Isla margarita?
Fra : jim

Dato : 16-10-07 09:15

Skal til Isla Margarita og vil tage et Padi OWD. Nogen der har
erfaringer?
Der er vist 2 skoler dernede.

/jim

Fra : jkl@diveforum.dk

Dato : 16-10-07 14:20

On 16 Okt., 10:15, jim <j...@officeconsult.dk> wrote:
> Skal til Isla Margarita og vil tage et Padi OWD. Nogen der har
> erfaringer?
> Der er vist 2 skoler dernede.
>
> /jim

Jeg syntes du seriøst skulle overveje at tage dit OWD herhjemme med en
instruktør der taler dansk og i koldt og mørkt (relativt iforhold til
vandet ved Isla Magarita). Så vil du få en bedre/sikrere uddannelse
som samtidig er taget under forhold der er værre end dem du vil dykke
under på din rejse.

Udover det vil du kunne bruge din tid på at dykke istedet for at "gå i
skole".

Alternativt kan du tage teorien på et "referral" kursus herhjemme.

MVH
Jan Kofoed Laursen

Fra : jkl@diveforum.dk

Dato : 16-10-07 14:28

On 16 Okt., 10:15, jim <j...@officeconsult.dk> wrote:
> Skal til Isla Margarita og vil tage et Padi OWD. Nogen der har
> [...]

Hej Jim

Jeg syntes at du seriøst skal overveje at tage dit OWD herhjemme før
du rejser.

Du bliver helt enkelt bedre uddannet med en instruktør der taler samme
sprog som du selv. Samtidig vil du komme til at dykke i vand der er
både koldere og mørkere end vandet i Caraibien, hvilket igen giver en
bedre uddannelse/vand-tilvænning.

Derudover vil du kunne bruge din tid på Isla Magarita på at dykke
istedet for at "gå i skole".

Alternativt kan du sørge for at tage teorien hjemmefra med et
"referal" kursus.

MVH
Jan Kofoed Laursen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 16-10-07 22:10

"jim" <jim@officeconsult.dk> skrev i en meddelelse
> Skal til Isla Margarita og vil tage et Padi OWD. Nogen der har
> erfaringer?
> Der er vist 2 skoler dernede.

Tag det med et gran salt, for det er tilbage i 94. Men jeg husker et eller
andet om at under indflyvning til øen var det tydligt at Isla Margarita har
sandstrande som strækker sig lavvandet langt ud, rundt om øen generelt.
Da jeg var på ferie fra et divemaster job på curacao, spurgte jeg af
generelt nysgerrighed til den lokale dykning. Der fik jeg at vide at pga
sandstrandene var der en del bådssejlads involveret for at komme ud til
korallerne. Det gjorde at jeg havde ikke tid til at gøre mere ved det - jeg
fik rigeligt dykning via arbejdet.

Med hensyn til kursus, så ville jeg også tage et kursus hjemmefra. Evt et
referral program. Pga den længere bådstid for at komme til gode
dykkersteder, så vil din tid blive brugt mere effektivt hvis du kan dykke i
forvejen. Samtidig vil du være et par skridt foran via at have lært under
mere udfordrende forhold.

Uanset hvad du vælger, så rigtig god fornøjelse. Men pas på, dykning kan
være stærkt vanedannende.

Fra : tz@cdnet.dk

Dato : 16-10-07 22:53

On 16 Okt., 10:15, jim <j...@officeconsult.dk> wrote:
> Skal til Isla Margarita og vil tage et Padi OWD. Nogen der har
> [...]

