Linoleum
Fra : Søren

Dato : 10-11-07 13:36

Hvordan lægger jeg nemmest linoleum i et rum på 2x3 m?
Jeg har kontaktlim og det skal lægges ovenpå et gammelt linoleumsgulv. Men
hvordan sørger jeg for at gulvet kommer til at ligge glat??

-Søren

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 10-11-07 13:42

"Søren" <Sofuss@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har kontaktlim og det skal lægges ovenpå et gammelt linoleumsgulv. Men
> hvordan sørger jeg for at gulvet kommer til at ligge glat??

Jeg ville nok ikke bruge kontaktlim. Sandsynligheden for at lave noget
forkert er rimelig stor.

Mit er bare lagt ud og bliver holdt fast af fejelister. Alt. kan du bruge
tæppetape / dbl. klæbende. Så kan man rette evt. fejl.

Mvh
Mads K

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 10-11-07 14:28

> [...]
> Jeg har kontaktlim og det skal lægges ovenpå et gammelt linoleumsgulv. Men
> hvordan sørger jeg for at gulvet kommer til at ligge glat??

---------
Hvis den gamle linoleum ikke ligger 100 procent fast og plant, så af med
det.
Spørg hos farvehandleren efter speciallim, kontaktlim duer ikke, du kan ikke
styre det.

Selvfølgelig kan du lægge det uden lim, men jeg er bange du fortryder. Jeg
har set så meget kluns i mit liv at jeg krummer tæer ved tanken.
Hvis du er usikker, så få fat i en linoleumspålægger, de fleste ved hvordan
den skal skæres.

Du skriver det er linoleum.
Linoleum er et 'naturprodukt' (næsten) og forholdsvis stift og trægt at
arbejde med, til gengæld kan man opleve at små ridser reparerer sig selv
hvis det får den rette efterbehandling med olie.

Hvis det er vinylbelægning kan det ligge helt uden lim, det er nemlig
"tungt" føjeligt og blødt.
Det afgiver nogle dampe i et stykke tid.

Bare mit lille pip . .
Sfinxen.

Fra : Søren

Dato : 10-11-07 17:15

> [...]
> "tungt" føjeligt og blødt.
> Det afgiver nogle dampe i et stykke tid.

Så er det jo nok vinyl, jeg har, jeg mener at linoleum brækker i stykker,
hvis det bliver bøjet, det gør mit ikke.
Tak for hjælpen.

-Søren

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-11-07 01:39

Søren wrote:

> Så er det jo nok vinyl, jeg har, jeg mener at linoleum brækker i
> stykker, hvis det bliver bøjet, det gør mit ikke.

Fidusen i øvrigt, hvis det skal limes er, at du lægger vinylen færdigt på
uden limning. Derefter ruller du fra den ene side vinylen halvt af og limer
på gulvet. Rul vinylen tilbage samtidig med at du fejer på oversiden, så
luftlommer trykkes ud. Derefter ruller du den anden havldel væk og limer der
på samme måde.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Per H

Dato : 11-11-07 02:24

On Sat, 10 Nov 2007 13:36:14 +0100, "Søren" <Sofuss@hotmail.com>
skrev:

>Hvordan lægger jeg nemmest linoleum i et rum på 2x3 m?

Mener iøvrigt at linolium /vinyl skalhave stuetemp. så lad det ligge
i rummet, ca 1 døgn inden det lægges.

Vh Per
skype