MS Windows
briani 27239
Kopiering af filer > 4.3 GB
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-10-07 15:31

Jeg har en Northq 7300 harddisk videooptager.
Harddiske ligger i en skuffe, og når jeg føler
trang til at brænde en film elleranden optagelse,
flytter jeg skuffen over i min PC.

Harddisken skal være FAT32. For at kopiere
optagelserne fra en FAT32 disk over på min
NTFS PC harddisk har jeg i årevis brugt en lille
utility, som jeg har downloadet fra fabrikantens
support hjemmeside.

Men det kan jeg ikke mere - kopieringen standser
ved de 4,3 GB, som er FAT32 grænsen. Jeg forstår
simpelthen ikke hvad der foregår, men der er
måske nogen her, der kender en anden utility
til dette formål?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Hagar

Dato : 21-10-07 15:48

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved de 4,3 GB, som er FAT32 grænsen. Jeg forstår
> simpelthen ikke hvad der foregår, men der er
> måske nogen her, der kender en anden utility

Måske lidt af en omvej, men man kunne pakke filen ned i mindre dele og så
flytte den.

Hagar

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-10-07 18:38

Hagar skrev:

> Måske lidt af en omvej, men man kunne pakke filen ned i mindre dele og så
> flytte den.

Ja, men det har jeg ikke mulighed for -
hvis jeg læser FAT32 disken med en
normal 32-bitapplikation som for eksempel
Total Commander, ødelægges data-filerne.

Det er ikke muligt i selve optageren at
manipulere med filerne andet end at
omdøbe dem - og da kun filnavnet.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Radioamatør

Dato : 21-10-07 15:45

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse news:471b6283$0$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> ved de 4,3 GB, som er FAT32 grænsen. Jeg forstår
> simpelthen ikke hvad der foregår, men der er
> måske nogen her, der kender en anden utility

Er det dette?????

NQ 7300: Program til brug ved FAT32 formatering
Vi har kunnet konstatere at det mest gænse program i genren; Partition Magic - ikke er istand til at lave en så stor
enkelt-partition i FAT32.

På nedenstående link har du mulighed for at downloade et program hvor dette er muligt.

- Kør blot en "Quick format" og nu er harddisken klar til brug i Nq-7300'eren

Link: http://www.compuapps.com/Download/swissknife/swissknife.htm
Sidste opdatering: 2006-06-02 14:27

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-10-07 18:42

Radioamatør skrev:

> [...]
>
> - Kør blot en "Quick format" og nu er harddisken klar til brug i Nq-7300'eren

Næh - jeg bruger Partion Magic (licensudgave) til at
formatere den harddisk der skal bruges i recorden.

Problemet vedrører ikke selv harddisken, men kopierings-
processen. Det program, jeg har hidtil har brugt er
det, som Northq support anbefaler, Power Disk Utility.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Razor

Dato : 21-10-07 18:19

Er det en enkelt fil der er over 4,3 gb ?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-10-07 18:46

Razor skrev:
> Er det en enkelt fil der er over 4,3 gb ?

En optaget film i bedste standard fylder
7-8-9 GB. På min harddisk ligger der
som regel en 8-10 stykker, når jeg
en gang imellem får trang til at rydde op -
enten sletning eller kopiering til DVD-disk.

Jeg bruger et licensprogram til at skære
overflødige fordele og bagdele væk og
til at komprimere resten, så filmen kan
være på en 4.7 BG disk.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-10-07 21:15

> [...]
> ved de 4,3 GB, som er FAT32 grænsen. Jeg forstår
> simpelthen ikke hvad der foregår, men der er
> måske nogen her, der kender en anden utility

Nu blev jeg lige nysgerrig, en størrer ind 4,3gb fil på fat32 hmm,,,

http://www.northq.com/faq/da/index.php?sid=418885&aktion=artikel&rubrik=011&id=64&lang=da
http://www.northq.com/faq/da/attachments/64/PvrDiskUtil.zip

Fra PvrDiskUtil's Ream Me
**
The "PvrDiskUtil" program is designed to allow any recording to be copied from a NQ7000 series recorder to the
local harddisk of a Windows 2000/ Windows XP computer. This is not generally possible without this program, because
the NQ7000 series recorder uses a FAT32 disk format variant that is not compatible with Windows.

