Nyt badeværelse
Fra : Monty\(7000\)

Dato : 03-11-07 09:23

Hejsa

Vi har et ældre hus hvor der skal laves et nyt badeværesle. Det der er nu er
kun på ca 6 kvm og det er nok lille nok.

Her er hvad jeg har planlagt og i den forbindelse ville jeg gerne have lidt
feedback fra jer om det lyder helt skidt.

1. Gulvet bliver brækket op og der skal støbes et nyt. Jeg lurer lidt på at
bruge sådan nogle galvanisere varmefordelingsplader som samtidig er armering
i et.

2. Der skal støbes gulvvarme. Her skal der være vandbårende gulvvarme der
skal forbindes til anlægget (naturgas) enten via en termostat eller shunt
ventil. Hvad er bedst at bruge?

3. Til støbning af gulvet regner jeg med at få leveret betonet færdig
blandet men er der mulighed for at få noget beton der er så flydende at det
selv lægger sig ud og retter gulvet til, eller skal man gøre brug af noget
nivillerings "beton" efterfølgende?

4. Rummet bliver gjort større ved at brække en væg ned og den nye væg bliver
sat op af vådrumsgips plader på et metal skellet med xx isolering i.

5. Det nye badeværelse incl. bruser vil blive bygget op af hovedsaglige
multi plader.

Virker dette nogenlunde gennemtænkt (jeg har ikke taget højde for flytning
af afløb, toilet, strøm ect da her skal jeg have en fagmand til at overtage)

Monty

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 03-11-07 14:13

> Vi har et ældre hus hvor der skal laves et nyt badeværesle. Det der er nu
> er
> kun på ca 6 kvm og det er nok lille nok.

mit gamle var 2.5m2 :-/ vores nye er på 9m2

> Her er hvad jeg har planlagt og i den forbindelse ville jeg gerne have
> lidt feedback fra jer om det lyder helt skidt.

Det får du så

> 1. Gulvet bliver brækket op og der skal støbes et nyt. Jeg lurer lidt på
> at bruge sådan nogle galvanisere varmefordelingsplader som samtidig er
> armering i et.

Med mindre du har dem liggende er det spild af penge. Alm. armeringsjern kan
købes på DBA til ingen penge.

> 2. Der skal støbes gulvvarme. Her skal der være vandbårende gulvvarme der
> skal forbindes til anlægget (naturgas) enten via en termostat eller shunt
> ventil. Hvad er bedst at bruge?

En termostat er fint nok og check lige med en fagmand om slangelængden gør
at du skal have en lille ekstra cirkulationspumpe på.

> [...]
> det selv lægger sig ud og retter gulvet til, eller skal man gøre brug af
> noget nivillerings "beton" efterfølgende?

Ja.. jeg gider sgu heller ikke at blande selv, men der er virklig penge at
spare her, for det er ikke benton'en der koster, men udkørslen.
Jeg brugte et 110mm kloakrør på et kosteskaft, det blev 99% ok.. faldet
lavede jeg så i pudslaget.
Husk at hvis du vælger en afløbsrande, frem for andet, så kan du nøjes med
ligesidet fald og det kan man let selv lave

> 4. Rummet bliver gjort større ved at brække en væg ned og den nye væg
> bliver sat op af vådrumsgips plader på et metal skellet med xx isolering
> i.

Der er fint nok.

> 5. Det nye badeværelse incl. bruser vil blive bygget op af hovedsaglige
> multi plader.

Det er ret væsentligt, at du får planlagt placering af wc, vask og bad, samt
typen af gulvafløb, placering at afbrydere, lamper, brusepanel evt
hj.monteret, evt hovedbruser (kræver anderledes tænkning) og udsugning
alderede nu. Brug lidt tid på det og tænk det igennem, det betaler sig at
planlægge. Også over for evt. håndværkere, så bruger de færre timer.
Overvej at forsænke hele badeværelset og ligeledes forsænke evt.
bruseområde.
Og så sæt dig ind i reglementet for vådrum.

Jeg har kun fortrudt en ting, og det er at jeg ikke havde prøvet at stå i en
90x90 kabine før jeg gik i gang.
For jeg syntes den er for lille, især hvis man vil have brusepanel.

Mvh
Leon

Fra : John V.

Dato : 03-11-07 18:10

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Husk at hvis du vælger en afløbsrande, frem for andet, så kan du nøjes med
> ligesidet fald og det kan man let selv lave

Hvis du bruger pladeløsningen, skal du ikke bruge lige så meget beton, det
kan have betydning hvis lofthøjden betyder noget og hvis du ikke gider slæbe
så meget ind.
Der findes flydebeton, men om det egner til til dit formål ved/tror jeg ikke
da der ikke er sten i det.

Fra : Kåre

Dato : 03-11-07 20:31

> [...]
>
> Her er hvad jeg har planlagt og i den forbindelse ville jeg gerne have
> lidt feedback fra jer om det lyder helt skidt.
Har lige været igennem samme mølle over en periode på 10 måneder
Men nu er det færdigt og er absolut blevet som forventet (omend dobbelt så
stort og dobbelt så dyrt som forventet...)

