/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Forhelvededaosse nogle gange skal man ikke~
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 09-10-07 21:23

Hej

Fruens 106 diesel har et fyr, der aldrig har virket og ved det månedlige
check at olie/vand etc. ville jeg da lige se om det var en sikring eller
lign. simpel operation der kunne få det til at køre. Til min fryd fandt jeg
en sprunget sikring i boksen i motorrummet, eller dvs. den var smeltet
sammen. Nå ud med den og i med en ny... hmmmm intet liv i fyret. Nå men
efter at have rodet lidt opgav jeg. Ud af værkstedet med bilen.... how ingen
lys... ind igen... rode rode, man måtte jo ha skubbet til et eller andet...
men nej sikringen fra før var sgu sprunget... det var da underligt... nå i
med en ny og der var liv i kørelyset igen... men HOW det ryger jo fra
sikringen, ud med lortet igen!!!

Nu venter et større detektiv arbejde med at finde ud af hvad det er der gør
at sikringen smelter. Umiddelbart tror jeg det er en irret/slidt
sikringsholder men er der nogle der har en god ide til hvad det kan være,
der gør sikringen smelter før den springer?

Stef




 
 
Øl er godt ! (09-10-2007)
Kommentar
Fra : Øl er godt !


Dato : 09-10-07 21:43


"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse
news:470be338$0$7610$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hej
>
> Fruens 106 diesel har et fyr, der aldrig har virket og ved det månedlige
> check at olie/vand etc. ville jeg da lige se om det var en sikring eller
> lign. simpel operation der kunne få det til at køre. Til min fryd fandt
> jeg en sprunget sikring i boksen i motorrummet, eller dvs. den var smeltet
> sammen. Nå ud med den og i med en ny... hmmmm intet liv i fyret. Nå men
> efter at have rodet lidt opgav jeg. Ud af værkstedet med bilen.... how
> ingen lys... ind igen... rode rode, man måtte jo ha skubbet til et eller
> andet... men nej sikringen fra før var sgu sprunget... det var da
> underligt... nå i med en ny og der var liv i kørelyset igen... men HOW det
> ryger jo fra sikringen, ud med lortet igen!!!
>
> Nu venter et større detektiv arbejde med at finde ud af hvad det er der
> gør at sikringen smelter. Umiddelbart tror jeg det er en irret/slidt
> sikringsholder men er der nogle der har en god ide til hvad det kan være,
> der gør sikringen smelter før den springer?
>
> Stef
>
>

Strømmen ( Amperene) sørger for at sikringen varmes op og derefter smelter
...Det SKAL den , hvis der er fejl på det som sikringen "dækker"..Se
brugsforvirringen.
Plus har forbindelse til stel og giver derfor uendelig strøm gennem sikring
?
Irret / slidt sikringsholder skulle ikke kunne lave det nummer..Bare kontakt
/ kontakt ikke ..



Stefan Jacobsen (09-10-2007)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 09-10-07 21:52

>
> Strømmen ( Amperene) sørger for at sikringen varmes op og derefter smelter
> ..Det SKAL den , hvis der er fejl på det som sikringen "dækker"..Se
> brugsforvirringen.
> Plus har forbindelse til stel og giver derfor uendelig strøm gennem
> sikring ?
> Irret / slidt sikringsholder skulle ikke kunne lave det nummer..Bare
> kontakt / kontakt ikke ..
>
Jo den skal smelte... inden i, men da ikke plasten om omkring, så det er
lige før den løber væk Det er kørelys der er lavet efter bilen kom til
landet (import fra tyskeland inden vi købte den) så det er ikke dækket af
manualen. Men 20A sikring til kørelys relæ'er burde da passe meget godt (har
ikke lige regnet efter )

Stef




Stefan Jacobsen (09-10-2007)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 09-10-07 22:07

>>
> Jo den skal smelte... inden i, men da ikke plasten om omkring, så det er
> lige før den løber væk Det er kørelys der er lavet efter bilen kom til
> landet (import fra tyskeland inden vi købte den) så det er ikke dækket af
> manualen. Men 20A sikring til kørelys relæ'er burde da passe meget godt
> (har ikke lige regnet efter )
>
Kom sgu da lige i tanke om jeg har skiftet en forlys og baglys pære idag
(har været sprunget siden vi fik bilen) det kan sgu da godt være det der gør
sikringen for lille!

