Dykpumpe og 30 meter slange
Fra : Zenty

Dato : 12-10-07 12:25

Jeg har en dykpumpe som før har pumpet vand igennem en 32mm slange
over 10 meter.
Jeg skal nu i stedet have ført vandet 30 meter væk (i en slange/rør
lige under jordoverfalden).

Skal jeg bibeholde en slangetykkelse på 32mm, eller bliver det for
tungt for dykpumpen?
Eller bør jeg gå ned i en 1" slange? (måske bedre ydelse, nu hvor
vandet presses over så lang en afstand)?
Eller kan jeg ligefrem vinde noget ved at gå op i f.eks. et drænrør's
størrelse?

32mm rør er pænt dyrt (ca. 800-1200kr for 50 m, af hvad jeg kan
finde)...

Drænrør er lidt billigere, men yderst tykke (af hvad jeg lige kan
finde) - og her vil jeg måske også vinde det at vandet også kan sive
en smule ud igennem røret undervejs.
Men med en tykkelse som drænrøret har er det noget af en vandsøjle der
vil presse tilbage ned til dykpumpen, som står ca. 1 meter under
rørets niveua.
- med mindre et tyndere rør går fra dykpumpen op til jordoverfladen og
ind i drænrøret. Herved vil vandet vel fylde langsomt op i de 30m
drænrør, unden at der er et større vandpress tilbage ned til
dykpumpen...

Er meget i tvivl... Håber i kan hjælpe...

Fra : Armand

Dato : 12-10-07 18:25

Zenty skrev:
> [...]
> ind i drænrøret. Herved vil vandet vel fylde langsomt op i de 30m
> drænrør, unden at der er et større vandpress tilbage ned til

Hvad med at lade de 30 meter rør være regulær kloakering á stort
dimensioneret og med svagt fald på?

--
Armand.

Fra : Zenty

Dato : 12-10-07 18:35

On 12 Okt., 19:24, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Hvad med at lade de 30 meter rør være regulær kloakering á stort
> dimensioneret og med svagt fald på?
>
> --
> Armand.- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Tak for dit svar.

Problemet er at vandet skal op til overfladen efter de 30 meter - så
et fald er ikk så godt.
Planen er at vandet pumpes skal op fra en sandbrønd (ca 1 meter i
dybden) og så lade vandet løbe de ca. 30 meter lige under
jordoverfladen, for til sidst at komme op til overfladen.

Vandet er regnvand som skal pumpes væk fra vores sandbrønd (i tilfælde
af at faskinen ikke kan klare mere) og føres de 30 meter væk til et
område der kan klare at få al vandet...

Fra : Jacob Andersen

Dato : 12-10-07 19:32

>Vandet er regnvand som skal pumpes væk fra vores sandbrønd (i tilfælde
>af at faskinen ikke kan klare mere) og føres de 30 meter væk til et
>område der kan klare at få al vandet...
Inden du kaster dig ud i store investeringer, var det måske en ide at spørge
kommunen om hvad de mener om sagen, det ville være surt at blive tvunget til
at lave det om på et senere tidspunkt.
Mvh
Jacob

Fra : SB

Dato : 14-10-07 17:38

"Jacob Andersen" <i@dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spørge kommunen om hvad de mener om sagen, det ville være surt at blive
> tvunget til at lave det om på et senere tidspunkt.

Du skal i det tilfælde ikke bruge drænrør, bliver jorden fugtig trænger der
vand ind, og da der ikke er fald på vil det løbe retur til pumpen.

nu ved jeg ikke om 3 - 400 kr. er for meget, for ellers ville jeg nok vælge
et PEL rør til det formål

http://www.vvs-grossisten.dk/pdf/pel.pdf

Koster ikke en krig

Søren

Fra : Bo Andersen

Dato : 13-10-07 10:34

> [...]
>over 10 meter.
>Jeg skal nu i stedet have ført vandet 30 meter væk (i en slange/rør

Hvor stor er løftehøjden på pumpen (ofte opgivet i meter eller bar)
Hvor stor er pumpens kapacitet (ofte opgivet i m3/h eller L/minut)

>Skal jeg bibeholde en slangetykkelse på 32mm, eller bliver det for
>tungt for dykpumpen?

Slange tykkelse ? er det den ydre eller indre diameter, (Kun den indre
diameter er væsentlig)

>Eller bør jeg gå ned i en 1" slange? (måske bedre ydelse, nu hvor
>vandet presses over så lang en afstand)?

NEJ !! Det er stik modsat.

