Græskarkerner
Fra : Henrik Ø

Dato : 28-10-07 17:33

Jeg har en rimelig stor grund med en køkkenhave på ca 1000 m2.

Jeg vil prøve at lave græskar på noget af stykket næste år.

Jeg har lavet en græskarmand idag med børnene og fra det græskar var der -
vil jeg skyde på - ca 500 kerner .

Dem vil jeg gerne gemme til produktionen næste år og så er spørgsmålet -
hvordan gemmer jeg kernerne?

Sidste år skyllede jeg dem og lød dem tørre på et viskestykke i et tyndt
lag.
Men efter en uge begyndte de at rådne eller mugne og det var tydeligt at de
ikke blev til noget.

Har nogen i denne fantastiske gruppe et godt råd?

Lige pt ligger de ubehandlet i en skål i køkkenet.

Hilsen Henrik

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 28-10-07 18:48

On Sun, 28 Oct 2007 17:33:27 +0100, "Henrik Ø" <Oland@moos.dk>
wrote:

> [...]
>ikke blev til noget.
>
>Har nogen i denne fantastiske gruppe et godt råd?
>
>Lige pt ligger de ubehandlet i en skål i køkkenet.

Den gamle gartner i "The victorian garden" gik med kærnerne i
vestlommen, så vi må vel efterligene miljøet der,
mvh Ebbe

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 29-10-07 09:05

"Henrik Ø" <Oland@moos.dk> skrev i en meddelelse
> lag.
> Men efter en uge begyndte de at rådne eller mugne og det var tydeligt at
> de
> ikke blev til noget.
> Hilsen Henrik
---------------------------
Kærnerne har fra 'fødslen' et slimet lag der beskytter mod mug og for tidlig
spiring.
Lad være at skylle dem, opbevar dem gerne køligt, og når foråret kommer,
lægges de i pottejorden, stadig uden at skylle.
Kontakten med jorden opløser slimen og sætter dem i stand til at spire.
Det samme med andre kærner som f.eks scuasch (eller hvordan det nu staves).
Flemming

Fra : Henrik Ø

Dato : 29-10-07 22:30

Tak for godt svar Flemming

Henrik

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-10-07 01:27

"Flemming Svendsen" <zeus2@SLETMIGmail.dk> skrev
> Det samme med andre kærner som f.eks scuasch (eller hvordan det nu
staves).

Er det ikke skvaaassj?
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 30-10-07 09:09

> Er det ikke skvaaassj?
> --
> M.V.H
> Preben Riis Sørensen
--------------
Tsk tsk - - -
Overvejede et svagt øjeblik at skrive 'Zucchino' men kom i endnu mere tvivl
.. . .
Du store verden . . .
Nu har jeg opdaget at, dernede spiser man også blomsten, garneret med
humlebier . . .
De må være sultne . . .
http://www.italy.dk/mad/squash-blomster-0402.htm
Flemming

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 30-10-07 10:21

Flemming Svendsen wrote:

> Du store verden . . .
> Nu har jeg opdaget at, dernede spiser man også blomsten, garneret med
> [...]

Hvis du får chancen en dag, skulle du unde dig selv at smage det. Det er
faktisk meget lækkert.

Ebbe