Maske der holder tæt mod farlige dampe?
Fra : Anders

Dato : 17-10-07 20:19

Hej gruppe,

Er der nogender ved hvor man kan få en slags maske eller lign. der slutter
helt tæt om ansigtet så man undgår at indånde farlige dampe fra f.eks lim?

Hvem sælger den slags og hvad hedder det?

Jeg limer jævnligt store flader med kontaktlin og det stinker simpelthen
fælt og er sikkert ikke særlig sundt. (på trods af at det foregår i et meget
stort rum og at der er et vindue åbent)

- Derfor ville det være dejligt med noget der kunne reducere de dampe man
indånder.

MVH,
Anders

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 17-10-07 20:39

Hej!

Anders wrote:

> Er der nogender ved hvor man kan få en slags maske eller lign. der slutter
> helt tæt om ansigtet så man undgår at indånde farlige dampe fra f.eks lim?

Kan findes i et byggemarked. Du skal bruge samme slags maske man også bruger når
man lakerer m.m.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Max

Dato : 18-10-07 07:18

Hej Anders

> Hvem sælger den slags og hvad hedder det?

Dem der sælger dig limen bør kunne fortælle dig
præcist hvad værnemidler du skal bruge.

--
Mvh Max

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-10-07 10:44

Max wrote:

> Dem der sælger dig limen bør kunne fortælle dig
> præcist hvad værnemidler du skal bruge.

Hvis det glipper så har producenten sikkerdsdatablade på deres produkter
fx
http://www.danalim.dk/dk_product/byggeri/montage_kontaklim/kontaktlim_281/

Hmm det ser ud til at hvis luftudskiftningen er utilstrækkelig så skal der
anvendes åndredrætsværn med luftforsyning da kulfiltre ikke har den
nødvendige virkning

Du kan evt kontakte arbejdstilsynet eller bedriftsundhedstjenesten vedr
vejledning omkring din arbejdssituation

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Max

Dato : 18-10-07 11:10

Hej Peter

> Du kan evt kontakte arbejdstilsynet eller bedriftsundhedstjenesten
> vedr vejledning omkring din arbejdssituation

Ja, men fortæl det til Anders der har problemet.

--
Mvh Max

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-10-07 12:04

Max wrote:

> Ja, men fortæl det til Anders der har problemet.

Ak sådan kan det gå
Mon ikke Anders læser det uden at jeg behøves at sende indlægget igen :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Fam. Olsen

Dato : 18-10-07 10:23

> Hej Anders

> Dem der sælger dig limen bør kunne fortælle dig
> præcist hvad værnemidler du skal bruge.

Det SKAL de kunne oplyse. Jeg tror faktisk endda de har pligt til at
udlevere et produktdatablad, uden at man behøver at spørge efter det. Der
vil det fremgå hvilke slags værnemidler der skal bruges.

MVH Niels

Fra : Max

Dato : 18-10-07 12:34

Hej

> Det SKAL de kunne oplyse. Jeg tror faktisk endda de har pligt til at
> udlevere et produktdatablad, uden at man behøver at spørge efter det.

Hvis der er tale om privat køb er der ingen regler omkring
produktblade og lignende. Det er jo lidt sjovt at man som
privatperson kan købe ting hos farvehandleren jeg ikke
engang må opbevare på fabrikken :)

--
Mvh Max

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-10-07 17:42

Max wrote:

> Det er jo lidt sjovt at man som
> privatperson kan købe ting hos farvehandleren jeg ikke
> engang må opbevare på fabrikken :)

Tja, du kan også stadig købe alkydmaling, men malerne har i mange år ikke
måttet buge det.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Fam. Olsen

Dato : 20-10-07 13:23

> [...]
> produktblade og lignende. Det er jo lidt sjovt at man som
> privatperson kan købe ting hos farvehandleren jeg ikke

Det er jeg ikke helt sikker på at du har ret i. Men ok den slags tossede
regler har man da hørt om før.

MVH Niels

Fra : Max

Dato : 20-10-07 17:14

Hej Niels

> Det er jeg ikke helt sikker på at du har ret i. Men ok den slags
> tossede regler har man da hørt om før.

Bare et eksempel, køb en pakke Araldit i det lokale supermarkede
og se om du kan finde prudukt- og sikkerhedsblade nogen steder.
Hvis jeg bestiller en tilsvarende pakke til firmaet, ja så følger disse
papirer me i pakken det leveres i. Prøv om du kan finde disse
papirere på hylderne med kemikalier hos Matas og i supermarkedet,
de er der ikke. Jeg kan sagtens som privatperson købe ting hos
den lokale farvehandel, ting jeg skal have gifttilladelse og speciel
opbevaringsrum og specielt uddannet personale for at have på fabrikken.