Hej Jim

Jeg vil starte med at give alle ret at du kan spare tid på ferien ved
at tage kurset her hjemme.
Hvis du forstår engelsk så kan du sagtens tage et kursus der nede.
Jeg har som Johnny arbejde i caribien som guide og bla 7 mdr på
Margarita. Der er mange flere en de 2 skoler. Hvis du googler og giver
dig tid så dukker de op. De fleste jeg har fundet er ejet af tysker og
især en går igen, Jörg. Han køre SSI der nede.
Hvis du vælger at tage et kursus der nede så stil krav til centeret.
Spørg til hvordan de køre kurset. Spørg om du må se udstyret de bruger
osv.
Hvis jeg må give lidt "lokal" råd, om hvem man kan dykke med og tage
kursus hos, så vil jeg anbefale Aquanauts.com.ve Her skal du ønske dig
at få Alejandro Sallet som instruktør. Han er yderst sympatisk, venlig
og super seriøs omkring sin undervisning og ikke mindst god til det.
Han hæver sig ikke op på et niveau som du ikke forstår. Han har
empati.
Han har undervist i over 10år der nede i forskellige centre. Han har
arbejdet sammen med Juan igennem mange år. Juan er Divemaster og
bådsmand.
Jeg har arbejdet med dem begge da jeg var der. Jeg har ikke haft
kontakt med dem i mange år, men nu har jeg fundet dem og vil prøve at
tage kontakt for gammel venskabs skyld.
Jeg vil ikke udtale mig omkring centert Aquanaut da de først er
startet efter jeg var på øen. Ejeren af centeret var hos en konkurent,
da jeg var der. Næsten alle centerne der nede bruger de samme både og
sjler alle sammen til den samme ø gruppe. Los Frailes.Sejlturen fra
margarita og til øen tager ½ time til 45min alt efter vejret og
bølgerne.

et lille sidste fif. Der ligger på samtlige hoteller aftaler med
dykkerskoler om kurser. Hvis du går ind på Dynasty i Polamar overfor
Hilton så liger der måske stadig en Italiener der også underviser i
Cmas. Jeg kan desværre ikke huske navnet.

God fornøjelse og god tur. Hils der nede.

mvh
TZ

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 16-10-07 22:56

On 16 Okt., 23:09, "Johnny Christensen" <johnny_c...@hotmail.com>
wrote:

> Tag det med et gran salt, for det er tilbage i 94.

Der betydeligt flere end 2.

> [...]
> generelt nysgerrighed til den lokale dykning. Der fik jeg at vide at pga
> sandstrandene var der en del bådssejlads involveret for at komme ud til

1 time hver vej ude til nogle små øer nordøst for Isla Margarita.
Oftest med godt med store bølger på turen.

Jeg har skrevet et længere indlæg om Isla Margarita for en del år
siden her på gruppen, men du bør kunne finde det i arkivet.

Jens Olsen

Fra : jim

Dato : 17-10-07 08:38

On Oct 16, 11:53 pm, t...@cdnet.dk wrote:
> Jeg vil starte med at give alle ret at du kan spare tid på ferien ved
> at tage kurset her hjemme.

Jeg skal være der i 14 dage så der er rigelig tid. Og så kan jeg også
"slippe væk" fra konen og ungerne

Og jeg har allerede læst owd-manualen 2 gange, set dvd'en og fiflet
rundt med cd'erne og dykkertabeller. Så jeg regner ikke med at skulle
terpe teori om aftenen.

Og jeg skal "kun" bruge mit OWD til ferie-dyk i varmt vand og kigge på
fisk. Jeg skal ikke være den på holdet der går dybest ned, eller
kommer længst ind i de sorte grotter, eller hiver de sejeste souvenirs
op fra vragene. Jeg har kigget gamle indlæg igennem både her og og i
rec.scuba og er klar over at der er en del macho-fis involveret (som
der også er i dk.fritid.motorcykel), men det er ikke dét jeg leder
efter. Jeg skal blot nummeret videre end snorkel og gummitæer.

> Hvis du forstår engelsk så kan du sagtens tage et kursus der nede.

Det gør jeg da.

> [...]
> dig tid så dukker de op. De fleste jeg har fundet er ejet af tysker og
> især en går igen, Jörg. Han køre SSI der nede.

Ja. Men nu er det jo PADI bog/dvd/cd jeg allerede har tonset igennem
så det skulle helst være et padi-kursus. Og "english is my best" (hvis
du er gammel nok til at forstå den hentydning) mens det kniber mere
med tysk og spansk.

> Hvis du vælger at tage et kursus der nede så stil krav til centeret.
> Spørg til hvordan de køre kurset. Spørg om du må se udstyret de bruger
> osv.

Jeg har mailet med enomis divers.

> Hvis jeg må give lidt "lokal" råd, om hvem man kan dykke med og tage
> kursus hos, så vil jeg anbefale Aquanauts.com.ve

Deres webside var ikke så indbydende da deres (skriftlige) engelsk-
kundskaber ikke var hmmmm... overbevisende. Fx på deres forside ang.
Discover Scuba kursus:
"It experiences the Diving, it is easier of which you thing"

> Her skal du ønske dig
> at få Alejandro Sallet som instruktør.