>Eller kan jeg ligefrem vinde noget ved at gå op i f.eks. et drænrør's
>størrelse?
Ja, helt klart.
En 'alm.' husstandsdykpumpe er ofte karateriseret ved relativ lav løftehøjde
(tryk)
og et rimeligt stort flow.
Derfor, det tryk som pumpen skal overvinde er: Lodret højdeforskel mellem
vandspejlet i brønden og der hvor slangen ender PLUS modstanden
i slangen, som bestemt ikke er uvæsentlig.
Reglen er at den dobbelte (indre) rørdiameter reducerer modstanden til 1/4.
Igen vi mangler viden om pumpen.

>32mm rør er pænt dyrt (ca. 800-1200kr for 50 m, af hvad jeg kan
>finde)...

Pænt dyrt i forhold til hvad ? At fylde kælderen op med vand fordi
slangen er dimensioneret forkert. Husk på det er en engangs investering.

>Men med en tykkelse som drænrøret har er det noget af en vandsøjle der
>vil presse tilbage ned til dykpumpen, som står ca. 1 meter under
>rørets niveua.

Det har INTET med vandsøjlen at gøre.
Men pumpeydelsen vil have godt af sådan et stort rør, jo større rør jo
bedre.

> [...]
>drænrør, unden at der er et større vandpress tilbage ned til
>dykpumpen...
>
>Er meget i tvivl... Håber i kan hjælpe...

Hvis det er muligt, ville jeg grave et 110 mm kloakrør ned, med fald hen til
'afløbsstedet'
http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/product_info.php/cPath/841_143_146/products_id/1627
Sætte en prop i røret, i den ende hvor pumpen skal være. (ingen link)
Montere den største slange der kan gå på pumpen.
Slangen skal så monteres i kloakproppen med en slangeforskruning.
Lidt gør_det_selv_snilde burde kunne klare det.
Prisen er måske lidt dyere end den 32mm slange, men langt mere holdbar.
Sæt nu en sten med tidens løb blokerer slangen.....

På den måde skal pumpen kun løfte vandet ca. 1 m. igennem en tyk slange
hvilket giver
minimalt tab (og strømforbrug) tyngdekraften sørger så selv for at lede
vandet bort i
kloakrøret.
-Bo Andersen-

Fra : Zenty

Dato : 15-10-07 08:07

On 12 Okt., 20:32, "Jacob Andersen" <i@dk> wrote:

> [...]
> kommunen om hvad de mener om sagen, det ville være surt at blive tvunget til

Hej Jacob,

Vandet skal bare transporteres fra den ene ende af grunden til den
anden ende. Det er der vel ikke noget i, set fra kommunens synspunkt?
Det er ikke noget der kommer til at påvirke offentlig vej, eller
offentlig områder - det er jo kun min grund det går ud over...

Fra : Zenty

Dato : 15-10-07 08:17

On 13 Okt., 11:34, "Bo Andersen" <nyhedsgrupperS...@gmail.com> wrote:

> [...]
> hvilket giver
> minimalt tab (og strømforbrug) tyngdekraften sørger så selv for at lede

Hej Bo,

Jeg har desværre ikke lige de korrekte info på pumpen lige her - men
jeg mener det er: 12.000 liter i timen, 0.8 bar og en løfthøjde på 8
meter.
Slangetykkelsen jeg referede til var ydre mål - beklager! Den indre
mål er 28mm.

Din løsningen med kloakrør hele vejen, med et lille fald, lyder også
til den bedste ide.
Dog har jeg det problem at grunden er fuldstændig flad, så hvis jeg
skal lave en smule hældning over de 30 meter, så ved jeg ikke hvordan
jeg til sidst skal få vandet op til overfalden igen. Nogen gode ideer?

Fra : Christian

Dato : 15-10-07 09:34

[...]

Hvad med en nedgravet faskine ved slutningen af røret?
mvh.
Christian

Fra : Keld Nygaard

Dato : 15-10-07 12:44

> [...]
>skal lave en smule hældning over de 30 meter, så ved jeg ikke hvordan
>jeg til sidst skal få vandet op til overfalden igen. Nogen gode ideer?

Hvis du pumper det ud fra dit sandfang, så husk at din slange kommer til at
ligge enten i en frostfri dybde, eller med et konstant fald i en af
retningerne, så der ikke kommer til at stå vand i slangen, der kan fryse til
en prop.

Jeg ville nok også vælge at slutte et kloakrør til dit sandfang, og så lave
en pumpebrønd der henne hvor du skal have vandet op.

Da du ikke kobler til nogle offentlige anlæg er der ikke nogle krav til
installationen (hverken til materialer eller udførelsen), men man kan jo
lige så godt følge reglerne alligevel.
Udfør en streng i 110 mm. PVC kloakrør. Det koster omkring 30 kr/m
(http://www.vvs-grossisten.dk/aflob/page9.html) + et par muffer
Lad det falde med 20 promille (60 cm over de 30 m), og sæt en brønd på hvor
du kan pumpe fra.
Der er lidt gravearbejde, så det kan måske betale sig med en minigraver.

