Problemer med kerne 2.4.5 på maskeret netv~
Fra : HENNING PETERSEN

Dato : 12-07-01 19:50

Problemer med kerne 2.4.5 på maskeret netværk med iptables-1.2.2

Hej venner. Jeg kører en RH6.1 - 2.4.5 kerne med iptables-1.2.2 kompileret
direkte i kernen (altså ikke modulær undtaget ftp), og bruger get2net via
56K-modem.

Mit 192.168.0.- netværk kan ikke se internet ved nedenstående konfiguration
af iptables. Fjernes næstsidste linje (... DROP ...) virker det hele fint.

Symptomer:

winbox 192.168.0.2 kan pinge linux-server 192.168.0.1
linux-server kan pinge f.eks. www.politiken.dk
winbox kan pinge den tildelte 'local' ipadresse 195.47.131.195
winbox kan ikke pinge 'remote' ipadresse 195.47.131.249
winbox kan slet ikke pinge www.politiken.dk
- http - surf virker naturligvis heller ikke

#: iptables -L
- tolker jeg som om alle pakker uanset kilde droppes; jeg har ikke været i
stand til at finde ud af hvorledes ip-tables sættes rigtigt op.

- nogen eksperter?!

Hilsen Henning P.

---------- /etc/rc.d/rc.firewall ---------

/sbin/depmod -a
/sbin/insmod ip_nat_ftp
/sbin/insmod ip_conntrack_ftp

echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_dynaddr

/usr/local/sbin/iptables -A FORWARD -j DROP
/usr/local/sbin/iptables -t nat -A POSTROUTING -o ppp0 -j MASQUERADE

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 12-07-01 21:48

HENNING PETERSEN wrote:
> /usr/local/sbin/iptables -A FORWARD -j DROP
> /usr/local/sbin/iptables -t nat -A POSTROUTING -o ppp0 -j MASQUERADE

Ja, sådan bør det nok ikke se ud på en router. Lad dig i stedet
inspirere af http://www.sslug.dk/sikkerhed/netfilter.html

--
Lars Kongshøj

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 15-07-01 23:03

"HENNING PETERSEN" <castrolmanden2@get2net.dk> wrote:

>/usr/local/sbin/iptables -A FORWARD -j DROP
>/usr/local/sbin/iptables -t nat -A POSTROUTING -o ppp0 -j MASQUERADE

Du mangler nogle regler i FORWARD-kæden som tillader det du vil mellem det
interne net og verden udenfor.

Prøv med nedenstående i stedet for de to linier (jeg har forkortet navnet på
iptables for ikke at få for lange linier - sæt selv det fulde navn ind):

iptables -A FORWARD -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -i eth0 -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -j DROP
iptables -t nat -A POSTROUTING -o ppp0 -j MASQUERADE

Tænk også lidt over især INPUT-kæden - du vil sikkert gerne begrænse hvad man
udefra kan med din maskine.

Fx:

iptables -A INPUT -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
iptables -A INPUT -i eth0 -j ACCEPT
iptables -A INPUT -i lo -j ACCEPT
iptables -A INPUT -j DROP

--