Noteret !

> Jeg vil ikke udtale mig omkring centert Aquanaut da de først er
> startet efter jeg var på øen.

Ok.

> Næsten alle centerne der nede bruger de samme både og
> sejler alle sammen til den samme ø gruppe. Los Frailes.

Ja. Jeg er klar over at selve øen ikke duer til dykning, men Los
Frailes ser da ganske fin ud. Og så får man en god sejltur med i
købet.

> et lille sidste fif. Der ligger på samtlige hoteller aftaler med
> dykkerskoler om kurser.

Men jeg ville godt have aftalen klar inden jeg kom, så man kunne
planlægge de landbaserede sightseeing ture "rundt om" kursus-dagene.
Men der er vist en del "manana" over deres email-responstider

> God fornøjelse og god tur. Hils der nede.

Tak, det skal jeg gøre.

TIl mine "efterkommere":
Jeg har bl.a brugt disse sider til at læse om Margarita www.islamargarita..no
(dykning: <http://www.islamargarita.no/index.php?
option=com_content&task=view&id=44&Itemid=142> )
og < http://www.divemargarita.com/ >

/jim

Fra : Kirsten

Dato : 22-10-07 06:18

Altså! Må jeg nu lige Væk fra konen og ungerne....

Tag dem dog med på kursus. Det er sjovt at gøre noget sammen. Vi dykker
alle fire - den mindste dog ikke sådan officielt endnu da hun ikke er gammel
nok til at tage certifikat (det bliver kun til svømmehal og med instruktør)

Det andet får man altså kun "dykkerbremser" ud af og det bliver ingen
lykkeligere af.

/Kirsten

> [...]

> at få Alejandro Sallet som instruktør.

Noteret !

> Jeg vil ikke udtale mig omkring centert Aquanaut da de først er

Ok.

Fra : Jim Andersen

Dato : 22-10-07 07:59

Kirsten wrote:
> Altså! Må jeg nu lige Væk fra konen og ungerne....
>
> Tag dem dog med på kursus.

De er 6 og 8 så jeg tror lige vi skal vente en sæson eller 2.
Den lille vil kun snorkle i baby-bassinet. Han er lidt af en pjevs.
Men tøsen skal helt sikkert dykke, når hun bliver 10.
Vi snorklede i timevis i foråret da vi var på Mallorca. Og jeg regner da
bestemt med at hun skal med og snorkle når jeg skal på mine havdyk.

Og det var såmænd aftalt med konen at vi begge skulle dykke.
Det var også derfor jeg inviterede min mor med, så hun kunne se efter
ungerne mens vi dykkede.

Men da hun var halvvejs gennem teori-bogen/dvd'en fik hun kolde fødder og
hoppede fra.

/jim

Fra : jim

Dato : 17-10-07 08:40

On Oct 16, 11:55 pm, "jenspol...@hotmail.com" <jenspol...@hotmail.com>
wrote:

> Jeg har skrevet et længere indlæg om Isla Margarita for en del år
> siden her på gruppen, men du bør kunne finde det i arkivet.
>
> Jens Olsen

Det kan jeg ikke. Jeg kan finde nogle indlæg hvor du omtaler det. Men
jeg kan ikke finde selve indlægget.

/jim

Fra : tz@cdnet.dk

Dato : 17-10-07 13:03

On 17 Okt., 09:38, jim <j...@officeconsult.dk> wrote:

> [...]
> (dykning: <http://www.islamargarita.no/index.php?
> option=com_content&task=view&id=44&Itemid=142> )

Hej Jim

Det med det engelske var en spøg. Jeg tror godt du forståe engelsk.
Angående stavefejl, så kan det forkomme, men det er spansktalende
folk

Enomis eksisterede også da jeg var der, jeg mener bare at kunne huske
de vare dyre en alle de andre fordi de sejler helt nede fra Polamar og
op til Øerne. Jeg har heller ikke noget dårligt om Enomis.

Jeg prøver ikke på at sige til dig, du skal tage Cmas. Det var for at
give dig en valgmulighed. Da du jo har læst Padi og alt det der, så
skal du selvfølgelig tage et Padi owd.

Hvad angår sejltid så må jens have ramt dårlig vejr (Blæst) Jeg har
været afsted i Havblik, Blæst og i regn. Det er ikke sjovt hvis det
vælter ned. Ellers betyder det ikke noget. Med bring en ekstra T-
shirt.

mvh
TZ

Fra : olav.bro@googlemail.~

Dato : 17-10-07 13:29

On 16 Okt., 15:19, j...@diveforum.dk wrote:

> [...]
> skole".
>
> Alternativt kan du tage teorien på et "referral" kursus herhjemme.

Hej Jim,

Som de andre kan jeg kun anbefale at tage hele eller noget (referral
kursus) af OWD'en hjemmefra.

Vi har erfaring med at folk, der kommer hjem og har taget kurset i
udlandet nogle gange har dårlige erfaringer fra kurset, eks. pga.
tidsforbruget, sproget mm.
Det skal i samme åndedrag siges, at det er langt fra i de fleste
tilfælde.

Desuden kræver vi, at folk, der kommer nyuddannet hjem fra kursus i
udlandet skal have et tilpasningsdyk/opfriskning til de danske
farvande.
Sidst men ikke mindst, vil jeg også skyde på, at du får mere dykkertid
på stedet i stedet for at skulle bruge dykkene på at sidde på bunden
og lave øvelser.

Så jeg kan ikke andet end anbefale at tage som minimum et
referralkursus hjemmefra.

Venlig hilsen
Olav Bro

www.easydive.dk

Fra : JL

Dato : 17-10-07 17:35

On Oct 16, 10:15 am, jim <j...@officeconsult.dk> wrote:
> Skal til Isla Margarita og vil tage et Padi OWD. Nogen der har
> erfaringer?
> Der er vist 2 skoler dernede.

Nope ingen erfaringer, men hav et godt kursus. Hvis jeg kunne gøre det
om ville jeg også tage kurset sydpå, de fleste instruktører virker
rigtig fornuftige og er super erfarne udi uddannelse af OWD. Og så er
det da bare federe at rende rundt i en tynd dragt og sidde i varmen i
stedet for at kæmpe med 7+7mm og regnvejr.

mvh
Jonas

Fra : Kirsten

Dato : 18-10-07 09:29

Hej

Var der i november sidste år.

Vi dykkede med nogen, som hed Enomis Divers. De var egentlig ok, men
de vidste også godt hvad de ville have for det. Min søn på 12 tog de sidste
to dyk til OWD dernede.

Det meste af personalet på bådene talte kun meget lidt engelsk - flere kun
spansk. Der var dog en enkelt amerikaner med (pensioneret politibetjent fra
Miami - sjov gut). Det er meget kendetegnede for øen - der ikke har de
bedste
relationer til USA.

Så ------ med mindre du er skarp ud i den spanske - så vil jeg anbefale dig
at tage certifikatet hjemmefra. Det giver også er kæmpe overskud at være
vant til danske dykkerforhold (grønt, grumset og mørkesort) og så kommer
ned i et badekar som det er dernede.

Det er en god idé at have kontakt til et dykkercenter dernede inden du
kommer derned. Rejseselskaberne har henvisningsaftaler med de forskellige
dykkercentre, så de vil under ingen omstændigheder hjælpe dig med at finde
noget andet, da de modtager provision for hvor mange de henviser.

Ellers er det et HELT FINT sted og jeg er slet ikke misundelig

Skriv endelig tilbage, hvis du har flere spørgsmål, ikk'??

/Kirsten

Fra : jim

Dato : 18-10-07 12:59

On Oct 18, 10:29 am, "Kirsten" <1HTXkirsten...@aalborgdyk.dk(fjern
1HTX)> wrote:
> Vi dykkede med nogen, som hed Enomis Divers. De var egentlig ok, men
> de vidste også godt hvad de ville have for det.

Både Enomis og Aquanauts tager 350$ for en OWD. Så gad vide om ikke de
mere eller mindre allesammen gør det.

> Det meste af personalet på bådene talte kun meget lidt engelsk - flere kun
> spansk.

Ok.

> Der var dog en enkelt amerikaner med (pensioneret politibetjent fra
> Miami - sjov gut).

Men han var gæst? ikke instruktør/tolk?

/jim

Fra : Kirsten

Dato : 22-10-07 06:02

Hej

Vi fandt et dykkercenter som var billigere, men jeg husker ikke hvad de hed.
Men det kan jo være at det er fordi d er på uddannelse at prisforskellen
ikke
er så stor - vi sammenlignede prisen på dyk.