> [...]
> skal forbindes til anlægget (naturgas) enten via en termostat eller shunt
Mit badeværelse er på 7 kvm, og der er der bare en returtermostat. Det
fungerer fint, men det kommer jo an på hvor mange meter slange du lægger
ned.

> [...]
> det selv lægger sig ud og retter gulvet til, eller skal man gøre brug af
> noget nivillerings "beton" efterfølgende?
Her må jeg sige at jeg snød: Jeg bestilte håndværker til det. De fik leveret
med betonvognen. Jeg gik på arbejde som sædvanlig, og kom hjem om
eftermiddagen som sædvanligt. Til gengæld lå der et færdigstøbt nyt flot, og
lige gulv... Og nogen tid senere lavede jeg samme trick med klaplaget, hvor
mureren fik lov at sørge for det rigtige fald i rummet og specielt i
brusenichen.
Det er ABSOLUT de bedste penge jeg gav ud i det projekt!
Værd at overveje. Det var faktisk ikke så dyrt, selvom budgetten var noget
stramt.. Jeg kunne have slæbt mig selv, mine naboer og familie ihjel hvis
jeg selv skulle have blandet så meget beton og kørt ind med en trillebør.
Og så synes jeg ikke helt jeg havde styr på det der med at styre faldet.

> [...]
>
> Virker dette nogenlunde gennemtænkt (jeg har ikke taget højde for flytning
> af afløb, toilet, strøm ect da her skal jeg have en fagmand til at

Som en anden sagde, så er det absolut tvingende nødvendigt at være sikker på
hvordan alle afløb skal ligge. Det kan altså ikke lige laves om når først
betonen er støbt.

Overvej også nøje hvordan stikkontakter og lampesteder skal placeres.
Jeg har placeret en stikkontakt inde bag vaskearrangementet. Så kan jeg have
eltandbørste og barbermaskine liggende i skabet mens de lader op. Det ser
sk... grimt ud at det står fremme, synes jeg.

En nævner at 90*90 bruseniche er for lidt. Min er 90*100 indvendigt og det
er jeg meget tilfreds med. Albuerne rammer ikke ind i væggen når man vasker
hår osv.

Husk at der skal etableres jord. Og at jord skal forbindes til rionettet i
betonen.

Nu ved jeg ikek om det er betongulv der skal brækkes op, men hvis det er, så
sørg for at leje den største nedbrydningsmaskine til det.
Jeg lejede først en almindelig nedbrydningshammer, men den kunne absolut
intet.
Fik den byttet til en af de store maskine. Den ka' satme ødelægge! Det tog
ikke lang tid at få splittet det hele ad, så jeg bare skulle samle brokkerne
op.

Det var sådan lige de ting jeg kunne huske fra projektet.

Fra : Monty\(7000\)

Dato : 05-11-07 15:35

Jeg takker for alle svarerne. De bliver studeret.

Jeg har kigget på flere muligheder mht støbningen. Bla et rionet men det som
jeg synes er smart ved svalehaleplader er at de kan ligges direkste oven på
spærene. De er noget dyrer, det er rigtig nok.

Jeg har også kigget på Litex plader men jeg synes ikke de giver et helt
klart billede på om de kan arbejde sammen med vandbårende gulvvarme men hvad
siger I?

Jeg har nok revurderet mit betonblanderi og går efter en løsning hvor jeg
får en kammerat til at hjælpe mig med at blande og kører det ind.

Spørgsmål. Når man gør brug af svalehaleplader og gulvvarme skal der være
min 40 mm beton ovenpå slangerne. Hvordan laver man det inde i bruseren når
der skal være en rende? Ligger man et kraftigere lag beton på resten af
gulvet og hvor stor skal den rende være?

Jeg regner med at lave et aflangt afløb inde i bruseren så der behøver kun
at være et fald. Er det ikke 2 cm pr meter der skal være i flad eller er det
noget man selv vurdere?

Lige en sidste ting. Hvis man bygger bruseren op af Multiplader, sker der så
noget ved at bygge multiplader direkte op af en gipsmur? Jeg tænker her på
om der kan være nogle problemer med råd ect.

Monty

Fra : Kåre

Dato : 06-11-07 09:09

> Jeg har kigget på flere muligheder mht støbningen. Bla et rionet men det
> som jeg synes er smart ved svalehaleplader er at de kan ligges direkste
> oven på spærene. De er noget dyrer, det er rigtig nok.
OK. Vidste ikke at det skulle bygges ovenpå spær.

