/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Benzin = Diezel prisstigning?
Fra : Henrik, Silkeborg


Dato : 10-11-07 10:43

Når benzinen ryger op på 15 - 20 kr/l hvor meget stiger diezelen så ca?

Mvh Henrik


 
 
Ukendt (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-11-07 10:48


"Henrik, Silkeborg" <NOTdk8008@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:47357d21$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> Når benzinen ryger op på 15 - 20 kr/l hvor meget stiger diezelen så ca?
>
> Mvh Henrik

17 - 22 kr/l...? Diesel overhaler snart benzinprisen i.fl udviklingen

http://www.shell.com/home/PlainPageServlet?FC=/dk-da/html/iwgen/prices/servicestation/app_stationspriser_1906_1037.html

--
/HB


Henrik, Silkeborg (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Henrik, Silkeborg


Dato : 10-11-07 14:49


"HB" <hbOOsnabela.dk> skrev i meddelelsen
news:47357e71$0$12261$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>
> "Henrik, Silkeborg" <NOTdk8008@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> news:47357d21$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
>> Når benzinen ryger op på 15 - 20 kr/l hvor meget stiger diezelen så ca?
>>
>> Mvh Henrik
>
> 17 - 22 kr/l...? Diesel overhaler snart benzinprisen i.fl udviklingen
>
> http://www.shell.com/home/PlainPageServlet?FC=/dk-da/html/iwgen/prices/servicestation/app_stationspriser_1906_1037.html
>
> --
> /HB

Kan ikke se hvad du mener 100%

Men forstår jeg dig ret, så er det en god ide at beholde sin BENZINbil?

Mvh Henrik


Henrik B. (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 10-11-07 14:58

"Henrik, Silkeborg" <NOTdk8008@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4735b6c3$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...

>> 17 - 22 kr/l...? Diesel overhaler snart benzinprisen i.fl udviklingen
>>
>> http://www.shell.com/home/PlainPageServlet?FC=/dk-da/html/iwgen/prices/servicestation/app_stationspriser_1906_1037.html
>>
>> --
>> /HB
>
> Kan ikke se hvad du mener 100%
> Men forstår jeg dig ret, så er det en god ide at beholde sin BENZINbil?

Korrekt. Diesel er i Danmark billigere end det bør være. Det holdes kunstigt
nede, dels af mindre afgifter, dels af olieselskaberne. Men som HB skriver,
er det en stakket frist.

--
Nu på Vista 64-Bit...


Henrik, Silkeborg (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Henrik, Silkeborg


Dato : 10-11-07 18:31


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4735b8f6$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Henrik, Silkeborg" <NOTdk8008@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> news:4735b6c3$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>> 17 - 22 kr/l...? Diesel overhaler snart benzinprisen i.fl udviklingen
>>>
>>> http://www.shell.com/home/PlainPageServlet?FC=/dk-da/html/iwgen/prices/servicestation/app_stationspriser_1906_1037.html
>>>
>>> --
>>> /HB
>>
>> Kan ikke se hvad du mener 100%
>> Men forstår jeg dig ret, så er det en god ide at beholde sin BENZINbil?
>
> Korrekt. Diesel er i Danmark billigere end det bør være. Det holdes
> kunstigt nede, dels af mindre afgifter, dels af olieselskaberne. Men som
> HB skriver, er det en stakket frist.
>
> --
> Nu på Vista 64-Bit...

Hvordan ser status på Vista 64 bit drivere og er 64 bit d 8 gange hurtigere
som det teoretisk burde være?

Mvh Henrik


Henrik Stidsen (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 10-11-07 19:05

"Henrik, Silkeborg" <NOTdk8008@hotmail.com> wrote in
news:4735eadf$0$90275$14726298@news.sunsite.dk:

> Hvordan ser status p† Vista 64 bit drivere og er 64 bit d 8 gange
> hurtigere som det teoretisk burde v‘re?

Hvorfor skulle de være 8 gange hurtigere?

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Henrik, Silkeborg (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Henrik, Silkeborg


Dato : 10-11-07 19:44


"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen
news:Xns99E4C2284FB35henrikstidsendk@130.225.247.90...
> "Henrik, Silkeborg" <NOTdk8008@hotmail.com> wrote in
> news:4735eadf$0$90275$14726298@news.sunsite.dk:
>
>> Hvordan ser status p? Vista 64 bit drivere og er 64 bit d 8 gange
>> hurtigere som det teoretisk burde v're?
>
> Hvorfor skulle de være 8 gange hurtigere?
>
> --
> Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
> http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Vides ikke, det er info fra en MS nørd hos Computercity...

Henrik


Henrik Stidsen (11-11-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 11-11-07 00:41

"Henrik, Silkeborg" <NOTdk8008@hotmail.com> wrote in news:4735fc10$0
$90268$14726298@news.sunsite.dk:

>>> Hvordan ser status p? Vista 64 bit drivere og er 64 bit d 8 gange
>>> hurtigere som det teoretisk burde v're?

>> Hvorfor skulle de v‘re 8 gange hurtigere?

> Vides ikke, det er info fra en MS n›rd hos Computercity...

Det lyder som om han enten har ment noget andet end han har sagt (sker
tit med sælgere...) eller også har han overhovedet ikke anet hvad han har
snakket om - jeg ved ikke rigtig hvilken der er mest sandsynlig :)

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Henrik B. (11-11-2007)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 11-11-07 12:01

"Henrik, Silkeborg" <NOTdk8008@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4735eadf$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

>> Nu på Vista 64-Bit...
>
> Hvordan ser status på Vista 64 bit drivere og er 64 bit d 8 gange
> hurtigere som det teoretisk burde være?