Amerikaneren arbejdede for dykkercentret. Han var divemaster - og rigtig
amerikaner som klippet ud af Miami Vice .

/Kirsten

1HTX)> wrote:
> [...]

mere eller mindre allesammen gør det.

> Det meste af personalet på bådene talte kun meget lidt engelsk - flere kun

Ok.

Fra : jim

Dato : 18-10-07 13:52

On Oct 17, 2:03 pm, t...@cdnet.dk wrote:
> Det med det engelske var en spøg.
Er jeg klar over.

> Angående stavefejl, så kan det forkomme, men det er spansktalende
> folk

Njae.. men nu var det ikke stavefejl men decideret dårlig oversættelse
(det var kun et enkelt eksempel). Hele siden føles som om den er
maskinoversat af Babelfish.

Min bekymring gik på om de var lige så dårlige til at tale engelsk,
som til at skrive det. Man kunne jo godt tro at ham der var bedst til
engelsk lige rendte deres hjemmeside igennem for at rydde ud i det
værste. Og Kirsten har bekræftet min "frygt".

Nu prøver jeg lige ham tyskeren Jörg, der vist mest er SSI-mand, men
som også laver PADI-kurser. Hvis han kan nogenlunde engelsk og jeg kan
nogenlunde tysk så burde vi kunne finde ud af det sammen.

> Enomis eksisterede også da jeg var der, jeg mener bare at kunne huske
> de vare dyre en alle de andre fordi de sejler helt nede fra Polamar og
> op til Øerne. Jeg har heller ikke noget dårligt om Enomis.

OWD er samme pris hos Aquanauts og Enomis. Men fint at du ikke har
hørt dårligt om dem. Så er der lidt at vælge imellem.

/jim

Fra : Jim Andersen

Dato : 22-10-07 07:49

jim wrote:
> Nu prøver jeg lige ham tyskeren Jörg, der vist mest er SSI-mand, men
> som også laver PADI-kurser. Hvis han kan nogenlunde engelsk og jeg kan
> nogenlunde tysk så burde vi kunne finde ud af det sammen.

Så har tyskeren svaret. Der er stadig ingen af "de indfødte"/PADI'erne der
har svaret.

Han siger jeg bare kan knokle videre med min PADI teori, og så tage hans SSI
Open Water kursus, da teorien er næsten den samme, mens hans praktik/øvelser
er bedre. 6 timers teori, 3 timers pøl-træning og 4 dyk. 280 $.

Han anbefalede desuden chefen for Enomis (Luis), og sagde han var drøngod.

/jim

Fra : Kirsten

Dato : 02-12-07 21:47

Hej

Har du været afsted?? Hvordan gik turen??

/Kirsten

Fra : Kent Mikkelsen

Dato : 04-12-07 08:30

Jeg tog mit OWD. hos Enomi´s divers and Travelers
Det var godt.
Proff Instr.
Many tro jeg han hedder og han har et godt ry på Margarita en naturhippy som
en plus
sejlet til en lille ø der hedder los frelos eller noget i den stil. masser
af liv bla. hvaler og stenfisk hvis man da ser den

Fra : Jim Andersen

Dato : 05-12-07 16:01

Kirsten wrote:
> Hej
>
> Har du været afsted?? Hvordan gik turen??
>
> /Kirsten

Hej Kirsten,
Du er godt nok utålmodig, hva' ?

Kom hjem i går morges, og har jetlagget lige siden.
Turen gik fint. Havde kun racermave én dag, og det var først efter OWD var
veloverstået.

Margarita er et fantastisk godt sted til sol-bade-dykke-dase-natur-ferie.
Der er ikke meget kultur a la Katedraler eller Akropolis. Men der er dejlig
varmt året rundt.
Vi boede på nordspidsen, Playa El Agua. Det gør de fleste.
Det regnede næsten hver nat, så der var grønt og frodigt, man skulle bare
lade være med at lade sandalerne stå udenfor om natten
Godt mellemklassehotel med aircon, og All Inclusive (al mad og drikkevarer
gratis. Også i deres strandbar med liggestole og parasoller).
Lækkert poolområde med mange palmer, og kolibrier der svirrer rundt og suger
nektar af blomsterne.

Vi startede med en ø-rundtur med en dansk guide. En anden famile har
billeder osv af helt samme tur her:
http://www.123hjemmeside.dk/campingferie/1106105
Han er virkelig en god guide/fortæller, og vi havde en rigtig dejlig tur.
Senere tog vi så selv på taxi-ture til de strande/byer han havde fortalt om.
En halv dag i taxi kostede 80 kr. Men benzinen koster jo også kun 10 øre
literen såe....

Vi (mig og datteren på 8) var på hesteridning. 1 time i ørkenen med kaktus
og tornebuske, og en time i strandkanten, der var tykt bestrøet med lyserøde
konkylier. Øm bagdel, men tøsen var helt vild.

Mht dykning, så holdt jeg fast i tyskeren Jörg Gessner og hans
http://www.scubadiving-margarita.com/ og tog et SSI OWD istedet for et PADI.
Ham kan jeg varmt anbefale. Min største frygt var at blive plantet på et
tysk hold, men det gik faktisk omvendt. Han kørte kurset på engelsk og kun
en gang imellem når en af de 2 tyske elever var ved at kløjes i ordene røg
der en tysk glose over bordet. Han talte et godt, letforståeligt, tydeligt
engelsk, og havde altid et praktisk eksempel til at illustrere enhver
situation. Han var meget omhyggelig og koncentrerede sig om én elev ad
gangen. Ikke "nu gør vi allesammen sådan her", men han tog eleverne én ad
gangen, og først når man kunne udføre øvelsen korrekt gik han videre til
næste elev der så skulle udføre den.

SSI dvd'en var dansksproget i modsætning til PADI dvd'ens lidt halvringe
tekstede oversættelse. Der var heller ikke helt så meget fjolleri og
billeder af de unge og de smukke der smiler glade til hinanden.

På bådturene var intet overladt til tilfældighederne. Der var
sikkerhedsveste (halvhøje bølger den første dag), og han var rundt og tjekke
at folk havde dem spændt på inden vi lagde fra. Herr Gerbe der skulle med på
snorkling savnede åbenlyst sin ven Ulrik.

Der var en grundig briefing inden vi skulle i vandet, én ad gangen, og han
havde et øje på hver finger/elev hele tiden indtil vi var i båden igen.

Nu kunne det godt lyde som om han var en nazistisk stivstikker, men det var
han så langt fra. Efterhånden som vi blev mere "stabile" i vandet, fik vi
mere "snor", og han var en glad og sjov fætter når han ikke var "på
arbejde".

Og når man skal ca 18 meter under vandet for første gang, foretrækker jeg
seriøsitet først, og så gemme sjov'et til frokostpausen oppe i solen.

Og prisen på 280$ (modsat de 350 som de 2 PADI steder skulle have) blev
holdt. Ingen ekstraudgifter, og jeg blev hentet og bragt ved hotellet hver
gang.

Min kone hoppede desværre fra kurset efter det første åbne dyk. Bølgerne på
bådturen gjorde knuder på hendes mave og hun var lidt nervøs for at skulle
knække sig på 6 meters dybde.

Jörg foreslog min kone at han kunne lave en referral til hende, eller at
tage et enkelt dyk mere, 2 dage senere, og så få det lille certifikat til
12m sammen med en instruktør. For det udløber ikke, og kan senere
opgraderes. Men hun havde fået nok, og ville højst med på snorkling. Men da
dagen oprandt ville hun helst blive hjemme. Og jeg havde jo sagt hjemmefra,
selv om hun var skeptisk overfor hele ideen, at hun bare skulle prøve så
godt hun kunne, og at hun kunne stoppe når hun ville. Så det måtte jeg jo
gøre.

På anden bådtur (dyk 3+4) var der også et fransk ægtepar. Han på ca 65 og
med en pæn vom, konen med en dårlig hofte. Men i vandet gik det fint. Der
var også et par unge tyskere med 200+ dyk. De havde nogle farvestrålende,
aflange mundstykker med tandmærker, istedet for de almindelige mundstykker
som på en snorkel, med 2 tappe til at bide i, og så den flade "ring" man har
under læberne der gør dig helt hudløs på indersiden af læberne. Jeg troede
det var noget de havde fået støbt hos en tandlæge, men det var nogle
gør-det-selv fiduser der kostede 12 Euro, som man dyppede i kogende vand så
de blev bløde, derefter lidt i koldt vand (så man ikke brændte sig) og så i
munden og bide sammen så de formede sig efter ens tænder/gummer.

