Små sorte pletter på citronmelisse
Fra : Cindy

Dato : 01-10-07 17:15

Jeg havde sat mig for at lave "Citronruller fra Vitskøl" efter en opskrift
som skulle stamme fra Vitskøl kloster, hvor man banker nogle skiver stribet
flæsk ud, hakker en masse citronmelisse breder det ud på kødstykkerne og
ruller dem sammen, stikker små kødpinde i dem og krydrer normalt med salt og
peber.

Nu da jeg har fået citronmelissen ind i køkkenet, ser jeg desværre, at der
er små sorte prikker på den overalt. Så godt som alle de blade, der ser så
pæne og lysegrønne ud, er fyldt med små pletter og prikker.

De er fra en halv til 2 mm. Jeg har da ikke lyst til at lægge dem i
kødrullerne uden at vide, hvad det er.

Hilsen Cindy

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-10-07 20:00

"Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pletter og prikker.
> De er fra en halv til 2 mm. Jeg har da ikke lyst til at lægge dem
> i kødrullerne uden at vide, hvad det er.

Hej Cindy.

Det er sjældent at citronmelisse er udsat for skadedyr, men jeg har
læst mig til at gamle blade tit får små hvide eller brune pletter
hvis planten har manglet vand. Det lyder godt nok usandsynligt med
al den regn vi har fået i lange tider

En citronmelisse skal helst fornyes hvert 3. år. Det gør jeg gerne
med den jeg har i haven. Den vokser hurtigt og breder sig jo også en
del.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Cindy

Dato : 01-10-07 21:32

"Tove Krieger" skrev i en meddelelse

> [...]
>
> En citronmelisse skal helst fornyes hvert 3. år. Det gør jeg gerne med den
> jeg har i haven. Den vokser hurtigt og breder sig jo også en > del.

Hej Tove

Jeg har selv i mange år syntes, at det var sjældent at citronmelisse blev
angrebet af noget som helst. De har kommet og gået i min have, uden at jeg
behøvede at blande mig i det, og jeg har altid kunnet klippe en masse af
dem, når jeg havde lyst.

Men det der er på dem nu er altså kulsorte pletter. Jeg tror jeg må opgive
at bruge dem indtil vi når næste år. Som jeg skrev her i gruppen for nogle
måneder siden var et par store gode persilleplanter pludselig begyndt at
blive lyserøde. Jamen har man hørt magen.

Og de forskellige roser jeg har i potter får gule blade eller de får sorte
pletter på bladene. Endnu mere udtalt end mine citronmelisser. Ja, jeg tror
jeg nu vil afvente, hvad det bliver til foråret. Gud ved hvad slags vinter
vi skal igennem først.

Men tak for dit svar.

Hilsen Cindy

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-10-07 22:04

> [...]
> i gruppen for nogle måneder siden var et par store gode
> persilleplanter pludselig begyndt at blive lyserøde. Jamen har

Der har ikke været noget som helst i år i haven af forandringer, der
har kunnet forbavse mig. Det har været helt ekstremt mærkeligt.

> [...]
> citronmelisser. Ja, jeg tror jeg nu vil afvente, hvad det bliver
> til foråret. Gud ved hvad slags vinter vi skal igennem først.

Ja, det må du nok sige. Vi må vel bare vente det værste og håbe på
det bedste.

> Men tak for dit svar.

Velbekomme - men det var nu ikke til megen hjælp.

Fra : Cindy

Dato : 01-10-07 23:41

"Tove Krieger" skrev i en meddelelse
> "Cindy" skrev i en meddelelse
>

> Der har ikke været noget som helst i år i haven af forandringer, der har
> kunnet forbavse mig. Det har været helt ekstremt mærkeligt.

Ja, jeg har haft solbær så store som små vindruer, men lige nu ser det ud
som om busken er ved at dø. Og hvad kan jeg gøre ved det, man kan jo ikke
sige giv den noget mere vand.

> Ja, det må du nok sige. Vi må vel bare vente det værste og håbe på det
> bedste.

Ja, det var da et fornuftigt svar. Jeg skal skynde mig indenfor de næste 8 -
10 dage at lægge flere løg, små tidlige blomsterløg, som vil vække glæde
ovenpå, hvad det end vil blive for en vinter.

Hilsen Cindy

Fra : Kirsten Marker

Dato : 23-10-07 09:06

Jeg har det samme problem med mynte, men sjovt nok står min citronmelisse
ved siden af, og den er helt ok. (jeg har brugt af min mynte hele
sommeren( jeg lukker øjenene) jeg har ikke haft mulighed for at købe nye
mynteplanter.
Har været inde på google, Plantedoktoren, og kan desværre ikke finde frem
til netop emnet med små bitte sorte prikker på krydderurter der tilsidst
bliver større og større, så bladene er ikke lækre/pæne at se på.; der står
også noget om noget om sygdomme i persille, som jeg kunne bruge
Desværre modtager Plantedoktoren ikke flere spørgsmål om sygdomme i havens
planter.
Jeg skifter mine krydderurter ud til næste forår og sætter de nye planter
et andet sted i haven

mvh/kirsten.