Before using "PvrDiskUtil", make sure that the harddisk from the recorder is accessible on the pc. This is done
by eather attaching the harddisk to the PC directly, or by attaching the NQ7000 series recorder to the PC with a USB cable.
When you start up Windows, you may see an error message, saying that windows wants to scan the attached harddisk for errors.
You should not allow Windows to perform this disk scan, because it may modify the content of the disk.
Once you have started Windows, and you can see the newly attached harddisk in the "My computer" window, you are ready to
copy your recordings.
Double click the "PvrDiskUtil.exe" file. In the programs window, select the disk drive with the recordings. The names
of the computers disk drives will not be the names usually seen in the "My computer" window, so you must rely on the
file names to determine if you have selected the correct disk. When you have selected the disk, select the file that
you want to copy, and then click the "Copy" button. You will then be asked to choose where to copy the file to.
NOTE: NEVER select the recorders harddisk as the copy-destination drive, as Windows may corrupt the drive, since the
NQ7000 recorder uses a filesystem that Windows does not support (even though Windows thinks it does)!!!

NOTE: If the selected destination disk is a FAT32 disk, any copied file larger than 4GB will be split into several files
of 4GB size. This is because the standard FAT32 format can only handle files of 4GB or less. If the destination drive is
a NTFS drive, then files of any size is supported.

Remember that the "PvrDiskUtil" program is still in it's beta phase, so please report any errors you come across.

Jan Rasmussen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 22-10-07 12:16

Jan Rasmussen skrev:

> Nu blev jeg lige nysgerrig, en størrer ind 4,3gb fil på fat32 hmm,,,

Fabrikanten understreger, som det også
fremgår af den lidt kortfattede brugsvejledning,
du citerer i sin helhed, at der åbenbart
er andre FAT32 filsystemer end Microsofts.

I praksis ytrer det sig jo ved at jeg de facto
optager en film, der varer 7 kvarter, som én
ubrudt .dat-fil på omkr. 8 GB.

> ... if the destination drive is
> a NTFS drive, then files of any size is supported.

Det er jo hele pointen - og det har fungeret fortrinligt
i mange år (faktisk siden 2002, hvor jeg købte min
første NorthQ recorder). Som sagt indtil for et
par måneder siden.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-10-07 21:44

On Sun, 21 Oct 2007 16:30:31 +0200, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>ved de 4,3 GB, som er FAT32 grænsen. Jeg forstår
>simpelthen ikke hvad der foregår, men der er
>måske nogen her, der kender en anden utility

Den maksimale fil-størrelse i FAT32 systemet er 4 GB minus een byte !!

http://support.microsoft.com/kb/314463

Så din kopiering må stoppe ved 4 GB, og ikke 4,3 GB.

Du kan ikke ændre på det, det er en begrænsning i FAT32 filsystemet.

<mlr>

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-10-07 22:06

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev

> Så din kopiering må stoppe ved 4 GB, og ikke 4,3 GB.
> Du kan ikke ændre på det, det er en begrænsning i FAT32 filsystemet.

Det er heller ikke det filsystem, han bruger...

Claus

Fra : Razor

Dato : 21-10-07 22:17

> Det er heller ikke det filsystem, han bruger...

Han skriver da at han bruger fat32 ?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-10-07 09:37

Razor wrote:

> Han skriver da at han bruger fat32 ?

Nej, han skriver at han bruger NTFS. Det er NorthQ'en der anvender FAT32.

Jesper Poulsen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 22-10-07 12:27

Michael Rasmussen skrev:

> [...]
>
> Så din kopiering må stoppe ved 4 GB, og ikke 4,3 GB.
>
> Du kan ikke ændre på det, det er en begrænsning i FAT32 filsystemet.

Hvis du retter det til MS FAT32 har du muligvis ret.
Ikke desto mindre standser den kopiering jeg
foretager fra en >32 GB FAT32 til en NTFS
harddisk ved nøjagtig 4.328.259.584 bytes

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-10-07 15:05

On Mon, 22 Oct 2007 13:26:53 +0200, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

>Hvis du retter det til MS FAT32 har du muligvis ret.
>Ikke desto mindre standser den kopiering jeg
>foretager fra en >32 GB FAT32 til en NTFS
>harddisk ved nøjagtig 4.328.259.584 bytes

Der er kun eet FAT system (omend det findes som FAT12, FAT16 og
FAT32), og det er Microsoft's - Og med FAT32 er den maksimale
filstørrelse præcis 4 GB minus een byte...

