Fugt gennem væg fra bad
Fra : Rasmus Jakobsen

Dato : 08-11-07 15:00

Hej NG

Vi har købt et parcelhus fra 1973. Der er to badeværelser med fliser fra
gulv til loft. Mit problem er, at der trænger en smule fugt igennem væggen,
så der i værelserne på den anden side af brusekabinerne er opstået en større
mug/fugtplet på tapetet. På det værelse, der vender op mod den brusekabine,
vi bruger mest, er tapetet faldet og/eller ædt af bænkebidere .

Der stod ikke noget i tilstandsrapporten om dette problem.

Jeg har så tre spørgsmål:
1. Hvorfor mon der trænger fugt igennem flisevæggen?
2. Hvordan udbedrer man dette problem?
3. Er det noget, man kan bruge en ejerskifteforsikring til at få dækket?

Tak!

Mvh
Rasmus

Fra : Martin Bak

Dato : 08-11-07 16:18

"Rasmus Jakobsen" <no@spam.tak> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har så tre spørgsmål:
> 1. Hvorfor mon der trænger fugt igennem flisevæggen?

Fordi der ikke er lavet rigtig vådrumssikring. Hvis du altså er helt sikker
på at det er fra badeværelset at fugten kommer, og at den ikke er trængt op
i muren gennem fundamentet.

> 2. Hvordan udbedrer man dette problem?

Af med fliserne, rense væggen (og sikkert også gulvet) Etalblere
vådrumsmembran og sætte nye fliser op. Alternativ lade de gamle fliser sidde
og bruge dem som underlag for vådrumssikring og ny flisebeklædning.

> 3. Er det noget, man kan bruge en ejerskifteforsikring til at få dækket?

Det er ikke umuligt, for det er forkert lavet. Men ejerskifteforsikringen
har vist typisk en ret høj selvrisiko?

Martin

Fra : Jakob Griffel

Dato : 08-11-07 16:53

> Af med fliserne, rense væggen (og sikkert også gulvet) Etalblere
> vådrumsmembran og sætte nye fliser op. Alternativ lade de gamle fliser
> sidde og bruge dem som underlag for vådrumssikring og ny flisebeklædning.

Ved samme lejlighed kunne man jo lægge en el-gulvvarmemåtte i (hvis der ikke
er gulvvarme i forvejen)

--
Hilsen Jakob

Fra : Rasmus Jakobsen

Dato : 09-11-07 11:22

Martin Bak skrev:

> Af med fliserne, rense væggen (og sikkert også gulvet) Etalblere
> vådrumsmembran og sætte nye fliser op. Alternativ lade de gamle fliser
> sidde og bruge dem som underlag for vådrumssikring og ny flisebeklædning.

Ja, det lyder som den bedste løsning. Men også den besværligste (dyreste),
og det har jeg ikke tid til (råd til) lige nu. Vi er forøvrigt også godt nok
tilfreds med badeværelserne i øvrigt, selvom de er retro - klar blå fliser i
det ene, orange-brune i det andet

> Det er ikke umuligt, for det er forkert lavet. Men ejerskifteforsikringen
> har vist typisk en ret høj selvrisiko?

Vi har en ejerskifteforsikring med 5.000 kr. i selvrisiko pr. skade, dog
højst 10.000 kr. i alt i løbetiden. Så vi kunne nok få noget ud af
forsikringen, hvis vi lukkede en håndværker indendørs.

Men hvis alle badeværelser blev lavet sådan dengang, så vil det vel ikke
kunne kaldes en konstruktionsfejl?

Vi kan også godt leve med problemet i hverdagen - det er bare træls, hvis
det bliver en sikker K3'er, hvis vi engang skal sælge...

Tak for input!

/Rasmus

Fra : Martin Bak

Dato : 09-11-07 13:33

"Rasmus Jakobsen" <no@spam.tak> skrev i en meddelelse

> Vi kan også godt leve med problemet i hverdagen - det er bare træls, hvis
> det bliver en sikker K3'er, hvis vi engang skal sælge...

Det er en K3'er allerede nu. Der er risiko for skade på andre bygningsdele,
og i yderste konsekvens risiko for personskade på grund af skimmelvækst. Det
er bestemt noget I skal gøre noget ved. Du skriver i et andet indlæg, at det
kun er ved bruseområdet at problemet er. Det giver forhåbning om, at det
måske kan løses ved at skifte fugerne ud med silliconefuger. Eller at man
kan nøjes med at lave den "store operation" lige der. Eller at man
simpelthen opstiller en bruseniche.

Martin

Fra : Armand

Dato : 08-11-07 16:59

Rasmus Jakobsen skrev:
> [...]
> mug/fugtplet på tapetet. På det værelse, der vender op mod den brusekabine,

Nu er det ikke sådan at jeres badeværelse er uopvarmet og at det er et
eller uventileret soveværelse der tales om?
Det kunne i den sidste ende godt være kondens fra soveværelsets fugtige
miljø, som i lighed med vinduerne også sætter sig på den kolde
badeværelsesvæg!?

--
Armand.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-11-07 17:49

"Rasmus Jakobsen" <no@spam.tak> skrev i en meddelelse

> 1. Hvorfor mon der trænger fugt igennem flisevæggen?

Jeg har haft en tynd revne i min brusekabine i fugen mellem væg og gulv.
Jeg opdagede den, da væggen på den anden side blev grøn - kravler normalt
ikke rundt i den højde
Kunne det være det, der er grunden?

Hilsen Inger

Fra : SR

Dato : 08-11-07 17:49

Den gang det badeværelse blev udført brugte man ikke vådrumssikring og
siliconefuger i hjørner, det kan være der er en revne i en fuge så må den
udbedres ved at den kradses op og fuges igen. Er det farvede fliser
kan de næppe fåes mere og du må tænke nyt og nye normer.
www.lip.dk

Fra : Rasmus Jakobsen

Dato : 09-11-07 11:16

Tak for jeres input!

SR skrev:
> Den gang det badeværelse blev udført brugte man ikke vådrumssikring og
> siliconefuger i hjørner, det kan være der er en revne i en fuge så må den
> udbedres ved at den kradses op og fuges igen.

Så kan jeg jo nok ikke påstå over for forsikringen, at det er udført
"forkert", hvis det er lavet, sådan som man normalt gjorde dengang.

Inger skrev:
> [...]
>Jeg opdagede den, da væggen på den anden side blev grøn - kravler normalt

Det kunne det jo godt være. Jeg må prøve at se grundigt efter, om der er
revner, der skal repareres.

Armand skrev:
> [...]
>Det kunne i den sidste ende godt være kondens fra soveværelsets fugtige
>miljø, som i lighed med vinduerne også sætter sig på den kolde

Nej, der er varme på i begge rum, og det er kun ud for brusenichen, der er
fugtigt på den anden side.

Fra : Carsten Keller

Dato : 09-11-07 14:04

"Rasmus Jakobsen" <no@spam.tak> wrote in message
> Tak for jeres input!

> Så kan jeg jo nok ikke påstå over for forsikringen, at det er udført
> "forkert", hvis det er lavet, sådan som man normalt gjorde dengang.

Hvis der er en revne i en fuge og den ikke var beskrevet i
tilstandsrapporten er det den der er for dårlig. Så kan man eventuelt komme
efter ham der har lavet den. Hvis den er beskrevet er der ikke nogen
forsikring der dækker noget som helst.

Keller

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 09-11-07 14:17

Jeg har haft et tilsvarende problem. Et spejl på den modsatte væg af
brusekabinen begyndte at få en misfarvet belægning.
Det vist sig at være et geni af en VVS'er, som havde monteret et indmuret
jernrør fra blandingsbatteri til bruser, mens resten af installationen var
af kobber, så jernet var tæret op og lækkede ud på væggen med spejlet.
Mvh. Jørgen.

Fra : mikael

Dato : 10-11-07 11:18

Hej
jeg havde nøjagtig samme problem da vi overtog det hus vi bor i nu.
Det forsvandt da jeg "fugede" fugerne forneden i brusenichen med
silicone fugemasse. (og du kan bruge enten klar eller finde en der
passer i farven til den eksisterende fuge).
Dvs. jeg pillede ikke fugerne op, men fugede blot oveni. det holder
kun et par år, men tager kun ½ time og er så godt som usynligt. (Og
ja, jeg ved godt det ikke er den rigtige løsning, men det fungerer.)

Mikael