Hvis de 20 promille omsat i gravearbejde liyder lidt for trælst, så kan du
sagtens klare dig med mindre. Dels er det efter et sandfang, dels er det en
stor rørdimmension, og dels er det meget nemt at komme til at spule røret
igennem (jeg formoder det er 30 m i lige linie).

Mvh
Nygaard
www.nygaard.eu

Fra : Zenty

Dato : 15-10-07 08:21

On 14 Okt., 18:37, "SB" <s...@SLETTESofir.dk> wrote:

> [...]
> vand ind, og da der ikke er fald på vil det løbe retur til pumpen.
>
> nu ved jeg ikke om 3 - 400 kr. er for meget, for ellers ville jeg nok vælge

Hej Søren,

Havde også tænkt lidt denne tanke.
Det eneste er bare at de sjældent sælges mindre end i 50 eller 100
meter ruller. Dette er selvfølgelig et mindre problem, men ville også
bare lige høre andres mening, da andre nemlig foreslår at jeg istedet
bruger kloakrør...

Men tak for dit svar.

Fra : Zenty

Dato : 15-10-07 09:56

On 15 Okt., 10:33, "Christian" <storehytte@gmail._REMOVE_com> wrote:
> [...]
> jeg til sidst skal få vandet op til overfalden igen. Nogen gode ideer?
>
> Hvad med en nedgravet faskine ved slutningen af røret?

Hej Christian,

Problemet er vores undergrund - vandspejlet ligger meget højt.
Kommunen har ikke ville ofre penge på regnvandskloakering, så vi er
allerede tvunget til at bruge faskiner.
Jeg har allerede to store faskiner - men grundet det høje vandspejl,
er de næsten altid lidt fyldt med vand og bliver derfor hurtigt
fyldte...
Så lidt regn over en længere periode resulterer i at faskinerne flyder
over - og det er her jeg gerne vil have pumpet det overflydende vand
væk fra huset og ned i den anden ende af grunden...
Så at ligge endnu en faskine nede i den anden ende, vil bare havde det
samme problem som resten - at den ikke rigtig kan tage så meget
grundet vandspejlet...

Fra : Zenty

Dato : 15-10-07 13:53

On 15 Okt., 13:43, "Keld Nygaard" <n...@spam.dk> wrote:

> [...]
> stor rørdimmension, og dels er det meget nemt at komme til at spule røret
> igennem (jeg formoder det er 30 m i lige linie).

Hej Nygaard,

Tak for dit svar.
Så det du siger er at jeg skal pumpe vandet op fra min nuværende
sandbrønd, pumpe vandet op i kloakrøret (som ligger i
frostsikkerdybde) og lade dette føre vandet de 30 meter (i lige linie
med et fald på 20 promille). Men hvad så i den anden ende? Der bliver
jeg vel også nød til at have endnu en sandbrønd eller lign.? Og hvad
med vandet derhenne? Hvis jeg pumper derhen og den fyldes op, vil det
så ikke bare fylde kloakrøret op til sidst, hvorefter pumpen ikke
rigtig vil kunne pumpe/presse mere vand ind?

Fra : Keld Nygaard

Dato : 16-10-07 08:58

> [...]
>så ikke bare fylde kloakrøret op til sidst, hvorefter pumpen ikke
>rigtig vil kunne pumpe/presse mere vand ind?

Ikke helt..
Jeg har lavet en lille skitse du kan prøve at kigge på
http://nygaard.eu/index.php?TreeLevel=2&TreeID=73&DID=43&MID=7

Du påborer sandfangsbrønden et stykke oppe, så der altid står vand i bunden
af det. Herfra lader du vandet løbe ved gravitation ned til din pumpebrønd,
hvor der er et resovier til at opsamle lidt vand til din pumpe.

Alternativt, så kan du flytte din sandfangsbrønd de 30 m, og så sætte 110
mm. røret direkte på dit nedløbsrør eller hvad det nu måtte være. Her skal
du bare huske at have noget mere fald på strengen, da der er mere "gnat" i
vandet der kan sætte sig fast...

Nygaard
www.nygaard.eu

Fra : Zenty

Dato : 16-10-07 11:33

On 16 Okt., 09:58, "Keld Nygaard" <n...@spam.dk> wrote:

> [...]
> du bare huske at have noget mere fald på strengen, da der er mere "gnat" i

Hej Nygaard,

Takker for skitsen!
Nu forstår jeg hvad du mener.

Jeg vil lige tænke lidt over det - men lyder som en rigtig god ide.
Endnu en gang tak.