frontlynlås i tørdragt.
Fra : kenneth andersen

Dato : 07-10-07 15:52

Hej alle..

Sad lige og læste Nickolai´s spørgsmål til tørdragte, og et lille spørgsmål
klemmer sig på..!

Hvorfor vælge frontlynlås..???
Man dykker jo aldrig alene....VEL..???
og der er da altid én der lige gider og hjælpe med at lyne op og ned.

Kenneth

Fra : KC

Dato : 07-10-07 17:14

Naturligvis dykker "man" aldrig solo. Der er dog en del der gør det
alligevel.

Frontlynlåsen giver markant bedre bevægelsesfrihed end ryglynlåsen, det er
det primære argument for at vælge det.

www.kcdk.com

GUE Tech 1 - PADI MSDT - CMAS ***

Fra : Henrik Manley

Dato : 07-10-07 17:40

> Frontlynlåsen giver markant bedre bevægelsesfrihed end ryglynlåsen, det er
> det primære argument for at vælge det.

Da jeg skulle have ny dragt sidsteår prøvede jeg lidt af hvert og jeg synes
at minusset med frontlynlås var at den gav dårligere bevægelsesfrihed end
ryglynlåsen. Har kun prøvet på land.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : KC

Dato : 07-10-07 20:21

Prøvede du at simulere nedluk af ventiler? (eller bruger du slet ikke det?)

KC
www.kcdk.com

GUE Tech 1 - PADI MSDT - CMAS ***

Fra : Henrik Manley

Dato : 07-10-07 20:36

> Prøvede du at simulere nedluk af ventiler? (eller bruger du slet ikke
> det?)

Prøvede kun på land uden udstyr, synes lynlåsen på fronten gjorde dragten
stiv over forsiden f. eks. når man bukkede sig fremover.

Nej jeg simulere aldrig noget....

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 07-10-07 17:24

"kenneth andersen" <postmaster@sejlerdiscount.dk> skrev i en
meddelelse news:4708f268$0$7606$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hvorfor vælge frontlynlås..???
> Man dykker jo aldrig alene....VEL..???

Hvis man føler sig forberedt og parat tildet ser jeg intet ivejen med
solodyk. Praktiserer det ofte selv - det giver et rigtigt fedt dyk.
Ikke nødvendigs bedre, men anderledes end at dykke med en makker.
Som alt andet er der ricisi forbundet hermed - det må man så selv
afveje.

Nicolai

Fra : Jan Birk

Dato : 07-10-07 18:05

> Hvorfor vælge frontlynlås..???

Kun for at kunne lyne selv. Horisontale lynlåse i ryggen holder bedre
(min erfaring) end 'skæve' lynlåse foran.

> Man dykker jo aldrig alene....VEL..???

Jo jo da. Hvorfor ikke?

> og der er da altid én der lige gider og hjælpe med at lyne op og ned.

Tjaaa, jeg vil ikke lige satse et dyk på det - vil du ???

/Jan

Fra : Kenneth Villadsen

Dato : 07-10-07 19:02

Jeg har lynlås i ryggen på min og det er jeg til tider lidt træt af. Når
jeg er ude med elever vil det være rart at kunne klare sig selv forstået
på den måde at eleverne har nok i at fumle med scuba'en. Dette gælder
når vi skal i og op af vandet, men ikke mindst hvis jeg skal tisse
mellem dykkene. Sidst nævnte problem skal jeg ha løst med en
tisse-lynlås

Når en gang min drag skal skiftes bliver det til en med front lynlås!

Fra : Allan Norsk

Dato : 07-10-07 19:25

> Hvorfor vælge frontlynlås..???
> Man dykker jo aldrig alene....VEL..???

1) Man kan lyne den selv - en fordel for dem der helst vil kunne selv og
ikke lige har en makker i nærheden.
2) Man kan sejle i RIB med lynlåsen åben og stadig være i stand til at lukke
den hvis man ryger i baljen.
3) Man behøver ikke en tisselynlås, da man kan tisse over kanten bare man
lyner 3/4 dele op.

Den eneste ulempe ved skrålynlåsen som jeg har set er, at den får et grimt
buk på hoften, hvis man går med overdelen bundet sammen om livet. Jeg tager
ikke særlig hensyn til mine dragte - er nok lidt en gris med dem - men
lynlåsen holder da endnu i min Ursuit (2,5 år og 150 dyk). Da min ND, også
skrålynlås i HD kvalitet, gav op, var lynlåsen næsten som ny. Ærlerligt at
man er holdt op med at sætte HD lynlåse i stangvarene.

/Allan

Fra : olav.bro@googlemail.~

Dato : 08-10-07 08:08

On 7 Okt., 19:05, Jan Birk <jan.b...@invalid.domain.null> wrote:

> [...]
> (min erfaring) end 'skæve' lynlåse foran.

> Jo jo da. Hvorfor ikke?

> Tjaaa, jeg vil ikke lige satse et dyk på det - vil du ???

Jeg bruger en Mares/Mobbys Polar Fit, som er en 2007 model med vandret
frontlynlås. Har prøvet lidt forskelligt med både ryg- og frontlynlås.
Fordelen ved Polar Fit er at lynlåsen faktisk lynes over hovedet og så
bukkes ned over brystet og holdes på plads med stropper. Dermed synes
jeg, at dragten er nem at komme i og af, at lyne og systemet giver
også en god fleksibilitet i torsolængden. En anden dejlig ting er, at
med dette system oplever jeg aldrig mere, at man kommer til at lyne
ind i sin inderdragt.

Som instruktør, synes jeg det er dejligt at man er selvhjulpen med
dragten. Desuden kan jeg også se, at når man selv tager sin scuba af
og på, kommer lynlåsen ikke i klemme/bliver bukket på ryggen, som kan
være tilfældet med en ryglynlås, når man selv tager scuba af og på.

/Olav

www.easydive.dk

Fra : Thomas Andersen

Dato : 08-10-07 18:51

Personligt synes jeg at frontlynlås bare er et smart påfund der ikke tjener
noget formål - og så svært er det altså ikke at lukke en skulderlynlås
alene.

Skulderlynlås + tisselynlås er klart det fedeste... but to each his own...

--
Mvh. Thomas Andersen
www.dykkerservice.dk

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 10-10-07 18:55

hej,

"kenneth andersen" <postmaster@sejlerdiscount.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor vælge frontlynlås..???
> Man dykker jo aldrig alene....VEL..???
> og der er da altid én der lige gider og hjælpe med at lyne op og ned.

jeg har set en med ryg lynlås, som havde rimelig meget luft i dragten, hvor
lynlåsen gik op under vandet (den var ret slidt)
det så ret godt ud, der kom en KÆMPE boble ud, men han blev meget våd, kold,
og midstet alt sin opdrift.
front lynlås er ikke udsat på samme måde, der er ikke noget der belaster
den, den er beskyttet på maven og hvis den lynes op, så mister du ikke noget
vider opdrift og du mister ikke luft, og tager heller ikke så meget vand
ind.

så selv om det måske ikke er så tit man ser det, så er det da en grund, og
selv om jeg aldrig dykker alene, så syntes jeg nu det er rart at kunne lyne
og lyne op selv, lige som jeg også bruger tør handsker som jeg selv kan tage
af og på, alt er bare lettere når mna kan selv.

det er jo en makker du har med ikke en stødte pedago ))

mvh Morten.

Fra : Henrik Manley

Dato : 10-10-07 19:57

> [...]
> hvor lynlåsen gik op under vandet (den var ret slidt)
> det så ret godt ud, der kom en KÆMPE boble ud, men han blev meget våd,

Tjaa jeg har set en med frontlynlås hvor lynlåsen gik op da han rullede
bagover i vandet, vandet var ca. 0 grader så det var ret sjovt at kigge på.
Men jeg tror nu ikke at lynlåsens placeringer har noget med det at gøre i
disse tilfælde.

--
Henrik Manley
http://bends.dk, email: m@nley.dk

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 12-10-07 16:35

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bagover i vandet, vandet var ca. 0 grader så det var ret sjovt at kigge
> på. Men jeg tror nu ikke at lynlåsens placeringer har noget med det at

det har du måske nok ret i ))))

god weekend.

--
Med Venlig Hilsen