skift til hvad
Fra : carsten

Dato : 27-09-07 10:05

Hej NG
nu kommer jeg nok til at starte en religions krig,

hvilken distribusion skal jeg vælge ?

jeg har kørt med Mandriva 2006 i en del år, men opdagede i går at der ikke
længre var opdateringer, så derfor skiftede jeg til Mandriva 2007,
den spiller bare ikke rigtigt, der er formeget opsætning der ikke er som det
skal være, og jeg orger ikke, at få det bragt iorden,

fek. som stave kontrold er valgt ispell, men der er ingen pakker til ispell

jeg har prøvet kubuntu men kan ikke forliges med at man som bruger kan få
admin rettiheder ved at bruge su, og ikke skal skifte til root, og kende
root password

/Carsten

Fra : gil

Dato : 27-09-07 10:21

Den 27-09-2007 11:05, skrev carsten:

> jeg har prøvet kubuntu men kan ikke forliges med at man som bruger kan få
> admin rettiheder ved at bruge su, og ikke skal skifte til root, og kende
> root password

Hvis du kun skriver 'su' _er_ det root. Sæt root password til det du
foretrækker.

--
gil

Fra : carsten

Dato : 27-09-07 10:26

gil wrote:

> Hvis du kun skriver 'su' _er_ det root. Sæt root password til det du
> foretrækker.

i ubuntu / kubuntu
jeg formulerede mig sikkert ikke koregt, det jeg mener er at hvis man vil
andvende en komando som krævre root privilegium er det nok at skrive su før
komandoen, og det er den lille detalje jeg ikke bryder mig om

/Carsten

Fra : Morten Lund

Dato : 27-09-07 10:54

carsten wrote:

> [...]
> andvende en komando som krævre root privilegium er det nok at skrive su
> før komandoen, og det er den lille detalje jeg ikke bryder mig om

Hvis du gerne vil kunne logge ind som root, så gør følgende:
sudo passwd

Indtast et root password. Og du kan logge ind som root.

Jeg er selv Mandriva til Kubuntu-flytter. Og jeg har absolut ikke fortrudt
det. Man skal dog lige vænne sig til tingene ligger forskellige steder og
at det ikke er et RPM-system man arbejder med mere.

/Morten

Fra : carsten

Dato : 27-09-07 11:00

Morten Lund wrote:

> [...]
> det. Man skal dog lige vænne sig til tingene ligger forskellige steder og
> at det ikke er et RPM-system man arbejder med mere.

hvordan er det at installere tredeparts programmer ?
kan man umidelbart andvende debian pakker på ubuntu ?
/carsten

Fra : Morten Lund

Dato : 27-09-07 11:47

> hvordan er det at installere tredeparts programmer ?
Det afhænger af levenrandøren. Men som regel er det let. Jeg har både kørt
en Lotus Domino server og VMware på Kubuntu uden problemer.

> kan man umidelbart andvende debian pakker på ubuntu ?
Ja.

Venlig hilsen
Morten Lund

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-09-07 16:06

carsten <spam@spam.dk> writes:

> andvende en komando som krævre root privilegium er det nok at skrive su før
> komandoen, og det er den lille detalje jeg ikke bryder mig om

Det har du da kunnet siden ruder konges tid. Sår'n virker Unix.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : carsten

Dato : 27-09-07 19:32

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det har du da kunnet siden ruder konges tid. SÃ¥r'n virker Unix.

ikke på mandriva har lige prøvet

cfr@dhcppc1 /]$ sudo cd root
Password:
cfr is not in the sudoers file. This incident will be reported.
[cfr@dhcppc1 /]$

/Carsten

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-09-07 19:59

carsten <spam@spam.dk> writes:

> ikke på mandriva har lige prøvet
>
> cfr@dhcppc1 /]$ sudo cd root
> Password:
> cfr is not in the sudoers file. This incident will be reported.
> [cfr@dhcppc1 /]$

Du skrev "su" ikke "sudo".
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 27-09-07 12:43

carsten wrote:
> [...]
> skal være, og jeg orger ikke, at få det bragt iorden,
>
> fek. som stave kontrold er valgt ispell, men der er ingen pakker til ispell

Jo det er der; den hedder ispell-3.2.06-12mdk

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 27-09-07 12:58

Jørgen Heesche wrote:

