Varme i kælder
Fra : Fister Løgsovs

Dato : 07-10-07 18:34

Jeg skal lige høre om panelets mening.
På lang sigt skal der etableres noget (mere) varme i vores kælder, men
likviderne tillader ikke den store forkromede løsning endnu.
Huset er et murstenshus med høj kælder fra 1951, og 3 etager, i alt.
Jeg kan huske fra mine kammraters forskellige lejligheder at en lille
transportabel radiator med olie i, kunne varme temmelig godt, og
belastede el-regningen mindre end deres normale el-varme.
Sådan en her:
http://harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6130&Grp=77&n=10
Hvad mener panelet om min ide med at sætte sådan en til, så der bare
kommer lidt varme, frem for ingenting, vinteren over?
Kai

Fra : Martin Bak

Dato : 07-10-07 20:20

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad mener panelet om min ide med at sætte sådan en til, så der bare
> kommer lidt varme, frem for ingenting, vinteren over?

Elvarme er dyr varme. Radiatoren er fin nok, men du fortryder det med
garanti, hvis du forsøger at opvarme et uisoleret kælderrum med den. Sørg
for et minimum af isolering, det er den bedste investering du kan foretage.

Martin

Fra : Armand

Dato : 07-10-07 21:35

Martin Bak skrev:
> [...]
> for et minimum af isolering, det er den bedste investering du kan foretage.

Mon ikke sådan en kælder kunne tåle at blive affugtet i en grad :-/
Affugtere virker som et køleskab, hvor luftens fugtighed bliver
kondenseret på de koldeflader; men som et køleskab er der også en
varmeside af kølesystemet og in facto bliver der på såvel affugteren som
køleskabet produceret mere varme end kulde, ergo vil en affugter såvel
opvarme som sænke luftfugtigheden!
Affugtere indeholder tillige en ventilator for at få luften til at
passere forbi kondenserings-fladerne og dét er jo også en fordel for
kældermiljøet!

--
Armand.

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 09-10-07 17:04

Armand udtrykte præcist:

> [...]
> forbi kondenserings-fladerne og dét er jo også en fordel for kældermiljøet!

Nu er det kun den korte bane der skal spilles på, forhindre fugt i
denne vinter.
Er vi fremme ved at en affugter vil være en bedre investering til "den
korte bane"?
Kai

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-07 20:08

> [...]
> denne vinter.
> Er vi fremme ved at en affugter vil være en bedre investering til "den

Hvis du også regner med at have den opvarmet, vil jeg anbefale en
varmepumpe, en af de billige er sikkert ok til formålet, og du har ikke en
affugter du skal gå og tømme.
Varmepumpen leverer varm og tør luft og vil skille dig af med den gamle
dårlige luft, den har også blæser så luften vil også cirkulere.

Christian Holst

Fra : Armand

Dato : 09-10-07 20:39

Fister Løgsovs skrev:
> [...]
> vinter.
> Er vi fremme ved at en affugter vil være en bedre investering til "den

Opvarmning fjerner ikke fugten alene, den holder blot fugten svævende i
luften hvorved nettoresultatet er omtrent det samme
Affugteren fjerner(!) fugten fra luften og placerer den i en beholder
(alternativt i gulvafløbet istedet)!
Kig på forbruget på selv større affugtere i forhold til de billige
olie-radiatorer og bliv forskrækket. Regn derefter på hvor hurtigt
indkøbs-besparelsen æder sig selv op i elforbrug!

--
Armand.