> [...]
> at være et fald. Er det ikke 2 cm pr meter der skal være i flad eller er
Det er bestemt lettere at lave fald mod et aflang afløb. Det ville jeg også
have valgt hvis jeg kunne.
2 cm/meter lyder af meget. Det er det man dimensionerer en terrasse til. Og
der løber vandet noget dårligere end på glatte badeværelses fliser.
Jeg tror faktisk også du vil få en ret "skæv" følelse af at stå på så
kraftigt et fald.
I mit badeværelse kunne det ikke lade sig gøre at lave korrekt fald over
hele badeværelset, så der blev sparet med faldet i selve rummet, og lavet
korrekt fald i nichen.

> Lige en sidste ting. Hvis man bygger bruseren op af Multiplader, sker der
> så noget ved at bygge multiplader direkte op af en gipsmur? Jeg tænker her
> på om der kan være nogle problemer med råd ect.

Det TROR jeg ikke. MEN du skal jo sørge for at smøre vådrumsmembran i din
bruseniche og på hele gulvet inden der sættes fliser op.
Det gør så at der ikke trænger fugt ind i hverken multiplader eller gipsvæg.

Jeg blev forøvrigt noget overrasket over vådrumsmembranen. Det kostede
næsten lige så meget som fliserne...

mvh
Kåre

Fra : Monty\(7000\)

Dato : 06-11-07 18:53

"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gipsvæg.
>
> Jeg blev forøvrigt noget overrasket over vådrumsmembranen. Det kostede

Ja man tage hensyn til mange ting. Jeg sad lige og studerede Litex. Det
virker da lidt som enhver gør det selv mands drøm.

Behøver ikke at støbe. Bare lægge et almindelig trægulv også plader ovenpå.
Så skal man heller ikke bekymrer sig om råd.

Nogen der har prøvet det? For jeg ville da gerne hvis jeg kunne slippe for
at skulle til at støbe.

Monty

Fra : nasip

Dato : 07-11-07 12:49

On 6 Nov., 18:53, "Monty\(7000\)" <dive...@mail.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Så skal man heller ikke bekymrer sig om råd.
>
> Nogen der har prøvet det? For jeg ville da gerne hvis jeg kunne slippe for

Vi har netop lavet et nyt badeværelse på 1. salen af et gammelt hus,
hvor der før blot var et tørreloft. Hele badeværelset er pakket ind i
litex plader, som er superlet at arbejde med. Resten af 1. salen er
beklædt med gipsplader, så vi var glade for at slippe for vægten i
dette rum. Vi har lagt varmtvandsslanger i net direkte på træpladerne
- meget tynde og indkøbt fra Tyskland - og ovenpå flisemørtel og
fliser. Det fungerer fint.

Fra : Monty\(7000\)

Dato : 08-11-07 11:57

[...]

Nu blev jeg mere interesseret. Er det lavet med vandbårende gulvvarme? Og
hvor er det indkøbt henne i Tyskland?

Monty

Fra : nasip

Dato : 08-11-07 12:19

On 8 Nov., 11:56, "Monty\(7000\)" <dive...@mail.tdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> fliser. Det fungerer fint.
>
> Nu blev jeg mere interesseret. Er det lavet med vandbårende gulvvarme? Og

Når du siger vandbårende mener du vel med varmt vand i stedet for el?
I så fald er svaret ja. Den eneste grund til at vi købte net med
slanger i Tyskland var, at vi ikke kunne finde et system herhjemme med
så tynde slanger. Vi havde nemlig kun få mm at afsætte til formålet.

Fra : Monty\(7000\)

Dato : 09-11-07 15:28

"nasip" <zipcodes@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

slanger i Tyskland var, at vi ikke kunne finde et system herhjemme med
så tynde slanger. Vi havde nemlig kun få mm at afsætte til formålet.

Hvor I Tyskland købte I det henne?
Jeg studsede lidt over "net" da jeg forbinder det med elvarme. Hvordan skal
det laves?

Monty

Fra : nasip

Dato : 10-11-07 23:15

On 9 Nov., 15:28, "Monty\(7000\)" <dive...@mail.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvor I Tyskland købte I det henne?
> Jeg studsede lidt over "net" da jeg forbinder det med elvarme. Hvordan skal

Hej igen

Med net mener jeg, at slangerne ligger fast i mellem to lag af en
slags glasfibertråd, så det er lige til at lægge ud. Vi købte det via
en dansk forhandler i Sønderborg, og min mand mener, at det hedder
Joker. Det var i hvert fald et latterligt navn, så meget kan jeg
huske. Det var ikke helt billigt, vist ca. 4000 for 5 km2. Håber det
er nok til at hjælpe dig. Vi tog badeværelset i brug en af de første
dage i år, men eftersom vi hele tiden er i gang med at renovere vores
hus, glemmer vi hurtigt det, som er færdigt og (7-9-13) fungerer.

Fra : nasip

Dato : 10-11-07 23:18

> [...]
>
> Hvor I Tyskland købte I det henne?
> Jeg studsede lidt over "net" da jeg forbinder det med elvarme. Hvordan skal

Vi har lige fundet papirerne frem. Det var et latterligt navn - Jolly
Aquaheat - kun 0,3 inch tyk. Du kan sikkert Google firmaet.