/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Udbedring af fejl der er opstået gentagend~
Fra : John


Dato : 18-09-07 10:48

Hej

En kammerat købte for godt tre år siden en bærbar Fujitsu-Siemens i
Elgiganten. Dertil købte han en 3-års forsikring.

Den har to gange været på værksted for at få ordnet en meget larmende
blæser, men problemet er opstået igen og igen.
Senest, lige inden forsikringen udløb, døde harddisken.
Den blev, efter fire måneders ventetid, ordnet, men problemet med den
larmende blæser er opstået igen.

Elgiganten vil ikke længere afhjælpe fejlen med den larmende blæser da
reklamationsretten er udløbet. Det samme gælder forsikringen.
Jeg mener dog de er forpligtet til at udbedre fejlen, da det er den
samme fejl der er opstået igen. Jeg mener at kunne huske, at mange kan
klage over en tidligere repareret fejl hvis den opstår igen i et antal
år, hvis det er den samme fejl der opstår igen. Er jeg helt galt på den,
eller er der ikke noget at gøre?


Mvh

John

 
 
N_B_DK (18-09-2007)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 18-09-07 10:57

"John" <jk7410@gmail.com> wrote in message
news:46ef9ec7$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk
> Jeg mener dog de er forpligtet til at udbedre fejlen, da det er den
> samme fejl der er opstået igen.

Korrekt, der er 5 års garanti på en udført reperation (mener såvidt jeg
husker at det står i en lov fra 1908 eller 1905)

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.


Per Christoffersen (18-09-2007)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 18-09-07 11:01


"John" <jk7410@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:46ef9ec7$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Elgiganten vil ikke længere afhjælpe fejlen med den larmende blæser da
> reklamationsretten er udløbet. Det samme gælder forsikringen.
> Jeg mener dog de er forpligtet til at udbedre fejlen, da det er den samme
> fejl der er opstået igen. Jeg mener at kunne huske, at mange kan klage
> over en tidligere repareret fejl hvis den opstår igen i et antal år, hvis
> det er den samme fejl der opstår igen. Er jeg helt galt på den, eller er
> der ikke noget at gøre?

Man kan reklamere over en fejl/mangel i op til 2 år fra købet.
Når fejlen/manglen er erkendt flytter kravet fra at være et krav om
mangelsudbedring efter Købeloven til at være et almindeligt krav på en
ydelse.
Forældelsen på dette almindelige krav er 5 år fra det seneste forsøg på
udbedring.
Men det kræver altså at det er den samme fejl, der opstår igen.

Det kna ikke helt undre, at Elgiganten ikke vil udbedre. Dels er de ikke
altid særlig villige til at leve op til deres forpligtigelser, og dels er
mange af deres medarbejdere ikke særligt velbevandrede i juraen om sådanne
ting.
Det er en uheldig kombination...

Du kan se her (dog ikke fra El-giganten)
http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/tekstiler-og-skind-til-beklaedning-og-bolig/ophaevelse-af-koeb-5-aar-efter-levering-2002/
hvordan en sådan sag kan forløbe.

/Per



John (19-09-2007)
Kommentar
Fra : John


Dato : 19-09-07 17:24

Per Christoffersen skrev:

> Man kan reklamere over en fejl/mangel i op til 2 år fra købet.
> Når fejlen/manglen er erkendt flytter kravet fra at være et krav om
> mangelsudbedring efter Købeloven til at være et almindeligt krav på en
> ydelse.
> Forældelsen på dette almindelige krav er 5 år fra det seneste forsøg på
> udbedring.
> Men det kræver altså at det er den samme fejl, der opstår igen.

Jeg er ikke i tvivl om at det er den samme fejl der opstår gang på gang.
Han har heldigvis gemt papirerne på de gange hvor den tidligere har
været til rep.
Har du et link til 5-års reglen?


> Det kna ikke helt undre, at Elgiganten ikke vil udbedre. Dels er de ikke
> altid særlig villige til at leve op til deres forpligtigelser, og dels er
> mange af deres medarbejdere ikke særligt velbevandrede i juraen om sådanne
> ting.
> Det er en uheldig kombination...

Nej, det er altid en fordel selv at kende reglerne og vide noget om det
man vil købe når man skal i Elgiganten.


> Du kan se her (dog ikke fra El-giganten)
> http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/tekstiler-og-skind-til-beklaedning-og-bolig/ophaevelse-af-koeb-5-aar-efter-levering-2002/
> hvordan en sådan sag kan forløbe.

Takker.


Mvh

John

Bertel Lund Hansen (19-09-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 19-09-07 19:16

John skrev:

> Han har heldigvis gemt papirerne på de gange hvor den tidligere har
> været til rep.
> Har du et link til 5-års reglen?

Når man fremsætter et ønske om mangelsudbedring, får man et krav
mod sælger. Krav (fordringer) forældes efter forældelsesloven
hvor den 'lille' grænse (indtil videre) er 5 år.

§ 1 For følgende Fordringer gælder en Forældelsesfrist af 5 Aar:

1)   Fordring, som støttes på Overenskomst om a. Salg eller anden
   Overdragelse af Varer eller andet Løsøre, der ikke er afhændet
   som Tilbehør til fast Ejendom, b. Brug af fast Ejendom eller
   Løsøre, c. Ydelse af Ophold, Fortæring eller Forplejning, d.
   Befordring af Personer eller Gods, e. Udførelse af Arbejde
   eller Ydelse af personlig Virksomhed af hvilken som helst Art;

[flere punkter]

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

John (19-09-2007)
Kommentar
Fra : John


Dato : 19-09-07 19:57

Bertel Lund Hansen skrev:

> Når man fremsætter et ønske om mangelsudbedring, får man et krav
> mod sælger. Krav (fordringer) forældes efter forældelsesloven
> hvor den 'lille' grænse (indtil videre) er 5 år.

*SNIP*


Tak.


Mvh

John

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste