havemaskine
Fra : Aksel Pedersen

Dato : 02-11-07 11:29

Det er måske ikke den rigtige gruppe, men jeg forsøger alligevel:

Motoren på min blæse/suge maskine var begyndt at gå uregelmæssigt, og "som
gør det selv mand" tog jeg den ned i værkstedet til reparation. Jeg fik
karburatoren totalt adskildt, men fandt ingen fejl. Efter igen at være
samlet, kan den kun gå få sekunder og nægter at starte igen. Jeg tror, at
det er noget med benzintilførselen. Gennemblæsning med trykluft diverse
steder gav ingen bedring.
Karburatoren er en lille fiks sag af nøjagtig samme slags, som sidder i min
græstrimmer og formentlig også i mange andre maskiner. Den er sikkert af
kinesisk oprindelse, og burde kunne købes for en halvtredser i den rette
butik, men hvor finder jeg den???
Mvh
Aksel

Fra : XS1100

Dato : 02-11-07 11:55

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> min græstrimmer og formentlig også i mange andre maskiner. Den er sikkert
> af kinesisk oprindelse, og burde kunne købes for en halvtredser i den

Har du skiftet tændrør og tændrørshætte? - Det er jo en totakter...
Mvh
Jarl

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 02-11-07 13:52

"XS1100" <no@email.invalid> skrev i en meddelelse

> Har du skiftet tændrør og tændrørshætte? - Det er jo en totakter...
> Mvh
> Jarl

Jeg har ikke skiftet, men renset omhyggeligt. Der er fin gnist.
Jeg er mest stemt for "bare" at købe en ny karburator.
Mvh
Aksel

Fra : Henning Lund

Dato : 02-11-07 21:05

Aksel Pedersen tastede:
> Det er måske ikke den rigtige gruppe, men jeg forsøger
> alligevel:
>
> Motoren på min blæse/suge maskine var begyndt at gå
> uregelmæssigt,

Hvad mener du med det??

> [...]
> Efter
> igen at være samlet, kan den kun gå få sekunder og nægter at

Membran i karburator eller tændrør defekt, kan ikke ses defekt
men skal skiftes.

> Jeg tror, at det er noget med benzintilførselen. Gennemblæsning
> med trykluft diverse steder gav ingen bedring.

Tvært imod, gennemblæsning uden karburator er adskilt totalt,
skader membran og nåleventil.

> [...]
> sikkert af kinesisk oprindelse, og burde kunne købes for en
> halvtredser i den rette butik, men hvor finder jeg den???

Det gør du ikke, løsdele især karburator samt tænding til den
slags småmotore, er for det mest så dyre at det er billigere at
købe ny maskine.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 02-11-07 22:36

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i en meddelelse
> Aksel Pedersen tastede:

> Hvad mener du med det??

Den røg lidt kraftigt og den begyndte at "firetakte"- muligvis som følge
af for fed blanding, men min søn mente, at vi hellere maatte rense
karboratoren.

> Membran i karburator eller tændrør defekt, kan ikke ses defekt men skal
> skiftes.

Du har sikkert ret i, at det er noget med membranen, men der er ikke
noget at se på den.
Det er en noget speciel membran, som jeg tvivler på, at man kan købe
særskilt - men jeg kan jo tage fejl.

> Tvært imod, gennemblæsning uden karburator er adskilt totalt, skader
> membran og nåleventil.

Men det var den totalt adskilte karborator, som fik alle de små
åbninger
og de større til benzintilførsel, der blev gennemblæst.

> Det gør du ikke, løsdele især karburator samt tænding til den slags
> småmotore, er for det mest så dyre at det er billigere at købe ny maskine.

Du har desværre nok ret, men det er jo utroligt, så billigt man kan købe
f.eks.
elementer som printplader med masser af modstande og kondensatorer, som
ganske vist er noget andet, men
jeg forestiller mig, at noget lignende er tilfældet med denne bestemte
karborator, som sidder i
diverse motordrevne småmaskiner, som jo trods alt kan fåes for et
relativt beskedent beløb.
Det er nok rigtigt - og helt efter tidens uskik - at man bare skal smide
væk og købe nyt.
Jeg haaber, at det skal lykkes mig at få en ny karborator - jeg helmer
ikke før!!

Mvh
Aksel

Fra : Henning Lund

Dato : 03-11-07 14:37

Aksel Pedersen tastede:
> [...]
>som
> følge af for fed blanding, men min søn mente, at vi hellere

Det skyldes sikkert at den bare skulle justeres, de små motorer
har det med at skulle skrues i i tide og utide.

> [...]
> Det er en noget speciel membran, som jeg tvivler på, at
> man kan
> købe særskilt - men jeg kan jo tage fejl.

Membraner kan man som regel ikke se nogen fejl på, og jeg vil æde
min gamle overfrakke på at der fåes nyt membransæt.

> [...]
> skal
> smide væk og købe nyt.
> Jeg haaber, at det skal lykkes mig at få en ny karborator -

Priserne på f.eks karburatorer er skruet kunstigt op da der meget
sjældent sælge nogle af dem, prøv bare at se hvad en løs motor
til en plæneklipper koster. Du kan købe mere end en
skubbeplæneklipper med samme motor for det en løs motor koster.