MS Windows
briani 27239
Geninstallere xp efter virus
Fra : Helge

Dato : 11-10-07 10:36

Hej, ungerne har været inde på en side, hvor der poppede noget op på
engelsk, som de svarede "yes" til, det skulle de nok ikke have gjort, for nu
genstarter den hele tiden.....

Da den i forvejen kun kørte på 3 cylindre, vil jeg benytte lejligheden til
at lave en helt ny-installering med den originale cd-rom....., men hvordan
griber jeg det bedst an...??

I "gamle" dage lavede jeg en c:/format c/mbr (eller noget i den stil) for at
være helt sikker på at fjerne evt. virus fra master boot recorden...

Så nulstillede jeg partionerne og lavede nogle nye med fdisk

Så formatterede jeg harddisken og installerede xp.

Er der en bedre/nemmere måde at gøre det på..??

Jeg forsøgte lige at reparere med xp-cdrommen, men den går i stå helt i
starten, sikkert pga. virus...

Er der evt. nogen der kender en side, hvor man kan hente alle de værktøjer
man skal bruge for at gøre ovenstående, og så evt. brænde det ned på en
cd-rom, som man så kan boote fra...??

mvh. Helge

Fra : hcma

Dato : 11-10-07 12:15

"Helge" <nyhedsGULBILgrupper@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> man skal bruge for at gøre ovenstående, og så evt. brænde det ned på en

du kunne jo først overveje at gå ind på Spywarefri's forum og få dem til
helt gratis at rense skidtet.
http://www.spywarefri.dk/forum/ (du skal lige oprette dig som bruger
(gratis))
følg vejledning http://www.spywarefri.dk/forum/links/hjtanv.htm

eller: Killdisk (nulstiller hele harddisken)
http://www.hcma.dk/tips61to70.htm#no67

eller: http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4 (ikke repair; men install)

m v h
hcma/-

Fra : Helge

Dato : 11-10-07 14:29

Hej hcma, tak for tippene..., jeg vil prøve mig frem...

Det umiddelbare største problem er, at det åbenbart er en genstridig
virus..., for jeg kan ikke engang komme ind i fejlsikret tilstand, så lige
nu hælder jeg til at benytte killdisk og så starte helt forfra....

mvh. Helge

Fra : Asle Bjerva

Dato : 11-10-07 14:56

Helge wrote:
> [...]
> virus..., for jeg kan ikke engang komme ind i fejlsikret tilstand, så
> lige nu hælder jeg til at benytte killdisk og så starte helt

Oppstart fra XP CD.
Da får du valget om du vil slette partisjoner
Gjør det, og opprett ny(e)
Deretter formattering
Så installering.
La maskinen være frakoblet nettet til antivius/brannveggprogramer installert
/ aktivert.
Gjorde det samme for et par uker siden, men jeg valgte å kjøpe en ny disk og
installere på den.
Med de lave diskpriser passet det godt å oppgradere med noen hundre Mb også.
Den gamle beholdes (OBS FRAKOBLET) inntil alt er på plass spesielt
antivirus.
Deretter kan en koble den til som slave og få fatt i alt man hadde glemt å
ta backup av :)
Install av XPPro med SP1 og oppgradering til SP2 tok 1 time og 40 min, og så
ca. 1 time med download av fixer og et dusin reboots deretter.
--
AsleB;Oslo

Fra : Helge

Dato : 11-10-07 15:10

> Oppstart fra XP CD.
> Da får du valget om du vil slette partisjoner
> Gjør det, og opprett ny(e)

Hej Asle, ja, men som jeg skriver i startindlægget, så går den helt i stå
kort efter at den er begyndt at boote...

Jeg når så langt, at jeg får valget mellem at Installere eller Reparere,
uanset hvad jeg så vælger, går den i gang med at undersøge et eller andet
(kan ikke lige huske hvad det var og sidder ikke lige i nærheden af
maskinen), men der står 0% gennemført og det bliver der ved med at stå og
harddisken siger ikke en lyd herefter....

mvh. Helge

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 11-10-07 20:14

On Thu, 11 Oct 2007 16:10:26 +0200, "Helge"
<nyhedsGULBILgrupper@hotmail.com> wrote:

>Hej Asle, ja, men som jeg skriver i startindlægget, så går den helt i stå
>kort efter at den er begyndt at boote...