Jeg har endnu ikke oplevet problemer med tilsluttet udstyr. PC Bank kan give
probs. Men køres så blot på 32-bit I-Explorer.

M.h.t. hastighed, så er det jo en svær og relativ ting. Det er også CPU, RAM
og fremfor alt programafhængig. Så nej, glem alt om 8 gange hurtigere.

--
Nu på Vista 64-Bit...


Karsten Feddersen (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 10-11-07 16:03

Hej

Henrik, Silkeborg skrev:
> Kan ikke se hvad du mener 100%

Jeg købte i 2002 en diesel og der var der op til 2 kroner i forskel
dengang. Idag er forskellen til tider nede omkring 50 øre. Der sælges
dieselbiler som aldrig før. Både i Danmark og i udlandet. Dette giver
alt andet lige en større efterspørgsel på diesel og en mindre på benzin.
Markedskræfterne vil så at dieselen bliver forholdsvis dyrere end benzin.


> Men forstår jeg dig ret, så er det en god ide at beholde sin BENZINbil?

Sådan har jeg gjort. Da min diesel blev udskiftet holdt jeg mig bevidst
til benzin og har ingen planer om diesel igen selvom jeg pendler små
160km om dagen. Har også flere kollegaer som går efter benzin.

Med nye teknikker som VW's små turbobenzinere, Fiats små turbobenzinere
og Mercedes's Diesotto er det kun et sprøgsmål om tid før benzinbilerne
overhaler diesel på km/l-diciplinen. Benzin har mig bekendt en højere
mængde energi end diesel, men fordi udnyttelsesgraden er højere i diesel
køres der længere på literen. Kommer benzin op i samme udnyttelsesgrad,
er der ingen grund til at bruge diesel mere.

Et eller andet sted har jeg på fornemmelsen at benzinudviklingen de
næste ti år kommer til at ske med samme hast som diesel har oplevet de
seneste ti år.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Blå Spejder i Vejle/Bredballe - http://www.oernebjerg.dk

Leonard (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 10-11-07 16:21

On Sat, 10 Nov 2007 16:03:15 +0100, Karsten Feddersen wrote:

> Kommer benzin op i samme udnyttelsesgrad,
> er der ingen grund til at bruge diesel mere.

Men indtil da er der da god fornuft i at spare de liter brændstof.
Det er trods alt stadig billigere at køre diesel end benzin, når alt
andet er lige.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Karsten Feddersen (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 10-11-07 17:04

Hej

Leonard skrev:
> Men indtil da er der da god fornuft i at spare de liter brændstof.
> Det er trods alt stadig billigere at køre diesel end benzin, når alt
> andet er lige.

Det kommer an på hvordan du sammenligner bilerne.

En Opel Corsa Enjoy fås i samme udstyr og samme antal HK i henholdsvis
benzin og diesel.

   Benzin      Diesel      Diesel (Corsa Essentia)
Pris   152.810,-   175.401,-   149.710,-
HK   90      90      75
0-100   12,3      12,6      14,5
Top   173      172      163
Km/L   16,9      20,4      21,7
Gr afg   1520,-      3220,-      2600,-

Ifølge FDM er der break-even ved de to Enjoy ca 30.000km om året. Og ved
35.000km sparer man ca 750,- om året for en diesel.

Sammenligner man derimod med den mindre udstyrede Essentia er det klart,
at besparelsen kommer meget hurtigere. Der snakker vi om break-even ved
4000km, men det er så også to vidt forskellige biler.

Pointen med ovenstående? Folk har en tendens til at sammenligne æbler og
bananer når de skal fortælle hvor meget de sparer ved at have købt en
lille dieselbil. De glemmer helt hvor meget mere bil de ville have haft,
hvis de havde brugt de samme penge på en benziner.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Blå Spejder i Vejle/Bredballe - http://www.oernebjerg.dk

Leonard (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 10-11-07 17:31

On Sat, 10 Nov 2007 17:03:56 +0100, Karsten Feddersen wrote:

> Pointen med ovenstående? Folk har en tendens til at sammenligne æbler og
> bananer når de skal fortælle hvor meget de sparer ved at have købt en
> lille dieselbil. De glemmer helt hvor meget mere bil de ville have haft,
> hvis de havde brugt de samme penge på en benziner.

Jo, jo, det var jo også derfor jeg skrev, alt andet lige.
Jeg undlod med vilje tilføjelsen, ved mange km om året. Dit eksempel
viser, at tommelfingereglen om at der skal 30.000 km om året til, før
det kan betale sig med diesel passer fint

Spørgsmålet er så om den beregning også passer med en større bil?
Og med nutidige brændstofpriser?

Skoda Octavia Combi Ambiente har i 1,6 FSI benzin 115 HK og i 1,9 TDI
150 HK
Benzin: 264.000 og 2520 i grøn afgift, 15,2 km/l
Diesel: 292.000 og 3220 i grøn afgift, 19,2 km/l
Forskel: 28.000

Listepris: 92 okt. 10,45 Diesel 9,75

30.000 km på et år:
Benzin: 20625 + 2520 = 23145
Diesel: 15234 + 3220 = 18454
Forskel: 4691

Hvis ellers service og vedligehold koster det samme, så vil det tage 6
år før dieselen har sparet merprisen hjem - og det uden renter.

Jeg ændrer hermed standpunkt, det er ikke længere altid billigere at
køre diesel end benzin, selvom alt andet er lige.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Leonard (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 10-11-07 17:35

On Sat, 10 Nov 2007 17:31:03 +0100, Leonard wrote:

> Skoda Octavia Combi Ambiente har i 1,6 FSI benzin 115 HK og i 1,9 TDI
> 150 HK

Tastefejl, TDI har 105 HK

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Martin Johansen [600~ (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 10-11-07 17:37

> Jeg ændrer hermed standpunkt, det er ikke længere altid billigere at
> køre diesel end benzin, selvom alt andet er lige.

Omvendt skal der jo også en ret potent benziner til før det er en
fornøjese, at køre.. de små benzinere der går langt på literen har jo
intet bundtræk under 4000rpm .. hvor en lille diesel har ved 1500.

Personligt får jeg lange nosser af små benzinere.. så hellere betale
mere for en diesel og nyde køreturen.

Skal en benziner være sjov så hedder det turbo med stor slagvolumen og
så går økonomien alligevel "fløjten" i forhold til en diesel.

Frodo Nifinger (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Frodo Nifinger


Dato : 10-11-07 21:08


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:martinlj-A74435.17365210112007@news.sunsite.dk...
>> Jeg ændrer hermed standpunkt, det er ikke længere altid billigere at
>> køre diesel end benzin, selvom alt andet er lige.
>
> Omvendt skal der jo også en ret potent benziner til før det er en
> fornøjese, at køre.. de små benzinere der går langt på literen har jo
> intet bundtræk under 4000rpm .. hvor en lille diesel har ved 1500.
>
> Personligt får jeg lange nosser af små benzinere.. så hellere betale
> mere for en diesel og nyde køreturen.
>
> Skal en benziner være sjov så hedder det turbo med stor slagvolumen og
> så går økonomien alligevel "fløjten" i forhold til en diesel.

Det skal du nu ikke holde for godt fast i.
En Fiat 1,4 J-jet yder 150 Hk..
De små benzinere er alle mere eller mindre på vej til at blive udstyret med
en lavtryksmølle, der gør motoren ligeså potent som en 2,5-3 liters
sugemotor. og det med meget mindre vægt.
Og kør man pænt falder benzinforbruget ned til det almindelige småmotorer
bruger pga fyldningsgraden.

Mvh

--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk



Martin Johansen [600~ (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 10-11-07 21:13

> En Fiat 1,4 J-jet yder 150 Hk..

Det er jo kun en knallert

> De små benzinere er alle mere eller mindre på vej til at blive udstyret med
> en lavtryksmølle, der gør motoren ligeså potent som en 2,5-3 liters
> sugemotor. og det med meget mindre vægt.
> Og kør man pænt falder benzinforbruget ned til det almindelige småmotorer
> bruger pga fyldningsgraden.

Ja men stadig ikke på dieselniveau

Og så vil jeg hellere have en lille diesel.

Brian (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 10-11-07 22:10

Martin Johansen [6000] wrote:

> Ja men stadig ikke på dieselniveau
>
> Og så vil jeg hellere have en lille diesel.

For mig er der stadig andre argumenter mod en diesel. F.eks det (næsten
altid) højere støjniveau, det begrænsede arbejdsområde, og så det faktum at
det altså bare aldrig bliver fedt at holde gassen på, i en diesel - med få
undtagelser.

Skal jeg have diesel igen, skal det være med automatgear - så spiller det
bedre.

/Brian



Ukendt (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-11-07 22:17

On Sat, 10 Nov 2007 22:09:33 +0100, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>Martin Johansen [6000] wrote:
>
>> Ja men stadig ikke på dieselniveau
>>
>> Og så vil jeg hellere have en lille diesel.
>
>For mig er der stadig andre argumenter mod en diesel. F.eks det (næsten
>altid) højere støjniveau, det begrænsede arbejdsområde, og så det faktum at
>det altså bare aldrig bliver fedt at holde gassen på, i en diesel - med få
>undtagelser.
>
gider snart ikke høre mere om det begrænsede
arbejdsområde........mange skriver begejstret om benzinmaskiner, der
arbejder fint fra 6-8000 o/min..........en diesel trækker fra
1500-4000 o/min, resten er et gearingsproblem *suk*


>Skal jeg have diesel igen, skal det være med automatgear - så spiller det
>bedre.
>
>/Brian
>

--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD

Brian (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 10-11-07 22:32

Ivan Madsen wrote:

> gider snart ikke høre mere om det begrænsede
> arbejdsområde.......

Isåfald beklager jeg

>.mange skriver begejstret om benzinmaskiner, der
> arbejder fint fra 6-8000 o/min..........

Det hører du så ikke fra mig, det gider jeg ikke. På en benziner skal der
være 6 propper eller en bette turbo.

> en diesel trækker fra
> 1500-4000 o/min, resten er et gearingsproblem *suk*

Til gengæld holder den også med at trække tidligt - derfor vil jeg
foretrække et aut.gear.

/Brian



Martin Johansen [600~ (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 10-11-07 22:27

> For mig er der stadig andre argumenter mod en diesel. F.eks det (næsten
> altid) højere støjniveau,

Mener du ikke lavere?

De fleste benzinere med små motorer støjer frygteligt på motorvej qua de
høje omdrejninger. En diesel er stort set altid noget mere langbenet og
derfor med lavere omdrejninger.

> det begrænsede arbejdsområde, og så det faktum at
> det altså bare aldrig bliver fedt at holde gassen på, i en diesel - med få
> undtagelser.

Dertil er vi enige.

> Skal jeg have diesel igen, skal det være med automatgear - så spiller det
> bedre.

Det er lækkert

Brian (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 10-11-07 22:45

Martin Johansen [6000] wrote:

> Mener du ikke lavere?

Nææ...

> De fleste benzinere med små motorer støjer frygteligt på motorvej qua
> de høje omdrejninger. En diesel er stort set altid noget mere
> langbenet og derfor med lavere omdrejninger.

Jeg snakkede ikke en lille benzinmotor kontra lille diesel, men en ordentlig
benzinmotor (turbo eller 6 propper) kontra en normal diesel. Forskellen i
forbrug mellem benzin/diesel bliver ikke meget anderledes, når man går et
hak op i motorstørrelse.

Jeg synes bare grænsen for hvornår en diesel går fra en lavmælt brummen til
rent støj ved motorvejskørsel, er mere markant i en diesel. Vil man fremad,
kan man trods alt ikke altid holde den på 2500 omdrejninger.

>> Skal jeg have diesel igen, skal det være med automatgear - så
>> spiller det bedre.
>
> Det er lækkert

Njaa... må indrømme at jeg er faldet lidt for den nyeste aftapning af 9-3,
så det bliver vist sådan én næste gang.

/Brian



Martin Johansen [600~ (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 10-11-07 23:07

> Nææ...

Nååå

> Jeg snakkede ikke en lille benzinmotor kontra lille diesel, men en ordentlig
> benzinmotor (turbo eller 6 propper) kontra en normal diesel. Forskellen i
> forbrug mellem benzin/diesel bliver ikke meget anderledes, når man går et
> hak op i motorstørrelse.

Ok. Hvis gearingen følger med så er jeg enig - ellers synes jeg de
fleste benzinere, selv mange med 2 liters har en ufattelig lav gearing.

> Jeg synes bare grænsen for hvornår en diesel går fra en lavmælt brummen til
> rent støj ved motorvejskørsel, er mere markant i en diesel.

Du må hentyde til TDI?

Fx. en cee'd CRDI med topfart.. der kan du ikke høre motoren - det
gælder også en 207 S16 HDI.

Men ja.. jeg har en kammerat med en ældre TDI 110hk.. for satan en støj
den laver..

> Njaa... må indrømme at jeg er faldet lidt for den nyeste aftapning af 9-3,
> så det bliver vist sådan én næste gang.

Kan kun støtte dig i dit valg

Brian (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 10-11-07 23:16

Martin Johansen [6000] wrote:

> Ok. Hvis gearingen følger med så er jeg enig - ellers synes jeg de
> fleste benzinere, selv mange med 2 liters har en ufattelig lav
> gearing.

Det er jo sådan lidt efter mærke - nogle mærker gør mere i højere gearinger
end andre.

Jeg ved ikke hvad du ser som ufatteligt lavt, men jeg har ikke noget imod en
relativ lav gearing, sålænge det ikke viser sig som støj.

>> Jeg synes bare grænsen for hvornår en diesel går fra en lavmælt
>> brummen til rent støj ved motorvejskørsel, er mere markant i en
>> diesel.
>
> Du må hentyde til TDI?

TDI er jo et vidt begreb. Jeg vil ikke engang tage mig egen gamle Golf III
TDI 110hk med i diskussionen, da den ikke er tidssvarende på dét område.

> Fx. en cee'd CRDI med topfart.. der kan du ikke høre motoren - det
> gælder også en 207 S16 HDI.

Så enten er det en meget lav topfart, eller meget vind/dækstøj ?

> Men ja.. jeg har en kammerat med en ældre TDI 110hk.. for satan en
> støj den laver..

Det ville ikke være fair at bruge sådan en som grundlag.

>> Njaa... må indrømme at jeg er faldet lidt for den nyeste aftapning
>> af 9-3, så det bliver vist sådan én næste gang.
>
> Kan kun støtte dig i dit valg

Tak skal du have - din støtte betyder meget for mig

/Brian



Martin Johansen [600~ (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 10-11-07 23:19

> Det er jo sådan lidt efter mærke - nogle mærker gør mere i højere gearinger
> end andre.

Ja.

> Jeg ved ikke hvad du ser som ufatteligt lavt, men jeg har ikke noget imod en
> relativ lav gearing, sålænge det ikke viser sig som støj.

Alt under 46km/t v/1000rpm gider jeg slet ikke køre i.

> Så enten er det en meget lav topfart, eller meget vind/dækstøj ?

Ikke specielt nogen af delene ;)

> Det ville ikke være fair at bruge sådan en som grundlag.

Det vil ikke være fair at tage nogen som helst PD (TDI i det hele taget
op til nu) diesel med i grundlaget.

> Tak skal du have - din støtte betyder meget for mig

Jeg ved du ikke kan klare dig uden jo

Klaus D. Mikkelsen (11-11-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 11-11-07 07:53

"Martin Johansen [6000]" skriver:
>
> Det vil ikke være fair at tage nogen som helst PD (TDI i det hele taget
> op til nu) diesel med i grundlaget.

Kom nu med en tur i min Touran....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Martin Johansen [600~ (11-11-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 11-11-07 12:23

In article <4736A6E3.3DA1F092@du.kan.finde.den>,
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> "Martin Johansen [6000]" skriver:
> >
> > Det vil ikke være fair at tage nogen som helst PD (TDI i det hele taget
> > op til nu) diesel med i grundlaget.
>
> Kom nu med en tur i min Touran....

Så blev du vågen.. hehe

Hvis din Touran er mere støjsvag end en A6 til 700kkr. så er det sq
flot...

Brian (11-11-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 11-11-07 12:42

Martin Johansen [6000] wrote:

> Alt under 46km/t v/1000rpm gider jeg slet ikke køre i.

Så må du hellere få annulleret Ceed handlen i en fart, den når ikke helt op
på det tal

> Det vil ikke være fair at tage nogen som helst PD (TDI i det hele
> taget op til nu) diesel med i grundlaget.

Så er de da vist heller ikke værre, når toget først spiller. Tilmed er de
biler som har den slags motorer, jo ofte ordentlig støjisoleret.

/Brian



Martin Johansen [600~ (11-11-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 11-11-07 12:53

> Så må du hellere få annulleret Ceed handlen i en fart, den når ikke helt op
> på det tal

Sikker?

Mener den ligger omkring 45-48 .. kan ikke huske det præcist.

Brian (11-11-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 11-11-07 13:18

Martin Johansen [6000] wrote:
>> Så må du hellere få annulleret Ceed handlen i en fart, den når ikke
>> helt op på det tal
>
> Sikker?
>
> Mener den ligger omkring 45-48 .. kan ikke huske det præcist.

Den er opgivet til 44,5 - med lidt dæktuning, kan den bringes op på knap 47.
Det er endda mindre end føromtalte 9-3 i mindste (turbo)model.

Men som jeg prøvede at påpege tidligere - omdrejninger betyder intet for
mig, sålænge det ikke viser sig som støj... en skam at du ikke har det på
samme måde

/Brian



Martin Johansen [600~ (11-11-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 11-11-07 15:36

> Den er opgivet til 44,5 - med lidt dæktuning, kan den bringes op på knap 47.

Hvor har du fundet det? Jeg har ledt og ledt..

Efter en mindre testtur undrer det mig.. den går med samme omdrejninger
som min gamle 9000'er. Det var derfor jeg nævnte de 46

> Men som jeg prøvede at påpege tidligere - omdrejninger betyder intet for
> mig, sålænge det ikke viser sig som støj... en skam at du ikke har det på
> samme måde

Jeg har det næsten på samme måde.. og det er skam ikke en skam. Jeg vil
gerne undgå høje omdrejninger. Men jeg vil hellere have høje
omdrejninger og mindre støj end jeg vil have lave omdrejninger og høj
støj.

En skam du ikke har det på samme måde

Mogens (11-11-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 11-11-07 16:14

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:martinlj-8FC176.15362311112007@news.sunsite.dk...

>> Den er opgivet til 44,5 - med lidt dæktuning, kan den bringes op på knap
>> 47.
>
> Hvor har du fundet det? Jeg har ledt og ledt..

Så køw den nye Bilrevy'en '08 - der står 44,5 km/t ved
1.000 omdr. for en Kia Ceed 1.6 Crdi...



Martin Johansen [600~ (11-11-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 11-11-07 16:53

In article <V_EZi.151$R_4.76@newsb.telia.net>, "Mogens" <no@reply.nu>
wrote:

> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:martinlj-8FC176.15362311112007@news.sunsite.dk...
>
> >> Den er opgivet til 44,5 - med lidt dæktuning, kan den bringes op på knap
> >> 47.
> >
> > Hvor har du fundet det? Jeg har ledt og ledt..
>
> Så køw den nye Bilrevy'en '08 - der står 44,5 km/t ved
> 1.000 omdr. for en Kia Ceed 1.6 Crdi...

Tak - det står nemlig ikke i den gamle 2007.

Brian (11-11-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 11-11-07 18:47

Martin Johansen [6000] wrote:

> Hvor har du fundet det? Jeg har ledt og ledt..

Bilbasens nybilsliste.

> Efter en mindre testtur undrer det mig.. den går med samme
> omdrejninger som min gamle 9000'er. Det var derfor jeg nævnte de 46
>

Jow, jeg tænkte nok at der var en grund til lige netop dét tal

>> Men som jeg prøvede at påpege tidligere - omdrejninger betyder intet
>> for mig, sålænge det ikke viser sig som støj... en skam at du ikke
>> har det på samme måde
>
> Jeg har det næsten på samme måde.. og det er skam ikke en skam. Jeg
> vil gerne undgå høje omdrejninger. Men jeg vil hellere have høje
> omdrejninger og mindre støj end jeg vil have lave omdrejninger og høj
> støj.
>
> En skam du ikke har det på samme måde

Såvidt jeg lige kan se, er der meget små forskelle i de to udsagn - men da
du af natur er lidt af en Rasmus Modsat, mener du nok noget andet

/Brian



Martin Johansen [600~ (11-11-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 11-11-07 21:35

> Bilbasens nybilsliste.

Lige der har jeg ikke kigget. Men biltorvet og samtlige steder hvor jeg
ville forvente den slags (Kia selv).

> Jow, jeg tænkte nok at der var en grund til lige netop dét tal

Der er som regel altid en grund til noget jeg siger/laver/gør uanset
hvor tosset det end måtte være.

