Vildskud fra "white cover"
Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 10-07-01 22:03

Jeg har plantet 25*1 meter white cover. Det ligner en million. Jeg er
rigtigt glad for det, men jeg har et lille problem. Roserne sætter noget jeg
vil tolke som vildskud. Jeg har nu et par gange først opdaget det ved, at
disse skud bliver meget højere end den *rigtige* rose og på det tidspunkt
ser det ud til at de(t) nye skud har taget al kraften fra rosen og resten
bliver derfor småt og uden blomster (eller bare med få blomster)

Er det vildskud jeg kæmper med og hvordan kan en have-amatør som jeg,
genkende og bekempe disse i så god tid at det ikke giver problemer ?? Der er
jo tonsvis af nye skud på roserne og jeg vil jo nødig komme til at klippe
nogen af de pæne af ....

/Bjarke

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-07-01 22:37

On Tue, 10 Jul 2001 23:02:50 +0200, "Bjarke M. Christensen"
<BMC@GreveStrand.dk(fjern)> wrote:

> [...]
>jo tonsvis af nye skud på roserne og jeg vil jo nødig komme til at klippe

Der er meget stor forskel på et vildskud og en White Cover. Bladene er
ikke ens og stænglerne ser heller ikke ens ud. Der er næsten ingen
torne på vildskuddene.

Man kan nogle gange godt komme ud for at roserne sætter nogle nye
kraftige skud som ser ud som om det er 'noget andet', det sker især
hvis de er blevet passet godt med vand og gødning.

Vildskud kommer fra roden under podestedet, så du kan evt. grave lidt
omkring rodhalsen for at se om disse skud nu også er vildskud.
Podestedet er let at finde, det er nærmest et 'knæk' på stammen/roden.
(Det skal helst være 5-10 cm under jordoverfladen.)

Er det nu vildskud du har, så skal de _ikke_ klippes af, men
brækkes/rives af. Hvis du klipper så vil der altid sidde små knopper
tilbage så der bare kommer 2-4 nye vildskud frem. Ved at brækkke dem
af får man selv de mindste små knopper med og de kommer yderst
sjældent igen.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 11-07-01 22:03

Tak for dit gode svar !!

Bjarke

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-07-01 22:17

On Wed, 11 Jul 2001 23:02:32 +0200, "Bjarke M. Christensen"
<BMC@GreveStrand.dk(fjern)> wrote:

>Tak for dit gode svar !!

Velbekomme, men fand du ud af om det faktisk var vildskud?

Og for lige at være en smule pedantisk så kunne jeg vel ikke få dig
til at læse http://www.usenet.dk/netikette/quote.html ?

http://www.gartneriet.dk