"Jens Alvosen" <post@alvosen.net> skrev i en meddelelse
news:473158f2$1@news.dansketelecom.com...
> "Johnny" <virker@ikke.dk> skrev i meddelelsen
> news:473041f3$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Batteriuvagt
>>
>>
http://www.bronscaravan.com/index.html?elektronik_batterivagt.htm
>>
>> Mvh
>> Johnny
>
>
> Batterivagten afbryder strømmen ved 10,8v. Når der så kun er
> 10,8v på batteriet, kan man så være sikker på at ens bil
> stadigvæk kan starte?
>
,
Nej. Det er lige til øllet. Især om vinteren. Vi har kørt vores bil, 60 A
standardbatteri "tør" med en inverter med batterivagt der selv lukkede. og
fik sommerdag 1
start. skulle lige prøvede, hostede i gang, slukkede dumt, og måtte låne
strøm da vi skulle starte igen. Jeg vil tro at der især kunne gå galt med
en diesel der formentlig, størrelsen og den større kompression kræver mere.
Hvis i overvejer at køre meget på bilbatteriet, dybdeaflade, skal i ha en
anden type batteri der ud over startegenskaber også tåler at tømmes. F.eks
Exide Ekstreme, men tal med en autoelektriker. Der er nogle få batterier der
i spec. oplyser tåler dybde afladning til 11 volt, men når men kikker i
kurverne, antal afladninger er levetiden måske 200 x - og hvis man f.eks
holder afladningen over 25-50% er der over 1000 gange.
Levetiden af batteriet uanset type forkortes væsentlig hvis man jævnligt
tømmer der under 50% og et standard bilbatteriet ødelægges endnu hurtigere.
Det er min opfattelse at batterivagten bare skal sikre at man ikke ødelægger
batteriet første gang det sker.
Vi har en dyr kompressorboks waeco med indbygget 3 trins batterivagt, så man
kan tilpasse boksen til 3 batterityper. Trinene er 12 volt til det
almindelige bilbatteri 11.5 volt til mellemklassen og 11 volt til
specialbatterier. Hvis man vil passe på sit batteri skal den nok ikke
stilles lavere end 11.5 volt.
Der blev talt om en spærrediode - og det fås og virker. Men den sænker
spændingen meget kritisk når strømmen skal den anden vej til CV 0.8 - 1 volt
hvilket bevirker at batteriet i cv aldrig bliver ladet ordentligt fra bilen.
Hvilket også forkorter levetiden.
Mvh
Sten