Høj eller lav profil dump ventil til tørdr~
Fra : Plasmon

Dato : 29-09-07 18:18

Hej jeg vil lige høre hvad folks erfaringer er med høj og lav profil
dumpventiler. Mht at der kommer vand ind i dragten osv.
Samt hvad der er den foretrukne ventil type.

Jens

Fra : Henrik Manley

Dato : 29-09-07 18:41

"Plasmon" <dalhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
Hej jeg vil lige høre hvad folks erfaringer er med høj og lav profil
dumpventiler. Mht at der kommer vand ind i dragten osv.
Samt hvad der er den foretrukne ventil type.

Jeg har ikke erfaringer der siger den ene type bliver eller mindre utæt end
den anden. De fleste gange hvor jeg har haft mistanke om en utæt ventil er
vandet kommet andet steds fra især fra lynlåsen.

Jeg synes bedst om lavprofil da den ikke stritter så meget op når man tager
udstyret af og på. På den anden side synes jeg den høje type er lidt nemmere
at få luften ud af. Det kan nu også bare være fordi det er forskellige
typer.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 30-09-07 15:30

On 29 Sep., 19:18, Plasmon <dal...@gmail.com> wrote:
> Hej jeg vil lige høre hvad folks erfaringer er med høj og lav profil
> dumpventiler. Mht at der kommer vand ind i dragten osv.
> Samt hvad der er den foretrukne ventil type.

Jeg havde høj ventil på min gamle dragt (Northern Diver) som jeg
anvendte i 9 år til 600 dyk. Ingen problemer med utætheder.

Jeg har lav ventil på min nye dragt (O'Three). Jeg valgte lav for at
gøre det nemmere at får udstyret på. Igen ingen problmer med utæthed.
Men efter at have prøvet den synes jeg at den er dårligere til at
dumpe luften og sværere at få fat i end den høje.
Så jeg skulle nok have valgt høj igen. Det er trods alt hvordan
tingene fungerer under vandet der tæller.

Jens Olsen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 30-09-07 18:57

<jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>Jeg har lav ventil på min nye dragt (O'Three).

Ay Caramba!!!!
Den hyperkomprimerede ultraslim ND er blevet sendt på pension. Verdens
undergang må være nær

Johnny

Fra : cc

Dato : 30-09-07 16:18

"Plasmon" <dalhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej jeg vil lige høre hvad folks erfaringer er med høj og lav profil
dumpventiler. Mht at der kommer vand ind i dragten osv.
Samt hvad der er den foretrukne ventil type.

Jens

Jeg er enig med de andre som har svaret dig. Lavprofilventil er rar når man
skal have udstyret på, men den dumper langsommere end højprofil. Syntes så
ikke det har været noget problem, med at den dumper langsommere, man skal
bare lige vænne sig til det.

Tror de mest anvendte ventiltyper er Apeks og SiTech. Tror det er et
temperamentsspørgsmål, hvilken man vælger.
hilsen
Claus

Fra : Johnny Christensen

Dato : 30-09-07 18:52

[...]

Jeg vil slutte mig til flertallet og sige at de virker begge to. Jeg har
haft et utal af lækager i "tør"dragte, men ikke nogen som kunne spores til
ventilen.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 30-09-07 19:11

On 30 Sep., 19:56, "Johnny Christensen" <johnny_c...@hotmail.com>
wrote:

> Ay Caramba!!!!
> Den hyperkomprimerede ultraslim ND er blevet sendt på pension. Verdens
> undergang må være nær
>

> Johnny

Ikke helt. Men man må jo følge med tiden. O'Three, det er det de unge
vil ha'
Men nu skal pludselig have V-bly på flaskesættet. Det er skidt

Jens Olsen

Fra : KC

Dato : 01-10-07 20:33

Jeg dykker altid med så lidt bly som overhovedet muligt.
Det betyder at jeg skal lukke absolut alt luft ud på lave deco-stop.
I tidligere dragter med lavprofil udventilen har jeg ofte oplevet at der kom
vand ind.
På min nye dragt har jeg derfor valgt højprofil udventilen - det har aldrig
givet våd overarm.
Udover at den altid holder tør, synes jeg at den er en lille smule lettere
at betjene u/v.

KC

www.kcdk.com

GUE Tech 1 - PADI MSDT - CMAS ***

Fra : Allan Norsk

Dato : 01-10-07 21:01

Du har allerede fået en del svar kan jeg se, så bare for at gøre forviringen
total.

På min gamle dragt havde jeg en højprofil ventil som Northern Diver selv
fabrikerede. Den havde det med pludseligt at lække og fylde ærmet med vand
på sekunder. Det skete på ca. hvert 10. dyk. Jeg udskiftede den derfor til
en Zitech, der fungerede fint.

Min nuværende Ursuit dragt er forsynet med en lavprofil ventil der holder
tæt, men ganske rigtigt dumper lidt langsommere end min gamle ND&Zitech. jeg
opfatter det dog ikke som noget problem.

Jeg tror mærket på ventilen og dens stand betyder mere end høj/lavprofil.

Mvh. Allan

Fra : Henrik

Dato : 03-10-07 07:22

Jeg har oplevet at den lave ventil kan "suge" underdragten ud så den
er svær at dumpe luft fra....Der kan man så vikle lidt gaffa om
inderdragten hvor ventilen sidder. Dette har jeg endnu ikke oplevet
fra den høje ventil. Spørgmålet i denne situation er vel bare om det
afstandstykke der sidder på indersiden er korrekt udformet så den
dumper luft uden at suge dragten fast uanset høj eller lav.

Henrik
www.scubasserne.dk