> Jo det er der; den hedder ispell-3.2.06-12mdk

Den findes her:
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/Mandriva/official/2007.0/i586/media/contrib/release
Det er contrib. Tilføj altid contrib til rpm-databasen.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 27-09-07 12:51

carsten wrote:
> [...]
> den spiller bare ikke rigtigt, der er formeget opsætning der ikke er som det
> skal være, og jeg orger ikke, at få det bragt iorden,

Jeg har lige præcist de samme overvejelser. Og overvejer også kubuntu.
Der kan du også godt blive root som "vi" kender det. Desuden virker
pakkesystemet i Debian meget overbevisende - der er også et par gode
programmer til at håndtere det, hvis du ikke givet kommandolinen apt-get.

Så jeg tror at min box kører kubuntu om ikke så længe - skal lige have
rodet lidt mere.

Jørn

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-09-07 13:18

On Thu, 27 Sep 2007 13:51:08 +0200
Jørn Hundebøll <spamnews5@dblue.dk> wrote:

> Så jeg tror at min box kører kubuntu om ikke så længe - skal lige
> have rodet lidt mere.

Hvis du har /home på en separat partition, skulle det være muligt at
bibeholde personlige opsætninger, hvis du undlader at partitionere den
under installation. Det betyder formentlig, at du ikke kan anvende
fuldautomatisk partitionering.

Ovenstånde forudsætter selvfølgeligt, at du anvender samme
applikationer

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-09-07 15:07

On Thu, 27 Sep 2007 15:57:00 +0200
Jørn Hundebøll <spamnews5@dblue.dk> wrote:

> Det er lidt mere kompliceret end som så. Jeg skal have det flyttet
> over på en ny computer, som er lidt hurtigere. Det er så tanken at
> "serverne" (apache, mysql, php, ftp, mail, ntp) skal afvikles fra en
> virtuel maskine, således at deres libs bliver udafhængige af
> "arbejdsstationen". Endelig vil en virtuel server gøre det hurtigere
> at tage en backup. Mangler bare lige at finde ud af om det skal være
> VMWare, virtualbox eller Zen som skal være min virtualiseringsdel.
> Men det er en process som har været undervejs en 6-9 måneder, så jeg
> [...]
Zen == XEN?

Hvis du kan vente et par uger, kan jeg oplyse om, at jeg skal holde et
foredrag den 16. oktober om migrering af fysisk server til virtuel
server i DKUUG eller KLID regi i Symbion.

Omdrejningspunktet er Debian Etch og XEN.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-09-07 16:05

carsten <spam@spam.dk> writes:

> jeg har prøvet kubuntu men kan ikke forliges med at man som bruger kan få
> admin rettiheder ved at bruge su, og ikke skal skifte til root, og kende
> root password

Skal man ikke bruge sudo?

Som standard er det da nemmere at lukke folk ude ved at slukke for
sudo end det er at håndtere et rodpassword.

Vælg den du bedst kan lide at arbejde med - det er nok det der bliver
afgørende for hvor glad du bliver.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-09-07 19:56

On Thu, 27 Sep 2007 18:31:54 +0000
carsten <spam@spam.dk> wrote:

> cfr@dhcppc1 /]$ sudo cd root
> Password:
> cfr is not in the sudoers file. This incident will be reported.
> [cfr@dhcppc1 /]$

$ su -c visudo
og tilføj cfr.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-09-07 22:05

carsten <spam@spam.dk> writes:

> [...]
> man vil andvende en komando som krævre root privilegium er det nok
> at skrive su før komandoen, og det er den lille detalje jeg ikke

Du skal bare trække pågældende bruger ud af admin-gruppen, så kan
vedkommende ikke længere bruge sudo (vistnok deluser brugernavn
admin). Du skal bare sørge for at sætte et root-password først.
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 7.04

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-09-07 18:35

On Fri, 28 Sep 2007 19:30:36 +0200
Jørn Hundebøll <spamnews5@dblue.dk> wrote:

> Der er desværre lidt for langt fra Danmark til København, men det var
Mener du fra Tyskland til Danmark?
> ellers et foredrag som kunne være meget spændende at høre. Det er
> ikke sådan at det kunne blive optaget og udsendt ?

Det har jeg ingen anelse om. Jeg kommer blot for at holde en foredrag

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen