Hobbyrum - bordplade?
Fra : Torben

Dato : 24-09-07 11:49

Hej gruppe,

mit nye 30 m2 hobbyrum er langt om længe ved at være indflytningsklart

På den ene langside vil jeg lave et bord. Dvs. ca 60 cm. dybt og omkring fem
meter langt. Regner med selv at svejse en ramme / ben i noget firkantjern.
Men hvad med bordpladen, her savner jeg en god men forholdsvis billig
løsning.

Nogen gode forslag?

mvh
Torben

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 24-09-07 12:09

Hej!

Torben wrote:

> [...]
> meter langt. Regner med selv at svejse en ramme / ben i noget firkantjern.
> Men hvad med bordpladen, her savner jeg en god men forholdsvis billig

Laminat køkkenbordplade? Kan evt. være du kan finde en billig plade i
Ikeas rodebutik. De har af og til nogen skrammede plader stående til
foræringspriser :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Torben

Dato : 24-09-07 12:23

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in message

> Laminat køkkenbordplade? Kan evt. være du kan finde en billig plade i
> Ikeas rodebutik. De har af og til nogen skrammede plader stående til
> foræringspriser :)

Ja det var egentlig ikke så dumt - bor desværre ikke lige i umiddelbar
nærhed af Ikea - men vil da tage et smut forbi den lokale Kvik, HTH etc.

mvh
Torben

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 24-09-07 12:25

Hej!

Torben wrote:

> Ja det var egentlig ikke så dumt - bor desværre ikke lige i umiddelbar
> nærhed af Ikea - men vil da tage et smut forbi den lokale Kvik, HTH etc.

Ok :) Husk at spørge dem om de ikke har et eller andet stående. Evt.
noget de alligevel skal smide ud (så kunne en donation til kaffekassen
komme på tale :)).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : OK

Dato : 24-09-07 17:01

Du kan finde laminatbordplader i alle byggemarkeder.
Priser fra ca 00 kr og op.

mvh Ole

Fra : Jørgen E.

Dato : 24-09-07 18:54

"OK" <ole_k@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse news:MaRJi.40$Yt.7@news.get2net.dk...
> Du kan finde laminatbordplader i alle byggemarkeder.
> Priser fra ca 00 kr og op.
>
> mvh Ole

Laminatplader er ikke smart til et arbejdsbord, hvis den virkelig skal bruges
til "lidt af hvert". Den vil ret hurtigt blive grim af afslået laminat eller
buler i samme. Især de billige plader som er rullelaminat splintrer ved
næsten ingen ting.
Et "rigtigt" arbejdsbord laves af træ, enten høvlede og pløjede gulvbrædder
eller hvis det skal være rigtig fint 22 mm massiv Junckers bøg. Til den
rigtig grove afdeling lægges en stålplade oven på.
Alternativt vil en tyk krydsfinerplade der er lakeret eller olieret også være fint,
f.eks. en østen-plade.
Jeg har selv en af lakerede gulvbrædder og når kommer til at se for mishandlet
ud får den lige en gang let afslibning og nogen gange lak hvorefter den er
fin som ny igen.

Fra : Armand

Dato : 24-09-07 19:42

"OK" <ole_k@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan finde laminatbordplader i alle byggemarkeder.
> Priser fra ca 00 kr og op.

Man kan købe alt hvad man ønsker sig til priser fra 00,- og op!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-07 14:13

> Ja det var egentlig ikke så dumt - bor desværre ikke lige i umiddelbar
> nærhed af Ikea - men vil da tage et smut forbi den lokale Kvik, HTH etc.

En laminat bordplade plajer at koste 298,- i Jem og Fix Bliver den slidt
efter et par år, er det ikke den største investering, at udskifte den...

/SWP

Fra : KS

Dato : 24-09-07 12:14

"Torben" <real_anonym@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvad med bordpladen, her savner jeg en god men forholdsvis billig løsning.

Planker fra et parketgulv - fås meget billigt i genbrug.

Mvh KS

Fra : Torben

Dato : 24-09-07 12:24

"KS" <keld.soerensenSLET DETTE@.os.dk> wrote in message

> Planker fra et parketgulv - fås meget billigt i genbrug.

Yes, det var egentlig sådan noget jeg havde i tankerne - "genbrug" skriver
du, handler de ikke kun med tøj?

mvh
Torben

Fra : Max

Dato : 24-09-07 13:31

Hej Torben

> Nogen gode forslag?

Minimum 25 mm tyk bøgelimtræs plade, eventuelt oven på
et par 16 mm. krydsfinersplader.

--
Mvh Max

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 24-09-07 21:01

Torben wrote:
> [...]
> meter langt. Regner med selv at svejse en ramme / ben i noget firkantjern.
> Men hvad med bordpladen, her savner jeg en god men forholdsvis billig

Jeg har selv bygget sådan et "langbord" i hobbyrummet. Det er dog lavet
af 80cm bred og 27mm tyk limtræsbordblade i grantræ fra Bauhaus, og ja,
det kostede også en klarskilling i materialer.
Det fås desværre kun i længder ag 202cm så jeg har måtte sætte et par
stykker sammen.

Hobbyrummet er to værelser der er lagt sammen. I det ene er een plade
tilstrækkeligt, men i det andet har jeg måtte sætte to plader sammen.
Selvom der er en rest skillevæg imellem er forkanten een længde på godt
4,5m.
Bordpladen hviler på en rem af lægter der er skruet op rundt langs
væggene og det er tilstrækkeligt til at det kan bære mig når jeg f.eks
skal pudse vinduerne, for der er sat en lægte på langs i hele
bordpladens længde ca 10 cm fra forkanten og ved bagkanten hvor der er
skåret ud til radiatorerne.
Hvis du vælger samme løsning er det en god ide at understøtte under
samlingerne. Samlingen er lavet med en laske af 10mm krydsfiner på
undersiden foruden de langsgående lægter.

Bordpladerne er slebet af og lakeret 3 - 4 gange inden de blev taget i
brug. Den ekstra bredde er nok til at have fladskærm mm stående og
alligevel have bekvem arbejdsdybde på bordet.
Hvilke materiale du vælger kommer selvfølgelig an på hvilken slags
hobbyarbejde du vil lave - hvor robust det skal være.

/Lars