Har du overset at det er Win XP CD'en du skal boote fra?

master boot recorden klarer du med denne
http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/bootcons_fixboot.mspx?mfr=true

Det er vist stadig muligt med en Win98 startdisk og fdisk /mbr

Format C: eller slette partition og oprette en ny, klares under
installationen af Win XP.
--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 11-10-07 23:18

"Helge" wrote

> Hej Asle, ja, men som jeg skriver i startindlægget, så går den helt i
> stå kort efter at den er begyndt at boote...

Hvis partitionerne oprindeligt er lavet med værktøjer fra Windows 98, så
kan det være nødvendigt at genstarte maskinen efter du har slettet
partitionerne og først derefter oprette de nye partitioner. Det førnævnte
har jeg set før et par gange.

Fra : Jama

Dato : 12-10-07 08:01

> [...]
> man skal bruge for at gøre ovenstående, og så evt. brænde det ned på en

Hvis du ikke kan komme nogen vejne, så skulle du måske sætte den i en anden
PC og format derfra. Så kan du jo bagefter gå i Diskhåndtering og lave nye
Partioner.
Mvh.Jama

Fra : Helge

Dato : 12-10-07 08:51

> Hvis du ikke kan komme nogen vejne, så skulle du måske sætte den i en
> anden PC og format derfra. Så kan du jo bagefter gå i Diskhåndtering og
> lave nye Partioner.
> Mvh.Jama
Hej Jama (og jer andre)

Ja det kan godt se ud som om det bliver nødvendigt..., det er den mest
genstridige virus jeg nogensinde har set....

Jeg har forsøgt alle andre forslag, men kommer ingen vegne...., kan en virus
virkelig gå helt ned og obstruere alt...??

Når jeg forsøger med en startdiskette, kender den hverken til fdisk eller
format c, og cd-romdrevet kan den ikke finde, så jeg kan ikke bruge nogle af
den cd-rom jeg har lavet til formålet. Og hvis jeg forsøger at boote fra
cd-romdrevet kører den bare lidt og går så i stå....

mvh. Helge

Fra : Jama

Dato : 12-10-07 09:29

> [...]
> af den cd-rom jeg har lavet til formålet. Og hvis jeg forsøger at boote
> fra cd-romdrevet kører den bare lidt og går så i stå....

Ja det vil jeg godt tro, jeg har haft Spy, der næsten lagde PCen ned, så ind
i en anden PC og start derfra.
jama

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 12-10-07 20:02

On Fri, 12 Oct 2007 09:51:09 +0200, "Helge"
> [...]

>den cd-rom jeg har lavet til formålet. Og hvis jeg forsøger at boote fra
>cd-romdrevet kører den bare lidt og går så i stå....

Er du sikker på at det er en fuld startdisk du prøver med?
ellers hent en ny på www.bootdisk.com

Har du checket at fdisk.exe findes på startdisketten?
Har du checket at der CD drivere?

Hvis HD er NTFS formateret kan du ikke se HD
fdisk /status burde vise hvad der er på HD

Jeg mener dog at det vil være en dålig ide at formatere fra en dos
diskette og få en HD med FAT32 til Win XP.

Hvis det er en SATA HD skal Win XP måske have en driver diskette under
opstart.

startdisketter til Windows XP Installation
http://support.microsoft.com/kb/310994/

Kildisk bude kunne slette alt på HD
http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

Svend Olaf har også dette herlige værktøj
http://groups.google.dk/group/dk.edb.hardware.drev/browse_thread/thread/d8a61d248745e7f7/17c8d90edfa0057d?hl=da&lnk=st&q=%22%3B+Delete+MBR+on+harddisk+no+1%22#17c8d90edfa0057d

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Helge

Dato : 15-10-07 08:20

Hej igen og tak for alle svarene....

Det er nu endelig lykkes for mig....

Jeg flyttede harddisken over på en anden computer og brugte
killdisk-disketten til at nulstille den fuldstændig, flyttede den tilbage og
geninstallerede....

Fandt dog først ud af, hvordan man brugte killdisk, da jeg havde fået
flyttet harddisken, så kunne muligvis have gjort det på den første computer.

Jeg troede, at man skulle køre killdisk.exe fra den inficerede computer, men
det viste sig, at killdisk.exe kører et program, som man kan bruge til at
lave en killdisk-diskette med og så boote med den...

Men endnu engang tak for hjælpen til alle..

mvh. Helge