Pærerne går
Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 17-09-07 13:22

Har ingen erfaring overhovedet med el, men på det seneste er der gået så
mange elpærer i vores hus (sidst gik der to nøjagtig samtidig), at jeg
ikke kan lade være med at tænke på, at det ikke kan være tilfældigt...
Hvad kan det skyldes, og er det en elektriker eller elværket, jeg skal
have fat i?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Max

Dato : 17-09-07 13:31

Hej Kevin

> tilfældigt... Hvad kan det skyldes, og er det en elektriker eller
> elværket, jeg skal have fat i?

Snak med elværket, det kan være der skal kontrolmåles på
dit forsyningsnet.

Eller spørg i dk.teknik.el

--
Mvh Max

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 17-09-07 14:13

Max wrote:

> Hej Kevin

Hej Max

> Snak med elværket, det kan være der skal kontrolmåles på
> dit forsyningsnet.

Det har jeg lige gjort, og de kommer inden for 2 timer. Dét er hurtig
service.

> Eller spørg i dk.teknik.el

Det må jeg så gøre, hvis dingdongmanden ikke kan hjælpe.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 17-09-07 14:31

"Kevin Borbye Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> Max wrote:

Bor du tæt ved alfarvej? Med forbikørende tung trafik?
Visse steder kan rystelser fra vejen få elpærer til at "gå" længe før tiden.
Mvh
Aksel

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 17-09-07 15:02

Aksel Pedersen wrote:

> Bor du tæt ved alfarvej? Med forbikørende tung trafik?
> Visse steder kan rystelser fra vejen få elpærer til at "gå" længe før tiden.

Det kunne da tænkes. Vi har en del tung trafik i dagtimerne. I så fald
vil det nok være et vedvarende problem. Jeg forhører mig lige hos
naboerne. Men det er vel stadig mystisk, at der går flere pærer samtidig?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Henning

Dato : 18-09-07 08:15

Hvad endte det så med?

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 18-09-07 12:49

Henning wrote:

> Hvad endte det så med?

Alt er normalt til og med hfi-relæet, så langt så godt. Han anbefalede
os at få et grundigt el-tjek af huset.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Elmand

Dato : 18-09-07 14:37

> Alt er normalt til og med hfi-relæet, så langt så godt. Han anbefalede os
> at få et grundigt el-tjek af huset.
>
> Mvh
> Kevin Borbye Edelvang

Det slap han let over. ! Hvad spænding havde du så ved hfi-relæet.? -- Er
der rystelser i huset
som en foreslog.--- Kan dine belysninger komme af med evnt. varme ?? Har du
anelse om hvor
lang brændetiden er på de enkelte glødelamper.
Er det rystelser, kan "sparepærer" bruges, da de ikke påvirkes af dette. -
Er også en god ide
ved for meget varme armatur,da effekten og derved varmeudviklingen er
mindre.
Ligger din spænding i den øvre del kan du købe lamper ( pærer købes hos
grønthandleren)
mærket 240 Volt.

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne
27 30 Herlev

Fra : Max

Dato : 18-09-07 15:51

Hej Elmand

> Ligger din spænding i den øvre del kan du købe lamper ( pærer købes
> hos grønthandleren)

Hvis du absolut vil blande den slags ind i debatten, så frekventer
lige ordbogen, så slipper du for at gøre dig selv til grin :)

pære 1
ORDKLASSE: substantiv (en)
BØJES: pæren, pærer, pærerne
DELES: pæ-re
1. = saftig frugt som er bred forneden og smal foroven
SAMMENSÆTNINGER: pærecider · pæretræ
2. = elektrisk pære
3. = hoved ¯ pæren fejler ikke noget · have pæren i orden

--
Mvh Max

Fra : Lars Knudsen

Dato : 18-09-07 20:14

On Tue, 18 Sep 2007 15:36:35 +0200, "Elmand" <elmand@pc(fjern
dette).dk> wrote:

>Ligger din spænding i den øvre del kan du købe lamper ( pærer købes hos
>grønthandleren) mærket 240 Volt.

Mmm... Monterer man ikke pærer i lamper? Prøv at søge "lampe" og så
"pære" på google billeder.

** Lars

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 18-09-07 20:28

Lars Knudsen wrote:

> Monterer man ikke pærer i lamper?

Man monterer lamper i armaturer.

Hint: Der er forskel på dagligsprog og fagsprog.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Elmand

Dato : 19-09-07 08:19

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Man monterer lamper i armaturer.
>
> Hint: Der er forskel på dagligsprog og fagsprog.

> [...]
Tak skal du have Erik.- Det var nemlig en dødsynd som lærling at bede om at
få en ny "pære"
til "lampen " - Så -ganske rigtigt i fagsproget skulle lærlingen hente
en ny glødelampe til
armaturet.
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Per Thomsen

Dato : 19-09-07 10:02

> [...]
> at få en ny "pære"
> til "lampen " - Så -ganske rigtigt i fagsproget skulle lærlingen hente

Eller en lyskilde til armaturet.

Per

Fra : pensionisten

Dato : 17-09-07 15:48

Kevin Borbye Edelvang skrev:
> [...]
> ikke kan lade være med at tænke på, at det ikke kan være tilfældigt...
> Hvad kan det skyldes, og er det en elektriker eller elværket, jeg skal

Det kan være spændingen . Jeg havde problemet engang, det skyldes for
dårlige pærer,
man kan få 220 - 230 og så kan man få 230 - 240

fra
Jørgen

Fra : Leo Havmøller

Dato : 18-09-07 08:24

"Kevin Borbye Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote in message
> Har ingen erfaring overhovedet med el, men på det seneste er der gået så
> mange elpærer i vores hus (sidst gik der to nøjagtig samtidig), at jeg
> ikke kan lade være med at tænke på, at det ikke kan være tilfældigt...

Hvor går de hen?
Har du prøvet at følge efter dem?

Leo Havmøller.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 18-09-07 12:20

Leo Havmøller wrote:

> Hvor går de hen?
> Har du prøvet at følge efter dem?

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : plykkegaard@gmail.co~

Dato : 19-09-07 08:35

"Max" wrote:

> Hvis du absolut vil blande den slags ind i debatten, så frekventer
> lige ordbogen, så slipper du for at gøre dig selv til grin :)

Har du hørt om grønthandleren der fik en på lampen fordi pæren ikke
var i orden?

Btw Google giver ahlvt så mange hits på glødepærer versus glødelamper

ODS
http://ordnet.dk/ods/

om glødelampe:
1) lampe, der bestaar af en lufttom glasbeholder, hvori en kul- ell.
metaltraad bringes til at gløde ved elektrisk strøm

Og om pære:
4.2) (pæreformet) lufttom glasbeholder, hvori en metal- ell. kultraad
bringes til at gløde (og derved lyse op) ved elektrisk strøm;

hmm hvad kaldes energispare -, spot -, halogen -, diode ting
egentlig?
Pærer eller lampe?

- Peter

Fra : plykkegaard@gmail.co~

Dato : 19-09-07 08:36

Leo Havmøller wrote:
> "Kevin Borbye Edelvang"

> Hvor går de hen?

De går ud

> Har du prøvet at følge efter dem?

Kan ikke lade sig gøre
Det er for mørkt til at man kan se noget

- Peter