> Såvidt jeg lige kan se, er der meget små forskelle i de to udsagn - men da
> du af natur er lidt af en Rasmus Modsat, mener du nok noget andet

Ved du hvad.. jeg tror snart du kan hedde Rasmus og så kan jeg hedde
Modsat.. :))

Henrik, Silkeborg (11-11-2007)
Kommentar
Fra : Henrik, Silkeborg


Dato : 11-11-07 12:31


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen
news:martinlj-0F0F50.23072810112007@news.sunsite.dk...
>> Nææ...
>
> Nååå
>
>> Jeg snakkede ikke en lille benzinmotor kontra lille diesel, men en
>> ordentlig
>> benzinmotor (turbo eller 6 propper) kontra en normal diesel. Forskellen i
>> forbrug mellem benzin/diesel bliver ikke meget anderledes, når man går et
>> hak op i motorstørrelse.
>
> Ok. Hvis gearingen følger med så er jeg enig - ellers synes jeg de
> fleste benzinere, selv mange med 2 liters har en ufattelig lav gearing.
>
>> Jeg synes bare grænsen for hvornår en diesel går fra en lavmælt brummen
>> til
>> rent støj ved motorvejskørsel, er mere markant i en diesel.
>
> Du må hentyde til TDI?
>
> Fx. en cee'd CRDI med topfart.. der kan du ikke høre motoren - det
> gælder også en 207 S16 HDI.
>
> Men ja.. jeg har en kammerat med en ældre TDI 110hk.. for satan en støj
> den laver..
>
>> Njaa... må indrømme at jeg er faldet lidt for den nyeste aftapning af
>> 9-3,
>> så det bliver vist sådan én næste gang.
>
> Kan kun støtte dig i dit valg

Snakker i SAAB?

Mvh Henrik



Brian (11-11-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 11-11-07 12:43

Henrik, Silkeborg wrote:

> Snakker i SAAB?

Jow, der var da vist et snert af Saab til sidst.

/Brian



Martin Johansen [600~ (11-11-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 11-11-07 12:45

> Snakker i SAAB?

Jeg kender kun en 9-3 som en SAAB så det er ihvertfald det jeg snakker
om

Karsten Feddersen (11-11-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 11-11-07 08:58

Hej

Martin Johansen [6000] skrev:
> Mener du ikke lavere?
>
> De fleste benzinere med små motorer støjer frygteligt på motorvej qua de
> høje omdrejninger. En diesel er stort set altid noget mere langbenet og
> derfor med lavere omdrejninger.

De små dieselmotorer kræver ofte >3000 omdrejninger for at kunne køre
130km/t på motorvejen og så er de hverken støjsvage eller økonomiske
mere. Når topfarten på de små ligger på 150-160 km/t, så skal de presses
temmelig meget for at følge motorvejstrafikken. Min pointe med at man
fik meget mere bil i en benziner for de samme penge betyder blandt andet
en større motor og en anden gearing. Ganske vist skal benzineren måske
ligge på 4000 omdrejninger, men det er stadig mindre støjende end 3000 i
en diesel. Desuden begynder benzinerens moment at træde til der,
hvorimod diesel er begyndt at dø.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Blå Spejder i Vejle/Bredballe - http://www.oernebjerg.dk

Martin Johansen [600~ (11-11-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 11-11-07 12:15

> De små dieselmotorer kræver ofte >3000 omdrejninger for at kunne køre
> 130km/t på motorvejen

Øhm nej?

Opel Corsa 1,3 diesel.. 6 gear og ca. 2400 rpm (ud fra hukommelsen) ved
130.

>og så er de hverken støjsvage eller økonomiske
> mere. Når topfarten på de små ligger på 150-160 km/t, så skal de presses
> temmelig meget for at følge motorvejstrafikken. Min pointe med at man
> fik meget mere bil i en benziner for de samme penge betyder blandt andet
> en større motor og en anden gearing. Ganske vist skal benzineren måske
> ligge på 4000 omdrejninger, men det er stadig mindre støjende end 3000 i
> en diesel.

Langt fra og slet ikke enig.. de 4000 rpm i en billig benziner er så
enerverende det halve kunne være nok.

Karsten Feddersen (11-11-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 11-11-07 12:34

Hej

Martin Johansen [6000] skrev:
>> De små dieselmotorer kræver ofte >3000 omdrejninger for at kunne køre
>> 130km/t på motorvejen
>
> Øhm nej?
>
> Opel Corsa 1,3 diesel.. 6 gear og ca. 2400 rpm (ud fra hukommelsen) ved
> 130.

To gange Corsa til ca 150.000,-

Ud fra bilbasen.dk:

Diesel 1,3 75hk, Hast. v. 1000 o/min: 39,7 km/t = ca 3275 omd/min ved
130km/t.

Benzin 1,4 90hk, Hast. v. 1000 o/min: 30,5 km/t = ca 4262 omd/min ved
130km/t

Jeg er ret sikker på at benzineren lyder mindre anstrengt.


> Langt fra og slet ikke enig.. de 4000 rpm i en billig benziner er så
> enerverende det halve kunne være nok.

Jeg snakker om to biler der koster det samme. Dieselbiler der koster det
samme som en benziner er ikke lydisoleret bedre blot fordi det er diesel.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Blå Spejder i Vejle/Bredballe - http://www.oernebjerg.dk

Martin Johansen [600~ (11-11-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 11-11-07 12:41

> Ud fra bilbasen.dk:
>
> Diesel 1,3 75hk, Hast. v. 1000 o/min: 39,7 km/t = ca 3275 omd/min ved
> 130km/t.

Den diesel jeg tænker på er 90hk udgaven.

>
> Benzin 1,4 90hk, Hast. v. 1000 o/min: 30,5 km/t = ca 4262 omd/min ved
> 130km/t
>
> Jeg er ret sikker på at benzineren lyder mindre anstrengt.

Jeg er ret sikker på du tager fejl.

Og det er jeg ret sikker på fordi den 90hk Corsa vi prøvede var utrolig
støjsvag.

Karsten Feddersen (11-11-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 11-11-07 13:52

Hej

Martin Johansen [6000] skrev:
> Den diesel jeg tænker på er 90hk udgaven.

Den koster også 25.000 mere.

> Og det er jeg ret sikker på fordi den 90hk Corsa vi prøvede var utrolig
> støjsvag.

Nu er Corsa regnet for at være meget, meget støjsvag. Det gælder vist
nok generelt for Opel.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Blå Spejder i Vejle/Bredballe - http://www.oernebjerg.dk

Martin Johansen [600~ (11-11-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 11-11-07 15:21

> Den koster også 25.000 mere.

Men har samme antal heste som den sammenlignede benziner. Og de 25kilo
er næppe brugt på isolering..

> Nu er Corsa regnet for at være meget, meget støjsvag. Det gælder vist
> nok generelt for Opel.

Det vil jeg ikke kloge mig på.. for aner det ikke

Henrik, Silkeborg (11-11-2007)
Kommentar
Fra : Henrik, Silkeborg


Dato : 11-11-07 12:28


"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:47360f8b$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:martinlj-A74435.17365210112007@news.sunsite.dk...
>>> Jeg ændrer hermed standpunkt, det er ikke længere altid billigere at
>>> køre diesel end benzin, selvom alt andet er lige.
>>
>> Omvendt skal der jo også en ret potent benziner til før det er en
>> fornøjese, at køre.. de små benzinere der går langt på literen har jo
>> intet bundtræk under 4000rpm .. hvor en lille diesel har ved 1500.
>>
>> Personligt får jeg lange nosser af små benzinere.. så hellere betale
>> mere for en diesel og nyde køreturen.
>>
>> Skal en benziner være sjov så hedder det turbo med stor slagvolumen og
>> så går økonomien alligevel "fløjten" i forhold til en diesel.
>
> Det skal du nu ikke holde for godt fast i.
> En Fiat 1,4 J-jet yder 150 Hk..
> De små benzinere er alle mere eller mindre på vej til at blive udstyret
> med en lavtryksmølle, der gør motoren ligeså potent som en 2,5-3 liters
> sugemotor. og det med meget mindre vægt.
> Og kør man pænt falder benzinforbruget ned til det almindelige småmotorer
> bruger pga fyldningsgraden.
>
> Mvh
>
> --
> Jesper Nielsen
> aka
> Frodo Nifinger
> www.frodonifinger.dk
>

Hvor finder jeg flere informationer om disse ting?

Mvh Henrik


Klaus D. Mikkelsen (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 10-11-07 21:08

Leonard skriver:
>
> Skoda Octavia Combi Ambiente har i 1,6 FSI benzin 115 HK og i 1,9 TDI
> 150 HK
> Benzin: 264.000 og 2520 i grøn afgift, 15,2 km/l

Og absolut intet bundtræk

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Henrik, Silkeborg (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Henrik, Silkeborg


Dato : 10-11-07 18:34


"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i meddelelsen
news:4735d614$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej
>
> Leonard skrev:
>> Men indtil da er der da god fornuft i at spare de liter brændstof.
>> Det er trods alt stadig billigere at køre diesel end benzin, når alt
>> andet er lige.
>
> Det kommer an på hvordan du sammenligner bilerne.
>
> En Opel Corsa Enjoy fås i samme udstyr og samme antal HK i henholdsvis
> benzin og diesel.
>
> Benzin Diesel Diesel (Corsa Essentia)
> Pris 152.810,- 175.401,- 149.710,-
> HK 90 90 75
> 0-100 12,3 12,6 14,5
> Top 173 172 163
> Km/L 16,9 20,4 21,7
> Gr afg 1520,- 3220,- 2600,-
>
> Ifølge FDM er der break-even ved de to Enjoy ca 30.000km om året. Og ved
> 35.000km sparer man ca 750,- om året for en diesel.
>
> Sammenligner man derimod med den mindre udstyrede Essentia er det klart,
> at besparelsen kommer meget hurtigere. Der snakker vi om break-even ved
> 4000km, men det er så også to vidt forskellige biler.
>
> Pointen med ovenstående? Folk har en tendens til at sammenligne æbler og
> bananer når de skal fortælle hvor meget de sparer ved at have købt en
> lille dieselbil. De glemmer helt hvor meget mere bil de ville have haft,
> hvis de havde brugt de samme penge på en benziner.
>
> --
> Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
>
> Blå Spejder i Vejle/Bredballe - http://www.oernebjerg.dk

En lækker måde at sammenligne på )

Mvh Henrik


Nicolai (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 10-11-07 16:25

> overhaler diesel på km/l-diciplinen. Benzin har mig bekendt en højere
> mængde energi end diesel, men fordi udnyttelsesgraden er højere i diesel
> køres der længere på literen. Kommer benzin op i samme udnyttelsesgrad, er
> der ingen grund til at bruge diesel mere.

Forkert. Der ER det diesel der har højest energi.



Karsten Feddersen (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 10-11-07 16:48

Hej

Nicolai skrev:
> Forkert. Der ER det diesel der har højest energi.

Taget til følge. Googlede lidt og det er ca 10% højere i diesel.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Blå Spejder i Vejle/Bredballe - http://www.oernebjerg.dk

Mads Stetter (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Mads Stetter


Dato : 10-11-07 16:58

Nicolai wrote:
>> overhaler diesel på km/l-diciplinen. Benzin har mig bekendt en højere
>> mængde energi end diesel, men fordi udnyttelsesgraden er højere i
>> diesel køres der længere på literen. Kommer benzin op i samme
>> udnyttelsesgrad, er der ingen grund til at bruge diesel mere.
>
> Forkert. Der ER det diesel der har højest energi.

http://www.natlex.dk/burnvalues.html

MVH Stetter



Martin Johansen [600~ (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 10-11-07 17:26

In article <47357d21$0$90265$14726298@news.sunsite.dk>,
"Henrik, Silkeborg" <NOTdk8008@hotmail.com> wrote:

> Når benzinen ryger op på 15 - 20 kr/l hvor meget stiger diezelen så ca?

Hvornår er det sat til, at ske?

Mogens (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 10-11-07 17:45

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Hvornår er det sat til, at ske?

www.bilmagasinet.dk/article/18481
"Danskerne risikerer allerede i begyndelsen af det nye år at blive
præsenteret for benzinpriser på 13 til 15 kr. literen..."



Martin Johansen [600~ (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 10-11-07 18:18

In article <pelZi.115$R_4.83@newsb.telia.net>, "Mogens" <no@reply.nu>
wrote:

> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>
> > Hvornår er det sat til, at ske?
>
> www.bilmagasinet.dk/article/18481
> "Danskerne risikerer allerede i begyndelsen af det nye år at blive
> præsenteret for benzinpriser på 13 til 15 kr. literen..."

Nååh... troede det var 100% sikkert. Men kan se det ikke er andet end
gætterier som vi har haft så tit gennem tiderne.

Var det sidste år eller forrige år benzinen for længst skulle have været
over 10,- konstant? Den har da vist jævnligt ligget under 9,-

Benzin og diesel stiger.. det har det alle år gjort.. lidt op og ned.
Det kan vi ikke gøre noget ved. Men at den ligefrem skulle stige 5 kr.
på 3 måneder (begyndelsen af året kan ikke være senere end 3-4 måneder
henne).... _den_ tror jeg ikke på. Jeg tror på den stiger ja.. men
krafthelvede ikke 5,- sådan lige overnight.

Henrik, Silkeborg (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Henrik, Silkeborg


Dato : 10-11-07 18:53


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen
news:martinlj-025ACD.18174810112007@news.sunsite.dk...
> In article <pelZi.115$R_4.83@newsb.telia.net>, "Mogens" <no@reply.nu>
> wrote:
>
>> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>>
>> > Hvornår er det sat til, at ske?
>>
>> www.bilmagasinet.dk/article/18481
>> "Danskerne risikerer allerede i begyndelsen af det nye år at blive
>> præsenteret for benzinpriser på 13 til 15 kr. literen..."
>
> Nååh... troede det var 100% sikkert. Men kan se det ikke er andet end
> gætterier som vi har haft så tit gennem tiderne.
>
> Var det sidste år eller forrige år benzinen for længst skulle have været
> over 10,- konstant? Den har da vist jævnligt ligget under 9,-
>
> Benzin og diesel stiger.. det har det alle år gjort.. lidt op og ned.
> Det kan vi ikke gøre noget ved. Men at den ligefrem skulle stige 5 kr.
> på 3 måneder (begyndelsen af året kan ikke være senere end 3-4 måneder
> henne).... _den_ tror jeg ikke på. Jeg tror på den stiger ja.. men
> krafthelvede ikke 5,- sådan lige overnight.

Nå?

Stål priserne er ellers eksploderet, overnight pga Kina, ja...

Mvh Henrik


Martin Johansen [600~ (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 10-11-07 19:32

> Nå?

Ja?

> Stål priserne er ellers eksploderet, overnight pga Kina, ja...

Ja.. nu snakkede vi jo brændstofpriser ;)

Ukendt (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-11-07 19:35

On Sat, 10 Nov 2007 19:31:30 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>> Nå?
>
>Ja?
>
>> Stål priserne er ellers eksploderet, overnight pga Kina, ja...
>
>Ja.. nu snakkede vi jo brændstofpriser ;)

Syn's da også, det går pænt fremad for brændstofpriserne......gætter
på det var en god ide at få olietanken fyldt i mandags
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD

Martin Johansen [600~ (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 10-11-07 19:54

> Syn's da også, det går pænt fremad for brændstofpriserne......

Tja.. 1 krone ca. på et års tid?

Hvis den skal stige 5,- yderligere på et kvart år så vil jeg da ikke
græde over det.. blot se det før jeg tror det.

>gætter
> på det var en god ide at få olietanken fyldt i mandags

Fisk.. havde ingen "olietank" i mandags

Ukendt (10-11-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-11-07 22:28


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen
news:martinlj-89837C.19313010112007@news.sunsite.dk...
>> Nå?
>
> Ja?
>
>> Stål priserne er ellers eksploderet, overnight pga Kina, ja...
>
> Ja.. nu snakkede vi jo brændstofpriser ;)

Nemlig! og brændstofpriserne stiger også pga. Kina...

--
/HB


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste