Slå græs nu eller senere?
Fra : Rene Hansen

Dato : 30-10-07 17:45

Hej gruppe
Som nogle af Jer måske husker, så var der jo en dejlig lille
sommerstorm...
Det resulterede i at et af vores store, men hule piletræer besluttede
sig til at gå til hvile.
Pga travlhed er det først nu at jeg har fået fjernet de sidste
rester.
Træet stod i en græsplæne, og gennem tiden er den jo blevet noget
langhåret fordi vi ikke har kunne slå den, visse steder er der grene
og kvas som er groet fast i græsset, og der er generelt skader
adskillige steder,
Det er ikke en "golfplæne" så det er OK at den er lidt bulet, og jeg
tror på at de steder hvor den er død pga manglende lys (grene, stammer
og savsmuld) skal den såmænd nok komme til hægterne igen.
Og nu er jeg jo endelig kommet til mit spørgsmål....
Hvad vil egentlig være bedst, at slå plænen nu, eller bør jeg vente
til det er blevet lidt varmere så der er noget vækst?
Jeg regner med at til næste år skal den rigtig forkæles med en gang
NPK (noget vi ellers aldrig bruger), men jeg er altså lidt i tvivl om
det med at slå nu eller senere
På forhånd rigtig mange tak for Jeres tålmod over for en som kan
stille dumme spørgsmål som dette

Rene

Fra : Leonard

Dato : 30-10-07 18:20

On 30 Oct 2007 16:44:58 GMT, Rene Hansen wrote:

> Hvad vil egentlig være bedst, at slå plænen nu, eller bør jeg vente
> til det er blevet lidt varmere så der er noget vækst?

Enten skal du slå den nu eller vente til foråret. Der er ikke stor
sandsynlighed for at det bliver varmere inden da.
Ved at slå den u foår du ryddet op i det gamle og for lange græs. Der
vil sagtens kunne nå at gro noget nyt frem inden vinter og du får også
glæde af det, der gror i det tidlige forår.
Ved ikke at slå den nu, bliver dit vildnis bare endnu vildere og der
skal endnu mere oprydning til, samt der går noget af den gode tid i
foråret hvor græsset kunne gro flot.
Jeg ville slå den nu.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-10-07 19:41

> Og nu er jeg jo endelig kommet til mit spørgsmål....
> Hvad vil egentlig være bedst, at slå plænen nu, eller bør jeg vente
> til det er blevet lidt varmere så der er noget vækst?

Nu. Der kommer frost før der kommer varmere vejr, og dermed risikerer du
værre skader end du har pt. Slå den lidt højt en gang, lad der gå en dags
tid, så græsset rejser sig og slå den så i lav højde. Hellere lidt for lavt
end for højt, da den nok skal gro nogle uger endnu. Du vil opleve en fin
plæne allerede i år.

Mvh Maria