Glenstrup sø frustation !!!
Fra : Kåre Kjeldsen

Dato : 12-07-01 13:49

Hej NG

Jeg har de sidste 2 år haft adgang til båd (igennem RSK) på Glenstrup sø, og
har derfor (selvfølgelig) været afsted ca. 5 gange. Jeg er normalt å fisker
(gedde, aborre især) og har længe længtes efter at prøve noget ordentligt sø
fiskeri fra båd. Jeg var efterhånden blevet noget træt af at rende rundt
mellem sivene langs gudenåen.

MEN! Jeg kan ikke rigtig få hul på bylden. Når man er vant til at være
bundet til at fiske langs en å, er mulighederne pludselig uoverskuelige når
man kommer ud på en sø i båd, med 1 til 30 meter vand under sig, lavvandede
vige og kæmpe skrænter osv. Jeg går hovedsageligt efter gedder og dernæst
aborrer hvis gedderne ikke rigtig vil noget. Det er kun lykkedes mig at
fange gedder på to af turene. Den ene gang sammen med min far, hvor vi havde
kontakt til 10 gedder (2 i båden), og en tur hvor jeg fangede en enkelt 2
kilos. På en enkelt tur fangede jeg en lille håndfuld aborrer på et par
hundrede gram.
3 ture har jeg intet fanget. Sidst for et par dage siden. Stod op klokken
03:00, var ved båden 04:00 og fiskede så til middag. INTET!!! Prøvede både
spinner, wobbler, blink og orm. Jeg koncentrerede mig om det lave vand i
østenden, men prøvede også ude over 5-7 meter vand i den syd-østlige del
(øst for Gettrup odde, hedder den vidst) . Så tøffede jeg også op i den
vestlige ende, hvor gedderne efter sigende skulle være lettere at finde. Men
intet mærkede jeg nogen steder! Efter 7-8 timers fiskeri.
Jeg kan se at der er andre der har været på søen i de sidste dage, som
beklager sig over kun et par enkelte gedder, og en håndful aborrer omkring
pundet.... Så skulle de prøve at tage med mig
Jeg har skam også prøvet det fantastiske aborre sjov, hvor småfiskene gør
vandet helt levende. En aften sammen med min far sejlede vi rundt midt i det
kogende vand i havlanden time, og jeg var sikker på, at nu skulle jeg også
prøve det. Men heller ikke her kunne vi fange en eneste fisk.

Er der nogen der kan give mig en hjælpende hånd til at lære søen lidt bedre
at kende, og hvordan man fisker i sådan en sø?
Bl.a. hvor skal man fiske alt efter vandtemperatur/årstid. Skal det absolut
være nær bunden, uanset om det er på 1 eller 10 meters dybde. Skal det være
i øst eller vestenden. Hvor stor betydning har det , om man fisker lige op
og ned ad sivkanten, eller 10 meter derfra. Er det kunstagn eller levende
agn der dur.Osv.

Jeg håber der er nogle der lige vil give et par fif. Det er skam en dejlig
sø, og man kan jo godt have en god dag, selvom man ikke fanger noget,
meeeeeen...Det er ved at være lidt træls at tøffe rundt en halv dag helt
alene, uden at se det fjerneste liv.

På forhånd tak
Kåre

Fra : thomasbc-anip

Dato : 14-07-01 13:56

Hejsa Kåre.
Jeg fisker ikke selv Glenstrup, men kender et par stykker der gør ( har selv
storgeddesøer nok at passe ). De fanger en del, og det er meget
forskelligt hvor fiskene er. Dog har de ofte mange fisk oppe og vende i
båden, når de først er fundet. Jeg kan fortælle lidt om mine erfaringer, og
jeg fisker også et par søer der minder lidt om Glenstrup. Jeg fisker kun med
levende/død agn. En god metode er at dørge rundt til du finder fisk, og
derefter at fiske stationært. Det kan virkelig give mange fisk. Dog er min
erfaring, at efteråret er den helt store geddetid. Det skyldes at fiskene
ofte samler sig mere pga fødefiskene. Om sommeren kan gedderne være næsten
overalt. Når du dørger kan du feks sætte agnene til at fiske midt i vandet,
hvis du er i tvivl om hvor fiskene er. Du kan evt også fiske en agn lige
over bunden ( husk nok belastning ). Mine favoritagn er skaller/sild/smelt.
Store agn er gode til store gedder¨, men er de i hugget er det ikke unormalt
at fange på små agn. Har selv taget en 13 kgs på en 9-10 cm skalle. Aborrene
tager også gerne skaller m.m. Hvad angår sommeren så fisker jeg ikke meget
gedder nu, men en bekendt tog for nylig en fin 9 kgs i en stor sø. Den
huggede i en vig med 0,75-1 m vand midt på dagen i høj solskin og 25 graders
varme....så det er bare med at fiske løs. Dog er det allervigtigste
fremfor alt hvad andre siger ) , at du fisker med noget du tror på !!
Håber du kunne bruge lidt af dette til noget. Flex på klingen.
MVH Thomas.

Fra : Kåre Kjeldsen

Dato : 16-07-01 16:05

<klip>

> [...]

> fremfor alt hvad andre siger ) , at du fisker med noget du tror på !!
> Håber du kunne bruge lidt af dette til noget. Flex på klingen.

Jeg har flere gange villet forsøge mig med levende/død agn, men det er
aldrig regitig blevet til noget seriøst forsøg. Nok fordi jeg aldrig har
prøvet det rigtig før, og derfor heller ikke tror nok på det når jeg ved
fiskvandet. Når jeg planlægger turen tror jeg meget på metoden. Det må være
letter at trække stille rundt på denne måde, end med wobblere, som helst
skal holdes i gang hele tiden. Næste gang, så skal det være...

Jeg tror det der går galt når jeg prøver, at jeg ikke helt ved hvordan flåd,
stopknude, bly, krogsæt osv. helt skal spille sammen. Jeg har selvfølgelig
undersøgt sagen til bunds, men hold op hvor findes der mange metoder. Har du
eller andre en metode som "plejer" at virke, og som er en udmærket generel
metode?

Kåre