Stef




Øl er godt ! (09-10-2007)
Kommentar
Fra : Øl er godt !


Dato : 09-10-07 22:25


"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse
news:470bed7e$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>>
>> Jo den skal smelte... inden i, men da ikke plasten om omkring, så det er
>> lige før den løber væk Det er kørelys der er lavet efter bilen kom til
>> landet (import fra tyskeland inden vi købte den) så det er ikke dækket af
>> manualen. Men 20A sikring til kørelys relæ'er burde da passe meget godt
>> (har ikke lige regnet efter )
>>
> Kom sgu da lige i tanke om jeg har skiftet en forlys og baglys pære idag
> (har været sprunget siden vi fik bilen) det kan sgu da godt være det der
> gør sikringen for lille!
>
> Stef
>
>

Hvad siger brugsanvisningen om den sikringsstørrelse? Sørg for at det er den
korrekte sikring...



Øl er godt ! (09-10-2007)
Kommentar
Fra : Øl er godt !


Dato : 09-10-07 22:13


"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse
news:470be9de$0$7606$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> >
>> Strømmen ( Amperene) sørger for at sikringen varmes op og derefter
>> smelter ..Det SKAL den , hvis der er fejl på det som sikringen
>> "dækker"..Se brugsforvirringen.
>> Plus har forbindelse til stel og giver derfor uendelig strøm gennem
>> sikring ?
>> Irret / slidt sikringsholder skulle ikke kunne lave det nummer..Bare
>> kontakt / kontakt ikke ..
>>
> Jo den skal smelte... inden i, men da ikke plasten om omkring, så det er
> lige før den løber væk Det er kørelys der er lavet efter bilen kom til
> landet (import fra tyskeland inden vi købte den) så det er ikke dækket af
> manualen. Men 20A sikring til kørelys relæ'er burde da passe meget godt
> (har ikke lige regnet efter )
>
> Stef
>
>
Hvis plasticèn omkring selve sikringen også smelter , ville jeg lade en
automekaniker kigge på det.
Tyder på en ret kraftig kortslutning et sted.Jeg ville IKKE køre så meget
som en meter i den bil hvis det var min.
Hvis du "fusker", risikerer du ,at dit ledningsnet i bilen tager skade og
det er en DYR reparation..



Stefan Jacobsen (09-10-2007)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 09-10-07 22:20

> Hvis plasticèn omkring selve sikringen også smelter , ville jeg lade en
> automekaniker kigge på det.
> Tyder på en ret kraftig kortslutning et sted.Jeg ville IKKE køre så meget
> som en meter i den bil hvis det var min.
> Hvis du "fusker", risikerer du ,at dit ledningsnet i bilen tager skade
> og det er en DYR reparation..
Bare rolig sikringen er pillet ud, så fruen må nøjes med manuel tænding af
lys indtil der bliver tid til at lure på hvad det er galt, bare underligt
det kommer efter skift at pærere.

Stef




Lars Kristensen (09-10-2007)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 09-10-07 23:33

Stefan Jacobsen wrote:
>> Strømmen ( Amperene) sørger for at sikringen varmes op og derefter smelter
>> ..Det SKAL den , hvis der er fejl på det som sikringen "dækker"..Se
>> brugsforvirringen.
>> Plus har forbindelse til stel og giver derfor uendelig strøm gennem
>> sikring ?
>> Irret / slidt sikringsholder skulle ikke kunne lave det nummer..Bare
>> kontakt / kontakt ikke ..
>>
> Jo den skal smelte... inden i, men da ikke plasten om omkring, så det er
> lige før den løber væk Det er kørelys der er lavet efter bilen kom til
> landet (import fra tyskeland inden vi købte den) så det er ikke dækket af
> manualen. Men 20A sikring til kørelys relæ'er burde da passe meget godt (har
> ikke lige regnet efter )

Det er ikke fordi der er for meget forbrug i fht. til den sikring du har
sat i. Det er som du selv er inde på en irret kontaktflade enten mellem
sikringen og holderen eller mellem holderen og ledningen. Når en
kontaktflade irrer vil kontaktmodstanden stige. Det betyder at der vil
blive afsat en effekt i kontaktfladen som det ikke er konstrueret til og
det bliver dermed varmt og holder/sikring smelter. Det er ganske simpel
folkeskole fysik: Ohms lov: P=R*I² Hvor I er den strøm der løber igennem
sikringen og R er kontaktmodstanden mellem sikring og holder og/eller
holder og ledning.
Med andre ord skal du lede efter problemet i din holder. Det kan være at
noget så simpelt som et stykke fint sandpapir der lige kan slibe
kontaktfladerne rene er nok.

Det kan også være en anden ting. Det kan være den sikringsholder ikke er
beregnet til at have en 20A sikring i og det dermed bliver en for stor
strøm der løber igennem den. Men jeg tror nu mest på det første.

hvor meget guf burde dit kørelys trække? 2x55W+2x10W=130W? (jeg kan ikke
huske hvorkraftig en baglygtepære normalt er) Så burde du snilt kunne
klare dig med en 15A sikring hvis ikke der sidder andet på. Ikke at det
ville ændre noget på den strøm der løber igennem kredsløbet, men det
fanger lettere en evt. fejl i kredsløbet.

- Lars

Stefan Jacobsen (10-10-2007)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 10-10-07 08:00

> hvor meget guf burde dit kørelys trække? 2x55W+2x10W=130W? (jeg kan ikke
> huske hvorkraftig en baglygtepære normalt er) Så burde du snilt kunne
> klare dig med en 15A sikring hvis ikke der sidder andet på. Ikke at det
> ville ændre noget på den strøm der løber igennem kredsløbet, men det
> fanger lettere en evt. fejl i kredsløbet.
>
Takker for svaret, efter at have rodet med kontaktspray og sikringen ind og
ud 25/30 gange hold det op med at ryge. Det er 2x55w + 4x4w+2x5w så 11,6A
burde jo være rigeligt +/- det løse, kunne heller ikke forstå 2 nye
pærere skulle lave sådan en gang ravage.

Stef



Christian B. Andrese~ (10-10-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 10-10-07 08:09

On 9 Okt., 22:23, "Stefan Jacobsen" <stefw...@email.dk> wrote:
> Hej
>
> Fruens 106 diesel har et fyr, der aldrig har virket og ved det månedlige
> check at olie/vand etc. ville jeg da lige se om det var en sikring eller
> lign. simpel operation der kunne få det til at køre. Til min fryd fandt jeg
> en sprunget sikring i boksen i motorrummet, eller dvs. den var smeltet
> sammen. Nå ud med den og i med en ny... hmmmm intet liv i fyret. Nå men
> efter at have rodet lidt opgav jeg. Ud af værkstedet med bilen.... how ingen
> lys... ind igen... rode rode, man måtte jo ha skubbet til et eller andet...
> men nej sikringen fra før var sgu sprunget... det var da underligt... nå i
> med en ny og der var liv i kørelyset igen... men HOW det ryger jo fra
> sikringen, ud med lortet igen!!!
>
> Nu venter et større detektiv arbejde med at finde ud af hvad det er der gør
> at sikringen smelter. Umiddelbart tror jeg det er en irret/slidt
> sikringsholder men er der nogle der har en god ide til hvad det kan være,
> der gør sikringen smelter før den springer?

Uden at have læst de andre indlæg vil jeg sige at det nok er
isoleringen på en ledning som er krakeleret og derfor skaber
kortslutning.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og
en fræser til at sætte bagefter traktoren.
Helst max. 50 km fra Randers.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste