Isolere med skum.
Fra : Jon

Dato : 22-10-07 20:17

Jeg har et udhus hvor der er luft (ca 3 cm) mellem bundrem og betongulv.
Jeg har tænkt på at sprøjte skum ind som isolering, men har aldrig prøvet
skum før. ( i spraydåse)

Er der noget man skal passe på - jeg har hørt det expanderer meget, og er
det nemt at skære det væk der buler udenfor ?

Mvh.
Jon

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 22-10-07 20:45

"Jon" <jon@ikkemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der noget man skal passe på - jeg har hørt det expanderer meget, og er
> det nemt at skære det væk der buler udenfor ?

ja det er meget nemt at skære i, men tilgængæld er det meget svært at få
helt af betongulv, men hvis det er ok at betongulvet ikke bliver helt ren
lige med det samme skulle det ikke være noget problem.

men du skal nok nærmere tænke på fugt nedefra, nu ved jeg jo ikke hvad det
er for et udhus, men er det lidt ligesom mit gamle fyrrum, hvor der godt kan
trække lidt fugt op nede fra, ville jeg bestemt bruge flamingko eller
styrolit eller hvad det nu er det heder det der vide noget. hvis det er for
besværligt kunne man måske bruge de skum pølser man bruger når man tætner
omkring et nyt vindue, men ved ikke om de kan fåes så tykke.

Jens

Fra : -::PH::-

Dato : 22-10-07 20:47

"Jon" <jon@ikkemail.dk> skrev

> skum før. ( i spraydåse)
>
> Er der noget man skal passe på - jeg har hørt det expanderer meget, og er
> det nemt at skære det væk der buler udenfor ?

Det er nemt at skære i med en brød- eller hobbykniv.
Hvis du fugter med vand først ekspanderer det mere.

Per

Fra : Jon

Dato : 22-10-07 21:14

"-::PH::-" <no-spam@no-spam.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nemt at skære i med en brød- eller hobbykniv.
> Hvis du fugter med vand først ekspanderer det mere.
>
> Per

Tak for svar.
Lige til sidst:
Expanderer det op med det samme eller over nogle timer ?

Det er et helt tørt og isoleret betongulv og det gør ikke noget man ikke kan
få det helt af beton igen.

Mvh.
Jon

Fra : penta@panto.com

Dato : 22-10-07 21:35

> "-::PH::-" <no-spam@no-spam.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for svar.
> Lige til sidst:
> Expanderer det op med det samme eller over nogle timer ?

Det går amok med det samme. Øv dig først et sted hvor det ingen skade kan
gøre. Det klistrer til ALT.

/tomov

Fra : -::PH::-

Dato : 23-10-07 02:49

<penta@panto.com>

> Øv dig først et sted hvor det ingen skade kan gøre. Det klistrer til ALT.

- men vær opmærksom på at en påbegyndt dåse skal bruges op....

Per

Fra : Elmer Fjort

Dato : 23-10-07 10:07

> <penta@panto.com>

> - men vær opmærksom på at en påbegyndt dåse skal bruges op....

Det er ikke nødvendigt. en smule acetone kan rense både ventilen og
røret.

Elmer

Fra : Peter T.

Dato : 22-10-07 21:46

Jon udviste en rettidig omhu og skrev:

> Expanderer det op med det samme eller over nogle timer ?

Det ekspanderer - eller nærmest eksploderer langsomt - med det samme og
ebber langsomt ud over et stykke tid. Jeg har dog prøvet, at få skubbet en
par lægter skæve af det, så prøv at lege med det på noget, du alligevel
skal smide ud og se hvordan det virker. Så får du også en ide om hvor lidt
du muligvis skal bruge. :)

--
Hvis man sammenligner ordene Dansktop med Matlock, ved man hvor folkene
bag Simpsons har deres inspiration fra til Abraham Simpson. :)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-10-07 22:39

Jeg vil advare dig på det kraftigste, idet du hverken kan gardere dig mod at
det presser buler i gulvet, endsige have en chance for at fylde det bare
nogenlunde sammenhængende. Du ved heller ikke hvor langt eller rettere kort,
du kan få det til at flyde, eller hvor mange gange du skal hen efter flere
dåser.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Jon

Dato : 23-10-07 18:25

> [...]
kort,
> du kan få det til at flyde, eller hvor mange gange du skal hen efter flere

Det lyder som et ricikabelt foretagende at bruge skum kan jeg se.

Jeg troede at det bare ville expandere ud gennem alle åbninger og at trykket
hermed gå samme vej. - forudsat at åbningen er stor nok.

Det er nogle hulrum på ca 10*30*3 cm hvor åbningen er 30*3 cm.

Mvh.
Jon

Fra : Sidse

Dato : 23-10-07 19:27

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> [...]
> kort,
> du kan få det til at flyde, eller hvor mange gange du skal hen efter flere

Hvis det kan presse buler i gulvet er dugvel lavet af vat!!!
Brug du roligt skum, hvis der er mindst 1 side det kan expandere til kan der
ikke ske noget.
Et trick er følgende: når skummet er næsten stoppet med at expandere og ikke
er ret klistret på overfladen kan du stoppe det. Det foregår ved at du tager
en kile eller lign og presser skummet tilbage i revnen som du har puttet det
i, når først du har trykket på det expanderer det ikke længere og overfladen
bliver hård og en del stærkere end hvis du skærer det overskydende af.
Men øv dig først.
Skum er guds gave til ham der kan mestre det, men noget værre svineri for
alle andre.

Henrik

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-10-07 19:53

"Sidse" <sidse@spamfritakgsx.dk> skrev
> Brug du roligt skum, hvis der er mindst 1 side det kan expandere til kan
der
> ikke ske noget.

Teoretisk overvejelse. Det udvider sig e f t e r flydningen er overstået.

Læs venligst Flemmings beretning nedenunder.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Sidse

Dato : 23-10-07 20:10

> [...]

> Teoretisk overvejelse. Det udvider sig e f t e r flydningen er
> overstået.
>
> Læs venligst Flemmings beretning nedenunder.

Hvor et hulrum med relativt begrænset adgagn til det fri bliver fyldt, for
meget, op med skum.
Men prøv dog selv i praksis:
Tag en lille papæske / skotøjsæske af tyndt pap som rimeligt nemt kan udvide
sig ved tryk indefra.
Fyld skum i, 1/5 eller mindre er passende. Når det begynder at komme over
kassens top, ca.5-10min, trykker du det forsigtigt tilbage.
Kommer det over kanten hurtigere end 5min har du fyldt for meget i.
Udvider kassen sig har du fyldt for meget i.
Kommer det aldrig op til kanten har du fyldt for lidt i.

9 ud af 10 bruger ALT for meget skum, men kan man finde ud af det sviner det
ikke og kan ikke ødelægge noget.

Henrik

Fra : Jon

Dato : 23-10-07 20:40

"Sidse" <sidse@spamfritakgsx.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
overfladen
> bliver hård og en del stærkere end hvis du skærer det overskydende af.

Det er jo andre toner - hvor lang tilbage i revnen skal det trykkes (ca. ) ?

Mvh.
Jon

Fra : Sidse

Dato : 24-10-07 16:17

"Jon" <jon@ikkemail.dk> wrote in message

> Mvh.
> Jon

ikke mere end et par milimeter længere ind end det færdige resultat skal
være, men igen, det er noget man bliver nødt til lige at teste først for at
få forståelsen af hvordan det opfører sig

Henrik

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 23-10-07 07:59

> Er der noget man skal passe på - jeg har hørt det expanderer meget, og er
> det nemt at skære det væk der buler udenfor ?
>
> Mvh.
> Jon
----------------
Ak ja, jeg husker for nogle år siden mit gulv gyngede og min tømrer og
foresog at han kunne sprøjte lidt skum under lægterne.
Fint - tænkte jeg - og han gik igang.
Den følgende morgen lå parketstaverne og flød rundt i rummet!

Op med gulvbrædderne, fjerne skum, og ind under med kiler.
Vi fik et billigt grin og lærte af det . . .
FS

Fra : Klaus-E. Jensen

Dato : 23-10-07 16:08

Hej.

Husk at det hærdede skum ikke kan tåle sollys.

MvH

Klaus-E.

www.mti-stevns.dk