Opbevaring af bøger i fugtigt rum
Fra : Martin Larsen

Dato : 30-09-07 11:11

Hej Gruppe

På grund af pladsmangel må vi flytte nogle af bøgerne ud i skuret.
Problemet er bare at det ikke er et isoleret skur, så der er lige så
fugtigt som udenfor. Og det kan bøgerne naturligvis ikke tåle.

Men så har jeg tænkt på om man kan slippe af sted med at komme bøgerne i
plastikkasser med låg, og evt. lægge en pose fugtsugende gel derned.

Har nogen af jer erfaring med dette eller lignende måder at opbevare
bøger (eller andre ting som ikke tåler fugt) under sådanne forhold?

Vi har desværre hverken loft eller kælder.

Hilsen
Martin

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 30-09-07 11:21

> Har nogen af jer erfaring med dette eller lignende måder at opbevare
> bøger (eller andre ting som ikke tåler fugt) under sådanne forhold?

Ja - gør det ikke - måtte skaffe mig af med en del bøger/tegneserier på den
konto grundet lignende mangel på opbevaringsmuligheder

/tue

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 30-09-07 11:25

Martin Larsen wrote:

> [...]
>
> Men så har jeg tænkt på om man kan slippe af sted med at komme bøgerne i
> plastikkasser med låg, og evt. lægge en pose fugtsugende gel derned.

Hvis plastickassen er tæt kan der jo ikke komme mere fugt til. Men der
trækker heller ikke noget ud.

Start f.eks. med at køle bøgerne ned inden de pakkes ned. (F.eks. i
fryser) For at få fugtigheden ned.
Jeg har aldrig prøvet det. Bare et forslag.!

Eller få dem opbevaret hos nogle bekendte der har plads.

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Keld Nygaard

Dato : 03-10-07 13:40

> Start f.eks. med at køle bøgerne ned inden de pakkes ned. (F.eks. i
> fryser) For at få fugtigheden ned.
> Jeg har aldrig prøvet det. Bare et forslag.!

Jeg kunne næppe forestille mig at det har nogen indvirkning, tvert imod.
Kold luft ikke kan indeholde så meget fugt som varm luft, men for papir er
der ingen forskel.
Åbner man en fryser for at lægge en bog der ind, kommer der noget varm
(fugtholdig) luft med ind i fryseren. Når luften bliver kold, fortættes
denne fugt og sætter sig på fryseren, andesteg, bøger osv som rim, så
slutresultatet er mere fugt i bogen.

Hvis du tænker på frysetørring, så skal du have kold TØR luft i bevægelse
forbi det du vil tørre...

Med venlig hilsen
Nygaard
www.nygaard.eu

Fra : Lars

Dato : 30-09-07 11:44

Martin Larsen skrev:
> [...]
> bøger (eller andre ting som ikke tåler fugt) under sådanne forhold?
>
> Vi har desværre hverken loft eller kælder.

En eller anden form for vakuum-opbevaring burde en optimal løsning.
F.eks. noget i stil med de vakuumposer, man kan få til sengetøj og
deslige, som blot kræver en støvsuger.
Hvis ellers vakuum bevares trænger der i hvert fald ikke ny fugt ind.
Ved dog ikke om bøgerne kan beskadiges af undertrykket.

Lars

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-09-07 22:24

Lars wrote:

> Hvis ellers vakuum bevares trænger der i hvert fald ikke ny fugt ind.

Det er netop problemet. Er der vakuum og kommer der en minimal skade på
indpakningen, suges fugt ind omgående. Vandtæt indpakning uden vakuum må
siges at være bedre.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Lars

Dato : 03-10-07 12:51

Erik Ginnerskov skrev:

> Det er netop problemet. Er der vakuum og kommer der en minimal skade på
> indpakningen, suges fugt ind omgående. Vandtæt indpakning uden vakuum må
> siges at være bedre.

Hvorfor? Problemet er vel det samme der - går der hul, kommer der fugt ind.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-10-07 05:39

Lars wrote:

> Hvorfor? Problemet er vel det samme der - går der hul, kommer der
> fugt ind.

Uden vakuum før hullet opstår, bliver fugten ikke suget ind. Det er derfor
minimalt, hvad der kommer ind.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 30-09-07 12:54

Martin Larsen wrote:

> [...]
> Har nogen af jer erfaring med dette eller lignende måder at opbevare
> bøger (eller andre ting som ikke tåler fugt) under sådanne forhold?

Jeg har ingen personlig erfaring med tilsvarende opbevaring. Hvis
indpakningen er lufttæt og affugtningsmidlet effektivt, burde det være
muligt. Jeg tror dog ikke at plastkasser med låg er noget værd, det skal
være kraftige plastposer som varmlukkes.

> Vi har desværre hverken loft eller kælder.

Loft og kælder dur heller ikke til opbevaring af bøger uden særlig
emballering.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Keld Nygaard

Dato : 03-10-07 13:42

> På grund af pladsmangel må vi flytte nogle af bøgerne ud i skuret.
> Problemet er bare at det ikke er et isoleret skur, så der er lige så
> fugtigt som udenfor. Og det kan bøgerne naturligvis ikke tåle.

Hvis det er nogle bøger du vil være meget ked af at miste, var det måske en
mulighed at sætte dem på et depot, f.eks. www.ditpulterkammer.dk ,
www.boxit.dk osv. Der står det opvarmet, aflåst osv... Men det koster
selvfølgelig lidt...

Nygaard
www.nygaard.eu

Fra : Holst

Dato : 03-10-07 13:57

Keld Nygaard wrote:

> Hvis det er nogle bøger du vil være meget ked af at miste, var det måske en
> [...]

Det er også mit bedste forslag, at finde et sådant sted.

Om det så er et af disse steder, hvor man lejer et rum til opbevaringen,
eller om man kan sætte dem i forældrenes kælder, er så ligegyldigt. Men
diverse forsøg på at pakke dem ind og opbevare dem et fugtigt sted, kan
nemt risikere at gå galt.