. Der
gjorde jeg så fejlen lige at ville rense den med højtryksrenseren, og det
tog nogle af kanterne med. Men så sleb vi bogtstaverne op igen med en dremel
inden vi malede dem. Det er også blevet rigtig godt.

Min pointe - Jeg vil foreslå at få nummeret enten rykket fri af eller hugget
ned i stenen. Det er imho pænere end malet direkte.

Men nu har posten lige kørt den store sten ned (og skubbet den 2 meter -
håber det gav buler !!!) så vi skal have den flyttet på plads igen. Den
vejer >150kg så den er lidt tung at flytte på

http://majland.org/hvolris/sten.indkorsel.800x600.jpg

/A

Fra : Armand

Dato : 13-11-07 22:46

Anders Majland skrev:

> [...]
> sten. Det kræver selvfølgelig et friskt bor, boremaskine og vand til køling
> at få boret huller til at skrue det fast ...

En god borehammer (á langsom slagfrekvens) klarer sten betragteligt
bedre end slagbors-funktionen på en almindelig boremaskine!
Man kunne jo undersøge famile og omgangskreds for en sådan før jobbets
igangsætning :-/

> Min pointe - Jeg vil foreslå at få nummeret enten rykket fri af eller hugget
> ned i stenen. Det er imho pænere end malet direkte.

Jup!
Mit mesterstykke udi emnet var en indflytningsgave á et 20 cm højt
22-tal skåret ud af 30mm jernplade; slebet; afsyret og boret på en oval
matteret rustfast baggrundsplade; men ideen faldt tilsyneladende ikke i
min tømrer-svogers smag og nu, 11 år efter, ligger det stadig henslængt
op ad udhuset i baghaven - Rigtigt dejligt rustikt á: rødbrunt af
gravrust i perfekt match til grundpladen!

Kender man en smed/lærling, kunne man forhøre sig om der i hans omgang
befinder sig en kopiskærer der kan høvle sådanne tal (og bogstaver) ud
af en tyk pladerest (maskineriet er ihvertfald obligatorisk på de
tekniske skoler (á: smedelærlingen)!)

> Men nu har posten lige kørt den store sten ned (og skubbet den 2 meter -
> håber det gav buler !!!) så vi skal have den flyttet på plads igen. Den
> vejer >150kg så den er lidt tung at flytte på

Mal den dog hvid!
Så undgår man lettere at påkøre den, ligesom at kontrasten til nummeret
bliver endnu større!
(og ja: Det gamle nummer var sq for anonymt!)

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 13-11-07 23:30

> Mal den dog hvid!
> Så undgår man lettere at påkøre den, ligesom at kontrasten til nummeret
> bliver endnu større!
> (og ja: Det gamle nummer var sq for anonymt!)

Den stod der vist også da du var forbi - Den er bare blevet flyttet lidt
rundt. Dvs den står ikke nede ved "alfarvej" men oppe ved indkørslen til
grunden. Vi har sat en række marksten langs indkørslen og der er _fire_
meter at ramme og ender er skåret af i en runding. Det er rigeligt til at
skraldemanden kan bakke sin lastbil ind. Den normale post kører relativt
pænt, men nogle af afløserne kører alt hvad de stakkels biler kan trækker
.... Og det indebærer gerne >5meter bremsepor på grusvejen og så hjulspin ind
i gruset på gårdspladsen

Siden nedenstående er taget er græsset også ved at komme op
http://www.majland.org/hvolris/2007.10.indkorsel.sten.set.fra.vej.jpg
Ikke det bedste billede - men der er 8meter imellem de yderste træpinne vi
sigtede efter da vi satte stenene - og der er yderligere godt en meter til
kanten af vejen. Så det fjols der har kørt husnummeret ned burde have lov
til selv at sætte den på plads ... Stenene står med mest lige side mod
indkørslen og det er så planen at lave et bed på bagsiden Det ser ikke så
rodet ud i virkeligheden som på billedet

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-11-07 23:08

On Tue, 13 Nov 2007 22:09:26 +0100, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

>Min pointe - Jeg vil foreslå at få nummeret enten rykket fri af eller hugget
>ned i stenen. Det er imho pænere end malet direkte.

Jeg er nu vældig godt tilfreds med mit malede nummer.
Jeg overvejede også at købe en flok cifre, som dit, og skrue på. Men nu
har jeg to sten, så nummeret kan ses fra hver side af vejen, når man
kommer kørende ad den, og mit husnummer er tre-cifret. Ikke lige hvad
jeg havde at ofre på sagen dengang, hvert ciffer kostede næsten 80 kr.
Og jeg kunne slet ikke overskue projektet med at bore hullerne (eller i
det hele taget at finde forlængerledninger nok til at nå helt ned til
vejen hvor stenene står.) Den ene af stenene er heller ikke så plan at
det gør noget ....

I stedet skrev jeg husnummeret ud på et stykke A3-papir, skar
bogstaverne ud, og brugte papiret som skabelon. Tapede det fast og
duppede så malingen på med en pensel, mens jeg efter bedste evne holdt
papiret helt tæt på stenen. Kun et enkelt sted på det første tal kom jeg
lidt udenfor "stregen" - lige over et hak i stenen. Udover det blev
resultatet rigtig godt, jeg er stadig tilfreds hver dag når jeg kører
forbi det. Det er næsten halvandet år siden nu, og malingen er lige så
pæn nu som da det blev lavet. Har ellers set en del sten med påmalet
nummer, hvor malingen ikke holder. Brugte noget hvid hobbylak fra
Sadolin, tror jeg.

>Men nu har posten lige kørt den store sten ned (og skubbet den 2 meter -
>håber det gav buler !!!) så vi skal have den flyttet på plads igen. Den
>vejer >150kg så den er lidt tung at flytte på

Min nabo fik sidste vinter "flyttet" en vel 1000+ kg tung sten 7-8 meter
ind i sin have af en vildfaren bilist......
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 13-11-07 23:10

Hej Mads

> kører forbi det. Det er næsten halvandet år siden nu, og malingen er
> lige så pæn nu som da det blev lavet. Har ellers set en del sten med

Du må på aftenskole og lære at hugge numre og bogstaver i sten
og ligeledes lære at lægge bladguld i dem :)

--
Mvh Max

Fra : Anders Majland

Dato : 13-11-07 23:38

> Du må på aftenskole og lære at hugge numre og bogstaver i sten
> og ligeledes lære at lægge bladguld i dem :)

Bladgulv - tror du det er en herregård

Nej det skal da være sort tjære (eller lign)

Men det er hårdt arbejde at hugge i sten - jeg har prøvet et dagskursus hos
en billedhugger men måtte opgive midt på dagen pga en skulderskade jeg ikke
var helt ovre ... Og så var det vist endda noget "blødt" sandsten vi huggede
i ....

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-11-07 08:11

On Tue, 13 Nov 2007 23:37:39 +0100, "Anders Majland"

>Bladgulv - tror du det er en herregård

Det er jo et gods jeg har )

>Nej det skal da være sort tjære (eller lign)

Hvorfor er den slags næsten altid sorte? Det ser da ok ud, men hvid må
da være lettere at se i mørke?
Jeg har ikke rigtig set efter, jeg tror bare umiddelbart at hvid er mere
synlig. Og er der noget jeg hader, så er det at lede efter en adresse
man skal hen til, og så har de ikke noget tydeligt husnummer. Derfor har
jeg selv gjort en del ud af det - to meget store sten ved vejen, med
nummer på som kan ses tydeligt om man kommer inde fra byen eller er på
vej mod byen.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 14-11-07 13:38

> Hvorfor er den slags næsten altid sorte? Det ser da ok ud, men hvid må
> da være lettere at se i mørke?

Så skal det da være med noget refleksmaling - så er farven mere underordnet

> [...]
> jeg selv gjort en del ud af det - to meget store sten ved vejen, med
> nummer på som kan ses tydeligt om man kommer inde fra byen eller er på

Jeg har der det problem at vores frimærke ligger tilbagetrukket nede af en
grusvej. Når først man har fundet grusvejen er det nemt nok, men desværre
anviser de fleste gps'en addressen ~500meter forkert så mange er kørt langt
forbi inden de begynder at kigge efter et husnummer .... (Krak dog kun 2-300
meter men påstår ligesom mange gps'er at vi bor på Ørnhøjvej og ikke
Mariendalvej 6)

Google har derimod et kortmateriale med det rigtige vejnavn
http://maps.google.com/maps?ll=56.57018,9.542644&z=17&t=h&hl=en

/A