Fra lakeret til sæbebehandlet bøgebord.
Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 22-09-07 21:12

Hvor meget skal jeg slibe af mit bord.? (massivt bøg)

Skal jeg bare have fjernet lakken i overfladen, indtil det ser "rigtigt"
ud, dvs. jeg mener at lakken er væk, og så kan jeg sæbebehandle.?

Eller er lakken trukket ind i træet, så jeg skal slibe dybere.? (stadig
ganske lidt, < 1/10 mm, eller noget i den stil)

Skal man sæbebehandle overalt hvor man har slebet.? (Under bordpladen osv.)
Dvs. er der behov for en eller anden overfladebehandling istedet for
lak. - Så træet ikke optager fugtighed.?

Oplys gerne om egne erfaringer.

Min erfaring er at man skal passe på med en exentersliber på bordpladen,
der kan hurtigt laves mærker, medens en "trekantsliber" er fin til alle
de små flader.

Links til Internetsider med info og billeder er meget velkomne.

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : mikael

Dato : 23-09-07 15:38

On Sep 22, 10:11 pm, Jørgen Rasmussen <jo...@tdc-net.dk> wrote:
> [...]
> de små flader.
>
> Links til Internetsider med info og billeder er meget velkomne.

Hej
Jeg gjorde det selv for en del år siden.
Skilte det hele ad.
Jeg brugte en rystepudser.
Førtst grov (ellers "brænder" lakken næsten fast). dernæst finere og
finere.
Ja, du kan sagtens se når du skal holde.
Sæbe behandlingen holder fint., men skal selvfølgelig gentages med
måneders mellemrum.
Sådan har jeg gjort, og det har fungeret fint. Holder både til rødvin
og andet...
Hilsen Mikael

Fra : Jacob Andersen

Dato : 24-09-07 20:18

> Min erfaring er at man skal passe på med en exentersliber på bordpladen,
> der kan hurtigt laves mærker, medens en "trekantsliber" er fin til alle de
> små flader.

Har prøvet med rystepudser, det tager lang tid og kan godt blive grimt. Det
bedste er en båndpudser til fladerne, så risikerer du ikke lunker - og det
går rigtigt stærkt!

Mvh
Jacob

Fra : Max

Dato : 25-09-07 07:29

Hej Jørgen

> Hvor meget skal jeg slibe af mit bord.? (massivt bøg)

Du skal slibe så du er sikker på at lakken er væk, jeg har gjort
det men et par stykker og med en god eksentriksliber er det
faktisk ikke så slemt et arbejde. Jeg har prøvet sæbebehandling,
men gider det ikke, er gået over til hvidpigmenteret hærdene
træolie fra Junckers.

--
Mvh Max