MS Windows
briani 27239
Problem med forbindelse til NAS (Vista) - ~
Fra : Anders

Dato : 31-10-07 20:08

Jeg har lige fået en Maxtor Shared Storage II netværksharddisk i dag.

Jeg fik den sat op og lavet min personlige mappe på disken osv. Mappen
blev sat op i Vista til at være et netværksdrev (Z:). Jeg har sat kode
på mappen med brugernavn anders (som min bruger hedder i Vista også).
Jeg har givet brugeren samme password som min Vista bruger.

Jeg har desuden lavet "Public" mappen til et netværksdrev (Y:).

Det virkede fint. Men så genstartede jeg Vista og fik denne besked, da
jeg loggede ind på computeren:

"Der kunne ikke oprettes forbindelse til alle netværksdrev".

Jeg checkede så. Det viser sig, at Public er oprettet som Y: (her skal
ikke bruges brugernavn/password), men Z: drevet (den personlige mappe)
er ikke blevet oprettet.

Hvis jeg prøver at åbne mappen, skal jeg indtaste brugernavn og
password, hvilket jeg så gør. Men her får jeg beskeden (lang besked):

"Der opstod en fejl under forsøg på at genoprette forbindelse fra Z: til
\\maxtor\anders
Microsoft Windows Network: Flere samtidige forbindelser til en server
eller delt ressource for samme bruger, der anvender mere end et
brugernavn, tillades ikke. Afbryd alle tidligere forbindelser til
serveren eller den delte ressource, og prøv igen.

Forbindelsen er ikke blevet genoprettet."

Hvad pokker er det lige, jeg gør galt? Og hvordan skal jeg sætte Vista
op, så jeg bare automatisk får koblet mappen "anders" på min maxtor disk
(\\maxtor) til netværksdrevet Z: ?

Anders

Fra : Anders

Dato : 31-10-07 22:05

Jeg kom i tanke om, at jeg først havde oprettet min Vista bruger under
et andet navn (tidligere), hvilket nok forvirrer en del. Så jeg prøvede
at lave et share på disken med netop det navn og nu virker det fint.
Underligt.

Kan Vista ikke håndtere at man lave netværksdrev, hvor ens logon er
anderledes end ens Vista-brugernavn?

Anders

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 31-10-07 22:14

Anders skrev:

>Kan Vista ikke håndtere at man lave netværksdrev, hvor ens logon er
>anderledes end ens Vista-brugernavn?

har du prøvet at oprette forbindelsen og trykke på Opret forbindelse med
et andet brugernavn

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Anders

Dato : 01-11-07 07:42

Ivan V. Klattrup skrev:

> har du prøvet at oprette forbindelsen og trykke på Opret forbindelse med
> et andet brugernavn

Ja. Efter mit reboot kunne jeg bare ikke få adgang til min share længere.

Det virker lidt mystisk. Jeg skal lige prøve med nogle andre shares også.

Jeg forstår ikke det her, jeg har et nyt problem:

- Jeg lavede en ny share (samme navn som min Vista bruger oprindelig
havde). Det virker fint, men når jeg logger på Vista, så jeg at vide, at
der ikke kunne oprettes forbindelse til alle netværksdrev. Min
maxtor-disk kom med et program, som ligger i værktøjslinien. Her siger
programmet: "Shared Storage Drive Disconnected". Men der er forbindelse
til min Public share (den uden brugernavn/password). Det er min
personlige mappe (med brugernavn/password), der ikke er forbindelse til.
Men den har bare et rødt kryds, hvis jeg går ind under "Computer". Hvis
jeg dobbeltklikker på ikonet for drevet, ja så er alt i orden. Men i
værktøjslinien, står der stadig: "Shared Storage Drive Disconnected".

Hvad sker der lige?

Anders

Fra : Anders

Dato : 01-11-07 08:17

Anders skrev:
> Det virker lidt mystisk. Jeg skal lige prøve med nogle andre shares også.

Jeg har lige prøvet at oprette et nyt share, dette kunne jeg slet ikke
få forbindelse til.

Skal brugernavnet (og passwordet?) man opretter på ens NAS være identisk
med en bruger på Vista? Hvis så, hvad pokker gør man så, hvis man har
mange forskellige computere, hvor brugerne hedder noget forskelligt, men
der er diverse shares, som forskellige brugere skal have adgang til?

Jeg fatter minus af det her.

Anders

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-07 16:37

"Anders" <nospam@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> mange forskellige computere, hvor brugerne hedder noget forskelligt, men
> der er diverse shares, som forskellige brugere skal have adgang til?

Med udgangspunkt i at jeg ikke selv har en Maxtor-NAS og heller ikke har
erfaring med Vista's måde at håndtere network-sharing, er her mit bud på en
mulig løsning.

Hvis Vista af en eller anden årsag kun tillader én forbindelse til et share
så kan du på følgende måde undersøge hvilke forbindelse din pc egentlig har
gang i. Jeg må beklage at jeg ikke lige har Vista-beskrivelsen, men hvis du
tager en Explorer og kigger under Tools menuen, så findes der en menu der
hedder "Disconnect Network Drive". Denne menu lister dine forbundne
netværksforbindelse, og her kunne det tænkes at der lå en "unmapped
connection", altså en forbindelse til din NAS men uden drev-betegnelse.
Denne kan du roligt markere og trykke OK til. Dermed kan det være du så kan
få lov til at forbinde dig til din mappe. En anden måde at gøre det samme på
er at skrive "net use" i en kommando-prompt.

Spørgsmål til dit indlæg herover: Oprettede du denne mappe som public eller
med bruger+beskyttelse?

Svar på dit spørgsmål herover: Nej, brugernavn og password på Windows og NAS
skal ikke være ens - det er imod logik, men som nævnt i indledningen kender
jeg ikke Maxtor-produktet.

Tip til fejlfinding. Benyt en computer mere og se hvad den kan acces'e -
gerne en ikke-Vista pc.

mvh
///M

Fra : Anders

Dato : 01-11-07 17:17

///M skrev:

Jeg kan ikke finde noget Tools i Vista. Og net use findes ikke.

> Spørgsmål til dit indlæg herover: Oprettede du denne mappe som public eller
> med bruger+beskyttelse?

Med brugernavn og password.

> Svar på dit spørgsmål herover: Nej, brugernavn og password på Windows og NAS
> skal ikke være ens - det er imod logik, men som nævnt i indledningen kender
> jeg ikke Maxtor-produktet.

Hvis jeg opretter et share med et brugernavn/password, som ikke findes
på min computer, så kan jeg ikke få adgang!

> Tip til fejlfinding. Benyt en computer mere og se hvad den kan acces'e -
> gerne en ikke-Vista pc.

Jeg prøvede fra min bærbare (XP) at tilgå mit share. Her kan jeg også
kun få adgang til Public uden adgangskode. Hvis jeg prøver at få adgang
til et share med brugernavn/password, så kommer jeg ingen vegne. Jeg
lavede så en bruger, som har samme navn/password som brugeren på min
XP-maskine og gav denne bruger RW-adgang til mit share. Bingo, så kan
jeg logge ind fra XP også. Det er sgu lidt weird. Jeg tror ikke, det
skal være sådan, men det er den eneste måde, jeg kan få det til at virke på.

Anders

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-07 19:15

> ///M skrev:
>
> Jeg kan ikke finde noget Tools i Vista. Og net use findes ikke.

Ah hva? Den køber jeg ikke, se. f.eks.:
http://perso.orange.fr/doc.jm/vista/imgs/PXE/WinPE_capture.gif

> Hvis jeg opretter et share med et brugernavn/password, som ikke findes på
> min computer, så kan jeg ikke få adgang!

Hvilken besked får du?? Hvis den kommer med en login-boks så skal du
selvfølgelig indtaste det nødvendige korrekt.

> [...]
> også. Det er sgu lidt weird. Jeg tror ikke, det skal være sådan, men det
> er den eneste måde, jeg kan få det til at virke på.

Findes der ikke nogen bruger-oprettelses menu på din Maxtor?? Det er dér du
skal oprette dine brugere, ikke på din Windows-pc'ere.

mvh
///M

Fra : Anders

Dato : 01-11-07 20:36

///M skrev:
> "Anders" <nospam@nospam.dk> wrote in message

> Ah hva? Den køber jeg ikke, se. f.eks.:
> http://perso.orange.fr/doc.jm/vista/imgs/PXE/WinPE_capture.gif

Ok, net use fik jeg frem alligvel. Var ikke lige klar over, at jeg
skulle åbne kommandoprompten (cmd) først Det hjalp dog ikke.

> Hvilken besked får du?? Hvis den kommer med en login-boks så skal du
> selvfølgelig indtaste det nødvendige korrekt.

Får den samme lange besked som tidligere. Jeg får en login boks, hvor
jeg skriver maxtor-brugerens navn og password, men det loginvindue får
jeg smidt lige tilbage i hovedet. Hvis jeg prøver at lave et
netværksdrev, så får jeg den lange besked.

> Findes der ikke nogen bruger-oprettelses menu på din Maxtor?? Det er dér du
> skal oprette dine brugere, ikke på din Windows-pc'ere.

Jo, og det er også der, jeg har oprettet mine brugere. Men hvis jeg
opretter en bruger fx ved navn "test" og "test" ikke findes som bruger
på min computer (Vista eller XP - lige gyldigt), så kan jeg ikke logge
ind på disken! Hvis jeg opretter brugeren "test" på Vista/XP, så er der
ingen problemer. Jeg får et loginvindue, hvor jeg skriver
maxtorbrugerens oplysninger.

Meget mystisk.

Anders

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-07 10:16

> Ok, net use fik jeg frem alligvel. Var ikke lige klar over, at jeg skulle
> åbne kommandoprompten (cmd) først Det hjalp dog ikke.

Du er ikke nem at hjælpe. Kan du ikke beskrive det mere? Hvad skete? :)

hvad hvis du skriver følgende:
username: maxtor-ip'en\test
password: test

mvh
///M

Fra : Anders

Dato : 02-11-07 10:28

///M skrev:
> "Anders" <nospam@nospam.dk> wrote in message
>
> Du er ikke nem at hjælpe. Kan du ikke beskrive det mere? Hvad skete? :)

Der sker bare det, at jeg får at vide, at de shares, jeg har
forbindelse er tildelt bogstaverne Z: og Y:. Der står intet om de
mystiske shares, som jeg ikke kan få adgang til.

> hvad hvis du skriver følgende:
> username: maxtor-ip'en\test
> password: test

Så får jeg denne fejl:

"\\maxtor\test er ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke tilladelse til
at bruge denne netværksressource. Kontakt serverens administrator for at
finde ud af, om du har adgangstilladelse.

Flere samtidige forbindelse til en server eller delt ressource for samme

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-07 11:12

> Der sker bare det, at jeg får at vide, at de shares, jeg har
> forbindelse er tildelt bogstaverne Z: og Y:. Der står intet om de mystiske
> shares, som jeg ikke kan få adgang til.

I dit første eller andet indlæg beskrev du fejlen som at du ikke kunne
forbinde dig fordi du allerede var forbundet. Det er det "net use" lige har
bekræftet. Det næste logiske at prøve, er at afbryde de eksisterende
forbindelser og så prøve igen.

> Så får jeg denne fejl:
>
> "\\maxtor\test er ikke tilgængelig.

Så dit share hedder "test", og din bruger og dit password hedder "test"? Det
er teoretisk givet at det vil virke, men det komplicerer nu tingene noget i
fejlfinding. Prøv lige at kalde tingene noget forskelligt :)

Er du 100% sikker på at navnet "maxtor" er kendt i dit windows-miljø? Svarer
det til den IP-adresse boksen har?

Jeg er ved at tro at vi skal finde fejlen ved det som windows kalder "benyt
simpel netværksdeling", fordi når det er slået til, så prøver den automatisk
at logge på med den bruger du er logget ind med. Det lyder i hvert fald
logisk i mine ører.
Det var så der, du skulle finde Tools menuen i Explorer - for det er der du
kan ændre det .

mvh
///M

Fra : Anders

Dato : 02-11-07 20:04

///M skrev:
> Så dit share hedder "test", og din bruger og dit password hedder "test"? Det
> er teoretisk givet at det vil virke, men det komplicerer nu tingene noget i
> fejlfinding. Prøv lige at kalde tingene noget forskelligt :)

Har jeg prøvet. Jeg får samme besked

> Er du 100% sikker på at navnet "maxtor" er kendt i dit windows-miljø? Svarer
> det til den IP-adresse boksen har?

110% sikker. Jeg kan få fat i de andre shares (altså dem uden problemer)
på den måde.

> [...]
> logisk i mine ører.
> Det var så der, du skulle finde Tools menuen i Explorer - for det er der du

Ok. Problemet kommer så her fra min side - Når du skriver Explorer, hvad
mener du så? IE eller Explorer (programmet til mapper)? Jeg går ud fra,
at det er sidste program, du mener. Hvis jeg åbner det, så har jeg altså
ingen menuer på samme måde, som jeg havde i XP. Aner ikke, hvordan man
kommer ind til menuerne.

Anders

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-07 10:03

> [...]
> det er sidste program, du mener. Hvis jeg åbner det, så har jeg altså
> ingen menuer på samme måde, som jeg havde i XP. Aner ikke, hvordan man

Måske en anden Vista-bruger kan hjælpe her? Anyone?
Ps. Jeg ved den er der, men kan ikke huske hvordan den kommer frem, men se
evt. her:
http://www.computerperformance.co.uk/images/Vista/alt_key_tools.jpg

mvh
///M

Fra : Ib

Dato : 05-11-07 23:34

"///M" <nomail> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Måske en anden Vista-bruger kan hjælpe her? Anyone?
> Ps. Jeg ved den er der, men kan ikke huske hvordan den kommer frem, men se

Du får menulinien frem således:

Organiser > Layout > Menulinie

Ib E. Christensen

Fra : Anders

Dato : 02-11-07 20:05

///M skrev:
> [...]
> forbinde dig fordi du allerede var forbundet. Det er det "net use" lige har
> bekræftet. Det næste logiske at prøve, er at afbryde de eksisterende

Sorry, glemte lige denne. Er prøvet. Fik samme fejl.

Anders