Hvis din NQ 7300 kan gemme flere data i een fil, må den altså
komprimere datastrømmen.

Jeg kan ikke umiddelbart finde den på Northq's hjemmeside, men har du
et link til manualen - Den skal vi vist se, hvis du skal have
kvalificeret hjælp til dit problem...

<mlr>

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 22-10-07 16:07

Michael Rasmussen skrev:

> Hvis din NQ 7300 kan gemme flere data i een fil, må den altså
> komprimere datastrømmen.

Jammen det kan da godt være, men de fysiske realiteter er
at min harddisk til optageren er formateret op til ca. 80
GB med Partition Magic i FAT 32 modus, samt at filstørrelsen
på den konkrete optagelse er ca. 8 GB. Det er disse 8 GB
jeg til sidste byte hidtil har kunnet kopiere over på min
NTFS-disk, hvor Total Commander fortæller mig at filen
fylder - gæt en gang - 8 GB. Det vil sige har det som sagt
været i årevis. Nu standser kopieringen (fra den samme
disk til den samme disk) som sagt ved 4.328.259.584 - hver
gang. Oprindelsesfilen hakkes ikke i stykker, resten er
fortsat 8 GB.

> Jeg kan ikke umiddelbart finde den på Northq's hjemmeside, men har du
> et link til manualen - Den skal vi vist se, hvis du skal have
> kvalificeret hjælp til dit problem...

Det kan jeg nu heller ikke, måske har de standset
produktionen? Til optageren har jeg kun en trykt
manual, hvor der om disse forhold står mindre end
det som jeg her har fortalt.

Misforholdet mellem FAT32 og NTFS er kun behandlet i
Northq's support-konference (http://www.northq.com/faq/da/).

ReadMe-filen til den anvendte utility har
Jan Rasmussen gengivet i sin posting 21/10.

Jeg håber ikke diskussionen er ovre, men indtil videre
siger jeg tak for den udviste interesse for mit problem.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-10-07 17:51

On Mon, 22 Oct 2007 17:06:46 +0200, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>disk til den samme disk) som sagt ved 4.328.259.584 - hver
>gang. Oprindelsesfilen hakkes ikke i stykker, resten er

Tja, efter Microsoft's dokumentation er den maksimale filstørre på
FAT32 knap 4 GB. Så din NQ 7300 må jo lave fiksfakserier for at gemme
8 GB filer på et FAT32 drev. Gætter på at den bruger nogle
udokumenterede FAT32 funktioner som Microsoft har valgt at fjerne i de
seneste windows opdateringer - deraf dit problem...

Under alle omstændigheder tror jeg at vores muligheder for at hjælpe
dig er udtømt...

Du bliver nødt til at kontakte NorthQ's support for hjælp...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-10-07 22:02

> [...]

> ved de 4,3 GB, som er FAT32 grænsen. Jeg forstår
> simpelthen ikke hvad der foregår, men der er
> måske nogen her, der kender en anden utility

Mon ikke, at der er kommet en automatisk opdatering til windows, som har
indflydelse?

Prøv at slette den utility, du bruger og så installer den igen.

Claus

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 22-10-07 12:33

Claus Tersgov skrev:

> Mon ikke, at der er kommet en automatisk opdatering til windows, som har
> indflydelse?
>
> Prøv at slette den utility, du bruger og så installer den igen.

Godt forslag - det var så også det første jeg
prøvede, og nu igen for en ordens skyld: No Go.

Og du har muligvis ret i at der er tale om
en Windows opdatering, men hvilken? (Retorisk
spørgsmål).

Dr. Watson aktiveres. Hvor er det nu lige man
finder den logfil?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-10-07 22:53

<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>ved de 4,3 GB, som er FAT32 grænsen. Jeg forstår
>simpelthen ikke hvad der foregår, men der er
>måske nogen her, der kender en anden utility

Har lige gennemlæst dit spørgsmål endnu en gang...

Mon ikke dit problem er at videofilerne op opdelt i flere mindre filer
for at omgå 4 GB begrænsningen i FAT32 systemet...

I givet fald skal du kopiere alle filerne over på NTFS disken, og
derefter 'splejse' enkeltfilerne sammen til een stor videofil.

Til det job, skal du sandsynligvis bruge et MPEG-værktøj som TMPGEnc.

Det er også muligt at brændeprogrammet Nero kan klare det.

<mlr>

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 23-10-07 09:52

Jørgen Farum Jensen forklarede:
> [...]
> ved de 4,3 GB, som er FAT32 grænsen. Jeg forstår
> simpelthen ikke hvad der foregår, men der er
> måske nogen her, der kender en anden utility

Jeg forstår nok ikke helt problemet..?
Jerg har da normalt ingen problemer med at kopiere "straight" fra en
FAT32 disk til en NTFS ditto.
Hvor den der utility kommer ind i billedet kan jeg i det lys ikke jeg
forstå, heller ikke hvorfor du ikke bare kan kopiere direkte.

...::JMJ::..

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-10-07 10:16

On Tue, 23 Oct 2007 10:51:43 +0200, ..::JMJ::.. <kaliffen@privat.dk>
wrote:

> [...]

>Hvor den der utility kommer ind i billedet kan jeg i det lys ikke jeg
>forstå, heller ikke hvorfor du ikke bare kan kopiere direkte.

Problemet er at mandens FAT32 disk indeholder filer der er større end
filsystemets normale begrænsning på lige knap 4 GB...

Producenten af HD-optageren har altså på en-eller-anden måde gjort
vold på FAT32 filsystemet, og så kan standard værktøjerne til
fil-kopiering ikke længere anvendes....

<mlr>

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-10-07 10:19

...::JMJ::.. skrev:

> [...]
> Hvor den der utility kommer ind i billedet kan jeg i det lys ikke jeg
> forstå, heller ikke hvorfor du ikke bare kan kopiere direkte.

Det kan jeg da sagtens med alle mulige
musikfiler og billeder og hvad ved jeg.
Problemet opstår fordi der skal kopieres
en fil der fylder mere (større end 4 GB)
end den må. Hvis du kan kopiere en fil
der er større end disse 4 GB, direkte
med Total Commander, Stifinder, XCOPY
eller whatever vil jeg meget meget
gerne høre om det.

Jeg tror at Michael Rasmussen ramte
sømmet på hovedet i går med sin posting:

[...]

Og i dag får jeg følgende svar fra NorthQ
support:

""...

Det er fortsat Windows XP du forsøger at få enheden til at
fungere med?

--lyder mystisk at din NTFS ikke vil modtage større end 4
GB+ da dette jo lyder som en fejl der er udelukkende
forkommer ved FAT32.

Det kan dog være at der er opstået nogle dårlige sektorer på
HDD'en, og jeg vil anbefale dig at forsøge at køre en
ScanDisk på din HDD og kontrollere at problemet ikke skulle
kommer derfra.

Det er korrekt at vi har stoppet produktionen af HDD-optagere.

- Dette skyldes det faktum at der skabes for mange problemer
med overførsler FAT32 og NTFS imellem. - Og da Microsoft
ejer kildekoden til NTFS, og på trods af milliardbøder fra
EU-kommisionen - ikke har intentioner om at frigive disse
oplysninger - har vi måtte agerer derefter.

- Istedet lancerer vi snart vores mediacenter, der vil
understøtte Vista, Linux, eller et andet styresystem man
måtte ønske.""

Jeg læser dette som en erkendelse af, at man har
opgivet at få deres hidtidige Recorder OS til at
fungere sammen med Windows.

Så nu er det ikke længere en sag for dette forum,
men et spørgsmål om forbrugerjura:

Resten er Off Topic:

Jeg købte denne recorder i dec. 2006 efter
adskillige års rigtig gode erfaringer med
en tidligere model. Selvfølgelig i tillid
til at den basale funktion - at harddiskens
indhold kan overføres til en computer for
efterfølgende at blive brændt på disk -
ville fungere fortsat.

Det gør den så ikke, og så mener jeg ikke
at produktet opfylder købsbetingelserne.

Jørgen Farum Jensen
..