På den anden bådtur var havet meget mere roligt, og denne gang var der
overskud til at nyde revet og alle dyrene, og han havde et kamera med, og vi
fik udleveret en CD med masser af billeder fra vores tur. Uden at det
kostede ekstra.

Dagen efter havde han også skrevet om vores dyk på sin hjemmeside:
http://www.amormargarita.org/Tauch_Berichte.htm og så bladr til 26.11.07 og
28.11.07 hvor man også kan klikke på link til kort over dykkestedet:
http://www.amormargarita.org/Tauchplatz_Beschreibung.htm med beskrivelser af
stederne.

Specielt på det sidste dyk følte man sig som en ren James Bond. Afslappet,
korrekt afbalanceret, vandret svævende henover revet omgivet af tusinder af
farvestrålende småfisk, barracudaer, blæksprutter, muræner og andet godt.

Så jeg kan varmt anbefale andre at snuppe 14 dage på Margarita i
november/december. Vekselkursen i banken var 1$=2150 Bolivares. På gaden var
1$=5000 Bolivares.

Og jeg kan varmt anbefale Jörg Gessner og hans
http://www.scubadiving-margarita.com/

mvh
Jim Andersen

Fra : Kent Mikkelsen

Dato : 06-12-07 00:48

dog skal du huske at fortælle om at det er ikke som at gå rundt her hjemme
og vise dine penge der over kan være lig med din død
der en høj kriminalitet på øen da der er en del som lever på sulte grænsen,
det slum man ser i TV hvor de roder rundt i skral kan se "DOG" skal det da
siges jeg var på SØ siden tæt ved Porlamar,
men jeg vil godt der over igen.
måske op omkring player cribe men det være omkring der i har været
håber i har haft en fed tur

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-12-07 09:23

Kent Mikkelsen wrote:
> dog skal du huske at fortælle om at det er ikke som at gå rundt her
> hjemme og vise dine penge der over kan være lig med din død

Sådan er det da næsten alle steder. Om det er Bulgarien eller Venezuela
eller Hovedbanegården i Kbh er da snart et fedt.

> der en høj kriminalitet på øen da der er en del som lever på sulte
> grænsen,

Nu er kriminalitet jo mange ting. Der er mange fattige der er kriminelle pga
de stjæler strøm udenom måleren. Men det er nu da ikke noget der giver mig
søvnløse nætter. Ifølge en lokal dansker er der meget få af de "meningsløse"
voldsepisoder/overfald vi ser herhjemme.

Men selvfølgelig bliver der rullet en fuld svensker med guldkæde om halsen
en gang imellem. Men ham guldkæde-fjolset der var der samtidig med os, blev
da kun skubbet lidt af tyv1, mens tyv2 trak kæden af ham. Så han slap da fra
det med livet i behold.

> det slum man ser i TV hvor de roder rundt i skral kan se
> "DOG" skal det da siges jeg var på SØ siden tæt ved Porlamar,
> men jeg vil godt der over igen.

Yep. Der var meget skrald. Men hver morgen var der nyt skrald. Så de har
vist blot en "alternativ" måde at organisere renovationssystemet på
Havde også noget at gøre med at det private renovationsselskab ikke havde
fået den lovede betaling fra staten, så de ikke kunne reparere deres
lastbiler.

Venezuela ER noget andet end Lalandia. På godt og ondt. Og jeg var da mere
tryg end i Gambia hvor der gik en politmand efter dig når du stak næsen
udenfor hotellet og fulgte efter dig med en elefantpisk for at holde de
lokale i skak.

Og strandsælgerne var mange, men absolut ikke påtrængende.

> håber i har haft en fed tur

Jo tak. Skal stensikkert derned igen. Tog med konen til Malta her midt i
december sidste år. Og det var da rart og forårslunt og der var blomster og
man kunne bade (lige præcis), men på Margarita var det jo HØJSOMMER.

Men jeg fatter ikke de ikke kan finde ud af (gider) at lave desserter. En
iskugle, et stykke kage, eller en kop kaffe er hvad de kan svinge sig op
til. Men frugtcocktail, eller bananasplit, eller isbombe eller.... nixen.

/jim

Fra : Jim Andersen

Dato : 13-12-07 12:41