--
Mvh Max

Fra : tp

Dato : 18-10-07 13:57

> Er der nogender ved hvor man kan få en slags maske eller lign. der slutter
> helt tæt om ansigtet så man undgår at indånde farlige dampe fra f.eks lim?
>
> Hvem sælger den slags og hvad hedder det?

3m laver nogle giftmasker der viker glimrende (blå med 2 hvide kulfiltre -
ligner flueøjne). De koster 300kr i det lokale byggemarked, og 199 i jem og
fix mv, de tager enhver lugt jeg har kunnet udsætte dem for indtil videre,
men læs på 3m's hjemmeside el.l.

Fra : Anders

Dato : 18-10-07 21:31

> 3m laver nogle giftmasker der viker glimrende (blå med 2 hvide kulfiltre -
> ligner flueøjne).

Mange tak til alle for bidragene!

Jeg har netop købt ovenstående og de sider fint. Så må vi se om de også
virker i praksis...men de fås vel næsten ikke bedre indenfor den
pris-ramme...

Endnu engang tak til alle!

MVH,
Anders

Fra : Max

Dato : 19-10-07 11:05

Hej Anders

> Jeg har netop købt ovenstående og de sider fint. Så må vi se om de
> også virker i praksis...men de fås vel næsten ikke bedre indenfor den

Har du så også fået dokumentation for at de virker mod netop de
dampe du er udsat for så du ikke går rundt med falsk tryghed ?

--
Mvh Max

Fra : Anders

Dato : 20-10-07 15:03

Har du så også fået dokumentation for at de virker mod netop de
> dampe du er udsat for så du ikke går rundt med falsk tryghed ?
>
> --
> Mvh Max

Næh...det har jeg ikke! Det kan man garanteret heller ikke få noget
præcist svar på....

Jeg brugte den i dag og jeg må sige at den var ret effektiv. Kontaktlim
stinker ad h.. til, men med masken på kunne jeg intet lugte.
- Det må da betyde at den virker!

Mvh,
Anders

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 20-10-07 15:34

"Anders" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg brugte den i dag og jeg må sige at den var ret effektiv. Kontaktlim
> stinker ad h.. til, men med masken på kunne jeg intet lugte.

Ha ha.
Falsk trykhed??
Nu var det jo heller ikke pga. bekymring over giftige dampe, at han skrev
indlægget. Han var bare træt af at det lugtede grimt

Mvh
Mads K

Fra : Max

Dato : 20-10-07 17:15

Hej Anders

> Jeg brugte den i dag og jeg må sige at den var ret effektiv.
> Kontaktlim stinker ad h.. til, men med masken på kunne jeg intet
> lugte. - Det må da betyde at den virker!

Ja, men nu er det der er giftigt i kontaktlim måske ikke noget
der lugter !

--
Mvh Max

Fra : Anders

Dato : 20-10-07 23:33

> Hej Anders

> Ja, men nu er det der er giftigt i kontaktlim måske ikke noget
> der lugter !
>
> --
> Mvh Max

Næh, måske ikke, men jeg fik heller ikke hovedpine eller blev svimmel o.
lign...

MVH,
Anders

Fra : Max

Dato : 21-10-07 11:15

Hej Anders

> Næh, måske ikke, men jeg fik heller ikke hovedpine eller blev
> svimmel o. lign...

Så kan jeg jo igen sige at det der giver hovedpine og svimmelhed
måske ikke er det der er mest giftig.

--
Mvh Max

Fra : Anders

Dato : 21-10-07 13:08

> Så kan jeg jo igen sige at det der giver hovedpine og svimmelhed
> måske ikke er det der er mest giftig.
>
> --
> Mvh Max

Du har sikkert ret, men det er vel bedre end ingenting. Og så igen : I
forhold til hvor extremt kraftigt det lugter - og når jeg intet kan lugte
med masken på...så må der være en stor del af det giftige der bliver
filtreret fra...

MVH,
Anders

Fra : Max

Dato : 21-10-07 13:20

Hej Anders

> Du har sikkert ret, men det er vel bedre end ingenting. Og så igen :

Ja, der er stor sansynlighed for at du er rimelig beskyttet med den maske,
det jeg fortæller er bare at viden er bedre end gætværk når det drejer
sig om ens personlige sikkerhed. Hvis jeg skal købe masker til folk
på fabrikken, ja så hjælper det jo ikke noget at jeg fortæller AT at
jeg tror maskerne virker, nej de kræver dokumentation.

--
Mvh Max

Fra : Anders

Dato : 21-10-07 19:47

> [...]
> på fabrikken, ja så hjælper det jo ikke noget at jeg fortæller AT at
> jeg tror maskerne virker, nej de kræver dokumentation.

Nej, det kan jeg bestemt godt forstå!

MVH,
Anders